Volvo Dumperchassie A40FFS från scratch

Startat av Gunnar, 28 juli 2012 kl. 08:48:01

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Anders

Det är ju det som är det fina med att bygga själv, man kan få precis som man vill  <hands>
/Anders

Gunnar

#61
Jag vill ha synpunkter på bakre kardanaxeln...

Nevermind, frågan var dumt ställd så jag tar bort allt. Bilder på hur det blir utan och innan kommer dock snart...
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

e21242

Jag tycker inte det spelar någon roll bara det funkar som det är tänkt att fungera.
Sedan så är det ju upp till dig hur mycket det ska likna original maskinen.
Jag skulle satsa på att få det att fungera och det tror jag du med vill.
Tänk bara på att på den främre axeln så snurrar inte kardanen åt samma håll när den kommer ut på baksidan utan den snurrar åt andra hållet som den som går in gör.
Det är därför som bakre axeln är vriden 180 grader på bilarna med tamiyas diff.

Gunnar

#63
Då kommer det lite bilder igen...

Med 1/4-del bortskuret för att det ska synas lite bättre. En av kardanaxlarna ser lite konstig ut men det beror ju på att den sitter snett genom de båda planen som skär modellen <tumb>






Och så några bilder på den bakersta axeln med armen för diffspärren



Som synes har jag använt en hel Tamiya-diff som jag modifierat så den är kullagrad nu (mest för att eliminera allt spel och glapp i den) och den koniska sidan av kronhjulet har blivit ena halvan av klokopplingen i diffspärren.




Det som överför rörelsen från manöverarmen till den rörliga klokopplingen är en pinne som inte syns här (därför att den inte är ritad ännu <happy>) men som löper i den ihåliga axeln mellan diff och hjul. Det är därför det är 2 spår i axeln.


Ska vi ta den främre av bakaxlarna då... den ser ut som den andra med skillnaden att den ju har en genomgång för den kardanen som ska till den bakre axeln. Originalet först med fotografen liggande under maskinen


Och modellen...











Det var allt för idag... ;)

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Quart

Jag blir grymt imponerad av detta.
Kommer man kunna köpa en dumper byggsats sen av dig ?  <tumb>

Iccccie

Alltid lika imponerande och kul läsning Gunnar  <tumb>

MrLinds

Gunnar en fråga, på sista bilden så visar du genomskärningen och där har du en genomgående axel som har kugg som går ner till axeln med piongen som har en utgående sida.
används den utgången som ett kraftuttag eller varför är den inte bara intern?

Gunnar

Kul att ni är intresserade... Man kanske kan travestera lite och säga att delat intresse är dubbelt intresse <happy>.

MrLinds, nej det ska inte sitta något där*, annat än ett lock (som på originalet). Det råkar vara samma ingående axel till pinjongen i alla tre axlarna. I två av dem behövs gängan för kardanknutens skull och även om man (även jag själv) kan undra ibland så vill jag ha så få olika delar som möjligt. Det är ju en del av utmaningen att s.a.s standardisera. Det lär ju vara Scanias stora försprång mot de andra, att de har standardiserat och har ett fantastiskt modulsystem/tänkande.

*Men det slog mig nu <tumb> att man kanske ska sätta en hudraulpump där till den hydrauliska fjädringen... Nä jag skojar bara, fjädringen blir nog, i princip, som originalet med olja och tryckaccumulator. Den senare fylld med tryckluft efter behov s.a.s. Har inte funderat färdigt på det systemet ännu... :-\

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

#68
Nu tänker jag visa de olika tempona som går åt för att göra de två hjulaxlarna som är lika, dvs framaxeln och den bakre i "boggien". Dessa bilder är från nc-beredningen, dvs när jag verifierar att det blir rätt och inte felfräst någonstans. Det är, som ni ska få se, så mycket arbete med dessa axlar att det får helst inte bli fel någonstans <tumb>

Jag har idag fräst tre identiska ämnen 40x40x156mm av aluminium 6082-T6. De ser ut så här i Mastercam:


Det gäller i denna uppspänning att biten verkligen inte lutar för de hål jag borrar och brotschar halvvägs ner MÅSTE hamna mittför varandra när jag gjort samma sak i andra änden. Alltså först en försänkning för kullagrets fläns:


Sedan en större urfräsning för kuggkransen i planetlådan, som samtidigt centrerar navreduktionen i axeln:


Därefter gör jag de 12 hålen för bultarna som håller navreduktionen:


Det brotschade 10mm hålet för lagren, som ju går ända in i utrymmet där diffen sitter:


Nu lägger jag ner biten i skruvstycket så att 22mm sticker upp över backarna och börjar skrota bort med en 16mm pinnfräs:


Och när det är gjort ser det ut så här:


Första finskäret med en 6mm fullradiefräs:


Färdigt med den fräsen...


En "ytterkontur" med en rak 6mm fräs för att få bort det fullradiefräsen inte tagit:


Och så de 8+8 hålen i "klotsarna" + hålen i ändarna på de små spåren för diffspärrsarmen:


Och själva spåren med en 2mm pinnfräs, sick/sack ner tills jag kommit in i 10mm hålet:


Så då är den första sidan klar och jag skrotar på andra sida med samma 16mm fräs igen. Notera att nu har jag bara de tunna fyrkantiga gavlarna att spänna fast biten i. Det går inte att vara alltför våldsam nu <tumb>:


Färdigskrotat:


Ett mellanskär med 10mm fullradie i bägge ändar för att inte knäcka den stackars 6mm fräsen som kommer efter:


Finfräsning med 6mm fullradie igen:


Och så gör vi urtaget i mitten, för diffen, med en rak 10mm fräs:


Den kupiga bottnen, som råkade få en tapp kvar i mitten som jag får ta bort sedan, med 6mm fullradie igen:


8+8 fästhål som jag inte borrade igenom i förra uppspänningen eftersom de är rätt djupa. Jag borrar från bägge sidor istället:


Och slutligen de 10 M1,6 som håller pinjonglagringen:



Det gäller att göra tempona i sådan ordning att det går att spänna ämnet och att ämnet har riktiga mått så man kan vända det utan att det blir delningsfel osv.

Förhoppningsvis har jag lyckats göra en verklig detalj imorgon kväll... vi får se. Jag ska försöka fotografera varje tempo oxå, om jag kommer ihåg det <happy>

Efter detta ska axeln upp i svarven mellan dubbar och ändarna ska svarvas runda och tjockleken ska oxå svarvas till för de har varit 2mm för tjocka medan jag fräste, för att tåla att klämmas i skruvstycket <tumb>.

Slut för idag... kvällsmacka, horisontalläge och en god bok innan  [sleep].


Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Olof

Mvh, Olof!

Rille

Heeelt otroligt. Så sjukt imponerande arbete!

Gunnar

#71
Eftersom det inte är säkert att jag kan göra mer idag så lägger jag upp bilderna på det jag hunnit idag på förmiddagen <tumb>

Lite fler skrotbitar liknande dessa fick utgöra ämnen för mina axlar:


Här är tre blivande axlar :):


På nästa bild klockar jag biten, man kallar det så i min bransch, så att den står exakt lodrätt i skruvstycket. På den föregående hade jag lagt ett papper bakom i överkant men det vart för mycket, så efter uppriktningen ligger det 0,05mm tolkstål istället. Man kör alltså bordet med skruvstycket och detaljen upp och ner, i mitt fall cirka 80mm, och då ska helst vippindikatorn inte röra sig mer än något streck vilket motsvarar 1/100-dels mm. I sidled knackar man på biten med en plastklubba innan man drar åt hårt, men framåt/bakåt måste man som sagt shimsa tills det blir bra. Allt detta krabb för att 10mm-hålet som borras från bägge ändar ska bli exakt rakt och därmed diffen oxå ska hamna helt korrekt.


Kantsökning för att sätta nollan exakt mitt i biten. Man tangerar på 2 motstående sidor och delar måttet med två, och sedan förstås på de andra två sidorna. Eftersom mitt ämne är 156mm högt kommer jag att skriva in Z=78 när jag tangerat (med pinnfräsen) ovanpå.


Brotschning av 10mm hålet ända ner till mitten eftersom det ska sitta ett kullager inne vid diffen oxå.


Nu är första änden klar och biten ska vändas för att göra samma operationer i andra änden.


Och med liggande bit börjar jag skrota det som kommer att bli baksidan på den färdiga axeln, efter noggrann indikering så nollan hamnar rätt förstås <tumb>. Efter skrotningen ser det ut så här:


Och medan jag finfräser med 6mm fullradiefräs ser det ut så här:




När 3/4-delar var fräst var jag tvungen att bryta programmet, och därför får jag starta om nästa gång lite före där jag slutade nu. Men det brukar gå bra. Det tog för lång tid att göra färdigt till en tid jag hade att passa. Renblåst ser det i alla fall rätt bra ut tycker jag...


Det ser lite "grovt" ut på en del ställen där det är finfräst, men det kommer ytterligare ett program som fixar dessa ställen <happy>
Då får vi se om det blir mer bilder idag eller om det dröjer till imorgon...

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Ellis

MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

G-Crawler

Kan bara hålla med, såå imponerande, önskar jag kunde lära mig bara lite av det du kan!!  <wow>

Anders

Imponerande <hands> Att ha tillgång till en sån maskin och kunskapen att använda den är en dröm. Verkligen snyggt  <hands>
/Anders