Scania Grusbil

Startat av swerecon, 27 juli 2012 kl. 21:18:13

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

swerecon

Tack för alla positiva kommentarer. Dyker ni upp i Vårgårda så kommer bilen vara där om inget allvarligt inträffar.
Har ännu lite småfix kvar, hoppas kunna få det gjort under närmaste 1-2 veckorna.

Angående belysningen får det vara. Ger mig inte på att fälla hytten, montera ner fronten och löda om. [coffe]
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Eirike93

Snygg ljussättning! :D
Nu får jag höja ribban på min Scania :D
Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer

boggi

mycket snyggt sw,jag skulle också kunna tänka mej en tredje axel, men usch så mycket jobb det skulle bli...Egentligen så ska det ju vara en tridem,men det får vara en 6,4 bara för att vara lite udda.. det skulle va roligt att se hur du har satt ihop det lilla systemet  med kolvarna, om det körs separat el ihop med det stora. har ju haft lite tankar på dessa små kolvar men har inte bestämt mej hur jag ska göra..hur som helst så blir det jätte snyggt.. <tumb> <tumb>
MVH.RP
kör lungt där ute.. bättre att komma fram sent än aldrig.

swerecon

Vad tänkte du på med hur systemet är kopplat? Menar du vad som driver pump och servon till hydrauliken?
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

boggi

nä, har du dom för sig eller ihop, har du köpt micros pump med tillbehör eller kör du med den andra pumpen via ett ventilpaket(tror inte att du hade klar för dig hur du skulle göra när vi diskuterade detta en annan gång,om jag inte minns fel)hoppas på en video hur det funkar,jag blir avund på att du har kolvar till baklämmen :'( :'(
MVH.RP
kör lungt där ute.. bättre att komma fram sent än aldrig.

swerecon

Ok, du menar så. Jag har en pump från ScaleArt modellen utan tank. Sen har jag ett fristående ventilpaket från ScaleArt med två ventiler på. Den ena ventilen styr tippkolven, enkelverkande. Det innebär att jag bara kör ventilen åt ett håll, sen backar jag pumpen (ja, det fungerar på scaleartpumpen, den är tänkt att användas så). Den andra ventilen jobbar dubbelverkande.
Där har jag dock fått gjort ett kopplingsblock för att fixa övergången från grova till klena slangar. Har 3mm slang i systemet men småkolvarna är gjorda för 1mm. Det enda problemet är att tippsystemet är gjort för 12 bar. Småkolvarna med klena slangar är gjort för 7 bar. Man får vara lite försiktig bara och inta ladda fullt på pumpen, då skjuter man slangarna i baklemen. Jag har testat och det får plats mycket olja i sidoprofilerna bak  [laugh]
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

boggi

ok, jag har ju wedicos och den funkar på samma sätt att man backar pumpen när kolven ska ner, du gjorde en bypass på slangarna till den enkelv kolven va? så att in o ut går ihop..sen den ventilen till bak blir då dubbelv, det går att göra så i ventilen då eller har ja fattat fel.. hade inte micros slanganslutningar 3mm som passar direkt i ventilen även att dom bara är 2*1mm, ååååh vad jag blir sugen på detta nu, men dom på micro är ju inte lätta att få tag i.. wedicos sustem jobbar med bara 7 bar så det borde ju funka då..Jag hade problem med att oljan löste färgen men wedico har tagit fram en olja som inte löser färgen,tog en liten droppe av båda oljorna och lade det på en färjad bit i två veckor, det funkade,tänkte att om du tex får problem med att det läcker ut på färgen, o det löser så funkar den bra.
MVH.RP
kör lungt där ute.. bättre att komma fram sent än aldrig.

boggi

kan vi höras på tel.det är ju enklare o förklara hur man har tänkt sig.du har ju ungefär samma som jag.. mobb,nr via pm eller? om du vill!
MVH.RP
kör lungt där ute.. bättre att komma fram sent än aldrig.

Rille

Är väl din bil som blir lastad i denna film? Riktigt snygg med alla lampor!
http://youtu.be/-uCB-rLY1KI

Quart

#129
 Tjusigt. Det står ett 4 axlat släp i bakgrunden, skulle vara perfekt till mitt 6x6 1:10 bygge. Något att lasta upp min rockcrawler på. Vem har byggt det?

swerecon

Citat från: Rille skrivet 24 oktober 2013 kl. 12:45:38
Är väl din bil som blir lastad i denna film? Riktigt snygg med alla lampor.
Japp, är min bil, lastar själv med min CAT.

Ang släpfrågan så är det Kenta här på forumet som byggt det. Riktigt nice.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

swerecon

#131
Ser att jag inte skrivit att bilen är såld. Köptes för ca ett år sedan av företaget som äger förebilden. Det blev en 40-års present till företagets ägare :)

Har idag varit inne och uppdaterat bilderna som inte syntes pga flyttad lagringsplats.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490