Volvo Dumperchassie A40FFS från scratch

Startat av Gunnar, 28 juli 2012 kl. 08:48:01

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Ellis

MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Anders

Lika galet snyggt som vanligt [ok] Hade jag kunnat hålla hälften av Gunnars klass på mina delar hade jag varit mycket nöjd <hands>
/Anders

Gunnar

#137
Idag har jag börja limma ihop ramen... ännu ett användningsområde för svarven  <tumb>








Och så har jag hårdlött tippcylinderfästen, vilket inte var så lätt eftersom delarna inte står för sig själva... Men det gick det med.




Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

#138
Och eftersom bakramen nu är i princip färdig så visar jag lite bilder på hur det ser ut...








Men nu gick det ju inte att motstå frestelsen att provmontera lite <tumb>
Midjan t.ex:


Lagret är inte helt itryckt nu för att det ska gå lättare att ta isär det igen efter fotograferingen...


Och har man kommit så här långt så måste ju hjulen dit oxå <happy>, men eftersom axlarna inte är ihopmonterade ännu så lånar jag lastarens axlar. Spårvidden är mindre på lastaren så därför går inte "plåtlådan" i framänden att skjuta in mellan hjulen tillräckligt för plåten tar i fälgarna.


Här syns det tydligare att det är för mycket luft framför framhjulet. Nu har jag oxå lagt dit a-stagen och de riktiga axlarna.




Bakplåten är oxå ihoplimmad


Och från andra sidan, utan hjulen


Jag fick tippcylinderfästet att hänga kvar i spåren (det ska inte limmas dit förrän ramen är blästrad) så det blir ytterligare två bilder på midjan <tumb>





Nu ska jag putsa lite på en del ställen där svetsarna/limmet blivit lite för stora. När det var fastspänt på svarven gick det inte att komma åt att skrapa bort det medan limmet var ohärdat.
Sedan funderar jag på om jag ska försöka lägga dit lite svets/lim på de ställen där jag från början skrapade bort det eller om lacken ska få göra sitt, det lär väl bli lite radie vid lackeringen så det kanske räcker... det vore ju betydligt enklare...

Och vad jag gör sedan vet jag inte i skrivande stund.



Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Lumbago

Äntligen börjar det se ut som en dumper!  <tumb>

Mullis

/ Mullis

Avesta RC Klubb, member of Avesta Drift Mafia.
Kalmar DRF Projekt

Rille


Gunnar

#142
Som jag skrev i min lastartråd inspirerades jag av norrmännen och så gjorde jag hydraulcylindrar, så då fick de 2 som tippar korgen på dumpern oxå följa med i den svängen.

Så här blev de, en ihopsatt en delad. Mässing till cylinderrör och kolv och rostfri kolvstång. Det som fattas är kolvstångsöron och det som ser lite mystiskt ut på ritningen, i vardera änden på cylindern. Detta konstiga är ledlagren, som i mitt fall kommer att göras av 8mm kullagerkulor som jag gör hål genom för en bult, och en lagerhalva på vardera sidan. Bilder kommer på detta så småningom...:







Lite filning på något lödställe återstår oxå innan de är färdiga för lack.


Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Anders

Vilka snygga lödningar du gör <hands> Är det silverlod från Clas Ohlson du använder? Vad använder du för flussmedel?
Jag önskar att jag kunde få på lagom med tenn och få det att flyta ut så lagom mycket. Jag får väl fortsätta att öva, öva och öva mer antar jag.
/Anders

Gunnar

Det är INTE vad man vanligen menar med silverlod, som ju även kallas hårdlod (hårdlödning) och normalt sker vid 6-900 grader.

MEN det är det TENNlodet som innehåller 2-3% silver och som gör lodet både mer lättflutet och starkare. Det används tydligen ofta av rörmokare vid mjuklödning av kopparrör och det sker då vid 220-240 grader. Ett lod av den typen har ju Clas, ja. Fast när mitt tog slut köpte jag liknande från Electrokit när jag ändå beställde något annat därifrån.

Grejen med utseendet är nog att få dit tillräckligt LITE tenn dvs använd tunn lödtråd (vanlig 2mm är för grov), och ja jag använder lödvatten... Effekto nånting... men på koppar och mässing behövs nog inte det om ytorna är rena. Och som vanligt: materialet ska vara uppe i lödtemperatur INNAN man för på tennet. Det sistnämnda gäller förstås inte om man lagt dit tennet där det ska vara i förväg, som jag gjorde på något jag visat...

Men som du sa: öva lite så får du snart kläm på det <tumb>. Om det är järn du ska löda måste du nog använda lödvatten för att det ska flyta ut och bli snyggt dock.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

#145
Lite uppdatering av denna tråden oxå...

Så här skulle ju styrcylindrarna se ut och byggas in:


Meningen är att matningen från styrventilen ska komma in på den nedre vänstra anslutningen. Samtidigt som oljan går in går även en del ut genom den övre vänstra anslutningen och vidare via en slang till den främre (högra) anslutningen på den andra cylindern. Dvs när den ena cylindern trycker så drar den andra och vice versa förstås <evilgrin>. Så här ser det ut i verkligheten:


Och provmonterat i chassiet:






Ursäkta bristen på skärpa i den sista bilden ovan. Som ni ser har jag fått dit hjulhusen oxå <happy>.

