Volvo Dumperchassie A40FFS från scratch

Startat av Gunnar, 28 juli 2012 kl. 08:48:01

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

G-Crawler



Mullis

Två till men det har du nog redan gjort...  <evilgrin>

Snyggt, farbror.  <happy>
/ Mullis

Avesta RC Klubb, member of Avesta Drift Mafia.
Kalmar DRF Projekt

Olof

Riktigt snyggt detta!! <happy> <happy>
Kul att projekten lever fortfarande  <beer>
Mvh, Olof!

Gunnar

#154
Var inte orolig Olof projekten lever men de är mer eller mindre aktiva  <tumb>

Men nu uppdaterar jag lite igen...

Det blir inte någon direkt logisk ordning men det får bli som det blir, och då visar de första bilderna fräsning av fästet i chassiet för det  A-staget som håller den bakersta axeln:




Sedan kommer motsvarande fäste för den främre bakaxeln. Ämnet är fastskruvat (med samma hål som ska fästa den i chassiet senare) på en skrotbit för att enkelt kunna spänna upp det hela för ett senare tempo:




Flyttat för att kunna fräsa spåret och göra hålen för den lilla detaljen...


Och ditskruvat i chassiet ser det ut så här...


Och A-staget med sin gummibussning ser ut så här... Gummibussningen sväller ut på över- och undersidan när axeln pressas igenom och därmed behöver den inte säkras på något annat sätt förhoppningsvis. I verkligheten är gummit fastvulkat i inner- och ytterhylsorna men det tyckte jag var att skjuta över målet så det fick bli så här:


Och provmonterat:






Nu övergår vi till panhardstagen och chassiefästena för dessa. Först en bild som visar hur det ser ut i cad (och på den riktiga maskinen oxå förstås) snett bak- och underifrån. Här syns oxå hydraulcylindern för fjädringen, men hur den ser ut inuti och hur jag gör den får ni se senare...


"Halvvägs"...




Och med "plåtsidorna" som fattas på föregående bild plus hylsorna för M2-bultarna som håller panhardstagens axlar vid fästena. I verkligheten är dessa ihåliga "lådor" ihopsvetsade av 12mm plåt men jag har gjort dem massiva, för att lättare kunna skruva fast dem i ramen och med bara "gavlarna" i 1mm stålplåt för att kunna löda dit hylsorna. Dessa hylsor är Ø3,7utv och 13mm långa, det var INTE lätt att fixera dem exakt rätt inför lödningen för de sitter snett på alla håll, men det gick.





Nu är bilderna slut så nu ska jag ta itu med axlarna och gummibussningarna till panhardstagen så får vi se om det blir några fler bilder imorgon kväll eller om det dröjer längre  <happy>



Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

freco

Sååå otroligt snyggt det blir! Vilka underbara detaljer.

Gunnar

#156
Nu har jag kommit en bit till...

Jag har nu gjort de 8+4 axlarna som ska vara till panhardstagen och fjädringen. Min vana trogen så blev det ju inte fotograferat från början  :-\ men jag började förstås att sticka av alla bitarna ur en 5mm rostfri axel jag hade liggandes. Efter det satte jag upp dem en och en i fräsen och fräste ett av planen i fyrkanten i vardera änden och borrade de två hålen i dessa plan. När det var gjort satte jag upp en liten fräschuck vertikalt i skruvstycket och fäste axelbiten i chucken som bilden visar. Sedan fräste jag de tre återstående sidorna och vände biten uppochner och gjorde likadant igen... färdigt, nåja lite gradning med en fil återstod. Det tog en god stund att göra detta men vad gör det när det passar och blir bra  <tumb>






Men hur jag gjorde bussningarna blev plåtat från början  ;) I princip två hålpipor gjorda av lämpliga rörbitar och en centreringdorn.


Jag börjar med hålet i mitten och jag kör på lägsta hastigheten i borrmaskin plus en droppe olja på gummit. Gummit ja... det är provbitar jag sparat sedan jag tog de första stapplande stegen på däckstillverkningen  <tumb>




Dit med centreringstappen och byt rörbit till den stora:


Lite olja och "borra" igen så är det klart






Nu blir det lite roligare för nu ska det provmonteras  <happy> , men M1,6 och M2 är smått speciellt om det samtidigt är trångt och svårt att komma till med de stora fingrarna  <evilgrin> . Här är en massa bilder utan kommentarer:



















Gummibussningarna fungerar bra men vi får se om jag kanske gör nya smalare i framtiden... det beror på hur iögonfallande de ser ut när allt annat kommer dit. Ser det fel ut då så får jag väl ändra...

Det var allt för idag. Härnäst ska "pyramiden" som det bakre astaget hänger i ändras lite för jag har lyckats placera ett av hålen lite fel. Men det ska nog gå att ändra utan att göra nytt. Sedan blir det väl de övre fästena för fjädringscylindrarna och så småningom själva cylindrarna...


Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

G-Crawler

Ja det är verkligen imponerande, kunskap, idekläckande och ett resultat som häpnar varje gång, kul att du är igång igen!  <tumb> <tumb>

Gunnar

#158
Dags för en liten uppdatering... de övre fjäderfästena är klara och provmonterade. På originalet är dessa gjorda av en 15mm "bottenplatta" med de grova detaljerna påsvetsade. Hela fästet är sedan helssvetsat, både utvändigt och i det ovala hålet, på rambalken som ju är ihålig. Som jag skrev någonstans i början av tråden så gjorde jag ju dessa rambalkar av 11mm massiv aluminium för det var alldeles för krångligt att löda ihop en lådbalk som på originalet. Detta gjorde ju en del mycket enklare för mig, men en del blev ju besvärligare... bl.a kunde jag ju inte göra fästena för fjädrarna likadant, för att löda ihop delar oavsett om de är av stål, mässing eller aluminium hade varit svårt. Alltså fick det bli gjort i ett stycke i stället för av tre separata delar. Som vanligt - så här ser det ut i cad, och eftersom jag vill vara helt säker på att fästena sitter där de ska så är bottenplattan 2mm tjock för att jag ska kunna försänka den i rambalken till halva tjockleken, som framgår av bilden efter. En M3-skruv kompletterar epoxilimmet.




Jag borde kanske väntat med att visa dessa bilder tills detaljerna blivit blästrade för varenda mikroskopisk repa syns ju på en närbild tagen med blixt, men nu är det som det är.











Så nu blir det väl till att göra en provcylinder och testa lite innan jag gör alla 4, eller om jag faktiskt byter spiralfjädrarna i motordelen och gör som på originalet även där  :-\

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

#159
Dags för en uppdatering...

Det blir inte fjädringscylindrar. Jag har visserligen gjort en men den får vänta ett tag. Det blir istället fälghalvor till bägge maskinerna.
Jag skaffade för ett eller annat år sedan en 1650-bit (maskinstål för en icke fackidiot som jag) Ø65x1000 för detta ändamål. Jag sågade av ämnen i kallsågen på jobbet och lånade den stora svarven och borrade ett hål Ø31,5mm för att få bort lite material innan svarvningen. Svarvningen har jag sedan gjort hemma i den större av de två svarvar vi har (brorsan och jag). Det är tre olika mått på fälghalvorna... ett till lastaren och två till dumpern, så det som ska göras är 8 halvor till lastaren och 6+6 till dumpern. Medelvikten på ämnena var 750g och färdiga väger de i genomsnitt 95g... mycket spån med andra ord.


De olika ämnena före svarvningen:


Så här ser den gamla fälgen av aluminium till lastaren ut.


Först svarvning invändigt in till flänsen. Toppsliden är ställd på 2grader och djupet läser jag förstås på skalan på veven. Fast jag ser nu att veven syns inte på bilderna  [conf]




Nu är insidan på alla svarvad och då ser det ut så här:


Nu har jag tagit bort chucken på svarvspindeln och satt gjort en specialdorn för att det ska bli stadigare och centrera bättre för nästa tempo, som förstås är utvändigt  <tumb>


... och med ämnet monterat...


Mer hann jag inte skriva idag... jag saknar några bilder, som förhoppningsvis kommer imorgon <happy>

Ny dag... och de bilder jag saknade har jag förmodligen aldrig tagit  <evilgrin>. Nåja, det spelar ingen roll, de skulle likna den här fast här ställer jag bara in vinkeln på stålet... det skärdjupet som skulle bli med denna inställning hade varit lite väl häftigt. Skärdjupet har varit 1mm dvs diametern på det jag svarvar har ändrats med 2mm per skär, på det jag visat ovan. Dessa små blåa s.k. kommaspån är idealiska vid svarvning bortsett från att man bränner sig när ett råkar hamna på handen eller armen, men det får man ta om man inte klätt sig för övningen eller har en svarv med erforderliga skydd, vilket jag alltså inte har...


När nu sammanlagt 20 fälghalvor är svarvade (4x2 till lastaren och 6x2 till dumpern) så återstår dels att fräsa det stora centrumhålet Ø34mm och borra alla Ø1,7mm för hjulbultarna. Dessa båda tempon gör jag i samma uppspänning för att garantera att bulthålen verkligen centrerar kring det stora hålet. Det blir omöjligt att få dit hjulbultarna om det inte centrerar riktigt. Först ett litet "märke" med ett kort centrumborr (dubbhålsborr):


Och sedan själva hålet med borr 1,7. Man måste (nästan alltid) ha ett centrum om man vill få, speciellt ett litet, hål på rätt ställe och inte skrida iväg när man börjar borra. Dessa båda tempon fick maskinen göra helt själv, alltså inte bara positioneringen utan även borrningen.


Färdiga för blästring och lackering  <tumb>





Härnäst kommer de nya naven till lastaren och de till dumpern, dvs totalt 10 nya nav med sammanlagt 240 M1,6-hål... SUCK... för gängningen måste ske för hand och det tar tid... Jag samlar mod och framförallt tålamod till detta.



Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Olof

Fröjd att följa detta, riktigt hantverk!  <happy> <happy>
Mvh, Olof!

Ukko

Det här bygget var inte å leka med!
Vilket hantverk!   <tumb>

Gunnar

#162
Jag har gjort lite till... och eftersom jag inte gillar Kalle Anka på teve sedan de censurerade bort Kalles krig mot Piff och Puff så fyller jag på här istället.

Jag har alltså nu gjort färdigt dvs borrat o gängat 240 M1,6 i naven jag skrev om förut, och gängtappen är fortfarande hel  <happy>. Först en enkel fixtur att fästa dem i:


Och med navet ditskruvat...


Borrningen gjordes förstås likadant som fälghalvorna så det visar vi inte, utan går på gängningen direkt. Gängtappen sitter som förut i ett 10mm aluminiumskaft som styr i fräschucken. En bit gummislang gjorde att det gick mycket bättre att snurra mellan tummen och långfingret och man känner direkt när man måste spåna ur och ha på en droppe gängolja igen. Men det tar ungefär en halv timme att gänga dessa 24 hålen och det är verkligen inget jag tycker är roligt  <megamad>, men nu är det gjort.




Då är det dags att vända biten för att fräsa den välvda ytan som syns utåt när det är monterat på maskinen (Lastaren och dumpern då...)
Förra gången, dvs de jag gjorde till lastaren från början, svarvade jag ju med en del möda i fräsen men denna gången fräser jag dem istället. Det tar visserligen lite längre tid men är mycket enklare. Det tar 10min per styck...




Och här är de färdiga och väntar på blästring och lackering.


Och som ni ser har jag garderat helgen med färg oxå, garanterat rätt för de har bara en gul att välja på. Möjligen kan jag tycka att 400:- för den litern var rätt mycket men spray är inget alternativ. Jag ska lacka med en lite större airbrushliknande historia för att komma åt i alla skrymslen och vrår, och färgen lär ju räcka till lite prov och träning oxå  <happy>



Nu ska jag äta hjulmiddag så nu blir det inte mer härifrån på några dagar.

God Jul på er!
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

G-Crawler

Imponerande många hål, och dessutom gängade med liten tapp!  [shock]

Skönt att det är gjort antar jag, kul att du kämpar på!  <tumb>

freco

Lika spännande och roligt att kolla varje gång det kommit en uppdatering i den här tråden  :)
Intressant att se hur du gör med fixturer, spänner upp mm.
Keep up the good work!