Volvo Dumperchassie A40FFS från scratch

Startat av Gunnar, 28 juli 2012 kl. 08:48:01

0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

flightace

Man blir ju bara stum över det du gör!!
Fast jag satt och hoppades på att du skulle bygga en converterlåda men det kommer kanske i framtida projekt om man har tur??
Kon kopplingen kommer nog fungera klockrent i timmevis,har en gilson jordfräs med sån koppling och efter den nu passerat 50 år liksom jag så funkar den mycket bättre än mig själv!!  [dance]


G-Crawler

Kan bara hålla med tidigare talare, galna byggen, man blir helt språklös!!  <wow> <wow>

Mullis

Är så pass sent så långa texten blev lite väl för hjärnan att fatta.  lol

Du är då mig en riktig klurgubbe och älskar se det du gör och visar för oss. Fortsätt med det.

Denna dumper kommer bli unik.
/ Mullis

Avesta RC Klubb, member of Avesta Drift Mafia.
Kalmar DRF Projekt

Gunnar



Det ni ser är kanske inte de minsta detaljerna ni sett på detta forum, men jag vågar nog påstå att det är de lättaste... de väger ungefär 0,0015gram per styck... dvs 1,5milligram. De är ungefär 11mm utvändigt och 6,5mm i hålet och 0,01mm tjocka... 1/100mm! (Jag har förstås inte kunnat väga dem utan det är en uträknad vikt bara för att jag tyckte det var roligt att göra det)

Och vad har det med dumpern att göra? Speciellt eftersom de inte sitter någonstans på eller i den... AHA säger någon, det är förstås shims och det stämmer... men till vad?

Sent omsider har jag fortsatt med hydraulventilerna. Det får inte vara speciellt stort spel på vissa ställen för att de ska fungera bra, men det är inte alldeles enkelt att göra urtaget i aluminiumbiten exakt 5mm djupt och "skallen" på sliden (mässingsbiten) exakt 4,99mm tjock/hög.




Det problemet löste jag genom att göra sliden 5,1mm och lägga dit shimset...


och sätta ihop det hela...


sätta dit en hylsa från baksidan så att jag kunde dra ner sliden mot botten på huset ordentligt...


och därefter fräsa hela ytan plan... vilket ju inte blev fotograferat... men det vet ni ju sedan tidigare hur det går till <tumb>. Efter fräsningen slipar jag ytan mot ett #800 vattenslippapper tills alla fräsränder är borta, och tar isär och plockar bort shimset. Om allt gått som det var tänkt så ska nu skallen ligga 1/100mm under husets yta. Om det verkligen är en hundradel vet jag inte men när jag skruvar fast ventilen mot adapterplattan så går det att vrida den men jag kan inte känna eller mäta upp något spel och därmed nöjer jag mig.


Shimsen är gjorda av vanlig aluminiumfolie ur kökslådan. Men hur klipper man ut dem eller vad man nu gör. Jag gjorde, eller rättare sagt råkade hitta en mässingsbit med lämliga dimensioner...


... som jag i skruvstycket tryckte mot en mycket hård uretangummibit (man använder ibland detta istället för stålfjädrar i verktyg för exvis stansning) och på så sätt stansade ut shimsen. Det går faktiskt också att stansa ut detaljer i mycket tjockare plåt på detta sätt utan att ha en dyna som stansen passar i...


Nu återstår att plugga en del av kanalerna i adapterplattorna, montera dit slangstosarna och servona. De stora hålen (M5) i adaptern ovan är för oljan till tippcylindrarna och de små (M3) till styrcylindrarna. Slangarna är 4/2,5 respektive 2/1mm. Hela plattan är 32x40x8mm och gjord i stål, som är fint slipad på den sidan som ventilerna tätar mot.

En bonusbild som inte har med ventilerna direkt att göra. Jag svarvade en adapter till svarven för att kunna använda spännhylsor istället för den vanliga trebackschucken. Fördelen med spännhylsorna är framförallt att de centrerar arbetsstycket mycket bättre än en vanlig svarvchuck. Detta hade jag mycket nytta av när jag svarvade sliderna <tumb>

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Crack

Otroligt vackra byggen du gör, du är en konstnär.

Gunnar

#200
Resan fortsätter... fast eftersom den sker till fots så går det inte så fort... men går gör det ;)

Nu fortsätter jag i bakänden, med fjädringen och närmare bestämt med tryckackumulator och fördelningsblock.
Saxat ur någon film eller broschyr från Volvo så ser det ut så här:


Och i Cad så här med de förenklingar jag varit tvungen till dels för att jag inte kunde göra vinklade anslutningar för slangarna  och dels för att jag inte kan se exakt hur delarna ser ur, varken utanpå eller inuti. Så här blir det iallafall utan synliga slangar (för det är alldeles för mycket arbete med att få med dem i caden):


Ett snitt utan skymmande ram...


Ett snitt till...


Och en förstoring som visar hur en ackumulator ser ut inuti, för den som vill veta. Till vänster om den svarta kolven är det olja, samma som via slangarna finns i hjulcylindrarna. Till höger om kolven är det gas, i verkligheten kvävgas men i mitt fall komprimerad luft. Det blir samma tryck på båda sidor om kolven, den bara skiljer oljan från gasen. Det är gasen som utgör fjädern eftersom en gas kan komprimeras till skillnad från en vätska. Så när ett hjul belastas genom last i korgen eller för att det kör över en liten "kulle" så trycker kolven i hjulcylindern oljan in i ackumulatorn och kolven i densamma flyttar sig åt höger... gasvolymen blir mindre men trycket ökar. Om nu någon undrar varför kolven är ursvarvad så beror det på att man då får större gasvolym. Funktionen/kraften i denna fjädring styrs av trycket i gasen. Man påverkar detta genom att pumpa in mer eller mindre olja på oljesidan. På detta sätt kan man också höja eller sänka hela chassiet beroende på om det är lastat eller olastat. Detta är som ni förstår förenklat för i verkligheten har man givare på hjulupphängningarna som skickar signaler som justerar oljetryck osv. Jag kan bara styra/höja och sänka höger respektive vänster hjulpar via radion. Men eftersom hjulcylindrarna på samma sida är ihopkopplade innan de gå till ackumulatorn så kan ett hjul gå upp medan det andra går ner... funkar som en boggie alltså plus att de fjädrar.

Den gula grejen i högra änden av ackumulatorn är påfyllningsventilen för gas/luft (den är inte riktigt färdig i ytteränden ännu). Trycket kommer att vara 3-5kg/cm2 dvs ungefär som i ett bildäck.


Tillverkning då... först locket i högra änden, svarvat ur 12mm mässingstång, först Ø11 för gängan M11x0,5.


Sedan frispåret för gängan...


Och själva gängan som jag svarvar på "baksidan" och med spindeln roterande baklänges, fär att kunna bärja i spåret till vänster och svarva åt höger. På detta sätt behöver man inte riskera att stålet går för långt (åt vänster) och tar i där det inte ska svarvas.






Och efter detta kan biten stickas av, efter några filtag för att bryta hörnen.


Rören görs på samma sätt, fast av Ø12/10 mässingsrör.


Gaveln till vänster, på bilderna i början av detta inlägg, som de fyra rören ska lödas i... det blev visst inga fler bilder tagna på just den...


Men ihoplött blev det så här:





Nu ska jag göra det jag dragit mig lite för... ett 40-tal nipplar för hydraulslangarna. Jag utgår från M3 insexbult i 8.8-kvalite som jag svarvat bort skallen på. 8.8-kvalite för att jag tycker det är för dålig hållfasthet om jag gör dem av vanlig skruv eller, vilket vore ännu enklare, av M3 helgängad stång. MEN helgängad stång har de bara i 4.6-kvalite och det duger inte för "skaftet" vid gängan är bara Ø1,3 och hålet genom är Ø1mm dvs godset blir bara 0,15mm... "Skallen" med konan är Ø1,7. Och eftersom det inte går att ta bort allt överflödigt gods i ett skär så fick det bli i fräsen istället <tumb>. Stålet i skruvstycket och skruven i fräschucken. 0,1mm / skär.




Klart för start...


Och när jag kört att antal skär... det som ska ske nu är att biten ska stickas av alldeles under chucken. Jag får ut två nipplar ur varje insexbult.


Sedan ska hålet borras, i svarven för att det är enklare även om det naturligtvis hade gått att göra även det i fräsen. Först ett centrummärke för 1mm-borret att börja i


Och så borrar vi 1mm då...


Vänder på biten och gör en snygg fas så oljan strömmar lite lättare...




De svarta är ur en tidigare körning och av 12.9-kvalite, men det tyckte jag var lite överdrivet denna gång...



