Hitachi Zaxis 470 LCH-3

Startat av G-Crawler, 26 november 2012 kl. 22:30:28

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

G-Crawler

Ja jag känner att jag hamnade på gränsen med min mc 19, lite fler mixar och expo på alla kanaler vore inte dumt men denna får duga ett tag till!

Tycker inte min låter så illa, då är inte ens min gummiupphängd som jag tror din är? Lär väl inte låta mer än tantens symaskin! :)

Jag kör med go pro, en annan gammal kamera och nån gång har väl mobilen vart med också.

Ska nog investera i en ny go pro då min är den andra versionen som släpptes och har en störande repa på linsen.

Rune Gustafsson

 <happy> Ok. Tack för info. Jag gillar ljudet men när man inte är någon tekniker låter alla maskinljud uselt, därav fruns klagan. Jag börjar få till det nu med rörelser så det ordnar sig. Ska försöka lägga en film, får läsa på lite först.... [conf]

G-Crawler

Körde lite utomhus idag för första gången i år, helt perfekt temperatur att sitta ute i några timmar.
Jag började bryta upp en skogsbilväg väg, rensa bort växtlighet och storsten, grovschakta och sen lite grov finplanering om man kan säga så! :)

Några bilder på resultatet:







En annan grej jag ska försöka ta tag i under höst/vintern är underredet, de 3 övre rullarna + plåten under dessa ska jag försöka modifiera och även vändhjulet vid larvspänningen.

Detta har stört mig sen jag fick maskinen och anledningen är att det är 3 hål under varje rulle och plåten under är plan, därför blir det väldigt mycket jord och sten i dessa hål och på plåten, under hålen sitter motorn (som jag har gjort skydd över) men det kommer snabbt ner mycket sand/jord där och där är ju också undre rullarna, detta gör att det blir tyngre för alla rullar, inte bra för motorn och jag måste ta isär ofta för att rensa.

Plåten under rullarna ska jag göra en ny och försöka vinkla ner så man får en lutning på den så sand och jord åker av på sidan ist som på de flesta riktiga grävmaskiner.
På den nya plåten blir det såklart inga hål under rullarna och jag kommer göra nya fästen för rullarna, allt detta kommer göra det mer skalaenligt och mer funktionellt om det går i hamn!

Larvspänningen skulle jag också vilja ändra lite på så det inte fastnar lika mycket sten där, det ska jag kolla då också.


Ellis

Snyggt jobbat!
Hur går det med stenkrossen?
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Peteruqh

/Peter

Oftedal Maskin

Veldig fine bilder  <drool>
Maskinen din ser utrolig flott ut  <tumb>
Du må snart få til en film igjen <poke>
John Sverre Oftedal

G-Crawler

Citat från: Ellis skrivet 17 juli 2015 kl. 20:37:55
Snyggt jobbat!
Hur går det med stenkrossen?

Tack grabbar!  <tumb>

Det är lite stillestånd på den, väntar på att få krossplattor frästa, när jag får dom kan jag testa den och se om det kommer fungera! :) Men spenderar inte så mycket tid i garaget nu på sommarn, försöker vara ute så mycket jag kan.

Drar nog ut imorgon och kör lite mer, kan filma lite då om vädret håller i sig.

G-Crawler

#157
Ja då vart det vinter igen och mer tid i garaget, kul att få hålla på med hobby prylarna igen!  <tumb>

Jag nämde i Juli att jag ville bygga om underredet lite pga att det fylldes på med för mycket sand, sten och jord där motorn till larverna sitter, även till bandspänningen.
Så detta började jag med i höstas tror jag, ritade upp i Solidworks hur det skulle se ut och fick till slut ihop en bra lösning på det hela.
Så iväg med alla filer till min lasergubbe som skar ut alla delar åt mig, fick allt igår.

En tid efter jag hade ritningen klar så satte jag kapskivan i underredet och började ändra det som skulle bort eller slipas ner.

Igår kunde jag då börja montera ihop allt, lite pilligt men vart riktigt bra till sist, en ny bockad plåt utan hål för rullarna, nya fästen för rullarna och mer plåt som täcker vid vändhjulet så inte så mycket skit kommer ner vid själva spänningsanordningen och låser upp den.

Här är bilder på det hela...


På denna bild ser ni de fyrkantiga hålen där mycket skit kommer ner, direkt ner till motorn, underrullarna och bandspänningen, förstår inte riktigt varför dom designat så.








Här är hur det ser ut nu med nya plåtarna på plats.













Mullis

Ja, det kan man ju fråga sig...  <stup>

Men nu med den plåten som du gjort så tror jag nog att sten och grus ramlar bort lättare.
Så, hoppas det funkar i verkligheten.  <tumb>
/ Mullis

Avesta RC Klubb, member of Avesta Drift Mafia.
Kalmar DRF Projekt

Thomsson

Hur snyggt och bra som helst.
Extra ballt och funktionsdugligt att det är lite vinkel på biten. <tumb>

Orginaldesignen är ju dömd att fela,vad tänkte man med där?
Är det lite lerigt och dant så är det ju förvånansvärt så mycket grus som hamnar på
ovansidan.

G-Crawler

Citat från: Thomsson skrivet 20 december 2015 kl. 13:07:50
Hur snyggt och bra som helst.
Extra ballt och funktionsdugligt att det är lite vinkel på biten. <tumb>

Orginaldesignen är ju dömd att fela,vad tänkte man med där?
Är det lite lerigt och dant så är det ju förvånansvärt så mycket grus som hamnar på
ovansidan.

Tackar!

Ja jag vet faktiskt inte varför dom gjorde på det viset, känns väldigt dumt då mycket vitala delar finns under där.

Men nu hoppas jag på att det blir mycket bättre, känns så iaf!  :)

G-Crawler

Ny pulverlack på underredet och även på smalskopan jag gjorde under förra året, väntar på 4x40mm bult, då kan jag montera de övre rullarna också.














Ellis

MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

SWE IROC

Mvh // John

Rille