Och slutligen lägger vi maskinen på rygg ett tag och visar att framaxeln har fått både panhardstag och fjädring <tumb>:


Panhardstaget är provisoriskt och ska bytas mot länklager i metall (Knupfer exvis) och M3 istället för, som nu, M2. Fjädringen ska moddas lite men det blir spralfjädrar här trots att originalet har hydraulik, men här syns det inte så FS (Full Suspension) med hydraulik blir det bara på de 4 bakre hjulen.

Det var allt för den här gången... kvällsmacka och sedan  [sleep]

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Rille

Oj vad tiden går, trodde inte det var så lång tid sedan uppdatering i denna tråd. Har det blivit några framsteg värda att visa? :)

Gunnar

#148
Nej Rille, det har tyvärr inte hänt så mycket... eller någonting alls.

MEN!!!! Volvo CE i Braås har öppet hus nästa lördag 18/6 kl 9-15. Tror någon att jag ska åka dit  <happy> . Jag kan verkligen rekommendera en tur dit för er som är intresserade och inte bor alltför långt bort.  <tumb> <tumb> <tumb>

Det fanns en länk i tidningen till FB om någon vill kolla mer...
https://www.facebook.com/events/978821072215516/
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

#149
Hallå igen!
För några dagar sedan fick jag lust att angripa detta projekt igen... lastaren vilar ett tag till.

Jag tänkte försöka mig på fästena för hydraulcylindrarna till fjädringen FS (Full Suspension i beteckningen A40FFs) Som jag skrivit någonstans tidigare har jag fått dessa cadmodeller av VCE i Braås. Jag klarade inte att modellera dessa själv med de få foton jag tog för några år sedan... det visade sig till yttermera visso att i produktion ser dessa fästen inte ut som mina foton, så det var ju tur att jag inte kunde cadda dem <evilgrin>
Hursomhelst ska det se ut så här:



Jag gör 3+3 för att ha en av vardera att "misslyckas" med  <tumb>. Jag har alltså sågat till 3+3 aluminiumklossar som är några mm för stora och för att kunna fräsa detta behövs det några enkla fixturer enligt bilden:


Jag börjar med att plana ena sidan på alla bitarna så här...




Och skrotar bort det grövsta med en rak 6mm fräs före finskäret:


Finskäret kör jag med en 3mm fullradiefräs som går i horisontella våningar 0,3mm neråt tills denna sidan är klar:


Resultatet blir så här. För den som undrar blir profildjupet mellan våningarna cirka 0,01mm fast det ser mycket mer ut på bilderna. Ett fästhål M6 mitt i biten (som ju inte kommer att synas när biten sitter på bakaxeln) och de 8 hålen för M2-bultarna, varav ett är större för att den bulten sätts dit innan själva fästet monteras.Fästet sitter alltså "bara" med 7 bultar... även i verkligheten (fast det finns en kraftig tapp i verkligheten som hjälper till att ta krafterna, men den tappen ha jag struntat i, den syns aldrig heller):


Nu skruvar jag fast ämnet på den fyrkantiga klossen jag visade tidigare, den med ett mässingstift i vardera hörnet och ett hål för M6-bulten i mitten och då blir det så här... när översidan oxå är finfräst:


När alla ämnena kommit så här långt börjar det bli lite besvärligare därför att det går inte att fräsa det stora urtaget för cylinderns nederände utan att luta biten åt 2 håll samtidigt. Hade man haft en femaxlig maskin så hade det gått att fräsa även detta urtag med biten sittande rakt, men det har inte jag... och det är inte enkelt att programmera en sådan maskin heller. Har man sagt A får man säga B och då blir lösningen så här: jag tippar biten framåt mellan "gavlarna" och i sidled genom att luta hela härligheten i skruvstycket. Jag klockar med en vippindikator så det lilla planet blir horisontellt.




Det är tur att man har en bit i reserv...


Nu ska hålen för M1,6 borras och gängas och de sitter förstås från ett helt annat håll och därför fick jag göra den högra klossen med sned topp, se andra bilden i inlägget, och fästa den första fästklossen i och sedan klämma fast det hela i skuvstycket... men det glömde jag ju förstås att fotografera  [angry] Slutresultatet från fyra håll ser ut så här. Storleken på "bottenplattan" med de 8 hålen är 23X24mm, dvs som ett frimärke ungefär, så kan ni föreställa er hur små dessa bitar är... jag borde ju ha lagt dit ett mynt som jämförelse, men efterklok kan man ju alltid vara :):








Och provmonterat blev det så här... i den högra biten ska även panhardstaget monteras därav skillnaden i utseende.




Ja, det här var ju nästan overkill, men eftersom jag redan från början i tråden svarade Actros att det skulle bli "riktig" FullSuspension så kunde jag ju inte backa utan att verkligen ha försökt  <happy>. Nu återstår de fästena som sitter i ramen... betydligt enklare men lika svåra att spänna fast medan man fräser, och sedan måste jag ju göra cylindarna oxå och...
Men det var roligt att jag lyckades med de nedre fästen. Det svåraste är nog egentligen att kunna hitta nollpunkten för varje ny uppspänning... lyckas inte det så blir inte biten varken snygg eller användbar.

Kvällsmacka och lite nattlektyr före  [sleep]
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar