Servonaut-elektronik.

Startat av Actros861, 22 juli 2012 kl. 02:53:57

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Actros861

Citat från: Actros861 skrivet 22 juli 2012 kl. 04:21:25
Börjar med ljud som finns i två versioner SMT och SMX.

SMT är en enklare modul med europeiskt och amerikanskt motorljud. Till denna kan man koppla upp hydraulmodulen BMA som går in och "belastar" motorn när hydraulfunktioner används. Den har två olika tutor och backsignal. Kan kopplas ihop med vanliga ESC om man vill ha det. Batterispänning 7,2-12V. Pris 145Euro

SMX är lite mer avancerad än SMT med tre olika motorljud som är MAN rak 6:a, Mercedes V6 och Scania V8. I denna finns också en del inställningar man kan göra mer om det längre ner. Där finns två stycken ingångar som man kan skicka ström rakt in i modulen och på det viset få "Martins-horn". Den andra kan man sätta på en motor tex en hydraulpump då får man en varvtalshöjning på motorljudet. Batterispänning 7,2-12V. Pris 199Euro.

MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Quart

Är på jakt efter Servonaut BE8-PC, hittar den inte hos nån svenskÅF, nån som vet var man kan köpa den eller är på http://www.servonaut.d ni brukar köpa ?

swerecon

Vi beställer nog lite var som. Dom flesta beställer nog från Dansken, rcmodeltruck.dk
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Olof

Jag beställer allt från Fetchner eller Der getribedoktor.  <tumb>
Mvh, Olof!

Tarzzan

har en fråga jag har m20+ o smt  det enda ljud jag får e en lång signal när jag börjar gasa inget annat [cranky] vad har jag gjort för fel ?  [play]

swerecon

Svårt att säga. Men av erfarenhet, egen och andras brukar det handla om att man kopplat fel någonstans. Isär med allt igen, var noga med att alla kontakter kopplas rätt. Om det är en ljudsignal som från tutan har du garanterat kopplat fel. Själv har jag tuta och start på en tre vägs brytare. Har du ingwt kopplingsschema laddar du ner det från servonauts hemsida. Det kan vara lite klurigt att förstå vilken kabel som skall vart, inte helt tydliga bilder.
På det igen bara  <tumb>
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Tarzzan

Har en fråga hur kopplar jag om jag vill ha blinkers o position ljus på samma diod

swerecon

Eftersom allt styrs via -sidan på servonaut så måste det finnas en kabel (typ Y) så att båda funktionerna/lyslägena kan sluta strömkretsen. Men att koppla posljus och blinkers i samma lampa vet jag inte om det går, isåfall kommer lampan aldrig slockna när den blinkar om posljuset är på samtidigt. Du kommer få en förändring i ljusstyrkan bara.
GLÖM INTE MOTSTÅND på båda kablarna och tänka på att du måste ha olika motstånd för varje funktion så du får skillnad i ljusstyrkan. Jag brukar annars sätta motstånden på + sidan men det går inte i dethär fallet.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

joppe

Tjena! Har en fråga angående högtalare till SMT ? hur viktigt är det att det är 4 ohm eller går det med en med 8 ohm? har köpt en begagnad SMT så har ingen manual. MVH Daniel

swerecon

Är ingen fena på detta, men dom förespråkar 4 ohm till 7,2v system och 8 ohm till 12v system.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

joppe

Tack för svaret Bengt! Då funkar nog inte den jag har till 7,2v MVH Daniel

Slarvar

Vet inte om detta han jämföras med vanlig hifi (men det borde det) och då kommer du helt enkelt inte kunna spela lika högt med 8ohms elemet som med ett 4ohms, om dom båda har lika hög känslighet vill säga alltså tex 94db.

Men jag har ingen aning om servonaut och hur det fungerar så detta är bara min gissning från generell högtalarinfo så att säga  :)

Actros861

Jag har för mig att volymen blir ganska mycket lägre om du sätter 8 Ohm till 7,2V, men ljud får du :)
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

joppe

Tackar ännu en gång! Hittade en lite högtalare ifrån fast monterad mobiltelefon lite lagom stor men den är 8 ohm.

freco

Du kan ju alltid testa att koppla in en 8 Ohms högtalare och höra hur det låter. Men koppla inte in en 4 Ohms på en förstärkare som är avsedd för 8 Ohm! (ju lägre impedans, som mäts i Ohm, desto högre ström och därmed också högre belastning på förstärkaren)