Författare Ämne: VOLVO L220G FRÅN SCRATCH  (läst 181289 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Gunnar

  • Delägare i Sten & Co
  • Sponsor
  • Åkeriägare
  • *
  • Antal inlägg: 699
SV: VOLVO L220G FRÅN SCRATCH
« Svar #585 skrivet: 16 juli 2017 kl. 19:50:41 »
Hej igen <happy>

Nu är länkning till Picr.de gjord... det var med förlov sagt ett dj.... arbete. Det går ju inte att flytta länkarna eller nåt sånt utan man får kolla vad bilden i inlägget hette (och tack och lov så ingick mina filnamn i Photobuckets länkar), sedan får jag kopiera min bildfil till den nya siten som då tyvärr  [conf] ger den ett helt intetsägande namn... Men det funkar nu och det är ju huvudsaken, men händer detta igen så blir det inte återställt... det har tagit mig 2 hela arbetsdagar  :'( . Det är nästan 800 bilder... vad är det för en galning som håller på i denna tråden  <evilgrin> [vogel]

De bilder som fortfarande är blockerade är de som ni andra har lagt in i era inlägg och de kan naturligtvis inte jag fixa, det får ni göra själva om ni känner för det.

På maskinen har det inte hänt mer än att motvikten är lackerad och monterad, samt att jag har programmerat radion så att maskinen är körbar. Nu måste jag få prova lite olika varianter för att se vad jag tycker funkar bäst. Det man kan säga dock, är att motvikten gjorde en stor nytta... visst, det går fortfarande att få bakhjulen att slira men det ska mycket till speciellt om diffspärrarna är aktiverade.
Jag ska försöka få till en video som visar vad den klarar av så småningom.

Nu har jag emellertid gjort mig förtjänt av  [coffe]
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Utloggad Gunnar

  • Delägare i Sten & Co
  • Sponsor
  • Åkeriägare
  • *
  • Antal inlägg: 699
SV: VOLVO L220G FRÅN SCRATCH
« Svar #586 skrivet: 1 augusti 2017 kl. 22:37:15 »
Nu har det blivit något gjort vid denna maskinen igen... Maskinföraren ville ha tak över huvudet innan hösten kommer, och det kan han väl få då. Och eftersom det blir mörkare ju längre året lider så tyckte han att lite belysning kunde väl oxå vara på sin plats om han ska jobba fulla dagar.
Eftersom jag äntligen har lyckats få till någorlunda rätt färg på maskinen även i caden så kommer först 2 nya bilder på detta:




Strålkastaren, dock utan färg, för med färg blir det bara en svart klump och man ser inte hur det är/blir gjort. Plutten i mitten på glaset är toppen på lysdioden. Vidare prov får visa hur glaset kommer att se ut och om dioden ska slipas av eller flyttas bakåt i huset...



Men jag börjar med taket eller rättare sagt en fixtur för att kunna fräsa både under- och översidan. Möjligen kommer några av er ihåg att jag skrev att taket skulle gjutas i harts som motorhuven... så blir det nu inte utan jag fräser det ur en 10mm aluminiumplåt istället. Det blir ett tåligare tak och det blir mindre arbete totalt jämfört med att göra en gjutform och gjuta. Men som sagt först en fixtur med 4 pluttar som ser ut som överändarna på A- och B-stolparna.


När den är gjord kan jag fräsa undersidan på taket med urfräsning för kretskort till sladdar mm till belysningen och spår för överkanten på glasrutorna, och förstås urtagen för strålkastarna i fram- och bakkant på taket.






Och så vänder vi på biten och skruvar fast den på fixturen:


Hela taket är välvt både på längden och tvären och jag har fräst ytorna i flera etapper. När ytorna med skruvskallar skulle fräsas fick jag förstås ta bort en skruv itaget. De stora relativt plana ytorna är frästa med en 6mm rak fräs och radierna sidorna är frästa med en 6mm fullradiefräs.


Det är små radieövergångar mellan den nedsänkta mittendelen och de båda ytorna på vardera sidan och de radierna är frästa med en 2mm fullradie.


Slut för idag, imorgon får ni se hur det blev samt prototypen på strålkastarna...

Kvällsmacka och [sleep]

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Utloggad Gunnar

  • Delägare i Sten & Co
  • Sponsor
  • Åkeriägare
  • *
  • Antal inlägg: 699
SV: VOLVO L220G FRÅN SCRATCH
« Svar #587 skrivet: 2 augusti 2017 kl. 22:04:41 »
Fortsättning från igår då...





Det som återstår är lite fil och puts av radier mm och hålen att fästa strålkastarna i.




Och strålkastarprototypen ser ut så här, 8,5x8,5x5mm + bygeln med M1,6-bult. Detta är hyfsat skalenligt om man kollar de riktiga och som mest liknar denna:


Dessa detaljer är mindre än mina fingrar och ögon gillar  <megamad>




Och monterat med lysdioden, men utan glaset för det är inte gjort ännu...







Bulten ska förstås kapas så den inte sticker upp nämnvärt över muttern på takets översida.
Kuriosa: "Plattjärnet" som bygeln är gjord av är 2,5x0,75mm och kommer från de remsor som sitter på ömse sidor om vindrutetorkargummit på en personbil. Det är rostfritt och härdat för att det ska fjädra lagom när det sitter på bilen. För att kunna bocka det och borra hålen fick jag mjukglödga det, men sen gick det bra. Nitarna i sidorna är 1mm rund spik med kullrigt huvud. Det svåra med det var att kapa dem så skaftet bara är 2,5mm långt och sedan grada änden...

Och så vart det kväll igen och sängen och boken lockar...
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Utloggad Gunnar

  • Delägare i Sten & Co
  • Sponsor
  • Åkeriägare
  • *
  • Antal inlägg: 699
SV: VOLVO L220G FRÅN SCRATCH
« Svar #588 skrivet: 3 augusti 2017 kl. 21:38:54 »
Dags igen att visa vad jag gjort idag  <tumb>

Serieproduktion av strålkastarhus, dels de små som jag visade i förra inlägget och dels huvudstrålkastarna som sitter ovanför framhjulen. Jag hade en liten kloss svart acetal (POM eller Delrin eller vad man nu vill kalla det) som jag sågade ut remsor ur som blev 7x15x50 som sedan frästes på bägge sidor till 5mm tjocklek. Därefter borrade jag 3mm hål för lysdioden och fräste urtagen för glaset/linsen. Detta glömde jag i vanlig ordning att fotografera  [conf] Hursomhelst så var det meningen att kunna skruva fast denna halvfärdiga remsa med hus på en liten fixtur och när det var gjort kom jag ihåg kameran och då såg det ut så här innan fräsningen av ytterkonturen... Skruvarna är M3 så husen är rättså små...


Och så här efter...


När det var gjort skulle det ju vara små hål för bulten/niten på två av sidorna. Genom att jag satt skruvarna och därmed husen på jämna avstånd och samtidigt hade ett fixt stopp i vänsterkanten av skruvstycket så var det ju enkelt att bara tippa fixturen och flytta lite i Y-led och borra dessa hål.




Sedan vända fixturen så bitarna hamnar på baksidan och borra de resterande hålen  <tumb>

Efter de små husen gjorde jag de stora på samma sätt och i samma fixtur...


Nu har jag 14 små hus, varav 8 ska sitta under taket och 2 i motvikten som bakljus. Därmed blir 4 över och de kanske behövs någon annanstans. Sedan blev det ju 4 stora hus varav bara 2 går åt till lastaren.

Vi får se om det blir bygeltillverkning imorgon, jag har en känsla av att det blir betydligt drygare eftersom de måste göras en och en. Men jag kanske hittar på något som är roligare ;)

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Utloggad Rille

  • Övningskör
  • *
  • Antal inlägg: 130
SV: VOLVO L220G FRÅN SCRATCH
« Svar #589 skrivet: 4 augusti 2017 kl. 16:08:24 »
Du gjorde inte det nya taket så du hade fått belysning i taket åt sidan också ;) Snyggt i vilket fall! :)

Utloggad Gunnar

  • Delägare i Sten & Co
  • Sponsor
  • Åkeriägare
  • *
  • Antal inlägg: 699
SV: VOLVO L220G FRÅN SCRATCH
« Svar #590 skrivet: 8 augusti 2017 kl. 22:32:52 »
@RILLE: Nej, det fick bli det gamla taket för jag har inte tillräckligt med bilder och annat underlag för att kunna modellera det nya i caden.

Men jag har fortsatt lite med taket... dock inte med strålkastarna för jag har inte skaffat/hittat material till glasen. Det fick bli handledarna på taket istället. I cad ser det ut så här snett framifrån och bakifrån:




Och en lite närmare titt på fästet...


Efter lite grävande i mina lådor med olika material så hittade jag en bit som liknade koppar men som var brons. Jag ville ha något riktigt styvt eftersom vinklarna bara är 0,5mm tjocka för att inte se för klumpiga ut. Det visade sig vara lika styvt och fjädrande som om de vore fjäderstål, perfekt alltså. Jag bockade en 5mm kant som på nästa bild är klämd i skruvstycket inför fräsning... jag gillar som bekant inte såg och fil  <tumb>


Nu har jag fräst ena "vinkelbenet" på 7 detaljer. Det går åt fyra men längden på vinkeln räckte till 7 så det fick det bli...Det ligger en bit aluminiumplåt under för att inte riskera att fräsa i skruvstycket men ändå helt igenom bronsplåten:


Nu är den stora biten plåt lossfräst s.a.s och så vänder jag remsan som ska bli fästena för att kunna borra hålen Ø1,6


Och efter det ska naturligtvis konturen fräsas så att bitarna lossnar från remsan...




Efter några filtag <megamad> så är bitarna klara och själva handledaren ska lödas dit, men dessförinnan måste jag kapa 8 st M1,6-bultar för att kunna fästa vinklarna på taket (Bultarna jag har är 10mm långa men måste ner till 4)


Förberett för lödningen...


Och färdiglött...



Och jag är nu sugen på lite kvällsmat osv... [sleep]







Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Utloggad Rille

  • Övningskör
  • *
  • Antal inlägg: 130
SV: VOLVO L220G FRÅN SCRATCH
« Svar #591 skrivet: 9 augusti 2017 kl. 10:44:00 »
Finns i Tyskland att beställa diverse olika små storlekar på bult, mutter m.m. Har själv därifrån M1,6 som är 4mm långa :)
Dem fästena du nu har gjort är egentligen till att fästa rotorljus hållare i. Handtagen, som det är, dem är bockande lite grann i änden och sitter svetsade innanför takkanten.
Men man behöver ju inte följa allt till punkt och pricka. Fin fint det där!
« Senast ändrad: 9 augusti 2017 kl. 10:46:14 av Rille »

Utloggad Gunnar

  • Delägare i Sten & Co
  • Sponsor
  • Åkeriägare
  • *
  • Antal inlägg: 699
SV: VOLVO L220G FRÅN SCRATCH
« Svar #592 skrivet: 9 augusti 2017 kl. 12:21:41 »
Jo, jag vet att Knupfer exvis har kortare skruvar. Jag har köpt mina där, men det blir dyrt att beställa 25st om man behöver 8 så det var enklare att fimpa de längre jag ändå har till hjulbultarna <tumb>
Vad gäller infästningen av handledarna så vet jag det oxå, men bulthålen finns där åtminstone i baksidan på taket och då tyckte jag att de kunde användas... det syns inte på 50m håll, framförallt inte av en person som inte vet exakt hur det ska se ut. För övrigt så kan man ju hitta bilder med många olika utseenden på både det ena och det andra men som ändå ÄR en riktig L220G som i mitt fall  <beer>. Tyvärr tycker jag att det är svårt att sätta gränser för detaljerna... visst ska det gå att säga att det där är en xxxyyyzzz men min ska inte stå i nåt vitrinskåp eller på någon utställning, den ska bara fungera så... lite fler detaljer ska det nog dit om och när jag känner för det  [conf]
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Utloggad G-Crawler

  • Chaufför
  • ***
  • Antal inlägg: 284
SV: VOLVO L220G FRÅN SCRATCH
« Svar #593 skrivet: 9 augusti 2017 kl. 20:16:18 »
De detaljer du gör Gunnar är väldigt skala enliga och är rena hantverken och du gör det mesta i metall och inte plastark vilket är 2 skilda saker, + att detta blir en fungerande modell, det är mycket imponerande!  <tumb>

Utloggad Rille

  • Övningskör
  • *
  • Antal inlägg: 130
SV: VOLVO L220G FRÅN SCRATCH
« Svar #594 skrivet: 10 augusti 2017 kl. 10:29:52 »
Ja det går ju inte att köpa styckvis, så har man inte användning utav dem så blir det smått onödigt med den mängden.
Absolut, är ju en perfekt och rätt enkel lösning att använda dem hålen att fästa i än att fräsa upp i taket och få in det dit.
Som jag skrev, man behöver ju inte följa allt till punkt och pricka.

Utloggad Gunnar

  • Delägare i Sten & Co
  • Sponsor
  • Åkeriägare
  • *
  • Antal inlägg: 699
SV: VOLVO L220G FRÅN SCRATCH
« Svar #595 skrivet: 8 juni 2018 kl. 12:19:48 »
Jaha boys and girls(?), det var länge sedan nu... och så väldigt mycket blir det inte nu trots tiden...

Jag tänkte få lite mer lackerat medan det fina vädret håller i sig och då ska jag ha med taket och motorhuven till lastaren. Taket är ju bara att putsa lite fräsränder och blästra men huven är det ju mycket mer som bör göras före lack. Exempelvis alla hål och urtag för ventilationsnäten. Jag har en liten högvarvig tryckluftslip typ Dremel som gör 65000rpm och jag har små hårdmetallfilar Ø3mm som lämpar sig utmärkt om det inte vore för det viktigaste nämligen en stadig hand <megamad>. Men det problemet löser jag i fräsen förstås <tumb>. Jag har ju formen jag gjöt huven i så det är ju bara att kränga på huven på kärnan och fräsa, konturerna för alla urtag har jag ju redan i cadfilen.

Alltså första bilden, kärnan är uppallad/vinklad för att det stora urtaget på taket ska bli någotsånär horisontellt:


Och ett första skär är kört för att se att det blir rätt.


Och ur en annan synvinkel...


Justering av måtten, för jag har kört urtaget lite för litet eftersom det finns radier runt hela översidan som ska finnas kvar av utseendeskäl <tumb>


Nu är allt upptippat för att kunna fräsa "lykthusen" i bakänden. Dessa urtag är samma som de i de lösa strålkastarna eftersom de ser likadana ut.




Nu är det dags för urtagen på sidorna och då kom problemen <whip>. Jag har inga så små fräsar som krävs i hörnen som är till närmelsvis långa nog... om det överhuvudtaget finns, men problem ska övervinnas. Jag limmade 3mm pinnfräsar i änden på ett grövre skaft Ø10. Här krävs det både tur och skicklighet för fräsen får ju naturligtvis inte kasta när skäreggarna sitter 100mm nedanför chucken. Noggrannt centrerat i svarven vid borrning och  brotschning av hålet för själva fräsen (det var skickligheten det) och sedan limning med Loctite 290 (som egentligen är gänglåsning) och det vart helt ok för mitt behov (det var turen det) <tumb>


Och här ser ni uppspänningen i fräsen






Och likadant på andra sidan förstås, så då kan vi se hur det blev när den sitter på maskinen. Jag vill inte göra urtagen i grillen för att inte försvaga huven för mycket... det går ju att komplettera med det senare om jag vill:






Då är det förhoppningsvis bara en sak kvar i fräsen nämligen att göra en "hylla" på takets undersida runt öppningen, för att det ska se bättre ut när nätet kommer dit. Godstjockleken i huven är lite för tjock för att kunna limma nätet direkt på undersidan och därför fick det bli så här. Den som inte har jobb skaffar sig <evilgrin> Eftersom skärkrafterna är små med liten fräs och speciellt i plast så behöver detaljen inte sitta speciellt hårt utan det duger gott med en brädbit och ett gummimellanlägg... för övrigt passar den ju naturligtvis perfekt på (eller i) den form den gjöts i och ligger därmed stadigt <tumb>





Det var det... nu ska det spacklas och slipas lite innan lack, så det kommer bilder på detta oxå så småningom...

« Senast ändrad: 8 juni 2018 kl. 13:32:43 av Gunnar »
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Utloggad Rille

  • Övningskör
  • *
  • Antal inlägg: 130
SV: VOLVO L220G FRÅN SCRATCH
« Svar #596 skrivet: 9 juni 2018 kl. 10:00:43 »
Trevligt med en update, det var som sagt ett tag sen!
Vart ju bra det där <tumb>