VOLVO L220G FRÅN SCRATCH

Startat av Gunnar, 25 juli 2012 kl. 22:41:14

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar

#330
Nu har jag äntligen kommit någon vart med redskapsfästet...

Först förebilden:





Och som jag gjort det:





Tvärsnitt genom nederdelen där låscylindrarna sitter, lite otydligt kanske men det är en cylinder med kolv/låstapp i vardera änden och en mittendel där oljan ska anslutas, fast det senare är inte riktigt färdigritat ännu:



Och med, den ännu ofärdiga, skopan synlig oxå:



Sedan återstår att se om jag lyckas få ihop det i verkligheten :-\
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Ellis

"Sedan återstår att se om jag lyckas få ihop det i verkligheten" Klart du lyckas, du gör om och om tills du lyckas!
Eller hur var det du sa  <poke>  [blah]  [laugh]
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Eirike93

Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer

Mullis

Ja, något sådant sa Gunnar.  <happy>

Det sitter väl en dubbelverkande cylinder där som låser skopan.
/ Mullis

Avesta RC Klubb, member of Avesta Drift Mafia.
Kalmar DRF Projekt

Rille

#334
Kanon fint snabbfäste! Du har väl inte tänkt att ha den skopan? Blir lite liten isåfall ;)
En annan grej som spelar mindre roll i fallet men det finns dem som kanske har koll. Det snabbfästet du har bilder på är för L150/L180.
Finns en liten detalj som skiljer dem åt och det är i mitten där tappen för TP ska i, alltså yttersida på fästet.
Det hålet är runt på L220 fästet och inte "Päronformat" eller vad vi ska kalla det.

Gunnar

#335
Citat från: Ellis skrivet 25 mars 2013 kl. 22:38:11
"Sedan återstår att se om jag lyckas få ihop det i verkligheten" Klart du lyckas, du gör om och om tills du lyckas!
Eller hur var det du sa  <poke>  [blah]  [laugh]

Exakt så, ja <happy>. För säkerhets skull upprepar jag att (vilket jag verkligen hoppas har framgått) det hör till livet att inte alltid lyckas vid första försöket. Någon har sagt: Jag har inte misslyckats, jag har bara kommit på ännu ett sätt som inte lyckades <happy>
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

Citat från: Rille skrivet 26 mars 2013 kl. 07:24:28
Kanon fint snabbfäste! Du har väl inte tänkt att ha den skopan? Blir lite liten isåfall ;)
En annan grej som spelar mindre roll i fallet men det finns dem som kanske har koll. Det snabbfästet du har bilder på är för L150/L180.
Finns en liten detalj som skiljer dem åt och det är i mitten där tappen för TP ska i, alltså yttersida på fästet.
Det hålet är runt på L220 fästet och inte "Päronformat" eller vad vi ska kalla det.

Tack för de synpunkterna <tumb>. Det är inte lätt, eller rättare sagt jag har inte lyckats, att få fram mått på skopan. Om du kan bidra med mått eller en länk där det framgår så är jag mycket tacksam. Jag har först tänkt mig en standardskopa med rakt slitstål, för det är enklast nu. Sedan vill jag göra en bergskopa med "plogspets" till skillnad från rak. Här finns vad jag hittat, fast inga mått förstås :-\

http://www.volvoce.com/dealers/sv-se/Swecon/products/wheelloaders/wheelloaders/attachments/Pages/attachments.aspx
http://www.volvoce.com/SiteCollectionDocuments/VCE/Documents%20Global/wheel%20loaders/Attachments_Brochure_WLO_L45-L350_EN_21_20031050-A_2012-03.pdf

Vad gäller snabbfästet: Vet du var det kan finnas en bild på hur detta ser ut.
Det "spetsovala" hålet är ju för att lagringsbulten med sitt påsvetsade "vridsäkringsöra" ska gå att montera. Själva bulten är ju för lång för att kunna trädas dit MELLAN de vertikala plåtarna. Den måste träs in "utifrån". Eller är det helt enkelt så att man ändrat avstånden mellan plåtarna så att det går att montera ändå? Eller sitter det möjligen expanderbult där istället?!


Kommentarer uppskattas, både positiva och de som visar på något jag inte gör rätt <tumb>
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

#337
Mullis bad mig recensera min Graupner MC-20 (i skriklådan)

Jag lägger in mitt svar här oxå:

Jag skulle gärna recensera, men jag har varken erfarenhet eller kunskap ännu att göra det. Hittills har jag bara "slängt ner" mottagaren i lastaren och ändrat spakfunktionen i sändaren, samt lagt hög/lågväxel diffspärrar och fram/back på var sina omkopplare. Allt fungerar oklanderligt. Mottagaren binder på ett ögonblick, och mina problem med störningar är borta. Det sistnämnda kanske beror på en ny 20A BEC som Olof sade att det kunde bero på. Än så länge HELT NÖJD <happy>

Sist men inte minst... den (sändaren förstås) har inga skarpa hörn och kanter... den är behaglig att hålla i. Och den ser enkel och ren ut... jag tilltalas inte av de moderna "space-ade" formerna. Inget Starwars för mig!


En annan sak som kan tilläggas är att Robbes multiswitch 8369 med största sannolikhet oxå funkar med denna sändare. Det framgår både på Graupners och Robbes hemsidor. Om nu någon skulle föredra den ena före den andra. Som alternativ till Servonaut antar jag...


Och eftersom jag pratar om detta så kan jag ju oxå nämna att jag tänker göra ett PC-board där alla servon motorer belysning och vad det nu kan vara är anslutna men där mottagare, multiswitch och eventuellt även ljudmodulen lätt kan "ryckas loss" för att flyttas och jackas in i en annan modell. Bilder kommer så småningom. Om inte annat så kan jag åtminstone slippa ha så många lösa sladdar, som i så fall även skulle behöva skarvas (från servona) för att räcka fram till mottagaren.
Denna visar idén: http://www.mwmodeltrucking.com/forum/viewtopic.php?p=25138 gå till sidan 3, ungefär halvvägs ner genom inläggen.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Rille

Jag har en del bilder på både L220F och G med grusskopa som man kan få en bättre uppfattning om storlek.
Har även snabbfästes bilder på L220 hur det ser ut då jag själv byggde om Motoarts E serie fäste i 1:50 att likna orginal.

Citat från: Gunnar skrivet 26 mars 2013 kl. 08:55:38
Tack för de synpunkterna <tumb>. Det är inte lätt, eller rättare sagt jag har inte lyckats, att få fram mått på skopan. Om du kan bidra med mått eller en länk där det framgår så är jag mycket tacksam. Jag har först tänkt mig en standardskopa med rakt slitstål, för det är enklast nu. Sedan vill jag göra en bergskopa med "plogspets" till skillnad från rak. Här finns vad jag hittat, fast inga mått förstås :-\

http://www.volvoce.com/dealers/sv-se/Swecon/products/wheelloaders/wheelloaders/attachments/Pages/attachments.aspx
http://www.volvoce.com/SiteCollectionDocuments/VCE/Documents%20Global/wheel%20loaders/Attachments_Brochure_WLO_L45-L350_EN_21_20031050-A_2012-03.pdf

Vad gäller snabbfästet: Vet du var det kan finnas en bild på hur detta ser ut.
Det "spetsovala" hålet är ju för att lagringsbulten med sitt påsvetsade "vridsäkringsöra" ska gå att montera. Själva bulten är ju för lång för att kunna trädas dit MELLAN de vertikala plåtarna. Den måste träs in "utifrån". Eller är det helt enkelt så att man ändrat avstånden mellan plåtarna så att det går att montera ändå? Eller sitter det möjligen expanderbult där istället?!


Kommentarer uppskattas, både positiva och de som visar på något jag inte gör rätt <tumb>

Gunnar

#339
Vill du lägga in dem här eller pm:a dem, så kanske jag kan närma mig verkligheten lite till :)


Jag har nu kollat vidare på skopan... det visar sig att i broschyren över maskinen finns huvudmåtten på de olika skoporna... och det visar sig att jag faktiskt har använt dem <tumb>. Men jag håller med om att den ser liten ut, möjligen beror det på att det fattas lite detaljer som slitstålet och förstärkningar på en del ställen, men huvudmåtten stämmer faktiskt. Jag har även kollat mot 1/50-modellen, som visserligen har en bergskopa men måtten stämmer hyfsat även mot den.

När det kommer hydraulik i maskinen kanske det visar sig jag kan göra en större skopa, men å andra sidan ska det INTE räcka med TVÅ skopor för att fylla baljan på lastbilen.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Rille

#340
L220G med skopa och ett 220 fäste sett bakifrån. Där ser du att hålet är runt.
Vilka huvudmått har du gått efter sett till kubik storlek? Beroende på det blir ju skopan där efter.
Runt 5-6m3 ligger nog en 220 skopa på. Jag har provat 8m3 på L250G men det var lite väl!

http://www.maskinisten.net/userpix/1822_dsc_2575_2.jpg
http://www.maskinisten.net/userpix/1822_dsc_5392_1.jpg

Gunnar

#341
Det verkar vara den minsta standardskopan med sparskär, 5,2m3 struken resp 5,7m3 rågad.

Men som sagt var, det beror nog på detaljer och troligen oxå perspektivet i CAD. På din bild är ju skopan högre på mitten oxå och det gör ju en hel del till hur det ser ut... det ska jag ändra på <tumb>

Tack för bilderna. Det ser ut som om de har expanderbult på det fästet, vilket ju är klart bättre. Vi får se om jag ändrar och i så fall hur...
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Rille

#342
Ja du får uppdatera när du fått dit mer grejer på skopan och en helhets bild så är det lättare förstå.
Och jo det ska förresten fyllas på två skopor. Ska vara kapacitet på grejerna 8)
Normala 6x2 eller 6x4 bilar som lastar sådär 12-13 ton så lägger en 220 bara en enda skopa så är det fullt.

Gunnar

#343
Jag har uppdaterat skopa och fäste lite:



Och tagit ut några bilder i perspektiv så får man en bättre uppfattning om hur det ser ut:





Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Rille

Ser fin fint ut det där, men känns som att botten är så kort på den av nån anledning. Höjden i sig stämmer nog in bra.
Är skopfästet bara ett prov eller ska det se ut så? Tänker det är ju helsvetsade fästen och inte bara ögla upp till och lås nere.