Volvo Dumperchassie A40FFS från scratch

Startat av Gunnar, 28 juli 2012 kl. 08:48:01

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Quart

En volvo dumpers skulle jag gärna vilja bygga.
Kanske kan du sälja delar när du kommit en bit på bygget ;-)

Gunnar

Det kan kanske diskuteras, men det dröjer nog ett (bra) tag innan det blir praktiskt arbete på denna, eftersom lastaren går före. Men det visar sig i denna tråd.

Denna ritar jag bara lite på då och då när "lastarinspirationen" tryter  :).
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Mullis

Ja, det där med axlarna. Letar själv efter en som är ca 200mm mellan hexarna, hittat en som skulle kunna passa, dels att försöka få fästet för fälgarna mellan dubbelmontaget istället för på den inre fälgen.
Självklart ska man ha differential, blir lättare för fordonet att svänga. Framför allt när mitt projekt kommer ha en maxvinkel på 72 grader på inre hjulet vid fullt rattutslag.

Barnhausens däck är väl gjutna eller är de frästa? Kanske både ock...
Kommer nog köpa där ifrån i allafall. Har du funnit någon annan som säljer däck, Gunnar?
/ Mullis

Avesta RC Klubb, member of Avesta Drift Mafia.
Kalmar DRF Projekt

freco

Vilket intressant bygge! Du verkar ha en väldigt seriös ansats också så det skall säkert bli bra!
På bilden där du "monterat" på däcken tycker jag den ser lite kort ut i chassit. Varianten med dumperchassi är ju längre än den vanliga med dumperkorg. Bara nämner det så det inte blir fel mått. Hur har du tänkt bygga upp hytten?

Jag har hittills byggt mest skalamodeller i 1/32 och 1/50, bla denna A25E med krokväxlare
http://ovp.forum24.se/ovp-about10441-0-asc-0.html

Gunnar

#19
Idag (måndag 27/8 2012) var det fint väder och jag bestämde mig för att åka ut till Braås, 2 mil nv om Växjö. Där står förebilden uppställd väl synlig från stora vägen, och nattetid strålkastarbelyst. Fast idag hade vår Herre, om man nu tror på honom, den stora strålkastaren tänd  ;D. Maskinen står på en uppschaktad kulle som synes på dessa bilder:





Det är rekorderliga grejor det här. Dessa tre bilder visar den s.k. midjan. Kolvstången på den styrcylindern som syns var Ø70mm! Örat som tippcylindern (längst till vänster på närmsta bilden) sitter i är 40mm tjockt, och cylinderdiametern är mer än de 160mm mitt medhavda skjutmått klarade av <happy>.







Ett av gångjärnen till korgen. Är ju inte heller direkt spinkigt. Korgbottnen kom jag åt att mäta på och tjockleken är 15mm Hardox 400, med en hållfasthet motsvarande en 12.9 insexbult, och för er som inte känner till detta så är det MYCKET STARKT. I praktiken 100kg/mm2 !




Jag har 75 bilder till på denna maskin. De visar olika detaljer som jag vill ha till hands när jag ritar. Jag har oxå mätt godstjocklekar på diverse ställen för att kunna räkna ut skalenlig plåttjocklek till modellen  <tumb>.

Lördagen den 15/9 är det öppet hus på hela fabriken, tror ni jag ska dit? <hands>.



Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Actros861

Så fint att ha en maskin så nära som man kan åka och titta på när man håller på med ett projekt som detta :)

Så fruktansvärt irriterande att det var den helgen, har tråkig utbildning på jobbet då annars vet jag en som skulle dit också :)
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

MrLinds


Actros861

Satt och funderade lite på konstruktionen på denna. Den riktiga A40F FS har ju hydraulisk fjädring, är det något du kommer ha på denna också? Nödvändigtvis inte med hydraulik men någon typ av fjädring.
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Gunnar

Jajjamän <tumb>

Ambitionen är naturligtvis att få till fjädringen oxå dock, som du antyder, inte med hydraulik. Jag kan ju oxå nämna att maskinen jag fotograferade inte hade denna finess. Jag misstänker att det är bara en uppsnofsad testmaskin, för tittar man noga (det syns t.o.m på en del av fotona i tråden) så var det målat efter montering på diverse ställen :). Det sitter ju utslitna däck på den oxå, men det kanske mest är för att det inte ska vara stöldbegärligt >:(.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Actros861

Misstänkte nästan att det skulle bli lite svårt med hydraulisk fjädring, på en modell skulle man nog inte kunna ha mycket tryck i det systemet ???

Det är nog inte omöjligt att det bara är en testmaskin de satt ut där, känns väll lite fel att köra ut maskin från bandet och sätta den till utställning :P

Tja det kan ju vara för att det ska vara mindre stöldbegärligt, men min erfarenhet är att går det stjäla så stjäls det. Blev av med ett par extraljus en gång som hade sett bättre dagar  <megamad>
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Gunnar

Jo så är det ju tyvärr.

Skulle vilja se både maskinen och Volvoledningen därute om maskinen helt plötsligt, efter en helg stod uppallad utan hjul  <bounce>, men jag är faktiskt inte övertygad om att jag skulle bli förvånad............
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

thf uppsala

Fantastiskt bygge och intressant att följa det hela bygget  :D, man kan inte annat än beundra människor med denna talang <tumb>

Gunnar

Men.... här finns ju inte så mycket att se ännu :). Du har väl inte missat det jag konkret håller på med: http://www.rclastbilar.se/forum/index.php/topic,26.msg1718/topicseen.html#new  <happy>
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

thf uppsala

Nä har absolut inte missa den  <tumb>, vart ju så att säga postat i fel topic...men det såg jag för sent  <stup>

Gunnar

Bra!

Det glädjer mig att ni finner tråden läsvärd :)
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar