Volvo Dumperchassie A40FFS från scratch

Startat av Gunnar, 28 juli 2012 kl. 08:48:01

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Gunnar

#180
Jag fortsätter med knutarna, först hur det ser ut i den riktiga maskinen. Knuten som sitter på fördelningslådan och till vänster passerar själva kniklinken/midjan:


Och här knutarna mellan fördelningslådan och framaxeln... det var lite svårt att få med exakt vad jag ville när jag låg under maskinen [vogel]


Och så cad-bilderna på motsvarande i modellen...


Här kan ni se skillnaden i bygglängd på de olika knutkonstruktionerna. Det är väl troligen anledningen till att Volvo använder den kompaktare men dyrare varianten i kniklinken och till framaxeln, jamfört med de som sitter i bakvagnen...


Det om detta... då övergår vi till praktiskt arbete. Och som omväxling får ni se det färdiga resultatet innan jag visar hur delarna tillverkades [haha]


För ögonblicket kommer jag inte på vad det gängade hålet ska vara till [conf], men det ska säkert vara där <evilgrin>.


Det borde varit en bild på svarvningen av axeltappen Ø5mm som lagren ska sitta på men den saknas och biten hamnade i fräsen istället... [vogel]


...där konturer och spår etc fräses...








...och så 16st små lager för knutkorsen. Ämnet är 4x4mm mässing och den färdiga biten blir 3,5x4x7mm med hål för försänkt M1,6 och 2,5mm för tappen <tumb>






Kapning av färdigfräst detalj sker enklast i svarven <happy>










Fixtur för att fräsa två små faser i 45grader




Och så de två små brickorna som håller tapparna i knutkorset:


Spåren för tapparna Ø2,5mm och 2st M1,6 och 2st frigångshål på andra diagonalen... de sistnämda ska sedan försänkas  :'( från andra sidan...


... och kapas med en slitsfräs. Den färdiga brickan är Ø9mm och 2mm tjock.


De färdiga detaljerna:


... och det färdiga resultatet igen <evilgrin>




Nu ska jag fundera en stund på vad jag ska fortsätta med [conf]

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

Dags för en liten uppdatering igen...

Det främre diffhuset och fördelningslådan, som ser ut så här i cad:


Och klumpen före bearbetning, som då väger cirka 300gram...








Nu väger den 38gram... vilket slöseri med material.





Mer imorgon <tumb> för nu ska jag se på tv


Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

...och nu har jag provmonterat och allt passar och snurrar som det ska  <tumb>. Lite högre upp på denna sidan finns cad-bilden på fördelningslådan med diffspärr och så här ser det ut i verkligheten i olika stadier av montering.












Det var allt för idag och vad som följer härnäst står fortfarande skrivet i stjärnorna [conf]

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Rille

Lätt och göra sånt där när man har bra grejer och din CAD kunskap.
Snajsigt, som vanligt!  <tumb>

G-Crawler

Galet vilken konstnär du är, man blir bara mer och mer impad för varje uppdatering!  <wow>

Ellis

För gudsskull, sluta inte leverera bilder...har ju snart gått ett dygn utan uppdatering!!  <poke>
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Gunnar

@Rille och G-Crawler: Det är inte så märkvärdigt... det är ju i princip vad jag haft som yrke... och så har jag ju på grund av min ålder hunnit göra en del misstag och skaffat mig rätt mycket erfarenhet. Men det viktigaste är att tycka det är roligt, det man gör <happy>

Och @Ellis: Jag är hemskt ledsen att jag inte lyckades fixa fler bilder inom dygnet :'( , men nu kommer det lite mer, jag hoppas att du inte lidit permanent skada av mitt tillkortakommande <evilgrin>


Det lockade att göra lite plåtarbete som omväxling och en av de detaljer som inte blivit gjord förrän nu är bakluckan på korgen. Den ser ut så här i cad:




Och som utbredning...


Detta blir den första "skarpa" användningen av min hemmagjorda bockmaskin... som jag kanske visat tidigare... jag kommer inte ihåg. Hursomhelst ser den ut så här:


Jag har gjort nya dynor i modullängder så att det går att pussla ihop nästan vad som helst upp till 400mm längd. Dynorna är också vändbara så att spåret i det ena fallet är 5mm brett och om man vänder dynan uppochner så är spåret 8mm. Detta för att kunna bocka olika tjock plåt bl.a.


Så börjar vi med plåten då <tumb>. Jag har ritsat var bockarna ska vara enligt ritningen ovan. Man måste hålla reda på åt vilket håll plåten ska bockas och i vilken ordning bockarna görs annars finns risken att efterföljande bockar inte går att göra och då är det bara att göra om och göra rätt... men det har jag inte behövt <evilgrin>








Fördigbockad blev den så här...






Och nu något helt annat, min "spikvariant" för att fästa en plåt som ska fräsas funkar utmärkt OM det finns hål som sedan ska användas som i detta fall:






De här plåtbitarna är gavlarna på bakluckan och när de är avgradade och ditlödda blev det så här, det som saknas är armarna som luckan sitter fast i, men det blir först imorgon... hoppas jag Ellis [laugh]


Det var allt för idag gott folk :)

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

Nu har jag gjort armarna till luckan... frästa i 2mm järnplåt och fäst vid en träbit med spikar som vanligt <evilgrin>


Som synes har jag även gjort de båda förstärkningarna i naderkant på luckan. Jag hade tänkt bocka dem av plåt men bestämde mig för att det var lättare att fräsa dem ur 10mm aluminium... fotograferingen uteblev dock. Men när de är ditlimmade med epoxi och luckan hänger på sina armar ser det ut så här:









Nu återstår de nedre fästena för luckvajern... och jag har ingen bra bild på dem så jag vet inte riktigt hur de är ihopkomna [conf], men det löser sig nog...

Det var allt för idag...




Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

Då har jag gjort de nedre wirefästena också <tumb>. I brist på egna bilder på hur detta ska se ut (för det sitter ingen baklucka och tillhörande detaljer på maskinen som står i Braås) så har jag tittat på allehanda bilder och filmer på nätet... och bestämt mig för att så här får det bli, det skiljer nog inte så mycket att det stör. För övrigt ser det lite olika ut beroende på modell och generation på dumpern så det är nog inte så många som kan säga att som jag har gjort det ser det INTE ut på DEN modellen, så nu är det så här:


Och så några bilder på hur det blev i verkligheten... men inga bilder på hur jag gjorde dem för det vet ni vid det här laget eller hur <evilgrin>






Det ska förstås inte vara insexbult sedan, men jag hade inga svarta vanliga bultar att prova med så...
Mässingsbussningen och plåten i änden är hårdlödda för att dels hålla och framförallt inte lossna när jag tennlöder plåten ovanpå, och det gick ju bra som ni ser <happy>


Nu är jag tillbaka vid den eviga frågan... vad ska jag fortsätta med nu då [conf]?

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

Det blev fördelningsblocket för hydraulik mm i bakvagnens främre del. Den här detaljen ser dock inte exakt likadan ut som originalet men det beror på att jag vill ha det så här  <evilgrin>, den väsentliga skillnaden är att min är symmetrisk men originalet är sidoförskjutet. Jag gissar att det beror på att på en del dumprar leder man avgaserna in i korgen för att hindra att gruset (eller vad man nu lastat) ska frysa vintertid, och då är det bättre att ha hydraulblocket vid sidan.
I cad ser det ut så här:


Och i verkligheten...




Med en del av slangarna ditsatta:









Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

Utsikterna för fint väder, dvs möjligheter att lackera utomhus (läs garaget) och slippa lukten, för någon vecka sedan fick mig att göra axlarna färdiga. Detta innebar att svarva bort fyrkanterna i bägge ändar, som behövdes vid tillverkningen, samt att putsa bort de värsta fräsränderna. Därefter sandblästra dem för att få bättre fäste för färgen. Och förstås montera ihop dem med diff och mekanismen för diffspärren, och inte att förglömma... fett på alla kugghjul. Men nu är det gjort och den som vill se igen hur det är gjort kan titta i inlägg på sidan 5, en bit ner...

Och för några dagar sedan, när det var som varmast (26-27grader) hölls vi i garaget och brorsan hjälpte mig med sprutan eftersom jag inte ser tillräckligt bra för att spruta dessa små detaljer:










Och så den viktigaste biten <happy>, riggad så det ska vara lätt att vrida den och komma åt alla(?) skrymslen och vrår <fight>






Och nu var det dags att flytta ut allt i guds fria natur för att sol och vind skulle göra sitt





Nu har några dagar på tork gått och jag ska börja montera dit axlar osv på ramen <tumb> och det ska bli roligt <happy>. Dock måste jag spruta kardanaxlar och knutar gråsvarta innan det kan göras färdigt, och det fattas några små hål i länken mellan fram och bakdel, men det ska jag förhoppningsvis fixa under dagen.


Sedan ska ju korgen lackas och framdelen  och motorhuven/förarhytt tillverkas och........så jag har nog sysselsättning ett tag till <evilgrin>



Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

Tiden går fort... det är bortåt en månad sedan jag lackerade. Bygget har inte legat nere sedan dess, men så mycket har det inte blivit gjort [conf].

Men jag har monterat lite för att se hur det blir och att allt passar. Det innebar att jag snart kom underfund med att hydraulcylindrarna till "FS" dvs Full Suspension inte var gjorda, dvs tre saknades för den första har legat färdig minst ett år. Nåja, färdiga är de inte för det saknas färg på dem fortfarande men skulle jag få se maskinen på hjul så måste de ju sitta där  <tumb>.

Först en bild på hur det ser ut på en riktig maskin. Bilden är saxad ur en film där Volvo har fixat så just detta syns lite bättre...


Och så här ser mina cylindrar ut i genomskärning... jag utgår från att de verkliga ser, i princip, likadana ut <evilgrin> Gängan i nederdelen på det vänstra hålet är för skruven/pluggen som ska se till att denna kanal mynnar på ovansidan av kolven. Det högra hålet går ju till undersidan.


... och så på modellen (spiralerna på kardanaxlarna sitter bara där för att lacken inte ska skavas bort medan jag monterar mm. De ska bort sedan.)


Här ser man också servot som manövrerar diffspärren




Och så dit med hjulen då...











Och så har det blivit dags för kvällsmackan igen <happy>

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Rille

Har helt gått förbi mig att det har blivit lack på en del grejer!
Börjar få lite helhet nu precis som med hjullastaren när grejar har lackats och en del monterats ihop!

Gunnar

Det vart lite lackering innan vädret blev sämre... och jag började skruva ihop vidundret...

Men vad i ... fel ihopsatt ser det ut som... eller har maskinföraren redan voltat med framdelen:


Skämt åsido så är det rätt praktiskt med knicklinken, för innan alla slangar och sladdar är dragna mellan fram- och bakdel så är det bara att slå runt framdelen medan bakdelen står kvar på sina hjul. Nu blir det inte så mycket skrivet utan bilderna får tala:




Och nu några bilder med rättvänd framdel...











En del detaljer är som synes inte lackerade ännu men det blir de så småningom tillsammans med en hel del som inte ens är tillverkat ännu  [conf]
Nu närmast ska jag nog försöka göra tryckackumulatorpaketet till bakvagnens fjädring, men jag är inte riktigt klar med hur det ska se ut ännu...

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

Då kan det vara läge med lite bilder mm. i denna dumpertråden också <happy>... nu är vi ju tre... minst, Volvo-dumprar alltså.

Det intressantaste, åtminstone för mig, sen sist är motor och växellåda som nu är tillverkat och befunnits fungera som jag tänkt. Sedan återstår förstås att se hur driftsäkert det är i verkliga livet <evilgrin>, men jag tror på min konstruktion tills motsatsen visats.

Hursomhelst... jag har ändrat lite på funktionen som växlar mellan hög och lågväxel som framgår av bilderna. Första bilden visar hur jag hade tänkt från början. Där tryckte jag in en "pinne" genom den ihåliga motoraxeln, som sedan tryckte ut två små kulor och låste högväxeln samtidigt som bromsbandet som bromsar ytterdelen på planetlådan släppte. Vid lågväxel var kulorna inte uttryckta och därför drev motorn solhjulet i planetlådan samtidigt som bromsbandet höll ytterdelen stilla och därmed blir det utväxling/nerväxling, i mitt fall 4,5 motorvarv : 1 kardanaxelvarv... hänger ni med <evilgrin>. Alltså så här såg det ut först:


Och så här är det gjort nu...


Den väsentliga skillnaden är att "kulkopplingen" är ersatt med en konkoppling. Anledningen till bytet är att jag insåg/tyckte dels att kulvarianten skulle bli ömtålig eftersom det är så små delar i den och framförallt kan den ju inte koppla in högväxeln mjukt utan det är "allt eller inget" s.a.s. Konkopplingen bygger ju på friktion och därför kan den manövreras utan att det blir slag i systemet.
Om jag släcker huset så syns inkråmet kanske lite bättre:


Om vi antar att bilden visar lågväxel så driver motorn dels den bruna kondelen (som sitter på "splines" och alltså bara snurrar med utan att vara i ingrepp med den gula konan) och via den gröna axelbiten själva solhjulet, det röda... som i sin tur driver de tre planethjulen och därmed får planetbäraren att snurra med eftersom bromsbackarna håller den mörkblå ytterringen låst/stilla. Detta är precis samma funktion som automatlådan i en bil.
Vid högväxel trycker en gaffel på kullagret mellan motorn och den bruna kondelen och den kommer då att börja driva den gula som ju i praktiken är samma del som planetbäraren. Samtidigt släpper vi bromsklossarna som håller ytterringen fast och den börjar snurra med fritt. Det som får utgående axeln att snurra med är att den gula delens axlar för planethjulen ju går ända in i den högra ljusblå... Bromsklossarna är koniska på utsidan och förstärkta med en 2mm härdad pinne som samtidigt tillåter att den gaffeln som manövrerar dem glider lättare. På insidan är klossarna skålade med samma radie som den mörkblå ytterringen förstås.
Med denna konstruktion kan jag växla mellan hög och låg växel oavsett hur fort motorn går utan att det blir ryck eller slag, eftersom friktionen i konan respektive bromsklossarna kommer att slira lite innan det blir fast koppling. I verkligheten (en riktig bil eller maskin) är min konkoppling ersatt av momentomvandlaren och mina bromsklossar av flerskiviga lamellkopplingar som styrs med hydraulik (och elektronik förstås).

En annan bild på samma sak som en del av er kanske tycker är tydligare...


Och innan jag plockade ihop det hela så såg det ut så här <happy>


Och ihopsatt så här:


Mässingsgrunkan till höger är manövern till diffspärren i fördelningslådan mellan framdel och bakdel på maskinen, hör ju inte till motordelen även om den är fäst vi densamma.
Det om det... Det lilla hålet i armen som är mittför 6:an på tumstocken ska kopplas till växelservot och när armen förs åt höger så kommer gaffeln/bygeln som trycker på bromsklossarna att få dem att bli lösa samtidigt som den översta länken via "trianglarna" drar gaffeln till vänster som trycker på kullagret, som i sin tur trycker den bruna ytterkonan och så är det som sagt högväxel.
Förs armen åt vänster trycks bromsklossarna in och konan släpper/frikopplar och så är det lågväxel... är ni med lol

Då kan vi ta några bilder utan prat nu då?






Och ditsatt i chassiet:




Det var det det... och det är provkört där det sitter i maskinen och allt tycks snurra som det ska, alla hjulen går åt samma håll <tumb> och det drar ordentligt om jag bromsar kardanaxeln i bakdelen. Och det går att växla under belastning utan ryck och jag är för tillfället rätt nöjd <happy>


Nu ska jag börja på hydraulventilerna, en till tippen, en till styrningen och två till nivåreglering/fjädring i bakdelen (en ventil till vardera sidan)

Fråga om ni undrar något [conf]
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar