AT&E Hitachi Zaxis 870 LCH

Startat av Actros861, 27 juli 2012 kl. 14:33:51

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Actros861

Det var ingen dum grej att köra den progressivt, du vet inte vad den inställningen heter. Bara så man har något man kan leta efter i radion ;)
Tyckte pumpen ökade i varvtal lite för snabbt faktiskt :/
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

SWE IROC

Nja jag vet inte vad det exakt heter i din radio men det brukar kunna ligga under dualrate på en del.

Man e ju lite skadad med mixningar osv sen rcheli tiden,  lol

Mvh // John
Mvh // John

Actros861

Ok, får kolla lite se vad som finns. Känner inte igen "dualrate" men så har jag inte kollat så mycket på radion heller, finns ju hur många inställningar som helst <poke>
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

SWE IROC

Hittat något? brukar finnas under dualrate / expo, vet inte hur menyerna ser ut i din radio, expo är den progressiva delen har jag för mej.
Mvh // John

Actros861

Japp kollat lite på det, Expo finns. Jag har dock inte justerat in ett servo (bommen) ordentligt så det funkar inte där ska prova lite på de andra :)
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Actros861

Hittade dualrate också, det låg som egen meny och förkortat till D/R.

Jag kan bara ställa Expo på aileron, rudder och elevator är det rätt?
Som jag har fattat det så öppnar bara servona tidigare/senare när jag ändrar det, pumpen går upp i varv lika fort hur jag än ändrar kurvorna.

Nu vet jag inte om det är så på alla anläggningar, men det räcker att jag slår till knappen för kanalmixen så startar pumpen så fort jag rör spakarna. Med absolut lägsta möjliga varvtal så är det 16bar tryck ut från pumpen :D
Det är maxtryck i lastaren om jag skruvar upp den fullt :P
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Gunnar

Varför har man inte som i verkligheten, dvs det som kallas rundpumpning. När ingen ventil för rörelse är aktiverad pumpar bara pumpen runt oljan genom returoljefiltret utan tryck (ja bortsett från tryckfallet i filter o ledningar då). Det krävs normalt en s.k. rundpumpningsventil för detta som då är normalt öppen, men så fort man aktiverar en ventil för rörelse så stänger rundpumpningsventilen. Det kan ju inte vara något problem i modellvärlden heller, men det går förstås åt en ventil till.

Hursomhelst OM (!!!!) jag lyckas med min egen konstruktion på ventil så är rundpumpningen integrerad i riktningsventilen så när den står i neutralläge, dvs när cylindern står stilla så går oljan direkt i retur till tank, men så fort ventilen aktiveras åt ena eller andra hållet så stängs denna returport. När jag vet att det fungerar ska jag visa hur det är gjort <tumb>. Detta innebär ju då att det är inget problem med strömåtgång och förhöjd temperatur.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

SWE IROC

Det är nog helt rätt, beroende på hur avancerad radion är så är det vanligaste att det bara går att sätta expo på aileron, rudder och elevator kanalerna, men du ska kunna i princip få noll i ena läget på spaken.

Det krävdes lite klurande och testande för att få till det som man ville.  :)
Mvh // John

SWE IROC

Citat från: Gunnar skrivet  4 september 2012 kl. 21:33:37
Varför har man inte som i verkligheten, dvs det som kallas rundpumpning. När ingen ventil för rörelse är aktiverad pumpar bara pumpen runt oljan genom returoljefiltret utan tryck (ja bortsett från tryckfallet i filter o ledningar då). Det krävs normalt en s.k. rundpumpningsventil för detta som då är normalt öppen, men så fort man aktiverar en ventil för rörelse så stänger rundpumpningsventilen. Det kan ju inte vara något problem i modellvärlden heller, men det går förstås åt en ventil till.

Hursomhelst OM (!!!!) jag lyckas med min egen konstruktion på ventil så är rundpumpningen integrerad i riktningsventilen så när den står i neutralläge, dvs när cylindern står stilla så går oljan direkt i retur till tank, men så fort ventilen aktiveras åt ena eller andra hållet så stängs denna returport. När jag vet att det fungerar ska jag visa hur det är gjort <tumb>. Detta innebär ju då att det är inget problem med strömåtgång och förhöjd temperatur.

Låter som en bra ide Gunnar, förmodligen så är det väl mest för att det är enklast och billigast att låta pumpen gå hela tiden och bygga systemtryck mot tryckregulatorn, det här med hydralik i rc kretsar är väl inte allt för utvecklat, sen tar dom ju skamligt betalt för alla prylar dessutom. <whip>
Mvh // John

Actros861

Citat från: Gunnar skrivet  4 september 2012 kl. 21:33:37
Varför har man inte som i verkligheten, dvs det som kallas rundpumpning. När ingen ventil för rörelse är aktiverad pumpar bara pumpen runt oljan genom returoljefiltret utan tryck (ja bortsett från tryckfallet i filter o ledningar då). Det krävs normalt en s.k. rundpumpningsventil för detta som då är normalt öppen, men så fort man aktiverar en ventil för rörelse så stänger rundpumpningsventilen. Det kan ju inte vara något problem i modellvärlden heller, men det går förstås åt en ventil till.

Hursomhelst OM (!!!!) jag lyckas med min egen konstruktion på ventil så är rundpumpningen integrerad i riktningsventilen så när den står i neutralläge, dvs när cylindern står stilla så går oljan direkt i retur till tank, men så fort ventilen aktiveras åt ena eller andra hållet så stängs denna returport. När jag vet att det fungerar ska jag visa hur det är gjort <tumb>. Detta innebär ju då att det är inget problem med strömåtgång och förhöjd temperatur.


Jag är inte helt med på hur du menar Gunnar, men när alla ventiler är stängda så går oljan bara igenom ventilen och tillbaka i tanken. När man sen öppnar så går den så klart till cylindrarna :)
På detta systemet är det två returslangar. Den ena sitter precis bredvid tryckslangen in i ventilen, den går igenom ett filter sen ner i tanken.



Den andra sitter på andra sidan av ventilen, och går in i en Y-koppling som går i tanken. Den svarta tryckslangen går in i en  sak som man ställer trycket på. Ut från den i Y-kopplingen tillbaka i tanken.



Citat från: SWE IROC skrivet  4 september 2012 kl. 21:41:57
Det är nog helt rätt, beroende på hur avancerad radion är så är det vanligaste att det bara går att sätta expo på aileron, rudder och elevator kanalerna, men du ska kunna i princip få noll i ena läget på spaken.

Det krävdes lite klurande och testande för att få till det som man ville.  :)


Ok, jag får prova mig fram helt enkelt :)
Gott i alla fall att jag nu  kan ha det på detta viset <tumb>
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Gunnar

Javisst är det dyrt, men det beror nog oxå på hur stora serier de får göra. Jag har ingen aning om det sista men rör det sig om hundratal, jag tror inte det är tusen....
Sen måste det ju vara precision på ventiler och cylindrar oxå och det kostar pengar. Hade man kunnat laserskära delarna så hade det blivit ett helt annat pris...
Sist men inte minst, de ägnar sig ju inte åt välgörenhet precis utan de ser nog till att det blir hyfsad vinst på det de säljer... och det kan man ju egentligen inte klandra dem för >:(.

Jag såg att Actros hade en fundering, och mitt svar är att när dina ventiler är stängda så pumpar pumpen mot överströmmningsventilen (eller tryckbegränsningsventilen som den oxå brukar kallas) som ju i praktiken bara är en fjäderbelastad kula i ett säte. Kan inte oljan ta vägen någon annanstans, därför att du inte kör en cylinder, så måste den öppna denna (kul-)ventil och det resulterar i värme och ibland oljud. Alltså värmen kommer i huvudsak från denna ventil.

Rätta mig om jag har fel!
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Actros861

Så är det säkert, har inte så bra koll på hur det fungerar i praktiken.
Så länge det fungerar är jag nöjd, och det gör det så jag är nöjd :D
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

freco

För några år sedan var jag projektledare för den här hybridsopbilen. Vi byggde in fullt elektrisk drift av all hydraulik. För att spara ström startar pumpen (som drivs av en trefas elmotor) enbart när någon hydraulfunktion används. Varvtalet ställs också efter vilket flöde som behövs i varje ögonblick. En sådan lösning borde ju vara det allra bästa i RC-sammanhang då man ju vill spara ström, men det kanske inte finns sån styrelektronik att tillgå.

http://postimage.org/image/4f4qhhwoh/

Eirike93

Citat från: freco skrivet  5 september 2012 kl. 08:46:02
För några år sedan var jag projektledare för den här hybridsopbilen. Vi byggde in fullt elektrisk drift av all hydraulik. För att spara ström startar pumpen (som drivs av en trefas elmotor) enbart när någon hydraulfunktion används. Varvtalet ställs också efter vilket flöde som behövs i varje ögonblick. En sådan lösning borde ju vara det allra bästa i RC-sammanhang då man ju vill spara ström, men det kanske inte finns sån styrelektronik att tillgå.

http://postimage.org/image/4f4qhhwoh/

BMA'n, från Servonaut, är ju en pump-esc, den kopplar man ju i serie med servon som styr ventilerna - när den känner av minsta rörelse så startar den - och den kan man ställa in så att den slutar direkt när man stänger ventilen eller att den går ett par sekunder efteråt! <poke>
Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer

Actros861

Citat från: freco skrivet  5 september 2012 kl. 08:46:02
För några år sedan var jag projektledare för den här hybridsopbilen. Vi byggde in fullt elektrisk drift av all hydraulik. För att spara ström startar pumpen (som drivs av en trefas elmotor) enbart när någon hydraulfunktion används. Varvtalet ställs också efter vilket flöde som behövs i varje ögonblick. En sådan lösning borde ju vara det allra bästa i RC-sammanhang då man ju vill spara ström, men det kanske inte finns sån styrelektronik att tillgå.

http://postimage.org/image/4f4qhhwoh/

Det är exakt det jag gjort med denna, skillnaden är att det är radion som sköter alltihop och säger till servo och pump hur de ska bete sig. Jag kan med hjälp av att bara aktivera mixen och röra spakarna starta pumpen från noll och sen arbetar den upp tryck ju mer man drar i spakarna. Samtidigt kan jag om jag vill köra pumpen på tomgång och med mixen aktiverad går den upp i varv ihop med spakarna, eller ett tredje alternativ är att köra pumpen på knapp då den kör allt eller inget.

Citat från: Eirike93 skrivet  5 september 2012 kl. 09:00:54

BMA'n, från Servonaut, är ju en pump-esc, den kopplar man ju i serie med servon som styr ventilerna - när den känner av minsta rörelse så startar den - och den kan man ställa in så att den slutar direkt när man stänger ventilen eller att den går ett par sekunder efteråt! <poke>

Stora nackdelen med BMA är att det inte går att ställa trycket med den, det är allt eller inget som gäller och den klarar bara 4 funktioner. Den är dessutom ganska dyr. Som i min lastare blir det ett problem där jag har 5 funktioner, så för att kunna använda sista funktionen så måste jag starta pumpen med någon av de andra funktionerna. Med Sanwa-radion har jag 5 fria mixningar där jag kan lägga hydraulfunktioner, alltså kan jag köra alla funktioner separat från varandra utan att behöva fundera på om pumpen stannar mitt i. Det kostar i och för sig en extra kanal, och det är nackdelen med att köra så också. Givetvis behöver man en radio som klarar dessa mixningar också, 3st i en vanlig maskin utan massa extra.

Nu har jag inte hunnit testa så mycket men det känns som ett mycket bättre alternativ att kunna köra pumpen så mycket som behövs. I en grävare eller hjullastare där hydraulen går nästan hela tiden fast man använder kanske inte mer än hälften av effekten som behövs kan det vara bra att pumpen snurrar långsammare.
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/