Volvo Dumperchassie A40FFS från scratch

Startat av Gunnar, 28 juli 2012 kl. 08:48:01

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar

#30
Lördagen 15/9 2012 var det öppet hus på Volvo i Braås, där de tillverkar alla dumprar utom den minsta, som oxå tillverkas i Brasilien.
Jag lägger upp några få av de foton jag tog därute.

Det första som möter en när man kör in på Volvos område är denna maskin (ja det fanns 2 mindre oxå, men det ska vara STORT och detta var den STÖRSTA  <hands>, jag borde ju ställt brorsan framför ett av hjulen som jämförelse, de är nämligen över 1,8m:





Det som följer nu kallade de för dumpersshow. Det börjar med att en A25:a (den minsta dumpern) rullar ner för kullen:







Och visar upp sig:



Därefter kommer dom med en gammal relik nämligen lastmaskinen L220F, föregångaren till den jag bygger i den andra tråden. Jag tycker självklart de skulle skaffat fram en L220G <happy>:



Under tiden har den stackars A25:an kört bort till lergraven. Bara för att retas kan man tro:



Men det gick ju bra fast skitigt och kallt om magen var det:



Men nu ska vi lasta oxå, fram till lastaren. Men det var inte imponerande för det gick väldigt lugnt och försiktigt, och med skopan bara halvfull >:( :



Vad händer sedan? Jo tillbaka genom samma dj.... lerdike <megamad>:



Men den fick i alla fall köra "torrskodd" tillbaks till grushögen, samma grushög som den kom ifrån (det kallas sysselsättningsterapi ;D), för att tippa av lasset igen:



Tror ni det var nog med det? Icke!!! Uppför den förb.... backen igen, tack och lov utan lass i korgen. Nu är den stackar´n trött:



Men nu byter vi, eller rättare sagt dom till den RIKTIGA maskinen, en A40F FS. 40 ton lastförmåga och med Hydrauliskt reglerad fjädring:









Även denna hade tipp <bounce>:



Och även denna tvingades avsluta UPPFÖR backen:



Pust och stön, men nu är jag uppe:



Parallellslalom [laugh]:



Och uppställning för avtackning:





Detta tog cirka 15min i verkligheten tillsammans med lite prat och skrällig musik.


Inomhus var det mycket intressantare att bli guidad genom hela verkstaden, från plåt in till dumper ut. Laserskärning, bockning, svetsning, målning, montering och slutkontroll. Denna tur tog 30minuter, men jag hade velat att den tog 3 timmar eller hela dagen, för det var så mycket jag velat titta mer på och fråga om, men det går ju tyvärr inte :'(.  Inomhus fick man dock inte fotografera, så det gjorde jag inte. Jag hoppas att kunna få ta några bilder i verkstaden på detaljer som syntes mycket bättre innan allt var klart, vid ett senare tillfälle. Förhoppningsvis kan jag "muta" mig till en liten privat tur när jag kan visa konkret vad jag håller på med och har kommit en bit på väg <happy>.

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Actros861

Citat från: Gunnar skrivet 15 september 2012 kl. 16:59:05

Även denna hade tipp <bounce>

Jasså Volvo har kommit så långt i utvecklingen också  <fight>  <evilgrin>

Citat från: Gunnar skrivet 15 september 2012 kl. 16:59:05
Pust och stön, men nu är jag uppe:

Förstår att den fick kämpa uppför den lille bulan, det fattas ju två... [laugh]  <poke>

Citat från: Gunnar skrivet 15 september 2012 kl. 16:59:05
Inomhus var det mycket intressantare att bli guidad genom hela verkstaden, från plåt in till dumper ut. Laserskärning, bockning, svetsning, målning, montering och slutkontroll. Denna tur tog 30minuter, men jag hade velat att den tog 3 timmar eller hela dagen, för det var så mycket jag velat titta mer på och fråga om, men det går ju tyvärr inte :'(.  Inomhus fick man dock inte fotografera, så det gjorde jag inte. Jag hoppas att kunna få ta några bilder i verkstaden på detaljer som syntes mycket bättre innan allt var klart, vid ett senare tillfälle. Förhoppningsvis kan jag "muta" mig till en liten privat tur när jag kan visa konkret vad jag håller på med och har kommit en bit på väg <happy>.

Då var det mycket bättre när Scania hade öppethus i fabriken. Gå själv och titta hur länge man ville och fotografera hur mycket man ville. Jag lyckades ju naturligtvis glömma kameran <megamad>
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Gunnar

#32
Jag har hittat ett alternativ till <hands>

Det blev fel länk.... Jag återkommer när jag hittar den igen  >:(

Nytt försök <evilgrin>:

Archer - FH77BW L52
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Thomsson

Mäktig maskin men nej.
Gunnar-Du ska köra grus och maskin skall vara GUL,<whip> ;D

Gunnar

Ja, du har helt rätt  <happy>. Den ska bli gul och den ska vara utrustad med möjligheter till olika "påbyggnader"  :)
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

#35
Råkade få syn på denna, men då har jag lik förb. inte däck så det räcker <megamad>




Men den skulle matcha min lastare eller hur <evilgrin>

Jag måste ju hålla liv i denna tråd oxå <tumb>
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Actros861

Bara sätta igång och gjuta fler däck då <ppoke>
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

G-Crawler

Bygg med vanliga baljan, den där är låååång! :)

Gunnar

Om mina hjul är Ø140 så borde den baljan vara cirka 5x140=700mm... ja det är rätt långt :-\. Jag skippar den <happy>

Jag har ju ändå tänkt få till det så att man kan sätta dit både det ena och det andra, bl.a. vändskiva, så det där påhänget kan jag ju göra nån gång i framtiden ändå, om lusten blir oemotståndlig <evilgrin>
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Mullis

Jo, det där borde ju vara något det. Hittar inget info om trailern men Beco som gjort den, företag som gör lantbruksredskap och vagnar. Beco Maxxim 600 heter den...

http://www.beco-vianen.nl/en/tipping_wagons/maxxim_articulated.html

Hittat en annan sak till dig.

http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=32&t=35401&sid=937eb74d45a5a1c3f0c20fb082d6568c

Fast, den är ju inte som din då...  ;)
/ Mullis

Avesta RC Klubb, member of Avesta Drift Mafia.
Kalmar DRF Projekt

Gunnar

#40
Tack för länken till Beco-vianen <happy> Jag har försökt hitta mer uppgifter om den trailern men inte lyckats. Länken ligger nu i mitt dumpersbibliotek <hands>


Vad gäller den andra länken så kan man ju undra vilken skala han bygger i eftersom hjulen bara är Ø78... det verkar bli 1/25.
Det sätt han gör däcken på har jag sett någonstans på ett tyskt forum men då fräste killen ut däcksmönstret i en tillräckligt stor ekskiva för att sedan gjuta av det. Hur det sedan blev ett däck minns jag inte, om han nu hade kommit så långt när jag läste det :-\ Men jag tror han gjorde det för "vår" skala dvs 1/14


Jag bläddrade igenom hela tråden i den andra länken. Han bygger i skala 1/25 och det är suveränt snyggt och välbyggt. Ett sant nöje att bläddra igenom... gör det <tumb>
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Rille

Citat från: Gunnar skrivet 15 september 2012 kl. 16:59:05
Öppet hus på Volvo i Braås, där de tillverkar alla dumprar utom den minsta
Görs inte A25 i Sverige? Varför det?
Visserligen tillverkades inte L50D/E i Sverige heller på hjullastar sidan, kanske inte B/C heller. Det vet jag inte.

Gunnar

#42
Då var det dags att skriva lite i denna tråden oxå <tumb>.

Först en bild på hur det ska bli när det är färdigt. Den är från Volvos öppna hus för ett år sedan:


Jag har börjat rita "karossen" för att förhoppningsvis kunna samordna en del med motorhuven till hjullastaren. Så här kommer lite bilder som visar hur modellen växer fram i caden. Först ska bilderna jag tagit ur ritningsunderlaget för påbyggare, som jag fick av Volvo, in och skaleras så allt stämmer. Måtten som syns på diverse ställen är de som blir på modellen:




Sedan är det dags att börja... med en "tegelsten". För att det inte ska bli alltför många bilder så är första operationen redan gjord här:








Nu till hjulhuset:


Och fotsteg uppe på skärmen:


Vindrutan:


Och nu är vänstra halvan speglad så det blir en "hel" framvagn, plus att det kommit på lite mörkgrå färg på de ställen som ska ha det:


Och så tar vi bort "ritningsbilderna" så ser det bättre ut eller hur <tumb>. OOPS där kom visst skyddsplåten under framvagnen oxå med:


Början till taket på hytten:


Taket klart oxå:


Takräcke och handledare på hjulhusen:


Snett bakifrån. Här ska det göras lite urtag och annat när hytten är gjuten, men tills dess ser det ut så här. Dörr och "stolparna" som håller uppe taket blir separata:


Framdel och hjul placerade på sammanställningsritningen:






Och så avslutar vi med den verkliga maskinen igen, rätt så lika i mitt tycke <tumb>, fast FEL FÄRG på modellen:



Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

MitzuRazing