AT&E Hitachi Zaxis 870 LCH

Startat av Actros861, 27 juli 2012 kl. 14:33:51

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Eirike93

Förstår problemet Anders!
Om man gör såhär då;
Kopplar ett vanligt ESC till pumpen på den lediga kanalen, och när man rör hydraulspakarna litegrann så går pumpen litegrann?
Fast, då får man väldigt dåligt tryck kanske? <poke>
Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer

Actros861

Om man gör så som jag har gjort nu så är det så ja. Du slår helt enkelt ihop den kanalen du har pumpen på med de 3 andra som du har själva funktionen på, bom, sticka och skopa på grävaren.

Ja du får ett mycket lågt tryck och flöde på oljan i början, på denna blev det 16bar på absolut lägsta möjliga varv. Det låga trycket och flödet är samtidigt en fördel vid precisionskörning eftersom den rör sig så mycket långsammare än vid fullt tryck. Nu är inte det ett jättestort problem på lastaren, grävaren kan däremot bli lite "hysterisk" speciellt bommen som väger så mycket i sig själv. Den sjunker ner bara du öppnar ventilen även att pumpen inte går, den har sjunkit ihop av sig själv också när den stått i ett par dagar. Får se om den fortfarande gör det nu när jag justerat servhornen lite.

Jäkligt dumt för splinesen i servot stämmer inte överrens när ventilen står i neutralläge :( Får titta lite på det sen närlusten faller in ;)
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

freco

Citat från: Actros861 skrivet  5 september 2012 kl. 10:17:41
Jäkligt dumt för splinesen i servot stämmer inte överrens när ventilen står i neutralläge :( Får titta lite på det sen närlusten faller in ;)

Du kanske kan klämma in en liten vantskruv mellan servoarm och ventil...?

Intressant att höra att det finns så pass avancerad styrning av hydruliken även till RC.

Actros861

Nja det kan nog bli svårt.
Servoarmarna sitter fastskruvade direkt i ventilen sen sätter man ner hela paketet med servo ovanpå.
Kolla bilderna längre upp :)
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

swerecon

Du kan alltid nolla om servona genom sändaren, ändra mittpositionen/centrum/Startposition eller vad man nu kallar den. Kan behöva göras ibland när man inte lyckas hitta exakt rätt placering av servohornen.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Actros861

Inte helt säker på hur du menar swerecon.

Alla trimreglage var satt i nollläge när jag satte i servopaketet, både radio och maskin var igång för att det inte skulle ändrast.

Har funderat lite på det här med trimningen. Om man kör över full trim till höger (inte för att behövs) påverkar det max utslag till vänster då?
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Gunnar

Jag vill nog protestera lite <evilgrin> : När du kör pumpen sakta, med lågt varv och stängda ventiler, så blir trycket fortfarande dina 16bar (förutsatt att det inte finns internt läckage i en ventil eller i pumpen förstås). Normalt sett så ska överströmningsventilen vara dimensionerad så att den klarar även ett högt oljeflöde=högt pumpvarvtal utan att trycket ökar nämnvärt över det inställda 16bar. Ska man tillfälligtvis ha ut ett högre tryck ska i princip överströmningsventilen på något sätt sättas ur spel, exvis med ytterligare en ventil, som normalt är öppen men som stängs vid önskat "övertryck".

Sedan undrar jag, inför mitt egna behov av radio: Kan du mixa på ett sådant sätt att pumpvarvtalet ökar automatiskt om/när du kör 2 cylindrar samtidigt? Man vill ju inte att hastigheten ska minska till hälften när man kör flera rörelser, men oljeflödet vid det "första" pumpvarvtalet inte räcker för 2 eller fler.

Jag har en kusin som lovat hjälpa mig med att lösa denna funktion m.h.a. en s.k. "enchippare" (en liten programmerbar mikrodator) och en del andra funktioner som jag har på min önskelista, men det kanske inte behövs när allt kommer omkring <happy>
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Actros861

Protester bara, man kanske lär sig något då :P
Trycket är inställt på 23bar vid fullt ös, så när  jag bara kör på tomgång så ligger det på 16 :)

Nej inte som jag tror att du menar, men om vi säger du kör en funktion på kanske 25% och att du sen kör funktion 2 på mer än det så kommer pumpen att öka i varvtal till den funktionen som du drar på mest med. På denna grävaren kan jag inte inte köra två funktioner samtidigt om jag öppnar ventilerna till max, tror det skulle behöva vara ett högre flöde för att det skulle bli riktigt bra?

På hjullastaren funkar det bättre att köra två funktioner samtidigt men visst märks det skillnad i hastighet om man bara kör en och en. Det går att köra alla tre men då går det sakta, och det är inte så ofta man behöver köra alla tre samtidigt.

Du skulle ha styrning med servo eller hur var det? I så fall har du ju en hydraulfunktion mindre som stjäl kraft.
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

swerecon

Med att ändra noll punkten (startläget på servot) menade jag att det går att justera i radion. Inte i alla men vill minnas det går i Sanwa SD10. Det kan ju bli så att det centrum man kan få inte blir tillräckligt noggrant med hänsyn till servohorn och servots finhet i splainsning. Det är även så att man kan behöva trimma en hel del i vissa fall. Då finns det digitalt att man kan ändra servots nollpunkt och på det sättet även nolla alla trimmningar man gjort.
Den trimmning som görs med knapparna för kanal 1,2,3,4 är för tillfällig justering. När man sen gjort det eller om man gör rätt från början gör man det i radion, nollar mittpunkten och har "nya"  utslag med fullt utrymme åt båda håll.
Självklart funkar det bara på digitala servon som inte fysiska stopp och som jag sa, inte alla sändare har funktionen.

Det ni är inne på med mixning borde kunna gå att fixa. Jag är inte 100% säker, men det är ungefär på det sättet det fungerar när man lägger en trottelkurva på flygkärror.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Gunnar

CitatDet ni är inne på med mixning borde kunna gå att fixa. Jag är inte 100% säker, men det är ungefär på det sättet det fungerar när man lägger en trottelkurva på flygkärror.
Men reagerar trotteln på flera kanaler då, typ höjd och skev samtidigt och i godtyckligt förhållande? Det är ju det jag är ute efter. Jag antar/utgår ifrån att på en riktig lastmaskin (modern får man väl förutsätta då <tumb>) känner väl motor och pump av behovet och korrigerar motorvarvtal automatiskt, eller kanske rättare vinkeln på axialkolvpumpen (eller kanske båda?!), man använder ju normalt inte den typ av pump vi har i modellerna därför att kugghjulspumpen inte tål de höga tryck man använder i mobil hydraulik.

Ett annat sätt jag sett och funderar på att använda är 2 pumpar på samma axel. Då kan man ju styra det lite mer genom att koppla 2 stora förbrukare till varsin pump, och små förbrukare på den ena eller den andra eftersom de senare inte påverkar så mycket.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

swerecon

Du kan mixa så att ju mer utslag du ger på spaken desto mer varv på pumpen. Om det är fullt möjligt att göra det med en pump vill jag låta vara osagt, den måste ligga på en prop kanal får att fungera.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Gunnar

Jag undrar om du inte missförstår mig ;D.

Om du kör en rörelse på ett visst pumpvarvtal ska ju pumpen varva upp när du kör en rörelse TILL (alltså 2 samtidigt) och proportionellt mot "summan" av båda. Annorlunda uttryckt om den första rörelsen går med hastighet "3" och du aktiverar en rörelse till med hastighet "5" så ska esc styras ut till "8", förutsatt att oljan tas från samma pump vilket ju är normalfallet <tumb>. Tror eller vet du att detta går att mixa?
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Actros861

Vet inte om det går på det viset, men som jag har det nu "standard" så går pumpen bara upp i varv till den högsta förbrukaren.

Som i ditt exempel så blir det alltså inte högre än 5.

Möjligen att man får det om man fuskar med att lägga till "expo", då gör du en böjd kurva på servots öppning istället för en rak som är det normala. Då öppnar servot antingen mycket i början av spakrörelsen och lite på slutet eller tvärtom beroende på vilket håll man kör expon. På min Sanwa-radio kommer det fram i displayen hur kurvan ändras så det är lätt att se vad man gör :)
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

swerecon

Nej så avancerat TROR jag inte det går. Men med en funktion TROR jag det borde fungera, lite beroende på hur avancerad sändaren är. Det fungerar INTE med billiga 4-7 kanalare som är med i RTR kit. Det krävs en mer avancerad computor radio.

Ett alternativ är något från denhär sidan: www.rcspecialequipment.com (märkte att sidan inte fungerar längre) Men dom har/hade fina prylar som var designade speciellt för dessa ändamål.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Actros861

Då var det dags att plocka fram mitt helt egentillverkade specialverktyg igen :)



När jag fått bort banden och spännhjulen så var det en del grus i spåren :P



Nu ser det lite bättre ut och muttrarna är utskruvade ungefär till hälften.



Det blev en liten hög med grus :P

MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/