Hitachi Zaxis 470 LCH-3

Startat av G-Crawler, 26 november 2012 kl. 22:30:28

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

G-Crawler

Citat från: Rune Gustafsson skrivet 12 mars 2013 kl. 08:13:11
:) Joo, Crawler ska ju till Götet. Tänker mig att varje maskin har sina speciella lösningar. Intressant med Din lösning på sving. Varios modeller är ju riktiga byggen. Övriga maskiner är för det mesta färdigbyggda eller väldigt förberedda. Ser med spänning fram emot Gbg träffen  <tumb> Kul om även Du kommer med.

Låter bra Anders!

Rune: Ja det ser ut som att jag åker ner till gbg iaf, skulle vara kul!

Ja den lösningen har Frank själv gjort till mig och 2 till tror jag, vet inte vad som vart av det sen. Vario maskinerna är riktigt rejäla och går faktiskt att gräva med, vilket jag tycker är väldigt roligt! :)

Du får testa om vi ses i gbg! :)


Fick tillbaka skopan idag, det vart riktigt fint, den är aningen större än orginalet och det var tanken, det ända som jag kommer justera om jag gör fler är att tänderna kommer minskas aningen, annars tycker jag den håller helt ok proportioner.

Nu ska alla redskap på lack, troligtvis pulverlack och det blir nog satin svart på rubbet.

Lite bilder...












Rille

Mycket snyggare än orginalet! Skulle haft SMP loggan också utskuren på skopsidorna. Så pass stort så vore det nog inget problem.
Jag skär ut bokstäver för hand i 1:50 så :D

G-Crawler

Citat från: Rille skrivet 15 mars 2013 kl. 17:59:31
Mycket snyggare än orginalet! Skulle haft SMP loggan också utskuren på skopsidorna. Så pass stort så vore det nog inget problem.
Jag skär ut bokstäver för hand i 1:50 så :D

Tack!

Jo jag tänkte jag skulle få det urskuret också men vi hoppade över det, får se om jag kanske stansar in det framöver!


Jag fick låna en punktsvets av en kompisen som svetsade skopan, så jag punktade dit slitstålen under skopan idag, nu är den så gott som färdig!




Rille

Kommer bli riktigt fin när den är lackad! Hur stor är den skopan marknivå till mitt över röret tex?
Ingen skopa är den andra lik men sett till det normala så har du två slitstål för mycket, den mellan tänderna har jag aldrig sett förr.
Den andra är nästa efter, det är ett ståls mellanrum mellan första och slutet på skopstålet.

G-Crawler

Tack!

Den är 120mm hög från botten till överdel röret.

Skopan är beställd enl mina önskemål från SMP, den är specialgjord endast för mitt annvändningsområde och det är hemligt! Det är nog mycket som skulle ändras på skopan om man skulle göra den helt enl en riktig, men så nogrann orkar jag inte vara, jag är hel nöjd med som den är.

Rille

#35
Å fasen så dem bistår med sån service att ta fram ritningar i mindre storlekar också. Har då frågat om ritning på redskap för mina byggnationer en gång men aldrig fått svar.
Löste sig ändå, händig som man är så det var lugnt. SMP som skurit ut den också eller enbart bistått med ritnings underlag?
Lite skillnad i storlek, jag har byggt en Djupgräv till en Zaxis 870 i 1:50, den är 32mm till överkant på rör.

Anders

Skopan blev riktigt snygg <tumb> Har du tillverkat tänderna själv eller köpt dem?
Om de är köpta är jag nyfiken på var och hur stroa de är, längd och bredd vore intressant.

/Anders
/Anders

G-Crawler

Citat från: Rille skrivet 18 mars 2013 kl. 13:14:25
Å fasen så dem bistår med sån service att ta fram ritningar i mindre storlekar också. Har då frågat om ritning på redskap för mina byggnationer en gång men aldrig fått svar.
Löste sig ändå, händig som man är så det var lugnt. SMP som skurit ut den också eller enbart bistått med ritnings underlag?
Lite skillnad i storlek, jag har byggt en Djupgräv till en Zaxis 870 i 1:50, den är 32mm till överkant på rör.

Nä nu var jag lite ironisk, jag fick dock mått på dom, inge mer detaljer, resten har jag höftat fram, däför är den inte exakt som en 1:1 skopa.

Det är en firma i Borlänge som laserskurit bitarna.

G-Crawler

Citat från: Anders skrivet 18 mars 2013 kl. 14:01:41
Skopan blev riktigt snygg <tumb> Har du tillverkat tänderna själv eller köpt dem?
Om de är köpta är jag nyfiken på var och hur stroa de är, längd och bredd vore intressant.

/Anders

Tack!

Dom är gjorda av en kille som har tillgång till cnc fräs.


G-Crawler

Idag fick jag tummen ur munnen och började på en detalj jag har tänkt på ett tag, det går ju en handledare runt dörren på hytten på 1:1 maskinen, den började jag på idag, ett smärre hel**te att löda dessa små detaljer på plats, inte n enda rak vinkel någonstans!  [shock] är bara målning kvar, blir nog imorgon.

Kommer nog även ge mig på att göra sidsteget på "förarsidan" framöver också och även måla stege och handledare på överdelen i grå ist för svart som nu.

Så här ser handledaren ut nu...












Mullis

Snyggt! Om det är någon som kan göra sådana saker så är det då du.  [worthy]
/ Mullis

Avesta RC Klubb, member of Avesta Drift Mafia.
Kalmar DRF Projekt

Thomsson

Ja det där är mycket svårare än det ser ut att vara men det blev ju som resten av maskin,helt kanon.
Kan gå åt lite material innan man får till det...

G-Crawler

Citat från: Mullis skrivet 21 mars 2013 kl. 23:46:34
Snyggt! Om det är någon som kan göra sådana saker så är det då du.  [worthy]

Tackar!  <tumb>

G-Crawler

Citat från: Thomsson skrivet 22 mars 2013 kl. 00:42:23
Ja det där är mycket svårare än det ser ut att vara men det blev ju som resten av maskin,helt kanon.
Kan gå åt lite material innan man får till det...

Tack tack!

Jo men det svåra är ju att hålla bitarna på plats, magnet, svetstång och många andra verktyg brukar få vara med, men ändå när man kör på värme kan bitarna dra sig lite, då kan man bli lite lätt irriterad, sen att inte en enda vinkel är rak på just denna del gör det inte ett dugg lättare!  [sleep]


G-Crawler

Jäklars så kul det är när man får bygglusten tillbaka, riktigt kul att bygga nu igen!  [dance1]

Som jag sa så skulle jag nog börja med sidosteget, det gjorde jag idag, hade dock inte nog med material hemma för att kunna slutföra det hela, men går ner på järnhandeln imorgon och köper det som fattas. (den yttre biten på bilderna är bara för att visa hur det typ kommer se ut.)

Har nu också målat handledaren idag, vart riktigt bra, får se hur länge backspegeln sitter kvar! :)

Lite bilder...