Volvo Dumperchassie A40FFS från scratch

Startat av Gunnar, 28 juli 2012 kl. 08:48:01

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Gunnar

Gokväll, en liten bit till på vägen... Jag förbereder för lackering av cylindrar mm mm, och då vill jag att slangnipplarna ska sitta där redan, bl.a. för att slippa maskera de gängade hålen. Men då måste förstås nipplarna skruvas dit... baggis kan tyckas... men har någon försökt hålla i den lilla biten där slangen ska krängas på och skruva dit den i sitt M3-hål. Jag kan säga att det går inte om gängan råkar gå det allra minsta trögt. Efter några fruktlösa försök så bestämde jag mig för att göra ett nyckelgrepp så jag kan använda en hylsnyckel. Det nyckelgreppet har nyckelvidd 2,4mm och är 1mm högt <evilgrin> Så här ser det ut i behaglig storlek...


Meningen är att fräsa det förstås, men då behövs något att fästa den i... ett 5mm mässingsrör gängat M3 i bägge ändar och med en pinne som pressar på "insidan" av nippeln så de inte gängar ur sig när jag fräser med en 3mm pinnfräs...


Och i fräsen, sittande i en spännhylschuck ser det ut så här. Mässingsröret är kompletterat med en spårryttare för att hamna på samma höjd efter byte av nippel.


Och med en färdig stående bredvid...



Efter ett par timmar är alla 40-50 nipplarna jag gjorde förut kompletterade med sin sexkant och nu går det som en dans  <tumb> att montera dem... fast det har jag inte gjort ännu. Det är en dag imorgon också <happy>
Men nu ska jag se Das Boot på tv.

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

...och nu är det lackat... det som ska vara grått... eller vad det nu är, för till detta ville jag inte köpa originalfärg :)
Hursomhelst, nu har maskinen genomlidigt en traumatisk upplevelse nämligen, bildligt talat, blivit upphängd i fötterna med huvudet nedåt. <evilgrin>


För att överhuvudtaget kunna montera mina tryckackumulatorer så var jag tvungen att demontera den bakersta hjulaxeln, för från översidan finns inte plats för både ackar och två händers tummar och pekfingrar... och samtidigt kunna se vad de håller på med. Nu sitter de där dock med sex 2mm slangar i framänden (neråt på bilden). Fastskruvat med M1,2 vilket definitivt är mindre än vad mina händer gillar. Men ögonen tycker det är snyggt <tumb>




Nu har maskinen hamnat på rygg vilket känns lite bättre... och jag ansluter slangarna till hjulcylindrarna, och monterar bakaxeln igen <happy>





Nu provar jag med motor osv... och då visar sig naturligtvis några smärre problem. Observera att detta hamnar INTE under begreppet "gör om och gör rätt" utan inom "ständiga förbättringar" <evilgrin> Men mer om detta om en dag eller två...

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

Idag har jag monterat servot för diffspärren i framaxeln:


Och gjort ett skydd för att i möjligaste mån förhindra att sand mm får armen att gå trögt...



Men en av de "ständiga förbättringarna" har gjorts på växellådan. Från början låstes planetens ytterdel, den med tänderna på insidan, av de två bromsklossarna som trycktes in av en bygel som visas på nedanstående bild. Detta fungerade men var svårt att justera med följden att klossarna inte frikopplade helt när högväxeln lades i. Det resulterade i att motorn fick arbeta mycket mer än den borde.


Denna bygel är nu ersatt med två armar som påverkas av ett justerbart ok enligt nedan.




Och i genomskärning...


Och hur det ser ut i verkligheten.






Och nu fungerar det perfekt och är lätt att justera <happy>

Imorgon kommer förhoppningsvis bilder på när den sitter i maskinen igen och med moderkort, hydraulaggregat och ventiler mm monterat <tumb>



Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

#213
Nu har det hänt lite mer <evilgrin> Slangar och sladdar mellan framvagnen och bakvagnen är på plats. Det har de varit ett bra tag nu men jag har inte visat det ;D Det är 2st Ø4/2,5 för oljan till korgtipp och 2st Ø4/2,5 för diffspärrservon respektive belysning och 2st Ø2/1 för oljan till fjädringen. Det svåraste med detta var att få i 3 trådar för servona och 3 trådar för belysningen i sina respektive slangar... såpvatten hjälpte till så till slut gick det.




Och som synes så sitter motor och växellåda där de ska också... och även de 4 hydraulventilerna <tumb>






Mitt, jämfört med i lastaren, något modifierade moderkort för elektroniken <fight>




...som naturligtvis är enkelt upptippbart för att komma åt det som sitter under <happy>


Hydraulaggregatet är också klart bortsett från servot och fästet för tryckjusteringen, men delarna för detta är gjorda...









Återstår att reda ut var alla servon ska anslutas till mottagaren... så att de har samma funktion, där det är möjligt, som i lastaren. Jag har ju som jag nog sagt avdelat en kanal för modellväxling. Det fungerar perfekt, denna kanal bryter via ett relä på moderkorten pluspolen till alla servon. Bägge mottagarna  får alltså alltid signalerna oavsett vilken modell som är aktiv men bara ena modellen får via reläet plus till servona.
I lastaren sitter det visserligen diffspärr i bägge axlarna men de manövreras av samma kanal. I dumpern sitter det 4 spärrar... en i vardera axeln och en mellan fram- och bakdel. De båda bakaxlarnas spärrar är ihopkopplade och manövreras alltså alltid tillsammans, men troligen måste framaxeln och mellandiffen ha vardera sina egna, totalt 3 separata alltså. På vilka kanaler ska jag lägga dem?
Sedan hade jag tänkt att låta vänster spak manövrera fjädringen... framåt/bakåt sänker/höjer bakdelen och sidorörelse på spaken tippar bakdelen åt vänster eller höger. På lastaren är ju detta lyft och tilt av skopan via mixers mm, men så kan det ju inte fungera i dumpern så jag funderar på om ändring för "dumperfunktion" kan lösas med funktionen Flightphase??? Det blir till att läsa på om det... och tyskarnas bruksanvisningar har jag svårt för. Jag skulle vilja se ett logiskt schema för hur deras programmering är byggd, men det finns väl bara i programutvecklarens hjärna... om ens där.


Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Rille

Här har det uppdaterats en del! Trevligt! :) Inte för att man kommenterar så ofta, men följer alltid uppdateringarna i denna tråd. Riktigt skoj!

Gunnar

Nu har det gått ett tag sedan jag skrev något... men jag har dock gjort en del...

Jag har gjort hydraulaggregatet färdigt och kopplat in det. På denna modellen (till skillnad från min lastare) har jag hydraulisk styrning. Den fungerar precis som, antar jag, alla andra med hydraulisk styrning... det som är bra är att med mina klena slangar (Ø2/1mm) så blir hastigheten på svängrörelsen ungefär lika snabb som på originalet, dvs inte som ett servo. Det jag absolut inte kan förlika mig med är att om jag vill svänga lite måste jag släppa spaken i rätt ögonblick så ventilen stänger. Jag har förklarat hur jag vill att det ska fungera istället och brorsan har gjort elektroniken som behövs för att uppnå följande: Så fort jag rör styrspaken åt något håll (höger eller vänster förstås) så öppnar hydraulventilen fullt och maskinen svänger tills en extern givare i midjan säger att nu är vi i det läget som motsvarar styrspaken, och då stänger ventilen omgående. Så fort jag ökar eller minskar utslaget på spaken så öppnar ventilen fullt åt ena eller andra hållet, vilket innebär att styrningen följer (precis som ett servo) spakens läge. Prototypen fungerar och komponenter för det skarpa utförandet är på väg.

Den hydrauliska fjädringen är också inkopplad... men har ännu några olösta problem. Det viktigaste fungerar dock nämligen att det läcker inte ut olja någonstans. Med 10 kg över bakhjulen går det lekande lätt att höja från lägsta nivå till högsta, med pumpen på tomgång och då är trycket 6-7bar. Så långt allt väl, men sänkningen går inte så bra eftersom jag räknat med att tyngdkraften skulle få den att sjunka. Det gör den, men alldeles för långsamt. Så nu får den delen vila ett tag i hopp om att en lösning mognar...

Nu övergår jag därför till något helt annat nämligen motorhuv och förarhytt.

Eftersom det gick bra att gjuta motsvarande del till lastaren så blir utförandet detsamma.
Formen gör jag i flera delar och materialet är ureol eller polyuretanskum som man köper i form av block eller skivor. Jag har tagit vara på sådant material som blev över från några jobb vi gjorde vid sekelskiftet då jag yrkesarbetade. Jag misstänkte säkert att jag 20 år senare skulle ha nytta av det <tumb>.
Hursomhelst så här ser det ut från början eller rättare när det förhoppningsvis är färdigt:


Vi vänder på det hela så förstår ni bättre...


Och lyfter bort detaljen/motorhuven... så är bara "botten" i formen synlig


Sedan kommer del efter del att göras och styras upp av spåret som är fräst i bottnen och de andra delarna






Nu har jag börjat med fräsningen. Plattan är 350x300x50mm. Den är upptippad 5° (30mm uppallad i vänstra kanten fast det inte syns på denna bild) för att det annars är baksläpp i den högra änden, och det bara krånglar till fräsningen om man inte gör så här exempelvis. Skrotning med en Ø16 fullradiefräs, som lämnar minst 1mm till finskär. Fullt fräsdjup hela vägen, dvs cirka 25mm i högra änden, och ett sidsteg på 5mm mellan skären, 5000rpm och 500mm/min matning. Detta material är en dröm att fräsa i <happy>


Grovskäret klart efter 18minuter...


Och nu första finskäret, med en Ø10mm fullradiefräs. Samma varvtal och matning men 1mm sidsteg och 90° vridet i förh till grovskäret...


Och så var första finskäret klart... cirka 16000 programrader och 1tim 50min senare <evilgrin>


Nu är alla radier i hörn osv minst 5mm eftersom fräsen var en fullradie 10. Och eftersom det finns radier som är så små som 1mm så får vi restfräsa på dessa ställen. Men dessa radier får bli 1,5 istället eftersom jag inte har mindre fräs än fullradie 3mm som är lång nog att nå ner på en del svåra ställen. Det kommer ingen att märka ändå <tumb>. Dessa skär har jag styrt så de alltid går "vinkelrätt" mot radien och inte längsmed, därför att jag tycker det blir bättre så. Fullt varvtal, vad det nu är... matning 300mm/min (onödigt försiktigt...) Nästan 24000 programrader och 48 minuter.


Här syns det lite tydligare... till vänster om fräsen är radien 1,5 och till höger är den 5mm.


Och nu är denna delen färdig bortsett från puts och lack när den är ihopsatt med de övriga delarna <happy>



Så då är det väl bara att fortsätta med nästa då <fight>

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Olof

Mvh, Olof!

Gunnar

Ok, då är det dags för lite fler bilder <tumb>

Och nästa steg i formtillverkningen blev fronten/grillen... men jag upptäckte att den inte blev fotad, så vi tar ena sidan istället. Grovskäret med en fullradie 16 är redan gjort och nu pågår början av finskäret med fullradie 10:


Jag har nog schabblat med fotograferandet för nästa bild den andra sidan... [conf]


Samma sida när jag fräser runt "sidogrillen" med en fullradie 2mm dvs med radie 1 ;)


Vi skippar fräsbilderna nu och visar de färdiga detaljerna <tumb> och hur de passar ihop. Allt styrs av de små rörbitarna och spåren i formdelarna.


Fronten/grillen


Ena sidan


Bakänden


Fronten placerad på "botten" som ju i praktiken är huvens översida <tumb>


Ena sidan


Och den andra...


Bakänden... så är den komplett.


Än så länge är inget putsat, men lite måste det nog till före lack. Jag tror dock att det är både lättare och bättre att putsa det sista på den färdgjutna huven.
Det som återstår på formen nu är ju kärnan som ska göra insidan. Den klumpen har jag fått limma ihop av två 50mm skivor. Jag håller på och nc-bereder den nu, så det kommer bild även på denna del så småningom.

Nu får det emellertid vara nog för idag... kvällsmacka och  [sleep]

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

#218
För de som såg min dumpers tvivelaktiga prestation i Tångahallen... skulle jag vilja tala om varför den inte ville svänga...

De digitala Graupnerservon jag har till alla ventiler osv går att programmera direkt från en pc via ett usbinterface. Eftersom min sändare skickar samma signaler till bägge modellerna fast bara den ena maskinens servon reagerar (jag bryter ju spänningen via en kanal till servona, till den ena eller den andra maskinen) så måste ju servona gå åt rätt håll vid exvis en spakrörelse i bägge maskinerna.
Eftersom jag uteslutande hållit på med dumpern under lång tid, och bl.a. fått styrningen, hydraulventil plus cylindrar, att fungera och svänga åt rätt håll vid spakrörelse så lämnade jag denna maskin i torsdags kväll, med fungerande styrning <tumb>. Men uppenbarligen hade jag då ändrat rörelseriktning på servot för tryckbegränsningen på fel sätt/ställe i dumpern <whip> fast jag inte visste det då...

Nu borde jag ju kolla att lastaren fortfarande funkade efter något års overksamhet... jo det verkade så. Men jag tyckte att jag måste kolla med lite last i skopan... alltså dit med en av mina 4kg blytackor... och den lättar inte från marken [angry]. Det måste bero på hydraultrycket som jag ju kan reglera dels med pumpvarvtal och dels med min servostyrda tryckbegränsningsventil. Så det var ju bara att kolla vad som hände när jag skulle lyfta <evilgrin> Det kunde direkt konstateras att servot för tryckbegränsningen gick nu på fel håll, det vill säga att den sänkte hydraultrycket när det skulle höjas.  <fight> lätt fixat... ändra detta i sändaren och nu funkar det igen. Så då fick det vara klart för Tånga... men denna ändring resulterade i att samma servo i dumpern ändrade sin funktion från att höja till att sänka trycket och följdaktligen var trycket alldeles för lågt för att orka svänga [angry]. Detta ska naturligtvis ändras nu på rätt ställe, i servot istället för i sändaren. Sedan ska fjädern i ventilen bytas mot en styvare så trycket kan bli ytterligare lite högre... nu blir det inte mer än cirka 10bar och det räcker nog inte för att tippa korgen med full last.

Så nu vet ni att det var ett operatörsfel eller kanske... ett datafel <happy> Jaja, det är långt kvar innan allt funkar som jag vill <whip>

Nu ska jag återgå till min misslyckade motorhuv, reparera det som skadades i formen och göra ett nytt försök, denna gång med flera lager släppmedel <tumb>, men så kan de bli när man har för bråttom... Men ni fick ju se ungefär hur det kommer att bli när det blir färdiggjutet.

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

Efter sommaruppehållet fortsätter nu detta projekt... där jag slutade, alltså med motorhuven

För en månad sedan började jag reparera det jag gick illa åt i formen när jag gjöt den som blev misslyckad. Jag hade slarvat/snålat på släppmedel och övrig finish <whip>
Detta är nu åtgärdat och det ser ut så här när jag just fyllt på hartsen...


Bort med alla tvingar efter en timme...


Och översidan och grillen...


Och så vidare, och då sprack en del av formen i bakänden... sen blev det bara värre och det tog en bra stund med vatteninjektion i springorna, tunna plåtremsor osv, osv. Lärdom om det blir någon mer gång: Bättre yta och ordentligt med lack, vax och släppmedel avsett för denna harts. Det släppmedel jag använde var/är för polyester/glasfiber dvs "båtplast" och det var nog inte lämpligt...




Men till slut var den ur formen, hel och oskadad... <tumb> men formen har tagit stryk igen men det bryr jag mig inte om :)


Den kvaddade huven kan ju användas för att prova på/med. Exempelvis kan man nu se hur trångt eller luftigt det blir inuti...




Och så kan man testa galler i sidogrillarna (för fläktarna). Det är bara 825st Ø1mm med 1,4mm triangeldelning <evilgrin>. Men det blev bra om jag får säga det själv. Jag har inga närbilder på originalet men jämfört med det man kan se i broschyrer och de bilder jag själv tagit så är det helt ok <happy>




...som gjordes så här...


Jag testade oxå urtagen för strålkastarna, så här såg det ut i fräsen


Innan jag fräser detta i den nya huven ska jag gjuta på "lykthus" på insidan så lysdioderna har ett hus att sitta i...

Nu har jag inte mer att visa för stunden plus att det råkar vara middagsdax <tumb>


Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

...jag fortsätter...

Och vad är nu detta? Finns inget på en dumper som ser ut så här...


Men nu då...


Gjutform för strålkastarhusen. Och varför gjorde du inte dem från början då? [conf] Jo därför att då hade jag fått göra handelen i formen på ett helt annat sätt, vilket hade blivit betydligt bökigare än att som nu göra dem i efterhand <tumb>




Nu ska det göras en massa hål mm... och eftersom jag nu har strålkastarhusen ditgjutna så går ju motorhuven inte längre att kränga på handelen som den gjöts på [angry]. Alltså får jag göra en fixtur  <evilgrin> vilket börjar med en platta med M8 att sätta i skruvstycket enligt bild:


Och sedan träbiten som styr upp motorhuven, och som då också blir vridbar så att ytan som ska borras/perforeras blir någotsånär horisontell...


Ett par kraftiga gummiband håller huven på plats, styr gör spåren utmed konturen som syns på bilden ovan.


825st 1mm hål med 1,4mm triangeldelning är det på vardera sidan av huven. I verkligheten är det sexkantiga hål som nog har förhållandevis lite mindre avstånd mellan dem, men ingen fa´n som inte vet kan se att jag fuskat så grovt och gjort hålen runda <happy> Det kommer tydligare bilder lite längre ner.


Eftersom jag tyckte det gick bra och blev snyggt så gjorde jag frontgrillen också. De små vinklade "ändbitarna" ska göras, men jag glömde dem i hastigheten... ;D 508st i vardera "bandet"


Och på maskinen ser det ut så här...




Sedan har jag gjort spåren som ska styra upp glaset i hytten, samt gallret som finns framför vindrutan.


Glaset bockar jag av 1,5mm polykarbonat (Lexan, Makrolon eller vad ni vill kalla det)


Glaset ska bära upp taket och stolpar mm blir lösa bitar utanpå glaset <tumb>



Allt för idag...
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

Nu har jag kommit en bit till...

Jag har borrat de 4 ändarna på frontgrillen. Nu är det totalt 2794st 1mm hål <evilgrin> lite overkill kan man kanske tycka men det gör en hel del till utseendet eller hur... Det blir dock ingen bild för det var ju inte så många fler hål än innan <fight>

Det om detta. Nu har jag gjort taket... 10mm aluminium 118x148mm stort. Undersidan först med M3 fästhål och spår för vindrutan. Spåret är 2mm brett och 1,5mm djupt, fräst med en 2mm fullradiefräs. När jag gjorde detta glömde jag kameran, men resultatet syns här:


Sen kommer första grovskäret med taket fastskruvat, som vanligt, på en annan aluminiumbit. 6mm rak 2-skärig fräs och måttliga sidsteg och skärdjup för att inte fresta M3-skruvarna som håller taket:


Och när grovskäret är kört ser det ut så här...




Och sedan det första finskäret också med samma raka 6mm fräs, därför att ytan är så lite välvd att det inte är motiverat att använda fullradiefräs. Detta finskär tar bara översidan, inga hörnradier...




Nu kommer hörnradierna, som faktiskt också körs med samma raka fräs  <tumb> upp och ned radiellt över hörnen runt hela taket. Det ser ut att vara mycket grövre yta än det är [vogel]






Och slutligen spåren ovanpå som symboliserar nödutgångsluckorna, fräst med en 1mm fullradiefräs 0,5mm djupt <stup>


Och efter några minuters gnoende med vattenslippapper...





Om inget annat kommer ivägen tänker jag försöka mig på vindrutan imorgon... jag klippte ut en i papper idag med det var för sladdrigt för att kunna prova så det får bli en bit kartong innan jag kör den riktiga i polykarbonat. Har vi tur kanske bilder dyker upp fredag kväll... annars blir det väl i helgen <happy>


Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Ellis

Snyggt och inspirerande!!
Hade du någon tanke först på att gjuta taket i samma material som resten av karossen?
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Rille

Man kommenterar ju inte direkt ofta, dålig på det. Men kan säga att jag kollar varenda gång du har uppdaterat tråden och lika impad för varje gång!  [worthy]

Gunnar

#224
@Ellis: Jag kommer inte ihåg om jag funderat på att gjuta taket... kanske. Men nu tyckte jag i allla fall att det var enklare att göra taket direkt och då föredrar jag aluminium för det är formstabilt.
Jag funderade lite... det hade ju blivit betydligt mer arbete om jag skulle gjort en form först och sedan gjutit, och sedan ändå fått komplettera med spår, skruvhål osv. så det är/var skälet <tumb>

Men för att återgå till bygget så hann jag göra en provruta idag, den är inte helt ok så jag ska göra en ny imorgon. Men eftersom ni inte kommer att se någon skillnad så får ni denna <evilgrin>. Utbredningen ser ut så här (och det är den som ska justeras lite imorgon):


Utfräst och bockad...




Och monterad på karossen...


Jag krökte till en handledare på hjulhuset också för att se hur det ser ut  <tumb>



Nu är det Skavlan så nu får det vara nog för idag <happy>


Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar