VOLVO L220G FRÅN SCRATCH

Startat av Gunnar, 25 juli 2012 kl. 22:41:14

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar

Hej igen <happy>

Nu är länkning till Picr.de gjord... det var med förlov sagt ett dj.... arbete. Det går ju inte att flytta länkarna eller nåt sånt utan man får kolla vad bilden i inlägget hette (och tack och lov så ingick mina filnamn i Photobuckets länkar), sedan får jag kopiera min bildfil till den nya siten som då tyvärr  [conf] ger den ett helt intetsägande namn... Men det funkar nu och det är ju huvudsaken, men händer detta igen så blir det inte återställt... det har tagit mig 2 hela arbetsdagar  :'( . Det är nästan 800 bilder... vad är det för en galning som håller på i denna tråden  <evilgrin> [vogel]

De bilder som fortfarande är blockerade är de som ni andra har lagt in i era inlägg och de kan naturligtvis inte jag fixa, det får ni göra själva om ni känner för det.

På maskinen har det inte hänt mer än att motvikten är lackerad och monterad, samt att jag har programmerat radion så att maskinen är körbar. Nu måste jag få prova lite olika varianter för att se vad jag tycker funkar bäst. Det man kan säga dock, är att motvikten gjorde en stor nytta... visst, det går fortfarande att få bakhjulen att slira men det ska mycket till speciellt om diffspärrarna är aktiverade.
Jag ska försöka få till en video som visar vad den klarar av så småningom.

Nu har jag emellertid gjort mig förtjänt av  [coffe]
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

Nu har det blivit något gjort vid denna maskinen igen... Maskinföraren ville ha tak över huvudet innan hösten kommer, och det kan han väl få då. Och eftersom det blir mörkare ju längre året lider så tyckte han att lite belysning kunde väl oxå vara på sin plats om han ska jobba fulla dagar.
Eftersom jag äntligen har lyckats få till någorlunda rätt färg på maskinen även i caden så kommer först 2 nya bilder på detta:




Strålkastaren, dock utan färg, för med färg blir det bara en svart klump och man ser inte hur det är/blir gjort. Plutten i mitten på glaset är toppen på lysdioden. Vidare prov får visa hur glaset kommer att se ut och om dioden ska slipas av eller flyttas bakåt i huset...



Men jag börjar med taket eller rättare sagt en fixtur för att kunna fräsa både under- och översidan. Möjligen kommer några av er ihåg att jag skrev att taket skulle gjutas i harts som motorhuven... så blir det nu inte utan jag fräser det ur en 10mm aluminiumplåt istället. Det blir ett tåligare tak och det blir mindre arbete totalt jämfört med att göra en gjutform och gjuta. Men som sagt först en fixtur med 4 pluttar som ser ut som överändarna på A- och B-stolparna.


När den är gjord kan jag fräsa undersidan på taket med urfräsning för kretskort till sladdar mm till belysningen och spår för överkanten på glasrutorna, och förstås urtagen för strålkastarna i fram- och bakkant på taket.






Och så vänder vi på biten och skruvar fast den på fixturen:


Hela taket är välvt både på längden och tvären och jag har fräst ytorna i flera etapper. När ytorna med skruvskallar skulle fräsas fick jag förstås ta bort en skruv itaget. De stora relativt plana ytorna är frästa med en 6mm rak fräs och radierna sidorna är frästa med en 6mm fullradiefräs.


Det är små radieövergångar mellan den nedsänkta mittendelen och de båda ytorna på vardera sidan och de radierna är frästa med en 2mm fullradie.


Slut för idag, imorgon får ni se hur det blev samt prototypen på strålkastarna...

Kvällsmacka och [sleep]

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

Fortsättning från igår då...





Det som återstår är lite fil och puts av radier mm och hålen att fästa strålkastarna i.




Och strålkastarprototypen ser ut så här, 8,5x8,5x5mm + bygeln med M1,6-bult. Detta är hyfsat skalenligt om man kollar de riktiga och som mest liknar denna:


Dessa detaljer är mindre än mina fingrar och ögon gillar  <megamad>




Och monterat med lysdioden, men utan glaset för det är inte gjort ännu...







Bulten ska förstås kapas så den inte sticker upp nämnvärt över muttern på takets översida.
Kuriosa: "Plattjärnet" som bygeln är gjord av är 2,5x0,75mm och kommer från de remsor som sitter på ömse sidor om vindrutetorkargummit på en personbil. Det är rostfritt och härdat för att det ska fjädra lagom när det sitter på bilen. För att kunna bocka det och borra hålen fick jag mjukglödga det, men sen gick det bra. Nitarna i sidorna är 1mm rund spik med kullrigt huvud. Det svåra med det var att kapa dem så skaftet bara är 2,5mm långt och sedan grada änden...

Och så vart det kväll igen och sängen och boken lockar...
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

Dags igen att visa vad jag gjort idag  <tumb>

Serieproduktion av strålkastarhus, dels de små som jag visade i förra inlägget och dels huvudstrålkastarna som sitter ovanför framhjulen. Jag hade en liten kloss svart acetal (POM eller Delrin eller vad man nu vill kalla det) som jag sågade ut remsor ur som blev 7x15x50 som sedan frästes på bägge sidor till 5mm tjocklek. Därefter borrade jag 3mm hål för lysdioden och fräste urtagen för glaset/linsen. Detta glömde jag i vanlig ordning att fotografera  [conf] Hursomhelst så var det meningen att kunna skruva fast denna halvfärdiga remsa med hus på en liten fixtur och när det var gjort kom jag ihåg kameran och då såg det ut så här innan fräsningen av ytterkonturen... Skruvarna är M3 så husen är rättså små...


Och så här efter...


När det var gjort skulle det ju vara små hål för bulten/niten på två av sidorna. Genom att jag satt skruvarna och därmed husen på jämna avstånd och samtidigt hade ett fixt stopp i vänsterkanten av skruvstycket så var det ju enkelt att bara tippa fixturen och flytta lite i Y-led och borra dessa hål.




Sedan vända fixturen så bitarna hamnar på baksidan och borra de resterande hålen  <tumb>

Efter de små husen gjorde jag de stora på samma sätt och i samma fixtur...


Nu har jag 14 små hus, varav 8 ska sitta under taket och 2 i motvikten som bakljus. Därmed blir 4 över och de kanske behövs någon annanstans. Sedan blev det ju 4 stora hus varav bara 2 går åt till lastaren.

Vi får se om det blir bygeltillverkning imorgon, jag har en känsla av att det blir betydligt drygare eftersom de måste göras en och en. Men jag kanske hittar på något som är roligare ;)

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Rille

Du gjorde inte det nya taket så du hade fått belysning i taket åt sidan också ;) Snyggt i vilket fall! :)

Gunnar

@RILLE: Nej, det fick bli det gamla taket för jag har inte tillräckligt med bilder och annat underlag för att kunna modellera det nya i caden.

Men jag har fortsatt lite med taket... dock inte med strålkastarna för jag har inte skaffat/hittat material till glasen. Det fick bli handledarna på taket istället. I cad ser det ut så här snett framifrån och bakifrån:




Och en lite närmare titt på fästet...


Efter lite grävande i mina lådor med olika material så hittade jag en bit som liknade koppar men som var brons. Jag ville ha något riktigt styvt eftersom vinklarna bara är 0,5mm tjocka för att inte se för klumpiga ut. Det visade sig vara lika styvt och fjädrande som om de vore fjäderstål, perfekt alltså. Jag bockade en 5mm kant som på nästa bild är klämd i skruvstycket inför fräsning... jag gillar som bekant inte såg och fil  <tumb>


Nu har jag fräst ena "vinkelbenet" på 7 detaljer. Det går åt fyra men längden på vinkeln räckte till 7 så det fick det bli...Det ligger en bit aluminiumplåt under för att inte riskera att fräsa i skruvstycket men ändå helt igenom bronsplåten:


Nu är den stora biten plåt lossfräst s.a.s och så vänder jag remsan som ska bli fästena för att kunna borra hålen Ø1,6


Och efter det ska naturligtvis konturen fräsas så att bitarna lossnar från remsan...




Efter några filtag <megamad> så är bitarna klara och själva handledaren ska lödas dit, men dessförinnan måste jag kapa 8 st M1,6-bultar för att kunna fästa vinklarna på taket (Bultarna jag har är 10mm långa men måste ner till 4)


Förberett för lödningen...


Och färdiglött...



Och jag är nu sugen på lite kvällsmat osv... [sleep]







Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Rille

#591
Finns i Tyskland att beställa diverse olika små storlekar på bult, mutter m.m. Har själv därifrån M1,6 som är 4mm långa :)
Dem fästena du nu har gjort är egentligen till att fästa rotorljus hållare i. Handtagen, som det är, dem är bockande lite grann i änden och sitter svetsade innanför takkanten.
Men man behöver ju inte följa allt till punkt och pricka. Fin fint det där!

Gunnar

Jo, jag vet att Knupfer exvis har kortare skruvar. Jag har köpt mina där, men det blir dyrt att beställa 25st om man behöver 8 så det var enklare att fimpa de längre jag ändå har till hjulbultarna <tumb>
Vad gäller infästningen av handledarna så vet jag det oxå, men bulthålen finns där åtminstone i baksidan på taket och då tyckte jag att de kunde användas... det syns inte på 50m håll, framförallt inte av en person som inte vet exakt hur det ska se ut. För övrigt så kan man ju hitta bilder med många olika utseenden på både det ena och det andra men som ändå ÄR en riktig L220G som i mitt fall  <beer>. Tyvärr tycker jag att det är svårt att sätta gränser för detaljerna... visst ska det gå att säga att det där är en xxxyyyzzz men min ska inte stå i nåt vitrinskåp eller på någon utställning, den ska bara fungera så... lite fler detaljer ska det nog dit om och när jag känner för det  [conf]
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

G-Crawler

De detaljer du gör Gunnar är väldigt skala enliga och är rena hantverken och du gör det mesta i metall och inte plastark vilket är 2 skilda saker, + att detta blir en fungerande modell, det är mycket imponerande!  <tumb>

Rille

Ja det går ju inte att köpa styckvis, så har man inte användning utav dem så blir det smått onödigt med den mängden.
Absolut, är ju en perfekt och rätt enkel lösning att använda dem hålen att fästa i än att fräsa upp i taket och få in det dit.
Som jag skrev, man behöver ju inte följa allt till punkt och pricka.

Gunnar

#595
Jaha boys and girls(?), det var länge sedan nu... och så väldigt mycket blir det inte nu trots tiden...

Jag tänkte få lite mer lackerat medan det fina vädret håller i sig och då ska jag ha med taket och motorhuven till lastaren. Taket är ju bara att putsa lite fräsränder och blästra men huven är det ju mycket mer som bör göras före lack. Exempelvis alla hål och urtag för ventilationsnäten. Jag har en liten högvarvig tryckluftslip typ Dremel som gör 65000rpm och jag har små hårdmetallfilar Ø3mm som lämpar sig utmärkt om det inte vore för det viktigaste nämligen en stadig hand <megamad>. Men det problemet löser jag i fräsen förstås <tumb>. Jag har ju formen jag gjöt huven i så det är ju bara att kränga på huven på kärnan och fräsa, konturerna för alla urtag har jag ju redan i cadfilen.

Alltså första bilden, kärnan är uppallad/vinklad för att det stora urtaget på taket ska bli någotsånär horisontellt:


Och ett första skär är kört för att se att det blir rätt.


Och ur en annan synvinkel...


Justering av måtten, för jag har kört urtaget lite för litet eftersom det finns radier runt hela översidan som ska finnas kvar av utseendeskäl <tumb>


Nu är allt upptippat för att kunna fräsa "lykthusen" i bakänden. Dessa urtag är samma som de i de lösa strålkastarna eftersom de ser likadana ut.




Nu är det dags för urtagen på sidorna och då kom problemen <whip>. Jag har inga så små fräsar som krävs i hörnen som är till närmelsvis långa nog... om det överhuvudtaget finns, men problem ska övervinnas. Jag limmade 3mm pinnfräsar i änden på ett grövre skaft Ø10. Här krävs det både tur och skicklighet för fräsen får ju naturligtvis inte kasta när skäreggarna sitter 100mm nedanför chucken. Noggrannt centrerat i svarven vid borrning och  brotschning av hålet för själva fräsen (det var skickligheten det) och sedan limning med Loctite 290 (som egentligen är gänglåsning) och det vart helt ok för mitt behov (det var turen det) <tumb>


Och här ser ni uppspänningen i fräsen






Och likadant på andra sidan förstås, så då kan vi se hur det blev när den sitter på maskinen. Jag vill inte göra urtagen i grillen för att inte försvaga huven för mycket... det går ju att komplettera med det senare om jag vill:






Då är det förhoppningsvis bara en sak kvar i fräsen nämligen att göra en "hylla" på takets undersida runt öppningen, för att det ska se bättre ut när nätet kommer dit. Godstjockleken i huven är lite för tjock för att kunna limma nätet direkt på undersidan och därför fick det bli så här. Den som inte har jobb skaffar sig <evilgrin> Eftersom skärkrafterna är små med liten fräs och speciellt i plast så behöver detaljen inte sitta speciellt hårt utan det duger gott med en brädbit och ett gummimellanlägg... för övrigt passar den ju naturligtvis perfekt på (eller i) den form den gjöts i och ligger därmed stadigt <tumb>





Det var det... nu ska det spacklas och slipas lite innan lack, så det kommer bilder på detta oxå så småningom...

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Rille

Trevligt med en update, det var som sagt ett tag sen!
Vart ju bra det där <tumb>

Crack

Otroligt imponerad av detta bygge!  <tumb>

Gunnar

Det var ett tag sedan jag gjorde något på den här maskinen... <stup> men nu tänkte jag fortsätta ett tag till.

Det jag tänker börja med är smått, bokstavligt talat, och kanske mer av intresse för de av er som krånglar till era maskiner genom att göra hydrauliken själva. Inspirerad av Wikströms tråd om hans Ponsse Elephant, närmare bestämt hans modifiering av ventilerna i inlägg nr 38. Som jag skrev där tänkte jag kopiera idén men modifiera den lite naturligtvis... man kan ju inte kopiera rakt av eller hur. Hursomhelst så blev jag inte nöjd med den lösningen av olika anledningar, och så småningom slog yrkesskadan till och problemet var löst. Mitt problem var (nu är det som sagt löst) att om skopan var lastad och upplyft för exvis tippning i dumpern så var det väldigt svårt att tilta skopan utan att armarna "dråsade ner" samtidigt, därför att jag har dessa båda funktioner på samma (vänster) sticka. Jag har förstås lagt till kurva osv. så sänkning/tippning ska bli mindre känsliga för spakutslaget, men det har inte blivit så bra som jag önskat. Lösningen heter stryp-back-ventil och har fördelen att den är enkel att justera så rörelsen blir som jag vill, samt att jag inte behöver göra nya slider till ventilerna. I mitt fall behöver/vill jag bara begränsa hastigheten åt ett håll och därför behövs det bara en strypback till vardera lyft och tilt.

Delarna ser ut så här, mässing sexkant 7mm med gänga M5, en stålkula Ø3,2mm (från ett slaktat kullager), en bit mässingrör 3/2mm och en M2x5mm insex för justeringen av oljeflödet.


Och i cad ser det ut så här (observera kulans läge på bilderna med de röda pilarna så förstår ni hur det funkar om ni inte sysslat med sånt här förut):



Nippeln till höger, för slangen till cylindern, har tre 1mm stift (de gröna) som sticker ut lite över 1mm åt vänster för att hindra kulan att täppa till oljeflödet som ska TILL cylindern när den ska ut dvs lyfta armarna respektive skopan. När armarna ska ner eller tippa skopan så går oljan åt andra hållet och kulan täpper hålet i det klena röret till vänster vilket tvingar oljan en annan väg som kan strypas med M2-skruven. Detta sätt att styra hastigheten på en cylinder är väldigt vanligt speciellt i tryckluftsammanhang där ventilerna  nästan alltid är helt öppna eller stängda, men de används även i hydraulik fast kanske inte så ofta...



Observera kulans läge på bilderna med de röda pilarna







Jag byter ut slangnippeln i fördelningsblocket mot strypbacken, men hade naturligtvis kunnat kapa slangen någonstans och monterat den där istället, men det är trångt i min maskin och därför blev det som  bilderna nedan visar.







På plats i maskinen blev det så här och det fungerar precis så som jag önskat... M2-skruvarna är limmade med Loctite542 för att det inte ska läcka där, men det går fortfarande att justera dem utan att de börjar läcka. Jag hade faktiskt sån tur att de inte behövde justeras utan det blev lagom strypning/hastighet på första försöket. Med drygt 4kg blytacka plus skopans egenvikt över 1kg sänks den nu på ungefär samma tid som det står i Volvos broschyr, innan var det nästintill fritt fall, och med det är jag nöjd. Och sist men inte minst... det läcker inte olja någonstans <tumb>

Nu får vi se vad jag gör härnäst... <happy>
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Wikström

Intressant läsning och snygg och prydlig lösning på problemet.
Kul att kunna inspirera även om lösningen i slutändan blev en helt annan än min.
Finns helt klart rätt mycket man kan göra för att förbättra våra i grunden ganska enkla hydraulsystem om man börjar fundera rejält kring enskilda funktioner på maskinen och hur de ska användas/vilka behov som finns just där.