Servonaut-elektronik.

Startat av Actros861, 22 juli 2012 kl. 02:53:57

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Actros861

Här ska jag ta några rader som handlar om Servonauts elektronikmoduler.

Servonaut är tysk elektronik till våra lastbilar och tillverkas av Tematik. De har olika moduler till olika ändamål både till sändare och bilarna. Det som sitter i sändarna är jag inte bekant med så jag tar bara upp det som sitter i bilarna. Alla moduler skickar batterispänning på ljusutgångarna utom K40 där det kan ställas in.

Börjar med fartreglagen (ESC) utan farthållare och det enklaste först.

S20 är det enklaste ESC som finns hos Servonaut och fungerar precis som ett vanligt fram/back reglage som sitter i vilken bil som helst. Skillnaden ligger i att det sitter filter som tar bort små justeringar man gör med fingrarna när man kör, detta bidrar till en väldigt mjuk och fin körning. S20 har även strömuttag för broms och backljus 700mAh/utgång. Lämpar sig bra till "landsvägskörning". Batterispänning 7,2-12V, BEC krets på 5V 3A. Priset ligger på 109Euro.

T20 är nästa steg och är likadant som S20 fast det är speciellt utvecklat till offroadkörning. Finns utgångar för ljuse framåt och bromsljus, 700mAh/utgång. Batterispänning 7,2-16,8V, BEC krets på 5V 3A. Pris 159Euro.

M220 är två reglage i ett och är tänkt att användas till bandfordon eller där man har två drivmotorer som ska drivas lika mycket. Utgångar för back och bromsljus, 700mAh/utgång. Batterispänning 7,2-12V, BEC krets på 5V 3A. Pris 199Euro.

MFR är ett litet ESC som endast klarar små motorer upp till 4A. Batterispänning 7,2-12V. Pris 69Euro.

Då går vi över till ESC:erna med farthållare. Med farthållare menas att man för stickan uppåt till den hastighet man vill köra i och släpper, sen håller bilen den hastigheten tills man antingen ökar mera eller bromsar. Man behöver alltså inte hålla på gasen hela tiden för att bilen ska köra. Detta är då lite speciellt tack vare att man alltid ger gas framåt på spaken även när man backar, det innebär att man måste välja "reverse" eller "drive". Det gör man enkelt genom att man håller fullbroms och slår sedan spaken i sidan, vänster för backen och höger för framåt.

E20 är den enklaste av dem med farthållare. På detta finns bara fram och back att välja på, utgångar för broms och backljus. Batterispänning 7,2-12V, BEC krets på 5V 3A. Pris 145Euro.

M20+ är mellanmodellen. På detta finns det fram/back som E20 och via inställningar går det även att få "neutral", det innebär att man får slå spaken i sidled två gånger för att växla mellan fram/back. Detta är bara relevant att ha om man kör med ljudmodul då man kan varva motorn utan att bilen rör sig. M20+ har även belysning för höger, vänster och varningsblinkers, två valfria ljusutgångar parkering är lämpligt att lägga på den ena eller båda om man har väldigt mycket belysning. Broms och backljus finns också precis som på alla de andra, via inställningar kan man kombinera parkering och bromsljus på samma lampa. Batterispänning 7,2-12V, BEC krets på 5V 3A. Pris 198Euro.

K40 är den dyraste av alla ESC:er och har allt som M20+ har plus lite till. Jag är inte bekant med denna alls tyvärr och kan egentligen inte säga så mycket om den. 8 utgångar till belysning, samma som M20+ och två till. Batterispänning 7,2-14,8V, BEC krets på 5V 3A. Pris 419Euro.


Alla ljusutgångar på fartreglage och ljusmoduler ger ut batterispänning utom K40 där det kan ställas in.
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Actros861

Del två tar jag de andra modulerna som finns.

Börjar med ljud som finns i två versioner SMT och SMX.

SMT är en enklare modul med europeiskt och amerikanskt motorljud. Till denna kan man koppla upp hydraulmodulen BMA som går in och "belastar" motorn när hydraulfunktioner används. Den har två olika tutor och backsignal. Kan kopplas ihop med vanliga ESC om man vill ha det. Batterispänning 7,2-12V. Pris 145Euro

SMX är lite mer avancerad än SMT med tre olika motorljud som är MAN rak 6:a, Mercedes V6 och Scania V8. I denna finns också en del inställningar man kan göra mer om det längre ner. Där finns två stycken ingångar som man kan skicka ström rakt in i modulen och på det viset få "Martins-horn". Den andra kan man sätta på en motor tex en hydraulpump då får man en varvtalshöjning på motorljudet. Batterispänning 7,2-12V. Pris 199Euro.

SM+ är en tilläggsmodul som man kan lägga in egna ljudfiler påoch spelas upp via SMT eller SMX. Den kan även synkas med ett servo och på det viset få ljudet av att en dörr stängs samtidigt som den gör det på modellen. Pris 59Euro.

Då går vi över till ljusmodulerna.

ML4 är den modulen man ska ha om man vill få blinkers och de två andra ljusutgångarna på sin modell om man INTE valt M20+ eller K40. Pris 42Euro

MM4 har 4 ljusutgångar där två av dem kan kopplas ihop så man får helljusblink. Denna kan med fördel också kombineras med M20+. Pris 42Euro

BE8 är en modul så man kan få blixt och rotorljus på lastbilen. Denna är färdig att användas med 8 olika förinställda ljusprogram som väljs med bygling. Batterispänning 6-12V. Pris 39Euro.

BE8 PC är samma som BE8 fast man får programera den helt själv med hjälp av datorn och ett program som följer med på cd-skiva. Kabel för 9-pins seriell anslutning följer med, det finns dock USB adapters att köpa till. Fördelen med denna är att man kan få blixtljusen att göra precis som man själv vill, att använda den till rotorljus är bara onödigt då vanliga BE8 klarar detta lika bra och man slipper programmera in det själv. Här är en egen sekvens som jag gjort http://www.youtube.com/watch?v=v5V7Ners53w&feature=plcp BE8 PC kan också laddas med 4 olika blinkprogram samtidigt, så om man kör den på separat kanal på sändaren kan man alltså välja mellan 4 olika program som man själv gjort. Batterispänning 6-15V. Pris 54Euro.

Om man inte vill ha sladdar mellan bil och trailer så kan man köpa moduler som skickar signalerna trådlöst istället. Då sätter man in en Infra-Röd (IR) sändare under vändskivan och en mottagare i trailern. Det kräver en speciell king-pin med hål i och en liten ändring i vändskivan. Räckvidden ligger på 1,5-2meter med över 180graders spridning.

AIR4 är den man ska ha om man har M20+ eller K40 i bilen. Då får man alla och likadana ljusfunktioner som man har i bilen. Har man användning för det så kan man även styra ett servo med M20+ med K40 får man ytterliggare en funktion och så kan man även stänga av ljuset på trailern utan att man behöver koppla av den. Två servo eller ESC:er kan styras direkt från mottagaren. Pris 43Euro

AIRU passar alla övriga ESC:er. Lite enklare överförings-funktioner än AIR4 men allt ljuse och fortfarande två servo direkt från mottagaren. Pris 59Euro.

AMO är IR-mottagaren som sitter i trailern. Finns egentligen inte så mycket att säga om den mer än att den tar emot det bilen skickar och utför det. Integrerad BEC-krets för att driva servo på 5V, 1A. Om ESC kopplas till AMO MÅSTE pluskabeln klippas av för att inte bränna BEC-kretsen. Pris 85Euro.

Hydraulik.

BMA är ett ESC och servomodul. ESC:en klarar av att driva en motor på max 6A, över detta behövs en extern ESC som fortfarande kan styras från BMA:an via en ESC-utgång. För att driva servona kopplar man helt enkelt in BMA:an mellan mottagaren och servona. Tiden för hydraulpumpsmotorn kan ställas mellan 1-120sekunder det innebär att pumpmotorn stannar efter inställd tid, när man sedan rör spakarna på radion så att servona rör sig startar pumpen automatiskt igen. Pris 79Euro.
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Actros861

#2
Ok då ska vi gå in i menyn i M20+, detta är också en synkronisering med sändaren.
Detta är min egen översättning från danska manualen.

Se till att bilen inte har drivhjulen i marken, och modellen är avstängd.

Nu gäller rörelserna för den spaken du har gas/broms och ljusstyrning på.

1. Slå på sändaren, bilen avstängd.
2. Spaken förs längst ner och längst till vänster, håll kvar där.
3. Slå på modellen och vänta tills den gröna dioden på M20+ har blinkat 3 gånger.
4. Flytta spaken längst upp och längst till höger, och håll kvar tills dioden blinkat en gång.
5. Ställ spaken i mittläge och vänta tills dioden blinkat en gång.

Nu är du i setupmenyn i M20+. Om du inte skall ändra några inställningar kan du lämna menyn genom att ge full gas.
Genom ett kort tryck på bromsen kommer du in i första menypunkten (se tabellen nedanför). M20+ har 10 inställningsmöjligheter.
Med spaken väljs nästa menypunkt. Full gas på spaken så stoppar du programeringen. Med ett kort tryck till höger eller vänster så väljer du inställning.
Kort tryck på bromsen så hoppar du till nästa menypunkt.


Nu under lättar detta om du har belysning kopplat till ljusutgångarna vanliga 6V lampor funkar bra. Lamporna visar nämligen vilken inställning du har aktiverad.


1. Val av lampor eller LED. Till vänster lampor till höger LED. Har endast betydelse om Kombi är valt. Parkeringsljuset blinkar med två olika styrkor

2. Lysvariant. Enkel till vänster kombi till höger. Parkering och halvljus skiftar i förhållande till inställningen.
Ljusmodulen tillåter 2 inställningar av broms, positions och halvljus. Med inställningen Enkel arbetar dom var för sig, med inställningen Kombi används
2 ljusstyrker till bromsljus och halvljus. positionsljuset är härmed på halv styrka av halvljus och bromsljus På detta settet kan man nöja sig med
2 lamper bak till broms/parkerninsljus kombinationen

3. Blinkerssläckning automatisk till vänster manuellt till höger. Vänster blinkers blinkar 2 gånger oavbrutet.

4. Acceleration. Normal till vänster kraftig till höger. parkeringsljuset blinkar 2 eller 3 gånger. Normal betyder långsam acceleraton, kraftig kan du göra en burnout med lastbilen (min egen notis).

5. Bromskraft. Normal till vänster kraftig till höger. Bromsljuset blinkar 2 eller 3 gånger. Normal betyder långsam och kraftig kan du tvärnita.

6. Tomgång. Utan till vänster med till höger. Backljuset blinkar 2 eller 3 gånger. Användning av tomgång är bara förnuftigt att använda ihop med ljudmodul.
Är det valt tomgång står alltid M20+ i "friläge" när man slår på strömmen och kör inte förren man lagt i "drive" eller "reverse"

7. Mottagarövervakning. Normal till vänster utan till höger. Varningsblinkers blinkar 2 eller 3 gånger.

8. Servoinställning. Normal till vänster ombytt till höger. Servot ställs i den position som valts.

9. Motor riktning. Normal till Vänster och ombytt till höger. FÖRSIKTIGT! Motorn startar.

10. Hastighet i backen. 50% till vänster 100% till höger. FÖRSIKTIGT! Motorn snurrar långsamt eller snabbt baklänges.

För att underlätta kör jag mina inställningar här

1. LED.
2. Enkel.
3. Manuellt.
4. Normal.
5. Kraftig.
6. Med.
7. Normal.
8. Normal.
9. Normal.
10. 50%
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Actros861

#3
Inställningarna i SMX görs på följande vis.

1: Koppla bort batteriet
2: Ta bort byglingen som sitter på A ,B och C
3: Slå på SMX:en och vänta 2sekunder tills ljudet av komprimerad luft hörs.

När man tar knappen/spaken till "horn" position väljer man en av 4 inställningar på den funktionen.

När man tar knappen/spaken till "start" position bekräftar man inställningen och går till nästa punkt.

De fem inställningarna är:
1, volym på luftbroms 4 nivåer
2, volym på backsignal 4 nivåer (0 är avstängt)
3, volym på växling 2 nivåer och 2 olika ljud
4, volym på turboljud 4 nivåer (0 är avstängt)
5, val av tuta 4 olika ljud

När man har bekräftat sista menypunkten hörs ljudet av MartinsHorn (sirenen) och alla inställningar är lagrade.

Stäng av SMX:en igen och sett tillbaka byglingen på A och B.
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Actros861

Då blir det ett par bilder på installationen av IR-sändare i vändskiva.

Först borrar man ett hål i metallplattan som sitter under vändskivan, om man sätter i IR-kingpinen i vändskivan så kan man använda den som guide till var hålet ska vara. Det enklaste är faktiskt att borra rakt igenom hålet i kingpin med ett litet borr och sedan borra upp det till rätt storlek 4mm tror jag det var.



Man måste ta bort den långa pinnen som håller ihop skivan med plattan undertill och ersätta den med två M3 skruvar och låsmuttrar.



Här sitter då sändaren på plats under skivan.



Så här sitter den på plats i chassit igen.



Så här ser det sedan ut uppifrån.



Monteringen av mottagaren i kingpin är väldigt enkel, det enda som är "problem" är att man måste borra upp hålet i plattan som kingpin sitter i och att man väljer rätt kingpin. Det finns tre olika att välja på Tamiya, Carson och Wedico, Det som skiljer dem emellan är tjockleken på plattan som kingpin sitter i.

Hoppas denna guide hjälper, och är det något så är det bara att fråga. Jag tog mig friheten att klistra denna så den alltid ligger längst upp och är lätt att hitta :)
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Olof

Kanoninfo detta, riktigt bra sammsnfattning  :D
Mvh, Olof!

swerecon

Wow, du har lagt ner ett jättejobb på förklaringar och instruktioner av servonaut. Mycket värdefullt.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

tåffår

Bra forklaring av Servonaut Anders...

Vil bare legge til at forgjengeren til K40 het K30, men disse er tilnærmet like, bortsett fra forbedringer + at K40 er laget i 2 mindre biter for lettere å bygges inn i modellen...
Arne-Kristoffer F. Arnesen
Leimbach Liebherr 922 hjulgraver
Leimbach Hitachi ZX210
Scania R730 Skapbil
Scania R620 Lastvaxlar

Eirike93

Väldigt bra info, det är en riktig djungel det där! <whip>
Denna info hjälpte mig mycket när min M20+ strulade! <happy>
Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer

SWE IROC

Kan bara hålla med alla föregående, kanon info Actros  :), du har lagt ner ett jättejobb på att plita ihop det här, kommer vara till hjälp för många framöver.  <tumb>

MvH // John
Mvh // John

Actros861

Kul att det uppskattas, tack så mycket  <beer> <popcorn> <drink>
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Mullis

Ljudmodulerna, kan man inte stänga av luftbromsen. Tycker det låter lite konstigt att det finns på en anläggningsmaskin som inte har luftbromsar, ex mitt projekt har ju inte det.

Sen om BE8 och BE8PC, kan man separera på blixt och rotationsljus. Skulle vilja ha blixt när man backar. Kan man ha två rotationsljus på samma utgång på BE8an?

Kommer komma med fler frågor när jag kommer på dem...  <beer> mate!
/ Mullis

Avesta RC Klubb, member of Avesta Drift Mafia.
Kalmar DRF Projekt

Actros861

Lite osäker på om luftpyset blir avstängd på lägsta volymen med SMX:en, men ganska säker på att det går att stänga av det helt på SMT. Får kolla upp det med SMX:en sen :)

Nej det går tyvärr inte så du får ha två moduler i så fall. Mitt tips är nog ändå att köra med typ Pistenkings rotorljus och blixt på BE8/PC.
Ja det går bra du kan plocka ut 700mAh på en BE8/PC.

Vill du ha blixt när du backar går det bra bara att koppla in konstant ström på modulen (det ska den alltid ha) och sen kopplar du in en sladd från backljuskontakten till "aktiveringsuttaget" på modulen.
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

tåffår

Ja, på lavste nivå er luftlyden avslått på SMX

JA det skal gå bra å skjøre 2 rotorblink på rotorblink utgangen på BE8, det har hvertfall jeg gjort..
Arne-Kristoffer F. Arnesen
Leimbach Liebherr 922 hjulgraver
Leimbach Hitachi ZX210
Scania R730 Skapbil
Scania R620 Lastvaxlar

Actros861

Kom på nu att jag kör ju 6st totalt på min BE8, tre på varje sida om BE8:an. Att de inte är kopplade alla på samma sida är för att det skiljer lite i hastighet på dem om man kopplar in dem på var sin sida :)
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/