Författare Ämne: Volvo Dumperchassie A40FFS från scratch  (läst 75156 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gunnar

• Delägare i Sten & Co
  • Sponsor
  • Åkeriägare
  • *
  • Antal inlägg: 717
SV: Volvo Dumperchassie A40FFS från scratch
« Svar #210 skrivet: 30 mars 2019 kl. 21:00:34 »
Gokväll, en liten bit till på vägen... Jag förbereder för lackering av cylindrar mm mm, och då vill jag att slangnipplarna ska sitta där redan, bl.a. för att slippa maskera de gängade hålen. Men då måste förstås nipplarna skruvas dit... baggis kan tyckas... men har någon försökt hålla i den lilla biten där slangen ska krängas på och skruva dit den i sitt M3-hål. Jag kan säga att det går inte om gängan råkar gå det allra minsta trögt. Efter några fruktlösa försök så bestämde jag mig för att göra ett nyckelgrepp så jag kan använda en hylsnyckel. Det nyckelgreppet har nyckelvidd 2,4mm och är 1mm högt <evilgrin> Så här ser det ut i behaglig storlek...

Meningen är att fräsa det förstås, men då behövs något att fästa den i... ett 5mm mässingsrör gängat M3 i bägge ändar och med en pinne som pressar på "insidan" av nippeln så de inte gängar ur sig när jag fräser med en 3mm pinnfräs...

Och i fräsen, sittande i en spännhylschuck ser det ut så här. Mässingsröret är kompletterat med en spårryttare för att hamna på samma höjd efter byte av nippel.

Och med en färdig stående bredvid...

Efter ett par timmar är alla 40-50 nipplarna jag gjorde förut kompletterade med sin sexkant och nu går det som en dans  <tumb> att montera dem... fast det har jag inte gjort ännu. Det är en dag imorgon också <happy>
Men nu ska jag se Das Boot på tv.

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Utloggad Gunnar

• Delägare i Sten & Co
  • Sponsor
  • Åkeriägare
  • *
« Svar #211 skrivet: 13 april 2019 kl. 12:19:22 »
...och nu är det lackat... det som ska vara grått... eller vad det nu är, för till detta ville jag inte köpa originalfärg :)
Hursomhelst, nu har maskinen genomlidigt en traumatisk upplevelse nämligen, bildligt talat, blivit upphängd i fötterna med huvudet nedåt. <evilgrin>

För att överhuvudtaget kunna montera mina tryckackumulatorer så var jag tvungen att demontera den bakersta hjulaxeln, för från översidan finns inte plats för både ackar och två händers tummar och pekfingrar... och samtidigt kunna se vad de håller på med. Nu sitter de där dock med sex 2mm slangar i framänden (neråt på bilden). Fastskruvat med M1,2 vilket definitivt är mindre än vad mina händer gillar. Men ögonen tycker det är snyggt <tumb>

Nu har maskinen hamnat på rygg vilket känns lite bättre... och jag ansluter slangarna till hjulcylindrarna, och monterar bakaxeln igen <happy>

Nu provar jag med motor osv... och då visar sig naturligtvis några smärre problem. Observera att detta hamnar INTE under begreppet "gör om och gör rätt" utan inom "ständiga förbättringar" <evilgrin> Men mer om detta om en dag eller två...

MVH /Gunnar

Utloggad Gunnar

• Delägare i Sten & Co
  • Sponsor
  • Åkeriägare
  • *
« Svar #212 skrivet: 14 april 2019 kl. 22:33:11 »
Idag har jag monterat servot för diffspärren i framaxeln:

Och gjort ett skydd för att i möjligaste mån förhindra att sand mm får armen att gå trögt...

Men en av de "ständiga förbättringarna" har gjorts på växellådan. Från början låstes planetens ytterdel, den med tänderna på insidan, av de två bromsklossarna som trycktes in av en bygel som visas på nedanstående bild. Detta fungerade men var svårt att justera med följden att klossarna inte frikopplade helt när högväxeln lades i. Det resulterade i att motorn fick arbeta mycket mer än den borde.

Denna bygel är nu ersatt med två armar som påverkas av ett justerbart ok enligt nedan.

Och i genomskärning...

Och hur det ser ut i verkligheten.

Och nu fungerar det perfekt och är lätt att justera <happy>

Imorgon kommer förhoppningsvis bilder på när den sitter i maskinen igen och med moderkort, hydraulaggregat och ventiler mm monterat <tumb>

MVH /Gunnar

Utloggad Gunnar

• Delägare i Sten & Co
  • Sponsor
  • Åkeriägare
  • *
« Svar #213 skrivet: 15 april 2019 kl. 10:03:43 »
Nu har det hänt lite mer <evilgrin> Slangar och sladdar mellan framvagnen och bakvagnen är på plats. Det har de varit ett bra tag nu men jag har inte visat det ;D Det är 2st Ø4/2,5 för oljan till korgtipp och 2st Ø4/2,5 för diffspärrservon respektive belysning och 2st Ø2/1 för oljan till fjädringen. Det svåraste med detta var att få i 3 trådar för servona och 3 trådar för belysningen i sina respektive slangar... såpvatten hjälpte till så till slut gick det.

Och som synes så sitter motor och växellåda där de ska också... och även de 4 hydraulventilerna <tumb>

Mitt, jämfört med i lastaren, något modifierade moderkort för elektroniken <fight>

...som naturligtvis är enkelt upptippbart för att komma åt det som sitter under <happy>

Hydraulaggregatet är också klart bortsett från servot och fästet för tryckjusteringen, men delarna för detta är gjorda...

Återstår att reda ut var alla servon ska anslutas till mottagaren... så att de har samma funktion, där det är möjligt, som i lastaren. Jag har ju som jag nog sagt avdelat en kanal för modellväxling. Det fungerar perfekt, denna kanal bryter via ett relä på moderkorten pluspolen till alla servon. Bägge mottagarna  får alltså alltid signalerna oavsett vilken modell som är aktiv men bara ena modellen får via reläet plus till servona.
I lastaren sitter det visserligen diffspärr i bägge axlarna men de manövreras av samma kanal. I dumpern sitter det 4 spärrar... en i vardera axeln och en mellan fram- och bakdel. De båda bakaxlarnas spärrar är ihopkopplade och manövreras alltså alltid tillsammans, men troligen måste framaxeln och mellandiffen ha vardera sina egna, totalt 3 separata alltså. På vilka kanaler ska jag lägga dem?
Sedan hade jag tänkt att låta vänster spak manövrera fjädringen... framåt/bakåt sänker/höjer bakdelen och sidorörelse på spaken tippar bakdelen åt vänster eller höger. På lastaren är ju detta lyft och tilt av skopan via mixers mm, men så kan det ju inte fungera i dumpern så jag funderar på om ändring för "dumperfunktion" kan lösas med funktionen Flightphase??? Det blir till att läsa på om det... och tyskarnas bruksanvisningar har jag svårt för. Jag skulle vilja se ett logiskt schema för hur deras programmering är byggd, men det finns väl bara i programutvecklarens hjärna... om ens där.

« Senast ändrad: 15 april 2019 kl. 10:45:44 av Gunnar »
MVH /Gunnar

Utloggad Rille

• Övningskör
  • *
  • Antal inlägg: 136
« Svar #214 skrivet: 16 april 2019 kl. 09:03:25 »
Här har det uppdaterats en del! Trevligt! :) Inte för att man kommenterar så ofta, men följer alltid uppdateringarna i denna tråd. Riktigt skoj!