Servonaut-elektronik.

Startat av Actros861, 22 juli 2012 kl. 02:53:57

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ellis

Kanske dum fråga....kan man avaktivera farthållaren på någon av reglagen, exempelvis M20+?
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

swerecon

Inte på M20+. Dom andra mindre modulerna finns ingen farthållare på. Hur det är med K40 vet jag inte.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Actros861

E20 och M20+ går det inte att programmera bort på, vet inte säkert hur det är med K40 mycket tveksam att det skulle gå.
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Mullis

Låter bra det, Actros. Får prova med en när jag väl köper elen. Glömt bort att det var två utgångar på rotationsljusen på BE8:an...  <stup>
/ Mullis

Avesta RC Klubb, member of Avesta Drift Mafia.
Kalmar DRF Projekt

MrLinds

Nu finns det manualer till några av servonauts enheter under nedladdnigar.

http://www.rclastbilar.se/forum/index.php?action=downloads;cat=1

Rune Gustafsson

 [coffe] Väldigt bra information. Blir strax lite klokare,...tror jag!  Om jag frågar om installation i te x en bandlastare (Liebherr 634) så ska jag tydligen använda en servonaut M220 Uppenbarligen ska det helst vara en ljudmodul, men vilken om jag vill ha motor 6 cyl med belastnings/varvtalshöjning på hydraulfunktioner. Till sist en fråga : vad ska med en YGE18 till? Ser att andra använder denna enhet.
Tack på förhand för hjälp med detta. Allmän kommentar, vilket bra forum detta är. För mig, ovetande nybörjare är detta guldforum. Även Norska är rätt bra.
Önskar Er alla bra helgdagar.

Actros861

Ljud är ju faktiskt väldigt valfritt, jag tycker dock att det blir lite trevligare.

Ska du ha belastningsljud ska du ha SMT, varvtalhöjning SMX.
SMT:en funkar på det viset att motorljudet kommer att låta som det jobbar tyngre när hydrauliken är igång, den funktionen har inte SMX utan där kopplar man i så fall in pumpen direkt på ljudmodulen då får man ett högre tomgångsljud. SMX:ens funktion passar sig bäst ihop med en lastbil där du har tippflak eller kran. För att få belastningsljudet på SMT så måste man också styra pumpen med en BMA.

BMA har även en utgång märkt ESC där kan du koppla in ett fartreglage, tex om du kör med borstlös pumpmotor. Annars så kopplar man BMA:n direkt på pumpmotorn. Nackdelen med BMA tycker jag är att den går från 0-100 direkt och i alla fall till Leimbachs hydraulsystem är det lite olämpligt då det sitter en gummikoppling mellan motorn och pumpen, risken finns att motorn sliter sönder den när den ska varva upp så plötsligt. En andra sak är att även om man ställer ner tiden som pumpen ska gå så går den väldigt mycket ändå, nu är du i och för sig intresserad av bandlastare så då blir det kanske lite bättre. Som på min hjullastare så gick pumpen i princip hela tiden tack vare att även styrningen är hydraulisk.

Nu har jag istället mixat funktionerna i radion och det innebär kortfattat att du kör pumpen lite på tomgång sen ökar varvtalet i takt med att man drar i spakarna, lite svårare att få till i och med programmeringen men jag föredrar det helt klart. Alla mina maskiner har jag på detta viset.

Båda modulerna har 6-cylindriga motorer att välja på.

swerecon, M20+ har inget med hydral-ljudfunktionen att göra ;) Däremot kan du ju lägga M20+ i friläge och sen dra upp gasen lite så står lastbilen och jobbar på högre varv, har man sen pumpen kopplad till SMX:en och slår igång den så höjs varvet ytterligare lite till :)

YGE18 är det fartreglaget som följer med Leimbachs borstlösa pumpmotor, så har du inte den är det inget du behöver bry dig om. Jag rekommenderar dock att köpa den motorn för flödet ökar ganska mycket vilket betyder att du får snabbare rörelser på hydraulfunktionerna.
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Rikard

Någon som vet vad det är för ut spänning på ljus utgångarna på m20+ ? Eller är det 11.1v  man kör med 3s lipo på 11.1v

Och blir det blir med motorn då den jag har är på 7,2v
Scania R 620 6x4 Highline

Ellis

Citat från: Rikard skrivet  7 mars 2013 kl. 12:18:08
Någon som vet vad det är för ut spänning på ljus utgångarna på m20+ ? Eller är det 11.1v  man kör med 3s lipo på 11.1v

Och blir det blir med motorn då den jag har är på 7,2v

Kopplar du på 11.1V på M20+ så kommer 11.1V ut i utgångarna. Detsamma gäller för motorn.
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Rikard

Okej, så måste ha en 12volts motor då.
Scania R 620 6x4 Highline

Ellis

Citat från: Rikard skrivet  7 mars 2013 kl. 12:39:57
Okej, så måste ha en 12volts motor då.
Japp. Eller gå ner en cell å köra med 2sLipo på 7.4V...
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Rikard

Jag som precis gick från 2s till 3s, får se om det blir ny motor eller köpa 2s till lastbilen.
Scania R 620 6x4 Highline

krankillen

ööööööö det är nog bra!!:) tappade dig vid tredje raden..... men det gör inget jag lär mig så småningom  lol

krankillen


Tarzzan

finns det us - ljud på både smt o smx ?