Hitachi Zaxis 470 LCH-3

Startat av G-Crawler, 26 november 2012 kl. 22:30:28

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

G-Crawler

Tjena!

Trodde jag hade lagt upp min grävare här men det hade jag tydligen inte gjort så jag lägger upp lite bilder på den.

Har haft tankar på att sälja den men säljer den endast till rätt pris, annars behåller jag den.

Köpte denna sommaren 2010 från Vario, det var då en av dom första dom sålde efter att dom tog över från Fumotec, då hade denna snäckdrevs drivning till larverna och det fungerade verkligen inte som det skulle för en maskin av denna vikt, kanske det hade fungerat om det hade vart uppbyggt på ett annat sätt.

Jag tröttnade på detta och fick lov att köpa ett helt nytt underrede med den nya drivningen (vinkelväxlat med kedje drift) som är mycket mycket bättre men det vart dyrt, dom visste om problemet med drivningen för flera hade samma problem, men dom vägrade kompensera oss på något vis, fick en liten rabatt men den var obefintlig om man kollar vad man har pungat upp för dessa maskiner, tråkigt men ville ju att den skulle fungera som den skulle.

Viktigt: Det var  inte Frank på Fumotec som var motstridig ang. kompensationen, det va Vario, Frank har alltid varit en hyvens kille mot mig och alltid hjälpt mig.

Fick en liten nytändning att pilla lite med den här om dagen, har bytt ut vindrutorna och gjort en ny bakruta, dom gamla satt dåligt och började bli fula, nu är det bra sikt och hoppas dom sitter bättre.

Jag började ju på en tiltbar planeringsskopa i höstas också, jag köpte cylindrar till den men dom var för veka för denna maskinen, gjorde lite dålig reserch innan, nu har jag beställt lite rejälare cylindrar som borde leverera lite mer. Så fort jag får dom ska dom bara monteras sen testas, bilder på skopan kommer så fort cylindrarna dyker upp!







































































Och här kom nya drivningen till larverna, väldigt genomtänkt denna gång, hur lätt som helst att ta isär om man skulle behöva ute på fältet och hur starkt som helst, jag valde en ner nerväxlad motor än vad Vario säljer den med, tror den säljs med 1:256 motorer jag har 1:516 i min, den är verkligen stark!























Köpte också en extra ventil för extra hydrauliken till stickan.







Har också tagit fram detta snabbfäste i samarbete med en kille på RSB (Crazytok) tror han heter något annat nu, han heter Thomas irl. Mycket trevlig och hjälpsam! Hade väl egentligen föredragit ett hydrauliskt men har inga lediga ventiler och tyvärr för lite hyd. kunskap, men det fungerar med elektriskt också, lite känsligare dock.



















Början på planeringsskopan, har dock svetsats nu.




Eirike93

Riktigt fin maskin det där, öga för detaljer! <hands>

Men, jag tror att jag och Actros har en annan mening om det där med "lätt att ta isär" drivningen till larverna lol
Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer

Thomsson

Otroligt vackert Crawler,varenda bild kryllar ju av detaljer och finnish.
Det mesta bleknar ju en smula...

G-Crawler

Citat från: Eirike93 skrivet 26 november 2012 kl. 23:14:39
Riktigt fin maskin det där, öga för detaljer! <hands>

Men, jag tror att jag och Actros har en annan mening om det där med "lätt att ta isär" drivningen till larverna lol

Tackar!

Har ni vart 2st och haft svårt för det?  lol

Jag tycker det är väldigt lätt iaf, vad krånglade för er, trasiga stoppskruvar? :)

Thomsson: Tack så mycket, du gör själv mycket fina byggen!  <tumb>

Olof

Mvh, Olof!

Eirike93

Det svåra var att det var nåt som skurit sig, ett drev slirade på en axel, gick f*n inte att få isär lol

Citat från: Olof skrivet 27 november 2012 kl. 07:15:58
Vi var tre lol

Ju fler kockar...ja, det var nog så, du och jag ställde bara te't <beer>
Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer

G-Crawler


Actros861

Anledningen till att vi inte fick loss dreven på min maskin var helt enkelt låsvätska på axlarna, det var inga problem att få bort dem med en dorn och hammare. Inget våld, bara lite övertalning ;)

Varför eller var den började slira kan jag inte svara på för jag hittar egentligen inga fel [lier]
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

G-Crawler

Citat från: Actros861 skrivet 27 november 2012 kl. 12:34:36
Anledningen till att vi inte fick loss dreven på min maskin var helt enkelt låsvätska på axlarna, det var inga problem att få bort dem med en dorn och hammare. Inget våld, bara lite övertalning ;)

Varför eller var den började slira kan jag inte svara på för jag hittar egentligen inga fel [lier]

Okej, ja det brukar ju fungera, har inte haft det problemet än iaf, låter märkligt, borde ju sett nått spår av att det har slirat.

G-Crawler

Jag har skurit mig i fingret på jobbet, skurit av en sena till 30% och är sjukskriven en och en halv vecka till, så nu kan jag inte göra så mycket, tur att vintern är låjng så man hinner mecka den klar till våren! :)

Har tänkt att uppdatera djupskopan lite med nya gaddar, dom gamla börjar bli lite slitna och är inte lika snygga som dessa, hoppas dom håller! :)

Har tänkt att hårdlöda dit dom.


swerecon

Ajaj, låter inte bra. Hoppas det läker ihop igen då.

Snygga gaddar, gjort dom själv eller köpt färdiga?
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

G-Crawler

Nej det va lite tråkigt, skulle åkt till Indien den 12:te men det sket ju sig också! :(

Tänderna är köpta från Premacon.

G-Crawler

Fick cylindrarna till planeringsskopan idag, hoppas dom fungerar bättre, dom kommer från Leimbach, Julmusten är köpt på Ok/Q8! :)

Är dock lite orolig att skopan är lite för stor, har dock pratat med SMP och denna skopa är för en maskin i 50tons klassen och den har blivit nerskalad till skala 1:12, kanske det känns bättre när den är målad och klar, får se hur det blir när den är klar!




G-Crawler

Nu har jag fått ihop planeringsskopan efter mycket om och men, cylindrarna är lite provisoriskt monterade för att testa.

Dock så har jag ett problem/fundering, när jag öppnar ventilen och skopan tiltar, låt oss säga att jag ställer den på mitten av tiltvinkeln åt ett håll, vrider tillbaka ventilen så skopan stannar där jag vill, om jag sen lägger på lite tryck på skopan så vill den flexa, det känns som att cylindrarna inte orkar hålla emot, men antar att det är för att det inte då ligger ett ständigt tryck på cylindrarna som orsakar detta.

Har jag däremot full tilt åt nått håll så kan jag inte få den att flexa åt nått håll, men då är ventilen öppen åt det håll den tiltar åt, så då ligger det väl tryck på hela tiden.

Hur kan jag styra ventilen så att den stannar i det läge jag vill så att trycket ligger kvar på cylindrarna även fast dom inte är i ändläge??

Ventilen styrs ju via ett servo och jag hade tänkt att styra med en återfjädrande 3 pos switch, men vet inte om det går att få servot att styra på det viset, kanske ett proportional styrreglage är bättre?

Vad tror ni, lite svårt att förklara men kom gärna med något förslag om ni har ett!  <tumb>

Lite blder på skopan, den kan ha blivitt lite för stor, eller ialla fall för tjockt gods på vissa bitar, den väger en del! :)










tåffår

Skuffa ser kjempebra ut!  Det skal gå ann å bruke ein 3-posisjon bryter.  Sentralen skal jo være tett/lukket i midtposisjon.   Men det er sikkert lurt å justere ned utslaget på kanalen ved bruk av 3-punkt bryter for å slippe brå bevegelser....

Jeg går ut fra at du har kjørd systmet sån at det er tomt for luft?  Om du legger mye press på skuffa så vil den flexe, pga måten sylinderene ligger (kraft/arm) det kan oppleves på 1:1 skuffer også. Ein mere stabil konstruksjon er med stående sylindere (slik som på rotortilt) men det er lite brukt på pusseskuffer..
Arne-Kristoffer F. Arnesen
Leimbach Liebherr 922 hjulgraver
Leimbach Hitachi ZX210
Scania R730 Skapbil
Scania R620 Lastvaxlar