Volvo Dumperchassie A40FFS från scratch

Startat av Gunnar, 28 juli 2012 kl. 08:48:01

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar

#165
Då lägger vi till 2 små bitar till då...

Korgled kallar de detta... gångjärnen för korgen kan man oxå säga. Jag gjorde 2 ämnen, ett i vardera änden, ur en liten bit mässing 10x30x50 som jag hittade i min mässingslåda, plus ett fäste för att enkelt kunna fräsa de sneda och rundade ytorna.




Och färdigfräst...


Sedan svarvade jag bussningarna som limmades dit i urtagen. Jag hade först tänkt tennlöda dit dem men misstänkte att lodet aldrig skulle flyta in i hela mellanrummet. En annan fördel med epoxin var ju att jag kunde enkelt justera så bussningen hamnade mitt i den stora biten. Så här ska de sitta på ramen, men limmet är inte så hårt ännu att jag kan putsa/fila bort det som blivit för mycket.



Det om detta... nu ska jag fräsa ur lite till i ramens framända för att kunna få dit två klena hydraulslangar till fjädringen, utöver de "grova" till tippcylindrarna och sladdar till servon och lysen. Men efter det hoppas jag att det ska gå att blästra och lackera... om... jag inte kommer på något mer som borde göras före färgen.

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

#166
Och visst var/är det en del kvar innan det är någon mening med att lackera ramen...

Bland annat korgcentreringen i framänden av korgen, den svarta detaljen som styr mot den gula med ovalt hål som syns bakom den svarta:


Och då måste dessa bitar tillverkas och då är det förstås lika bra att fixa fästen på korgen för dessa svarta bitar samtidigt... vilket förstås  ;D inte blev avbildat.
Och eftersom jag håller på med det som inte blev fotograferat så tar vi den delen av korgleden som sitter på själva korgen oxå. I verkligheten ser det ut så här:


Men för att slippa krånglet med flera små delar, där hålen för axeln ska hamna rätt osv, så gjorde jag dessa delar i ett stycke och ändrade lite för att få större limyta mot balken. Och som ni ser så var jag ju tvungen att göra denna balk (egentligen 2 st) och den grova balken som sitter längst bak på korgen innan leden gick att limma dit... det blev lite konstig ordning här  <poke>


Vi vänder det hela så blir det lättare att se... och samtidigt ser man fixeringen vid limningen:




För att få gångjärnen på exakt rätt ställe fick jag göra en provisorisk styrning av korgens framände:


Jag övergår till tippcylinderns fäste i korgen som ser ut så här på maskinen vid vägen in till VCE i Braås...


Och i CAD ser originalet ut så här:


Återigen för svårt att få dessa små delar på plats, så att det stämmer i slutänden... så därför har jag förenklat det lite  <tumb>


Eller i verkligheten så här...


Så lång var det inte så svårt, men sen gällde det att få dit det på korgen med rätt lutning och på rätt plats. Man får prova lite försiktigt <evilgrin>


Det gjorde det inte lättare att jag tyckte det borde hårdlödas dit eftersom det blir rätt stora krafter på en liten yta och jag ville inte ta risken att epoxilim inte skulle bli starkt nog (vilket det nog hade blivit trots allt, starkt nog alltså). Hursomhelst sitter bägge fästena där nu och på rätt ställen och med rätt lutningar. Och förstås glömde jag plåta hur jag fixerade dem medan jag lödde, men så blir det när man är mitt uppe i "problemet". Färdigt ser det dock ut så här:


Och tippa går det oxå... utan att det kärvar eller tar i någonstans  <tumb>






Här ser man hur snett öronen sitter, och blir det lite för mycket eller lite snett så tar det i och bänder i cylindern:


Eftersom jag faktiskt har några bilder på fräsningen av kolvstångsänden på tippcylindrarna så kommer de här, ämnet/stången är 12x12mm:












Vad mer har jag gjort? Jo husen för baklyktorna som i original ser ut så här:


Och blev så här i min skala...






Nu är det dax för  [coffe] och sedan ska jag gå ner i källaren och se vad jag får lust att göra... städa kanske... det borde jag iallafall.



Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

freco

Som alltid en ren njutning att läsa om hur arbetet fortskrider med detta seriösa bygge <tumb>

Rille


RLundgren

Fantastiskt byggt! Mycket trevligt att få följa!

Gunnar

#170
Jag ser att jag glömt uppdatera denna tråd... det skyller jag på lastaren <happy>

Nåja, då får det bli de bilder som jag glömt att jag hade laddat upp på PB. Och vad ska nu detta bli??? En massa hål i en plåtbit:


Och nu en massa spikar i hålen!?!?!?!


Och så fräser vi och ni har fortfarande inte en susning, bortsett från att det hör till dumpern förstås <evilgrin>


Nu då....


Detta var/är det... fästen för stänkskydd på korgen:


Och så här var det fixerat när jag limmade med epoxi:


Nu återstår att slipa bort överflödigt lim med en kulformig roterande fil.


2 bitar mässingsrör som ska hålla sladdarna till bakljusen på plats och det ännu olimmade örat för att säkra korgen i upptippat läge vid reparation mm


Och nu är örat limmat och bilderna slut, så därför blir det inte mer ikväll [conf]


Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

Hej på er, ni som kollar på mina 2 trådar om Volvolastaren och Volvodumpern!

Det ni nu ser är att jag blivit blockerad på Photobucket därför att jag gjort mig skyldig till "3rd Party Hosting" dvs jag har, som det flesta av er som visar bilder här, klistrat in en länk till siten där bilderna finns. Detta får man tydligen inte göra utan att betala saftigt för det. Jag förstår naturligtvis så här i efterhand att det beror på att deras annonsintäkter uteblir om bilden visas på detta sätt, men jag tycker att det kunde framgå lite tydligare i deras villkor, vilka jag ännu inte hittat, ännu mindre läst förstås. På Photobucket kostar det $400 per år dvs i runda slängar 3500:- att kunna länka till annan site. Det kommer jag förstås aldrig att betala. Visserligen kan jag då ladda upp totalt 500GB bilder, men vad fan... alla mina bilder till dags dato är 0,7GB!!!

Alltså, tills jag hittat ett annat ställe eller sätt att lagra bilderna kommer det att se ut som det nu gör. Om/när jag hittat detta ska jag överväga att länka om allt så det kan ses igen.

Sorry guys...
/Gunnar
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

Och nu är denna tråden oxå omlänkad så bilderna syns igen <tumb>... cirka 500 bilder är det. Även här gäller att om detta händer igen, att bilderna av en eller annan anledning försvinner, så blir det inte reparerat.

Nu ska jag radera allt som finns på Photobucket  <whip>
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

Här har det inte hänt något på länge så nu får det vara dags igen... Jag tröttnade på maskintrailern... Tyckte det skulle var roligare att köra grus i dumpern <tumb>
Men var ska jag fortsätta när så mycket är ogjort [conf]. Hursomhelst så har jag beställt och nyss fått diverse mässingsstång och rör plus lite M1,6-skruv för tillsammans 1500:-. 6,5kg mässing från Fechtner, så nu kan jag inte skylla på materialbrist <happy>

Jag har länge funderat på hur jag skulle tillverka drivknutarna så jag började med den sorten som sitter i bakvagnen (de som sitter i framvagnen och kniklinken ser annorlunda ut men det kommer bilder på dem också snart) Så här ser de ut i bakvagnen i CAD och i verkligheten, mässing Ø15 och rör Ø8/6mm:












Röret som förbinder de båda knutarna har jag haft problem med... närmare bestämt hur man får till en invändig sexkant som "spline". Denna bilden har en invändig sexkant som jag gjorde genom att ha en bit aluminium som passade i röret Ø6mm och som var fräst sexkantig NV5 för att passa till sexkanten som syns på knuthalvan. Utrymmet mellan röret och nämda aluminiumsexkant fyllde jag med lödtenn. Sedan tryckte jag bort aluminiumbiten (som ju inte fastnar i lödtennet) och kvar blir en invändig sexkant... som ju inte är speciellt stark eftersom det är tenn <stup>. Nåväl detta problem är löst i version 2 som ni kommer att få se om en dag eller två [haha]. Men provet ser som sagt ut som nedan...


Förhoppningsvis kommer också bilder på hur jag fräser knutarna eftersom jag uppenbarligen glömde att fota när jag fräste de med utvändig sexkant :)

Nu är det kaffedags och sedan Teknikens mästerverk i Kunskapskanalen.

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

...Och så här löste jag "splinen-invändiga sexkanten"... Detta är inget jag hittat på själv, det kallas för roterande brotschning (rotary broatching). Denna metod har jag sett förr, men grejen är ju att komma ihåg det när man behöver det och denna gången hade jag tur... Man kan förstås köpa såna här grejer både för "hemmabruk" och professionella men eftersom principen är enkel tänkte jag att jag gör min egen.
Hela grejen är att brotschen, som förstås har den form man vill göra, vobblar lite medan man trycker den genom det förborrade hålet som ska få den nya formen. Alltså förenklat så långt det går ser det ut så här i CAD. Det är ett hus med 2 kullager och ett hål borrat lite snett i andra änden. Men för att det ska fungera så måste den "skärande" delen av brotschen hamna exakt i rotationscentrum, och den måste ha släppning som är större än lutningen i hållaren.




Själva brotschen var det värsta att göra... den är tillverkad av ett Ø6mm sparskärsämne som man gör svarvstål av. Jag riggade upp i min fräs med en slipskiva i frässpindeln och min delningsapparat på bordet. 0,02mm x 15mm längd en sexkant i taget... det blir många skär och varv innan det ser ut som på bilderna... sparskär av HSS är hårt. Det tog ett par timmar, men vad gör man inte för att få tiden att gå <happy>

Alltså, jag hårdlödde fast en massiv mässingsbit i änden på kardanröret och svarvade rent och borrade ett Ø5,1mm hål med en äntringsfas:


Satte dit min brotsch i pinolen på svarven:


...och började mata igenom brotschen medan röret snurrade med samma hastighet som när jag svarvar. När nu brotschen tvingas snurra med samtidigt som jag matar in den så "tuggar" den ut hörnen i sexkanthålet. Lite olja visade sig göra att det gick både lättare att mata och det blev en finare yta i hålet <tumb>


Och det färdiga resultatet... utan kännbart glapp när knutens sexkant rör sig ut och in i hålet <tumb> <happy>



Nu provmonterar jag i dumpern för att kontrollera att längderna på kardanrören stämmer i verkligheten innan jag hårdlöder dit själva knuthalvan. Jag gillar som bekant inte att göra om, om jag kan undvika det <poke>


Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

Då är jag klar med den ena sorten drivknutar och visar hur de blev till...Materialet är Ø15mm mässing.

Först svarvar jag konan som ansluter till drivaxel mm och borrar ur lite i änden för att den klena fräsen jag måste använda ska få det lite lättare:


Sedan hamnar hela stången i delningsapparaten i fräsen och jag tangerar in nollan som vanligt med kantsökaren <tumb>


Därefter fräser jag de båda plana ytorna där hålen så småningom ska borras...





Och ytterkonturen...






Nu vrider jag ämnet 90grader för att kunna fräsa urtaget för knutkorset...men dessförinnan har jag borrat hålet ser jag [vogel] men det vart inte fotat...


Och nu är biten vriden tillbaka för att fräsa ytterradierna, som ju inte har någon annan betydelse än att det ser snyggt ut <tumb>




Efter detta ska den färdigfrästa biten stickas av i svarven och graderna ska putsas bort och allt kan därefter provmonteras vilket syns på de följande bilderna <happy>:









Nu håller jag på med den andra sorten knutar som jag kommer att visa i nästa inlägg om inget oförutsett inträffar <evilgrin>, men än så länge går det bra <tumb>

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar


G-Crawler


Gunnar

#178
Ja, kanske det...

Jag stack emellan med de två röda kugghjulen som syns på cad-bilden (inte pinjongen) 14 tänder modul 0,75 vilket ger ett centrumavstånd på 14x0,75=10,5mm, och ytterdiametern på hjulen är Ø12mm:


Och så här såg det ut innan jag stack av de båda hjulen i svarven och gjorde kilspår och axelhål. Men allt blev ju i vanlig ordning inte fotograferat och nu är det för sent för jag var ju tvungen att provmontera det i bakaxeln... så nu syns det inte... men det passar och det snurrar som det ska <tumb>


Jag tog isär och fotograferade axeln med kugghjulen monterade, så nu är även detta visat <tumb>


De andra knutarna är oxå färdiga men dem får ni se imorgon för nu är jag trött [sleep]

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

arnfinnk

Arnfinn Kolstad