Hydraulik

Startat av MrLinds, 14 december 2012 kl. 18:27:25

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MrLinds

Någon som vet en bra sida där man kan se hur en hydraulpump fungerar samt ventilpaket ?

Actros861

Beror lite på vad du menar för pump.

På Liembachs pumpar är det bara ett par kugghjul som oljan går igenom.
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Iccccie

Här visas både  kolvpumpar och olika kugghjuls pumpar!   http://en.wikipedia.org/wiki/Hydraulic_pump

Mummaki

På den härbilden  ser man hur en ventil fungerar

MrLinds

Citat från: Actros861 skrivet 14 december 2012 kl. 18:33:53
Beror lite på vad du menar för pump.

På Liembachs pumpar är det bara ett par kugghjul som oljan går igenom.

Du har inga bilder på hur det ser ut i den?

Actros861

Nope tyvärr inte.

Har haft den isär men tog inga bilder :(
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

boggi

hej!har några frågor om dom ventilpaket som används till modellerna.(har tänkt 2ventilspaketet)
1:är det möjligt att köra enkelverkande kolvar via ventilerna genom att man pluggar tex en av utgångarna.
2:eller går det att köra en enkelv, kolv,i tex 1an och en även dubbelverkande genom 2an på ventilen.
3:går det att ställa ventilerna i neutral läge.
4:och håller dom tätt om man isåfall ställer dom i neutral. inte släpper igenom olja tex baklänges.

ni som har dessa vet säkert hur dom funkar,eller ev kan kolla om det går att göra så.
tacksam för svar på dessa frågor
MVH.RP
kör lungt där ute.. bättre att komma fram sent än aldrig.

swerecon

Skall svara så gott jag kan:

1. Har inte testat men tror inte det. Själv har jag en enkelverkande tippkolv. Kommer sätta ett T nära ventilen så jag kör returen också genom ventilen.
2. Ja, var ventil är separat styrbar.
3. Ja
4. Ja, dom håller tätt, är i alla fall min erfarenhet. Kan krävas justering av servona så dom verkligen står i neutral.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

boggi

min pump går att köra både fram,back,tror du att det blir annorlunda om man sätter  ett T.Du menar att då kan man ställa servot både åt hö eller vä, och att det är stop för oljan när servot står i neutral, eller??annars så har man ju ingen nytta av ventilen,pumpen trycker o suger olja till kolven.. att jag frågar är att jag har fått tag i en lite luftcylinder,den är ochså
enkelv,men den har en returfjäder inbyggd i sig,när jag körde ut den lilla cylindern så orkade inte oljan att håla trycket
kvar i den, fjädern tryckte tillbaks oljan, jag klämde returslangen, och då stannade den, tror du att ventilen är så tätt att det
ej går tillbaka olja om man ställer den i neutral???
ska ringa till dom o fråga om dom har möjlighet att inte ha några fjädrar i, men jag tror inte att det är möjligt,
kolvarna är inte demonteringsbara
MVH.RP
kör lungt där ute.. bättre att komma fram sent än aldrig.

Gunnar

Om ventilen har ett mittläge, vilket de vi använder har, så ska den vara helt tät i det läget och om din enkelverkande cylinder är kopplad till port A eller B på ventilen så ska den också stanna kvar i det läge den befinner sig, om ventilen verkligen står i sitt mittläge. Men om du vill använda en enda cylinder som tippkolv exvis och inte har behov av någon annan hydraulik, så kan du strunta i ventilen och bara köra pumpen på ena hållet när cylindern ska gå ut och backa pumpen när cylindern ska tillbaks igen.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

Citat från: boggi skrivet 26 december 2012 kl. 09:28:49
hej!har några frågor om dom ventilpaket som används till modellerna.(har tänkt 2ventilspaketet)
1:är det möjligt att köra enkelverkande kolvar via ventilerna genom att man pluggar tex en av utgångarna.
2:eller går det att köra en enkelv, kolv,i tex 1an och en även dubbelverkande genom 2an på ventilen.
3:går det att ställa ventilerna i neutral läge.
4:och håller dom tätt om man isåfall ställer dom i neutral. inte släpper igenom olja tex baklänges.

ni som har dessa vet säkert hur dom funkar,eller ev kan kolla om det går att göra så.
tacksam för svar på dessa frågor

1: I princip borde det gå... Utportarna på ventilen (A och B) är ju kopplade till varsin ände på cylindern i fallet med en dubbelverkande cylinder. När ventilen står i mittläget är båda portarna stängda och cylindern står förstås stilla. När ventilen aktiveras åt ena hållet så öppnas en kanal från pumpen till ena änden på cylindern, samtidigt som en annan kanal släpper ut oljan från andra änden på cylindern tillbaka till oljetanken. Med en enkelverkande cylinder kommer det att funka så att när ventilen aktiveras åt ena hållet går cylindern ut, och när ventilen återgår till mittläge står cylindern kvar. För att få cylindern att gå tillbaka måste ventilen aktiveras åt andra hållet för att oljan ska kunna strömma ut, men samtidigt öppnas ju den andra porten för pumptrycket. Man kan naturligtvis plugga den porten, men då får ju pumpen jobba för fullt utan att något händer mer än att oljan blir varm. Men det beror också på hur man valt att styra pumpmotorn, om den bara går just när du vill köra en cylinder så spelar det ingen roll att porten är pluggad för det är ju bara en kort stund det är så. Vill man inte låta pumpen gå mot "stopp" är det bara att leda en slang från den porten direkt till oljetanken så går oljan bara "runt" s.a.s. I riktiga hydraulsystem brukar man ha en s.k. rundpumpningsventil som står öppen till tank när ingen annan ventil är aktiverad. Detta för att spara pumpen och förhindra onödig värmebildning som annars blir följden.

Det vart lite mer än jag tänkt mig men bättre lite för mycket än för lite när det gäller att förklara.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

boggi

#11
pumpen körs bara när kolven ska ut eller in,så det måste gå att plugga den ena tex returen,det blir nog enklast så,
man får var noga med att stänga av pumpen när man har kommit till ändläget, jag har sjutreglaget i mitten på radion till pumpen, så det funkar bra.man får hoppas att ventilen håller tätt i centrumläget,eftersom dom små cylindrarna(jag har en för att testa)har en fjäder i sig.
ev denna ventil.
http://www.leimbach-modellbau.de/Images/img108.jpg.
och denna.
http://content2.smcetech.com/image/medium2/2001.jpg.
MVH.RP
kör lungt där ute.. bättre att komma fram sent än aldrig.

tåffår

Teoretisk sett skal det gå bra å bruke enkeltvirkende sylinder på sentralen, og plugge den andre utgangen.  Og er veldig sikker på at det går greit med Leimbach hydraulikken.  Om du mixer styringa av pumpa, så er det jo bare å la pumpa vere avskrudd når sylinderen skal inn...


Er du litt nøyaktig med oppsettingen av servoene på leimbach sentralen, så er den tett. Men regn med litt finjustering på radio til slutt....  Gravenen min kan stå uten å sige, både med og uten trykk på pumpa...
Arne-Kristoffer F. Arnesen
Leimbach Liebherr 922 hjulgraver
Leimbach Hitachi ZX210
Scania R730 Skapbil
Scania R620 Lastvaxlar