Då kan vi övergå till fördelningsblocken då, 2st som enklast görs ur en Ø12mm mässingstång i delningsapparaten, eller rättare 4:e axeln i fräsen. Spåret är avgränsningen mellan de båda, där bitarna sedan ska delas så det blir två.


Och nu är det helt plötsligt både fräst, borrat och gängat M3. Nu ska de svarvas loss, gradas lite och lödas fast på plåtvinkeln som sedan skruvas fast i chassiets över- och underplåtar med M1,2-bult.


När det är gjort ser det ut så här.


Och när det hänger provisoriskt på maskinen (utan nipplarna dock).


Eftersom jag fått M1,2x6 plus muttrar (fått och fått... de kostar över 4kr för en skruv och mutter :'( ) från Knupfer så monterade jag nedre fästet för vajern till bakluckan på korgen. Nyckelvidd 2mm <evilgrin>, alldeles för smått att jobba med, men det blir snyggt... så länge man ser dem... behöver nog nya glasögon nu <poke>



Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Ellis

Sitter här och gråter av smärta efter att jag tappade hakan i bordskanten!!
Otroligt hantverk du sysslar med Gunnar!!
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

OBELIX

Så snyggt jobbat! Men jag tänker på ackumulatortankarna, Du är inte rädd att lite olja ska läcka förbi kolven? Då när den komprimeras ordentligt har du väl i princip en risk att det blir som i en dieselmotor att oljan antänds pga det höga trycket. Enligt samma princip som en riktig diesel jobbar? Eller tänker jag helt fel nu?

MVH//Robert C
Smeden i Söderköping, Östergötland

Gunnar

@Ellis: Jag får överväga att portionera ut mina inlägg oftare och i mindre bitar så du slipper sådana reaktioner <evilgrin> Jag vill ju absolut inte att du ska få ont någonstans p.g.a. vad jag gör [laugh]

@Obelix: Nej jag är inte orolig för det du skriver... dels för att du har fel, det blir aldrig (om vi bortser från minimal friktion mellan kolv och rör) någon tryckskillnad mellan olja och gas. Du missar att det är principen för en tryckackumulator. Kolven flyter fritt mellan de båda medierna, den bara skiljer dem åt. Samma sak gäller för membranackumulatorn där man har ett gummimembran som skiljer oljan från gasen, man slipper i det fallet i princip rörliga delar. Teoretiskt kan naturligtvis olja komma över i gasdelen, och tvärtom också naturligtvis, i kolvackumulatorn men i praktiken är detta aldrig ett problem för, som sagt, tryckskillnaden är i princip alltid noll, så oringen/kolvtätningen är inget svårt tätningsproblem.

Sedan vill jag  kommentera ditt antagande om självantändning a´la dieselmotor: Om mina kunskaper/minne från min, vid det här laget mycket avlägsna, skoltid inte sviker mig så kräver självantändningen en förhållandevis snabb tryckstegring och därmed även en snabb temperaturhöjning hos en finfördelad blandning av oljan och luften för att kunna antändas (det krävs ju luft eller syre för förbränningen). De förhållandena råder inte i denna tillämpning som jag ser det. Tryckstegringen/temperaturhöjningen är för långsam jämfört med i en dieselmotor, även om olje/luftblandningen skulle finnas där.
För att runda av det... en "riktig" tryckackumulator (i hydrauliksammanhang) är alltid fylld med kvävgas men jag har aldrig läst eller hört att det skulle bero på det vi pratat om här utan det beror på att man vill ha en gas utan både syre och vattenånga, och då är kvävgas enkelt och billigt.

Till den som vill... fortsätt att ifrågasätta/undra... jag tycker som ni märkt att det är intressant att diskutera hur saker fungerar och jag har inga problem med att ge mig om jag har fel...

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

G-Crawler

Tack för fin läsning och mycket trevliga bilder, uppskattas alltid!  <tumb>

OBELIX

Gunnar, det var bara en tanke som for genom mitt teknikskadade huvud för en sekund. Jag blev varnad av nån för just detta när jag ville bygga ett liknande aktivt fjädringssystem till min offroadbil en gång i tiden! Så det blev spiraler och stötdämpare istället! Tror inte att du skulle göra nåt som inte funkar heller. du får åka till Braås och visa upp den den! Så jäkla fint gjort alltihopa!

MVH//Robert C
Smeden i Söderköping, Östergötland

Gunnar

#206
...Det vart inte så bra som jag tänkt mig... så GÖR OM, GÖR RÄTT... men tid har jag ju och bitvis är det rätt givande att göra om också OM det blir bättre.

Det är/var egentligen tre saker, varav en allvarlig: Den allvarliga var att jag missade att göra äntringsfas för o-ringen på kolven i ackumulatorn. De mindre allvarliga men nog så irriterande kan man delvis skylla på cad... det är svårt att se hur trångt det blir på sina ställen <stup>. Man bara släcker det man inte vill se och zoomar tills den lilla detaljen är behagligt stor och tydlig på skärmen. När man sen provar, i mitt fall ackumulatorpaketet, i verkligheten så undrar man hur i ... ska jag komma åt att lufta dem i framkanten och hur ska jag komma åt att fylla dem med luft när korgen är ivägen, även om den är upptippad.

Alltså gör om och gör rätt. I och med detta så skulle det vara bra att se slangarna också... I Inventor (mitt cad-program) finns en modul som heter Tube&Pipe som jag försökt använda några gånger men tycker är för bökig, så därför har jag nu testat att styra slangprofilen Ø2/1 längs en 3D-spline, och det gick ju mycket lättare.

Förbättringen består i att jag nu luftar systemet genom de båda M3-hålen som syns ovanpå fördelningsblocket mellan de båda fjädringscylindrarna på bilden. Dessa hål skulle ju pluggats men blir nu luftningshål istället. De gjordes där för att kunna få en intern förbindelse mellan nipplarna.
Detta gick ju rätt bra så därför får ni nu se hur det blev:


Den andra förbättringen är att luftventilerna på respektive ackumulator nu via slang Ø2/1 är flyttade till ramens översida enligt bilden.


... mer i detalj...




Tanken är att via en lös slang i M3-hålet mellan skruvarna i mitten sätta den tvärgående kanalen under tryck från en reduceringsventil inställd på önskat tryck. Sedan skruvar man ut en av de fyra insexskruvarna (M2x6 med konan) i taget och på så sätt fylls ackumulatorn ifråga. Sedan skruvar man naturligtvis in skruven tills det blir tätt. Här finns naturligtvis möjlighet att ha olika tryck i dem också om man så vill.


Här kan man se, med lite god vilja, hur jag hindrar att slangarna glider ur detaljen med skruvarna. Slangarna kläms mellan 2 bitar med spår för slangarna som är 0,1mm mindre än slangen. 2 bitar 2x5x21mm på varandra och borrade Ø1,9.


Och så här kommer det att se ut när det är färdigt, man kommer lätt åt men det kommer inte att synas eftersom korgen kommer att skymma.


Rent praktiskt har följande gjorts, först en bild från cad igen...


Och för att kunna svarva fasen för o-ringen så var jag ju tvungen att värma isär hela härligheten. Ny framgavel tillverkades utan luftningshål och nu blev det lite fotograferat...




Spåren för mässningsröret...




Och ihoplödd igen...





Nu ska jag svarva nya gavlar till ackumulatorn eftersom hålet i de gamla är för stort för M3-nipplarna. Jag ska också svarva nya kolvar av metall för de jag gjort av plast blev inte till belåtenhet. Efter det blir det påfyllningsadaptern med slanglåsningen och göra fästhålen i maskinens bakram för att kunna skruva fast dem. Bilder kommer imorgon förhoppningsvis...

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

OBELIX

Otroligt fint arbete! Att göra om-göra rätt ingår i hobbyn!

MVH//Robert C
Smeden i Söderköping, Östergötland

Gunnar

Du har alldeles rätt Obelix!

Nu är flera detaljer omgjorda och är förhoppningsvis rätt  <happy>
Kolvarna till ackumulatorerna är nu av aluminium istället för av plast:


Och de nya fästena och påfyllningsrampen för luften är också gjorda och provmonterade. Jag var tvungen att svarva skallarna på insexbultarna så de blev cylindriska istället för som en ost, för att kunna spänna skallen i en spännhylsa när jag svarvade konan. Lackering blir när jag jag har lite fler detaljer klara. Jag vill inte skita ner sprutan för de här småbitarna <evilgrin>







Mer blev det inte idag och vad som kommer härnäst vet jag inte ännu... den som lever får se <tumb>

Nu ska jag emellertid strax se på Skavlan.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

G-Crawler

Så fränt, ska bli intressant att se hur fjädringen fungerar när du fått ihop det!  [dance1]