Volvo Dumperchassie A40FFS från scratch

Startat av Gunnar, 28 juli 2012 kl. 08:48:01

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Gunnar

             Nu har jag gjort lite fler små bitar...




Och detta är alla ämnena...


...kommit på vad det ska bli nu när ni ser fixturen också???


Men nu är det väl uppenbart...


Första tempot klart... två olika sorter


Andra tempot...


Klart... <tumb>




Man ska ju se framåt sägs det... men det skadar inte att se i backspegeln med jämna mellanrum <evilgrin>


En mycket beskuren bild på den stora backspegeln, fotad ute på VCE i Braås. Det bästa jag kunde hitta som underlag för min cad-modell...


Och så här ser min ut:


Speglarna är ju gjorda av två delar för att kunna klämmas på den vertikala stången <tumb>


Jag gillrade upp dem framför bildskärmen <happy>


Och avslutningsvis...





Lite puts återstår, och fästbygeln och glaset, för att inte tala om mekanismen och motorerna som ska till för att kunna justera speglarna inifrån hytten  <evilgrin> ... och som ska få plats inuti spegelhusen, som för övrigt är 15x25x5,5 respektive 20x26x6mm. Men schweizarna kan ju göra mekaniska armbandsur för kvinnor... och de är inte stora, så det fixar sig [laugh]
Kuriosa... det gäller ju att få sakerna att hålla så mina M1,6-skruvar blir i fullskala ungefär M20 <stup>, har jag missat något i omräkningen???

Jag hoppas jag får en beställd "lötplatte" imorgon. Det är en keramikplatta med en väldig massa små hål i, för att underlätta ihoplödning av små detaljer... i mitt fall byglarna för speglarna till att börja med. Jag har saknat en sådan platta många gånger.
Bilder på detta kommer så småningom.

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar


Och så här ser lödplattan ut och används. Underlättar väldigt mycket vid fixeringen av smådetaljer vid lödning, som här, eller limning.


Silverlött och klart.


Och med speglarna också förstås.




Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

Tiden går... det är ju en del annat än modellbygge som behöver lite tid också. Men de senaste månaderna har det gjorts en del på dumpern.
Jag tycker inte att "fs" i A40Ffs blev så bra som jag hoppades... någonstans tidigare i tråden har jag skrivit att lyfta upp bakänden med fullt lass, cirka 25kg vilket motsvarar 50% överlass (alltså inte tippa av det utan manövrera fjädringen) är inga problem alls men ner vill den inte om det inte är lika tungt. Jag trodde det skulle räcka med att släppa tillbaka oljan till tank igen, men med lite eller ingen last så sjunker den i ultrarapid och det krävde åtgärd. Sedan var det ytterligare ett problem nämligen att "boggien" inte funkade för att slangarna mellan cylindrarna var för klena, dvs oljan ska ju flöda mellan de båda hjulcylindrarna. Nu är de problemen lösta <tumb>.
Att få ner bakänden igen lite fortare krävde att jag satte oljetryck på andra sidan av kolvarna och det drog med sig två slangar till från ventilpaketet i framänden och ända bak till bakhjulen, en till vardera sidan av maskinen. Alltså plocka isär bakvagnen och lossa på överplåten så att spåren som sladdar och slangar ligger i kan fräsas stora nog. Det gick faktiskt rätt lätt att göra det utan att gå illa åt den.
Sedan upp med den i fräsen och fräsa bort lite mer material och därefter limma dit överplåten igen.








Det syns knappt att jag gjort detta, ingen omlackering behövdes. Sedan var det ju "bara" att dra i sladdar och slangar igen plus de två nya. Jag kopplade dammsugaren (med lite trixande) till respektive kanal och sög igenom ett snöre som jag sedan kunde dra tillbaka med iknutna sladdar mm.

Nästa åtgärd blev att byta nipplar och slangar mellan cylindrarna.




Gängorna i cylindrarna är M3 så hålet kunde bli 2mm plus gods till själva slangstosen som blev 2,7 för slangen 4/2,5. Problem dyker då upp... i cylindrarna sitter nipplarna med cc 5mm, men i fördelningsblocket är det bara 4mm. Ja,ja, slangarna är ju 4 så det ska ju gå. Men räcker det att bara ha krängt på dem? Vi får väl prova och det funkade ett tag men sen började det läcka när det blev lite mer tryck på oljan.
Suck... vad gör jag nu då... fundera på saken, gör något annat ett tag.
Så småningom infann sig nedanstående idé, fast hur få dit dem.








Hålen är 3,9mm och slangen är 4,4 över stosen... det trycker man inte dit mellan tummen och pekfingret. Men med en s.k. parallelltving går det lätt om den ser ut så här.




Nu kan jag garantera att här kommer det inte att läcka i alla fall. Men få bort dem igen blir inte lätt OM det skulle behövas <evilgrin>






Nu när detta är åtgärdat återstår provning och... jo det funkar och är tätt men ett problem till som jag inte haft en tanke på visar sig nu  [conf] <stup>. På fullskalamaskinen sitter det nivågivare vid varje bakhjul som automatiskt justerar oljemängden i cylindrarna beroende på last mm. Jaha, och vad är problemet då? Eftersom jag inte har dessa nivågivare så blir resultatet att om det är för lite eller för mycket olja i dem så kan inte "boggien" pendla upp och ner lika mycket. Om de är fulla så är det stumt i högsta läget och tvärtom om det är för lite olja i dem. Det enda jag kan göra är att försöka se hur det ser ut och fylla på eller tappa ur olja via vänster sticka :-\. Hade jag vetat eller insett hur det skulle bli så hade det blivit en vanlig boggie istället, som på de enklare maskinerna. Men vem vet en mörk vinterkväll kanske jag kommer på någon lösning även på detta <tumb>.

Härnäst väntar motorbyte och ändring av växellådan... men det är inte riktigt färdigt ännu så det dröjer några dagar till.

Kaffedags <happy>
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Ellis

Imponerande Gunnar, minst sagt!
Skam den som ger sig...eller hur säger man!?  <tumb>
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Gunnar

Ja,just precis så... och eftersom jag inte vill skämmas så ger jag mig inte förrän det åtminstone blivit bättre <tumb>. Men för att citera Cornelis Wresvijk: Bättre kan det bli men bra lär det aldrig bli. Nej det var lite för negativt... <happy>
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar