Bruder McCormic 1/16

Startat av Ellis, 27 juli 2012 kl. 22:20:22

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ellis

Flyttar över och fortsätter tråden här då :)
Påbörjade projektet för ett bra tag sedan, har tyvärr stannat upp lite men absolut inte nedlagt!
Haft en liten motivationsvacka och allmänt ont om tid...men nu är jag på G igen!
Lite Bilder då...

Tillslut gick det att demontera den....utan att göra sönder den!


Började med att ordna belysning...


Har dock gjort en annan lösning på bakbelysningen i nuläget.


Visste inte riktigt om jag skulle köra 4st 5mm LED som arbetsbelysning eller 2st 5mm och 2st 3mm.
Det slutade med 4 st 5mm iaf.

Är väl ingen expert på att löda men...funkar gör det ju.


Fronten något avskalad...


Drivningen består av två RB:35 1:50 istoppade i ett avloppsrör :)





Hjuladapter på!

Blev kanske lite mycket bilder...
Just nu håller jag på att fundera ut hur jag ska fästa bakaxeln och få in elektroniken i chassit. Kan bli så att det blir ett scratchbyggt chassi i slutändan...
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

swerecon

Ser bra ut. Kul med ett traktor bygge, inte så vanligt här :)
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Gunnar

Man måste erkänna att Bruder-modellerna är snygga! Min bror har en Fendt-traktor som han "bättrar på" lite.

Traktor var ju det första man ville ha som LITEN pojke, men som STÖRRE pojke nu så finns det som lockar mer...
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Eirike93

Coolt med RC-traktor, har tittat lite på det! 8)

Citat från: Gunnar skrivet 28 juli 2012 kl. 08:53:49
Man måste erkänna att Bruder-modellerna är snygga! Min bror har en Fendt-traktor som han "bättrar på" lite.

Traktor var ju det första man ville ha som LITEN pojke, men som STÖRRE pojke nu så finns det som lockar mer...

Enig, själv köpte jag en Siku John Deere, vart inte mycket för världen! :P
Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer

Ellis

Ja Bruder har faktiskt rätt OK detaljrikedom på sina modeller, jämfört med många andra i samma skala. Tyvärr har dom väldigt tråkiga hjul bara, fälg och däck sitter ihop...vilket skapar en tråkig insida...


Var bara tvungen att "lägga" ihop lite delar idag för att se helheten.



Den har ju legat nerplockad ett bra tag. Har äntligen kommit igång igen med bygget. Har sett över materialbehovet som nu ska beställas, sedan är det framaxeln som ska monteras och styrning ska konstrueras...
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Ellis

Liten uppdatering då...

Är inte helt på det klara med hur allt ska se ut. Det får bli som det blir och mycket kommer till under byggets gång, troligtvis saker som kommer göras om gång på gång. Som det är just nu så baseras det på en bottenplatta. Servon och drivlinan kommer iaf monteras på plattan. Har inte kommit fram hur jag ska fästa bakaxeln riktigt bara, har några idéer. Tanken är att hela bygget ska kunna plockas isär för att med tiden kunna förbättras och uppgraderas.

En grovt utskuren bottenplatta.


...lite bockad och med en början till fäste för bakaxel...


MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Ellis

Bygget fortskrider. Har nu efter tre olika varianter kommit fram till en fungerande lösning till hur bakaxeln ska fästas. Ibland fastnar man gärna och ser de mest komplicerade lösningarna som de bästa  lol

Eftersom jag har ett avloppsrör som bakaxel så fäste jag helt enkelt den i väggfästen för just avloppsrör  <evilgrin>







Fördelen med denna lösningen är att jag kan "få ut" hela drivpaketet för både underhåll/förändring och uppgradering allt eftersom.
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Thomsson

Genialisk bakaxel,hela bygget blir  <hands>

Actros861

Ibland är helt enkelt den enklaste lösningen den bästa  <tumb>
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Ellis

 <megamad> Liten uppdatering...
Har fixat så jag kan montera bakre axeln på själva "chassit". För att underlätta montering och demontering fick jag löda fast en mutter på stagen...





Har även fixat till framaxeln.



"Körde" genom ett mässingsrör så axeln blir "ledad" samtidigt som den fungerar som en typ av lager.



Fick löda fast en mutter här med.

Ingen fröjd för ögat....men det funkar  <hands>

Framaxeln på plats, en genomgående skruv från båda håll genom mässingsröret gör att axeln kan pendla fritt  <hands>



Hann med att få dit styrservot också




Börjar dra ihop sig för montering av elektroniken snart  <bounce>
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Ellis

Fixat till styrningen  :D
Eftersom man valt att jobba smått så får man gänga egna stänger. Är ju tydligen svårt att få tag på mindre än M3, å de som finns är ju krokigare än krokigast  <fight>


MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Ellis

#11
Börjar få ordning på belysningen och övrig elektronik nu...





Kombinerar blinkers och parkeringsljus i samma lykta med SMD LED´s




Arbetsbelysning som ska på bakskärmarna


Bakljus, limmar fast vanliga "hållare" till 3mm LED, tror det ska funka


Just nu håller jag på med det sista rörande belysningen och övrig elektronik. Ska även försöka få plats med allt i chassit när allt är klart.
Haft en jungfrutur så nu vet jag att allt funkar  <tumb>

Ber om ursäkt för storleken på vissa bilder...de verkar leva sitt egna liv....
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Ellis

#12
Arbetet fortskrider, har nu elektroniken så som jag vill ha det. Belysningen är klar.
Nu återstår bara att få ihop allt på något smidigt sätt...
En liten film...
.

Belysningen styrs via en Ps4a och en Ps4b. Sammanlagt är det 24st LED´s i olika storlekar, 5mm, 3mm och 1206 SMD :)
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Ellis

Saker å ting går i sakta gemak framåt. Har fått nya hjul, alu fälgar och däck i nån form av massiv gummiblandning.
Fanns tyvärr ingen direkt möjlighet att låsa fälgen på navet, så det vara bara att ta fram borrmaskinen.

Bakhjul


Blev en väldigt konstig vinkel så gängningen fick skötas av tången istället för svängjärnet....


Fick sen i en stoppskruv


Tyvärr så skiljer det lite i storlek, dessa hjul blir något större. På gränsen till att det ser konstigt ut...




Totalvikten har även ökat och framkomligheten också  <hands>
Framhjulen ska också på men kan nog vara så att jag får fixa en ny framaxel först.

MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Eirike93

Du måste valsa skärmkanterna bak! [vogel]

Kul med traktor, nån gång ska jag ha en! [dance1]
Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer