Författare Ämne: VOLVO L220G FRÅN SCRATCH  (läst 266693 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gunnar

• Delägare i Sten & Co
  • Sponsor
  • Åkeriägare
  • *
  • Antal inlägg: 739
SV: VOLVO L220G FRÅN SCRATCH
« Svar #600 skrivet: 5 november 2021 kl. 15:33:23 »
@Wikström: Ja det finns mycket att önska... mest av allt inom hydraulik vill jag nog ha proportionalventiler. Men det finns ju inga i storlek som skulle få plats i våra modeller och funktion och konstruktion är så komplicerade att bygga själv är inte att tänka på...

Emellertid... jag gav ett löfte till den som köpte min lastare (alltså bara i tankevärlden) att han skulle få en bergskopa utan kostnad som kompensation för att han fått vänta så länge <happy>. Så då tyckte jag att det kunde vara på tiden <whip>.

Förebilden ser ut så här:

... och efter ett antal timmar vid datorn ser cadmodellen ut så här:

Jag började med krokarna innan jag gjorde cadmodellen därför att de måste ju se ut som på den andra skopan för att passa på redskapsfästet <tumb> Med början i en 10mm tjock stålbit cirka 100mm i fyrkant:

Som ska ha några hål till att börja med...

Fastskruvad i en enkel fixtur...

Och med ena halvan bortfräst...

Och så den andra halvan...

Slutligen äntringsfas på sidorna av själva kroken... för att det ska bli lättare att kroka på den på redskapsfästet <evilgrin>

Efter lite filande ser de ut så här. I nederkanten finns ett urtag vid hålet... det sitter en M3-mutter på redskapsfästet som måste få plats i det urtaget för att låstappen ska kunna gå ut och låsa lol

Innan jag fortsätter med själva skopan ska jag emellertid testa hur jag ska fräsa tänderna. Det får bli i aluminium innan produktionen i stål <evilgrin>

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Utloggad Gunnar

• Delägare i Sten & Co
  • Sponsor
  • Åkeriägare
  • *
« Svar #601 skrivet: 10 november 2021 kl. 19:58:01 »
Och nästa steg i tillverkningen... blev inte en tand utan något annat <evilgrin>

Som vanligt börjar det med ett ämne, en ny plåtbit i detta fall, ungefär 2x40x120...

och som vanligt ska det vara fler eller färre hål...

Sedan ska detaljerna, för det är ju flera, fräsas ut och som vanligt skruvar jag fast ämnet på en skrotbit aluminium:

Och först nu har ni, förhoppningsvis, genomskådat vad det ska bli <happy>

Det är detaljerna som håller stängerna i gallret (jag vet inte vad det kan heta i verkligheten) som sitter högst upp på skopan.
Balken som det ska sitta på är gjord... men det blev tydligen inga bilder på detta, men att bocka en plåtbit är ju inte mycket att orda om så nu har jag riggat för att kunna hårdlöda "öronen" på balken istället...

när det är lött...

Rengjort någotsånär från flussmedel mm och med stängerna/rören monterade för att se hur det blev. De är inte fastsatta utan det blir först när hela skopan är ihoplödd för annars är de bara ivägen.

Härnäst blir det gavlarna som faktiskt redan är tillverkade, men det fattas några bilder på tillverkningen... men det kommer om en eller annan dag <tumb>

Men nu har det blivit kaffedags så... [coffe]

MVH /Gunnar

Utloggad Ellis

• Sponsor
  • Lastbilar är min grej.
  • *
  • Antal inlägg: 863
  • Jag har ju ett jobb också...
« Svar #602 skrivet: 14 november 2021 kl. 20:21:23 »
Imponerande som vanligt!  <hands>
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Utloggad Gunnar

• Delägare i Sten & Co
  • Sponsor
  • Åkeriägare
  • *
« Svar #603 skrivet: 14 november 2021 kl. 22:25:46 »
Här kommer utlovade bilder på gavlarna. Först en bild på originalet som då ska visa att i verkligheten är varje gavel gjord av en "basplåt" med tre separata ditsvetsade förstärkningar av olika tjocka plåtbitar, där man förstås av erfarenhet vet att påfrestningarna är som störst.

Men så ville jag inte göra dem. 4 lösa plåtbitar/gavel som ska lödas/svetsas dit så det ser korrekt ur bedömde jag som alldeles för krångligt. Alltså är de i mitt fall gjorda ur en enda tjock plåt, 4mm tjock och där jag fräst bort material så det ser ut som det var separata delar. Som tur var hittade jag en plåtbit som räckte till båda gavlarna <tumb> och jag börjar med urfräsning 1mm djupt som så småningom blir insidan i skopan...

... och nu har jag vänt biten och fräser urtagen i flera nivåer motsvarande de olika plåttjocklekarna...

Här har jag nästan fräst ut hela ytterkonturerna så de båda gavlarna hänger nu på 0,3mm på största delen av konturen...och nu vickar/bryter jag loss dem och sedan får jag fila bort "skägget" som blev kvar

Och när det är gjort ser det ut så här

lite snett så ser man tydligt de olika tjockleksskillnaderna, och efter lack ser det ut som originalet... förhoppningsvis

Provisoriskt uppgillrat framför maskinen <happy>

Nu måste jag skaffa lite plåt till svepet för biten jag hade räckte inte och så blir det att försöka sig på tänderna [cranky] innan jag passar in dem i "frambalken" som ska likna både den fasta förstärkningen och de lösa slitdelar som är ditskruvade på originalet.
MVH /Gunnar

SMF spam blocked by CleanTalk