Volvo Dumperchassie A40FFS från scratch

Startat av Gunnar, 28 juli 2012 kl. 08:48:01

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

nalle


Gunnar

 <happy>

Jag kanske borde tillägga, för de som undrar varför jag lägger ner sån´t arbete på cadmodellen, att när man nc-fräser på en cadmodell så blir resultatet ALDRIG bättre än modellen. Men det kan förstås bli sämre, eller mycket sämre, beroende på hur noggrann man är med program osv.

Jag hoppas på att bara behöva putsa lite när det är gjutet <tumb>
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

#47
När det går bra är det roligt <happy>, och när det är roligt ska man fortsätta <tumb>. Så därför fortsatte jag att rita på dumpern... och därför kommer det lite fler bilder ur CAD som visar hur det ser ut för ögonblicket och några bilder ur verkligheten för jämförelsens skull:


Det ni ser är standardmaskinen, utan bakramens förlängning. Denna förlängning bultas bara på i bakramens framände om man vill ha det så... tillsvidare ritar jag utan.
Nu tänkte jag visa lite mer av bakramen och hur den är gjord. Det mesta kommer att göras av 1,25mm stålplåt, vilket oxå gör det nästan exakt skalenligt.


Den "främre" bakaxeln är, som synes, bara en atrapp med rätta mått på infästningen till det v-formade staget. Den bakre axeln är dock "riktig":


Om nu någon undrar över det bakre v-staget så ser det faktiskt ut så... jag har krupit in under maskinen och mätt och studerat <tumb>. Det beror nog på att infästningen i ramen sitter vid sidan av centrumlinjen i maskinen, för att kardanaxeln mellan axlarna ska få plats, och då behöver det vara förstärkt på ena sidan.
De koniska delarna av v-stagen är ihopsvetsade av 2 bockade 10mm plåtar. Jag tänker fräsa dem ur massivt material eftersom det är enklare för mig och som det ser ut går det ju inte att se någon skillnad utifrån.




Snett bakifrån underifrån ser man den "riktiga" bakaxeln med fästet för panhardstaget i ramen och den grå hydraulcylindern (utkastet till) som är "fjädringen" på FS-maskinerna. Det sitter alltså en sån här hydraulcylinder vid varje bakhjul och den längsgående "vaggan" som finns på vanliga maskiner saknas på dessa med aktiv fjädring.




Förebilden, dock den utan FS:


Och hur det ser ut på en FS:


Och en detalj på infästningen i ramen:


Jag ska förstås försöka efterlikna både utseende och funktion på denna FS-maskin... vi får se hur det går :-\

Avslutningsvis några bilder på hur jag kommer att göra ramen. Först med översidan och en sidoplåt borttagen:


Jag ska fräsa grunda spår i över- och underplåtarna för att styra sidoplåtarna medan jag löder eller möjligen limmar med epoxi...


Fästena för panhardstagen och de båda v-stagen tänker jag göra massiva av samma skäl som jag skrev ovan. Hur jag ska fästa dem i ramen är ännu oklart. Helst skulle jag vilja skruva fast dem men det är svårt eftersom skruvskallarna hamnar i slutna utrymmen, som inte syns ännu för de inte är ditritade ännu <happy>


Totallängden på själva ramen bakifrån och fram till den "runda" framänden är cirka 415mm (utan eventuell förlängning) så maskinen blir rätt stor. Totallängd över "kofångare" och bakhjul cirka 780mm

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Rille


Gunnar

#49
Jag har gjort nya fälgar jämfört med de på lastaren. Dels är bultmönstret annorlunda och dels ser kanten där man delar fälgen vid däcksbyte mera verklighetstrogen ut. Jag ska nog svarva nya fälgar till lastaren oxå så småningom.. De här, nya, fälgarna ska vara av stål för att bli tyngre och tåligare mot skador.






Dessa nya fälgar är olika djupa på in och utsidan oxå för att navreduktionen ska hamna innanför däckssidan på "insidan" av hjulet, som i verkligheten <tumb>





Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

nalle


Gunnar

#51
Nu kan det väl vara dags för en liten uppdatering ;)

Så här ser det ut för ögonblicket, fullt "påklädd":


Och för att komma till det jag egentligen tänkt visa så får jag klä av bit för bit:


Jag tänker göra underdelen/framänden och hjulhusen i ett stycke, dvs ihopsvetsade eftersom jag INTE låter själva ramen fortsätta ända fram. Detta för att jag nog inte får plats med allt som ska få plats om ramen går ända fram... Men med hjulhuset borttaget syns den del av ramen som jag gör. Den ska göras i 3 delar som framgår av följande bilder.






Överdelen på ramen görs av 25mm aluminium, mellandelen med öronen för styrcylindrarna av 3mm och underdelen av 25mm. Över öronen som bakdelen ledar kring är det 53mm.


Så är bakramen släckt och min nya drivlina syns <tumb>  Det bortre servot sköter diffspärren på fördelningslådan, mellan fram och bakhjul. Det hitre servot sköter hög och lågväxel.

Enbart ramen ser ut så här och jag gör det som syns "utifrån" med hytten på så likt verkligheten som möjligt:






I tvärsnitt ser det ut så här:


Det är alltså en planetlåda från en liten skruvdragare (samma som jag använder i navreduktionerna) som jag bara använder ett steg i. På lågväxel ser det ut som bilden, fast det som inte finns med är bromsbandet som låser ringdrevet. På högväxel släpper jag bromsen och istället trycker jag in stången genom den ihåliga motoraxeln så att de båda gula kulorna tvingas ut och "kortsluter" hela växeln. Då kommer alltså ringdrevet att snurra med motorns varvtal. Kraften går via axeln åt höger till fördelningslådan och diffen. På vägen passeras kopplingen för diffspärren.
Lågväxeln motsvarar 1:ans växel på originalet, dvs cirka 7km/tim och högväxel motsvarar cirka 30km/tim vid maxvarv på motorn.


Normalt driver man ju en differential genom att kronhjulet sitter på diffhuset och i detta sitter sedan de små diffdreven som i sin tur driver de utgående axlarna. I "min" (det ser i princip ut så här i verkligheten oxå, både på dumprar och mellan axlarna på lastbilar som har flera drivaxlar) finns det ju inget kronhjul utan kraften går in i mitten och driver "kulan" som de små diffdreven sitter på. Till framhjulen går kraften via det vänstra koniska kugghjulet till "röret" och vidare till det övre röda kugghjulet och sedan ner till det undre och drivknuten till framaxeln. Till bakaxlarna går kraften i princip rakt åt höger via det högra, gröna koniska kugghjulet och drivknuten i midjan.


Och ett snitt rakt uppifrån ser ut så här. De blå "krumelurerna" till höger är ändlägen och mittläge (rakt fram) för styrningen för att kunna placera styrcylindrarna rätt och få tillräcklig slaglängd på dem.


Fördelningslådan med diff lite snett för tydlighetens skull.



Vi får se om jag gör en ritning, som den jag gjorde på växellådan till hjullastaren, så blir det kanske lättare att förstå hur det funkar... <tumb>
Och innehållet i hjulaxlarna är inte ritat ännu eftersom jag väntar på mått på lite olika kugghjul som finns att köpa som reservdelar, typ det som kan köpas till Tamiya...

Från det ena till det andra så blir det hydraulisk styrning på denna, och jag tror jag har kommit på ett sätt att få både styrutslag som följer spakrörelsen OCH återgång till rakt fram om/när jag släpper spaken, förutsatt förstås att jag har fjäderretur  <happy>

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Rille

Citat från: Gunnar skrivet 17 september 2013 kl. 12:58:31Från det ena till det andra så blir det hydraulisk styrning på denna, och jag tror jag har kommit på ett sätt att få både styrutslag som följer spakrörelsen OCH återgång till rakt fram om/när jag släpper spaken, förutsatt förstås att jag har fjäderretur  <happy>
Är inte det lite dumt? Går väl inte så snabbt tillbaka förstås så att det blir konstigt, Men ändå.
Så beter sig inte riktiga spakstyrningar heller utan maskin stannar i det läget den är när man släpper spaken.
Vill du fota maskin i svängt läge blir det lite svårt kanske ;D

Olof

Jag är benägen att hålla med faktiskt.
Jag gillar när midjestyrda maskiner stannar i det läge man vill och inte svänger tillbaka.
Mvh, Olof!

Gunnar

Jag tror att det råder lite missförstånd här... jag har inte sagt att jag ska ha självneutraliserande styrning utan att det blir det om jag har fjäder på spaken. Men grejen är inte alls den utan jag TROR, rätta mig om jag har fel, att de midjestyrda MODELLERNA svänger genom att ett servo öppnar ventilen och cylindern (cylindrarna) som sköter styrningen går tills det tar stopp om man inte för styrspaken till neutral och på så sätt stänger ventilen igen INNAN maskinen svängt fullt. Vad jag menar är att det finns väl ingen återkoppling mellan maskinens svängning och det servo/den ventil som styr det hela, som talar om att nu har midjan vridit sig så mycket som motsvarar spakutslaget, utan det får ni styra genom att påverka servot/ventilen längre eller kortare tid. Rätt eller fel? Så kan jag absolut inte tänka mig att det funkar på en riktig maskin, och så ska det inte fungera på min modell heller. På min ska det funka så att om jag för spaken halvvägs åt ena eller andra hållet så ska maskinen svänga precis så mycket, alltså precis som om det vore styrt av ett vanligt servo, utan fjäderåtergång på spaken.
Har jag rätt eller fel om hur styrfunktionen är på era lastare och/eller dumprar.

Och för er som vet hur det funkar på en riktig: är det inte så att (förutsatt att vi talar om styrspak och inte ratt) det svänger proportionellt mot hur mycket man för spaken åt sidan OCH att spaken blir stående i sitt "svängda" läge, och maskinen oxå då förstås, tills man för den tillbaka igen och då följer naturligtvis maskinen med tillbaka oxå.
Kanske har man ett kännbart mittläge för att ge föraren en känsla för när det är rakt fram.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Rille

#55
Cats nya K-serie lastare har så, svänger du spaken säg 14 grader, så svänger även maskin det och släpper man stannar maskin och spak i det läget.
Men Volvo har inte det systemet utan den styr beroende på hur fort du rör på den, släpper du går spaken i mitt läge men maskin håller sig styrd.
Så det finns olika varianter, Svab´s spakstyrning är samma som Volvo, spaken är i mitt läge när man släpper den.
Dock Cats nya är en joystick vilket för mig känns jobbigt i längden motför hur Volvo har. Och jo jag har provat alla tre sorter, Cat, Volvo, Svab.
Ljungby med för den delen som även den också hamnar i mitt läge. Sen finns ytterligare en som heter Excidor vilket är i stort sett en kopia på Volvos.
Så dem flesta är just återfjädrande som du pratade om, dock inte konstruerat så att även maskin svänger tillbaka samtidigt.

Gunnar

Men nu talar vi inte om lastare utan om dumper i denna tråden  <happy> och de dumprar jag sett på film och i verkligheten styrs med ratt  <tumb>... men det kanske finns med spakstyrning här oxå...
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Rille

Samma skit annan förpackning haha <happy> Det finns dumprar med spakstyrning med, men inte så många.
Dem med lastväxlare har det eftersom man vill köra dem baklänges, även såklart gas och broms då med bak.

Gunnar

Då säger jag skit samma... Jag ska ha min att fungera som jag tycker att den ska fungera oavsett hur det fungerar på en stor maskin  [angry]. Cats K-serie får vara förebilden i detta avseende då  <tumb>
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Rille

Ja absolut det väljer man själv hur man vill ha det och vad man tycker passar bäst för sig själv.