Volvo Dumperchassie A40FFS från scratch

Startat av Gunnar, 28 juli 2012 kl. 08:48:01

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Gunnar

Hej på er!

Actros avslöjade ju mitt nästa projekt, delvis genom mitt klantiga misstag att skriva på hjul utan skopa ;D

Men jag ändrar lite på förutsättningarna, för att få lite fler rörliga delar 8)

Så här är länken till förebilden:
http://www.volvoce.com/dealers/sv-se/Swecon/products/articulatedhaulers/hauler_chassis/Pages/introduction.aspx

Och här är två bilder:





Sedan får vi se vad som ska kunna växlas på, kanske en skotare bl.a

Men nu gäller det först och främst att jobba med lastaren!

Samtidigt hoppas jag att Actros (eller någon annan förstås) också gör slag i saken, men det får väl bli en Bell eller Cat då :)
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Actros861

Nja avslöjandet stod du för själv, jag gissade ju bara ;)

Trevligt med en Volvodumper, skulle vilja ha en själv egentligen tyvärr finns det bara en som är så där äckligt snordyr så man går i konkurs för att köpa den. Sen är det "bara" en A35C i och för sig den snyggaste modellen enligt mig men lite för gammal. För min del blir det en Bell, snygg maskin och en bra konstruktion. CAT maskinen är alldeles för dyr för vad man får, dessutom är den vidrigt ful :(
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Gunnar

Håller med om Bell-maskinen, den är snygg. Var/är det nån i Sverige som har en sådan och som är rena utställningsföremålet om jag minns rätt, eller var det i ngt tyskt forum vi såg den?

Fördelen med Volvon är bl.a. att det står en utanför Braås ute vid stora vägen. Man kan bara åka dit och dokumentera av hjärtans lust. Och ibland har de öppet hus på fabriken och då kanske man borde åka ut.

Vem säljer/tillverkar A35:an du nämner, jag kan inte påminna mig att jag sett någon "serieproducerad" Volvodumper öht? WernerS är väl annars den mest sedda Volvo-åkaren med både lastare och dumper. Säkert väldigt robusta och tåliga (han spolar ju t.o.m av dem med vattenslang när han skitat ner dem), men inte speciellt välbyggda och snygga modeller. Men jag återvänder likväl alltsomoftast till hans videor, de inspirerar.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

swerecon

Den finns att få tag i här: http://www.ec-m.ch/modelle.html med andra intressanta maskiner. Det kostar dock en hel del.
Den andra modellen som dom flesta har är tillverkad av Stahl/Liembach http://www.leimbach-modellbau.de/ och tror dom slutat tillverka den efter att Stahl gick bort.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Actros861

Det var den jag tänkte på swerecon.

A25:an som Stahl tillverkade finns inte mer tyvärr. Tror dock inte att jag valt den ändå, en och en halv skopa med min grävare och det flaket är överfullt :P
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Gunnar

Jo de sidorna har jag ju sett, fast det är ett bra tags sedan nu. Han ingår inte i min länklista och kommer inte dit nu heller >:(. ec-m/modelle är ju som ni säger dyra, men min tanke har aldrig varit (och kommer aldrig att bli) att köpa utan bara se lite hur andra har gjort. Men han har ju inte ens något som kan kallas bilder, förutsatt att jag inte missat något. Jag menar vem köper någon av hans modeller utan att ha fått se minst ett par bilder på hur konstruktionen ser ut och vilken finish det är, speciellt med de priserna.
Tack för hjälpen dock!
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Actros861

Citat från: Gunnar skrivet 28 juli 2012 kl. 16:12:43
Var/är det nån i Sverige som har en sådan och som är rena utställningsföremålet om jag minns rätt, eller var det i ngt tyskt forum vi såg den?

Fördelen med Volvon är bl.a. att det står en utanför Braås ute vid stora vägen. Man kan bara åka dit och dokumentera av hjärtans lust. Och ibland har de öppet hus på fabriken och då kanske man borde åka ut.

WernerS är väl annars den mest sedda Volvo-åkaren med både lastare och dumper. Säkert väldigt robusta och tåliga (han spolar ju t.o.m av dem med vattenslang när han skitat ner dem), men inte speciellt välbyggda och snygga modeller. Men jag återvänder likväl alltsomoftast till hans videor, de inspirerar.

Jo de sidorna har jag ju sett, fast det är ett bra tags sedan nu. Han ingår inte i min länklista och kommer inte dit nu heller . ec-m/modelle är ju som ni säger dyra, men min tanke har aldrig varit (och kommer aldrig att bli) att köpa utan bara se lite hur andra har gjort. Men han har ju inte ens något som kan kallas bilder, förutsatt att jag inte missat något. Jag menar vem köper någon av hans modeller utan att ha fått se minst ett par bilder på hur konstruktionen ser ut och vilken finish det är, speciellt med de priserna.
Tack för hjälpen dock!

G-crawler på RSB har en Bell B50D men jag tror inte den är i utställningsskick.

Det är ju fint att ha maskin nära till hands när man ska bygga från scratch, finns väll en hel del knepiga lösningar kan jag tänka mig.
Werner S är inte de maskinerna ganska stora också, eller jag tänker på någon annan kanske? Är det dem jag tänker på så håller jag med tuffa att titta på men lite väl "grova" i utseendet.

Jag tycker nog att det är allmänt dåligt på tillverkarnas sidor med bilder. ec-m är väll också färdigbyggda när man köper dem om jag förstått det hela rätt, ytterligare en anledning till att jag inte vill ha en. Sätta ihop maskinen är ju halva nöjet plus att man lär sig hur den fungerar, så den dagen man ska serva vet man var det ska skruvas.
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Gunnar

Jag letade rätt på detta: G-crawler på RSB har en Bell B50D, men jag är inte helt säker på om det var den jag hade i bakhuvudet. Hursomhelst tycker jag den (G-crawlers) är mycket snygg så det kanske är den, fast jag har för mig att den jag tänker på har förare och en massa andra små detaljer.

Har inte G-crawler följt med till nya forumet, eller har han ett annat namn nu? I medlemslistan finns han inte :(
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Actros861

Nej han är nog inte med här, inte under varken G-crawler eller Azonic som han använder också :(
Tror det beror på att han sysslar nog mest med crawler-bilar.
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Eirike93

Citat från: Actros861 skrivet 29 juli 2012 kl. 17:50:07
Nej han är nog inte med här, inte under varken G-crawler eller Azonic som han använder också :(
Tror det beror på att han sysslar nog mest med crawler-bilar.

Ingen ursäkt, har man en grävmaskin och en dumper så har man en viss skyldighet! :P

Coolt med ett till scratch-bygge, blir kul att se hur denna blir! :D

Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer

Gunnar

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

#11
Och nu är det hjul på den :D




Kunde inte låta bli ;)
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

#12
Jag gör en liten uppdatering så ni inte tror att jag inte gör något ;D

Jag kontaktade Volvo CE och fick en pdf med 3 ritningar, som påbyggare får, och som visar hur det mesta ser ut. Perfekt för mitt sätt att arbeta!
Jag gjorde alltså bilder (i princip skärmdumpar, när jag zoomat så jag bara såg det jag ville se av hela ritningen) som jag lade in som underlag i cad-filen som nedanstående bilder visar. Jag har än så länge bara gjort överplåten på bakvagnen. Det jag nu ska göra innan jag fortsätter är att åka ut till VCE i Bråas utanför Växjö (där fabriken ligger) och fotografera den riktiga maskinen som står uppställd där. Det viktiga är lite detaljer som inte syns på ritningarna och mäta lite på plåttjocklekar så det blir skalenligt.





Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Mullis

Lite kul, fast inte så nytt egentligen...

Här på jobbet har vi haft Volvo dragare sen 95 när nya stålverket byggdes. Finns  5 4x4 dragare med vändskiva monterade. Specialbyggda vagnar drar dessa 5.

Här är en bild på våran slabsbocklyft (lånad så klart)...

/ Mullis

Avesta RC Klubb, member of Avesta Drift Mafia.
Kalmar DRF Projekt

Gunnar

Nej, det är nog inte så nytt, fast det är först på senare tid som VCE börjat marknadsföra detta. Och det blir ju lite "bredare" användningsområde för dumpern utan korg. Och så förstås: jag har inte sett att någon annan gett sig på detta projekt 8).

Sedan är det ju oxå så att en del idéer från min lastare borde gå att återanvända, om inte annat så däcken, som jag troligen ska försöka göra själv. Jag forskar lite i svenska leverantörer av lämplig polyuretankvalitet till däck. Barnhausen gör sina i polyuretan, men hur och i vilken kvalitet avslöjar han naturligtvis inte. Men det fixar sig nog ändå <evilgrin>

Om axlarna och främst differentialerna med sina diffspärrar (som jag snart ska visa i lastartråden) funkar som tänkt så borde även de gå att överföra till dumpern ;D
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar