VOLVO L220G FRÅN SCRATCH

Startat av Gunnar, 25 juli 2012 kl. 22:41:14

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Gunnar

#570
Och det gick ju bra att fräsa i bly... det var som smör och det borde jag ha begripit eftersom bly ofta används för att förbättra skärbarheten hos bl.a stål, som då vanligtvis kallas för automatstål dvs legerat med bly för att vara lätt att automatsvarva. Och som sagt, det borde jag ha tänkt på <whip>. Hursomhelst så har jag putsat lite och fräst lite där sanden i formen hade rasat eller ytan på blyet var lite grov.
Men sedan var jag tvungen att bestämma mig för hur jag skulle få sladdarna till baklysena dit de skulle utan att fästa dem utanpå klumpen. Cad är jag ju mycket förtjust i så först visar jag en bild på hålen som sladdarna ska gå i... Snett på alla håll som vanligt <tumb>, ni ser dem i det nedre inre hörnet i vardera "lykthålet":


Dessa hål hade man ju i och för sig kunnat borra på fri hand med en handborrmaskin men min yrkesstolthet (eller kanske yrkesskada <happy>) förbjuder detta eftersom det naturligtvis inte går att sikta så rätt att hålen kommer ut precis där jag vill ha dem. Alltså gör jag det rätt från början <evilgrin> och det innebär att jag måste tippa motvikten 10grader i skruvstycket och vrida fräshuvudet 43grader. Först behövs då en kil till skruvstycket som jag fräste av en träbit:


Och sedan lade jag den och motvikten i skruvstycket så här... här skymtar ju borret oxå men det syns bättre på bilden efter:




Här ser man att hålen sitter symetriskt som tänkt var. Det som ser lite konstigt ut är så kallade sjunkningar som blev när jag gjöt klumpen. Det beror på att det inte fanns tillräckligt med metall när den stelnade för då krymper den oxå, och då blir det mer eller mindre hål (gjutmästarboställen kallas det i branschen) eller porer. På ett gjuteri har man en "klump" i formen som håller sig flytande tills själva detaljen har stelnat och sjunkningen hamnar alltså i en bit som man sågar bort och slänger. Men detta hade inneburit att jag fått göra antingen en djupare form eller en delad form med denna "klump" i och det ville jag inte krabba med... det får bli lite spackel.


Här ska alltså baklyset sitta och sladden går ut nere i hörnet och kommer ut under motorhuven på framsidan av motvikten. Jag ska dra i lite spackel i fräsränderna också.


Jag har också borrat hål för fästskruvarna och pressat i M3-gängade mässingsrör som muttrar underifrån och nu är det provmonterat i maskinen. Nu är den TUNG i bakänden, motvikten väger fortfarande en bit över 4kg så jag får nog skaffa säckakärra för att flytta maskinen när den inte går själv  [laugh] den är uppe i 16kg nu...







På det hela taget tycker jag att det blev riktigt bra <tumb>, men en sak tänkte jag inte på... bly är mjukt... mycket mjukare och känsligare för repor och slagmärken än jag trodde. Jag funderar på om epoxifärg skulle hjälpa upp det lite, annars får det väl bli lite märken... det är ju en arbetsmaskin.
Det som är kvar före målning är en liten urfräsning på vardera sidan för en reflex. Detta gick inte att göra i modellen för då hade den inte gått att få ur sandformen så det fick bli ett eftertempo.

Nu kanske jag skulle försöka mig på bakljusen och arbetsstrålkastarna... jag har grubblat lite på det skulle kunna göras men är inte riktigt klar ännu.

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Ellis

Så jädrans fascinerande jobb du gör! Grymt imponerad och kanon är ord som i sammanhanget känns rätt undermåliga...men ändå  <tumb> [worthy]
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

G-Crawler

Vart ju riktigt bra, mycket intressant att följa detta!  <tumb>

Tänkte också på det där med skador på blyt om man slår i sten el dylikt, hur mycket hade motvikten vägt i stål tror du?

Gunnar


Godmorgon! Vad motvikten väger i stål är enkelt att svara på, det är bara att byta material i cadfilen så det har jag gjort nu <tumb>. I stål väger den nästan exakt 3kg och i bly 4,3kg... jag vet inte varifrån jag fick strax under 4kg för blyvikten lite tidigare men den väger iallafall 4,3 nu.
Anledningen till bly är/var dels att jag hade blytackorna men oxå att det är ett satans jobb att fräsa den klumpen i stål. Vikten 3kg hade utan tvekan räckt. Jag vet ju inte vad motvikten väger i verkligheten... jag har ju bara försökt modellera den som den ser ut på bilder. Om jag leker lite med siffror så skulle den riktiga vikten, i gjutjärn, med min form bli cirka 6,6ton... om det är rimligt, dvs om den väger något i den stilen har jag lite svårt att säga [conf]
Men det är ju inget som hindrar att jag någon gång i framtiden gör en i stål... när eller om blybiten ser för skadad ut, eller för den delen visar sig vara för tung <happy>
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

G-Crawler

Okej, utförligt svar som vanligt! :)

Runt 6ton låter väl rimligt för en maskin i den storleken tycker jag, som du säger så får du väl se hur blyt håller!  <tumb>

flightace

Som vanligt blir man slagen med stor häpnad över ditt jobb med maskinen !
Min erfarenhet av bly håller sig till den lägre skalan men jobbade på mekanisk verkstad för många år sen där vi skulle bearbeta bly i maskiner och ingen på företaget hade nån större erfarenhet av det så vi "på golvet" spånade lite för hur vi skulle få bättre yta och göra det mer bearbetsbart,slutade med att vi lånade frysen i matsalen och satte den på max och frös ner blyet till ca 30 minus,,HAHAHA inte hjälpte det nått !!

Har iofs målat rätt mycket på bly och min erfarenhet där är att ju hårdare färg ju mer släpper det,gärna i flagor så rekomenderar mjuk färg av oljebaserad sort.

Tänkte på det där med lamporna,det som inom lanskapshobbyn används som vatten kanske man kan gjuta i formar till lampor och sen fräsa ur hål för dioder i botten..

Toni

Mullis

Oh, så bra och snygg motvikten blev till slut. Lite skavanker kan man leva med på en arbetsmaskin.  <tumb>

Citat från: flightace skrivet  5 mars 2017 kl. 10:26:38

Tänkte på det där med lamporna,det som inom lanskapshobbyn används som vatten kanske man kan gjuta i formar till lampor och sen fräsa ur hål för dioder i botten..

Toni

Tänkte du på Resin? Går annars att gjuta in lysdioderna i Resinet.
/ Mullis

Avesta RC Klubb, member of Avesta Drift Mafia.
Kalmar DRF Projekt

flightace

Resin ja,finns olika varianter på det säkert,kanske blir problem med luftbubblor i det?
annars så är väl platta linser enklast och limma dit över lamphålen.

Mullis

Håller man rummet varmt som man gjuter resin i formar så går luftbubblorna ur resinet av sig själv, lärdom från sambons smyckestillverkning.
Håller med om linserna.
/ Mullis

Avesta RC Klubb, member of Avesta Drift Mafia.
Kalmar DRF Projekt

Gunnar

#579
Jag har länge funderat på att ändra spakarna på min sändare. Först tänkte jag köpa Graupners med extra knapp i spaken, sedan vart det de RC Technik Peter Herr tillverkar med knapp på sidan och vippströmbrytare på toppen. Men sedan vart det sådana här som några av er har använt, jag betalade 286:- för 2 med frakt från någonstans i Kina:


Så här ser de ut när man plockar isär dem, och det måste man ju eller... Jo det måste man när man känner att det är en hel del glapp eller dödgång i dem. Jag ville ju kolla om det gick att justera på något sätt <tumb>








Nej, det går inte enkelt att få dem glappfria... kulan glappar i sitt säte och plastbiten som glider i de båda halvmånformiga spåren glappar oxå. Sedan hade man naturligtvis varit tvungen att göra nya fästen för att få dit dem i sändare för inga hål osv stämmer förstås. Suck. Nåja den som inte har arbete skaffar sig. Alltså bestämde jag mig för att försöka använda originalspakarna, de är gudbevars kullagrade oxå, och bara få dit själva klumpen med vridpot och tryckknapp från de jag köpte. Sagt och gjort... och för att kunna göra detta fick jag ju förstås plocka ur och isär originalspakarna, som då ser ut så här <happy>




Själva spaken, pinnen och "handtaget", måste ju då bytas och de sitter i en liten halvrund plastbit vars hals har spruckit för en del användare. Felaktigt val av plasten som pinnen är pressad i. Hursomhelst så gjorde jag som tyskarna, jag svarvade till en hylsa och pressade dit den utanpå den lilla halsen...(mina hade inte spruckit ännu...)


Eftersom skaftet på den nya spaken var Ø5 och originalet var Ø4 så fick det bli ett nytt, det måste ju för övrigt vara ett hål i det för sladdarna och så här blev det efter en del krabbande med att få ut sladdarna ur plastbiten. Det går/gick inte att ha ett rakt hål rätt igenom skaft och plastbit naturligtvis, varför skulle det vara så enkelt <evilgrin>. Jag passade oxå på att byta returfjädrarna för jag tyckte att det gick alldeles för trögt att vrida på knoppen.


Nu är de emellertid fixade bägge två <tumb>




Och återmonterade i sändaren, utan glapp <tumb>




Så här blev det när det vart färdigt...




Nu funderar jag på vilka funktioner det hela ska få... för tillfället tror jag fram/back med knappen på högra spaken och diffspärr på knappen på den vänstra, alternativt hög/låg växel på den vänstra. Vi får väl se [conf]




Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Rille

Hade det varit min så hade jag satt det med fram/back på vänstra spaken, och höger/vänster på den ha styrning, sen lastaren då på högerspaken. Snyggt gjort! :)

Gunnar

Hej på er, ni som kollar på mina 2 trådar om Volvolastaren och Volvodumpern!

Det ni nu ser är att jag blivit blockerad på Photobucket därför att jag gjort mig skyldig till "3rd Party Hosting" dvs jag har, som det flesta av er som visar bilder här, klistrat in en länk till siten där bilderna finns. Detta får man tydligen inte göra utan att betala saftigt för det. Jag förstår naturligtvis så här i efterhand att det beror på att deras annonsintäkter uteblir om bilden visas på detta sätt, men jag tycker att det kunde framgå lite tydligare i deras villkor, vilka jag ännu inte hittat, ännu mindre läst förstås. På Photobucket kostar det $400 per år dvs i runda slängar 3500:- att kunna länka till annan site. Det kommer jag förstås aldrig att betala. Visserligen kan jag då ladda upp totalt 500GB bilder, men vad fan... alla mina bilder till dags dato är 0,7GB!!!

Alltså, tills jag hittat ett annat ställe eller sätt att lagra bilderna kommer det att se ut som det nu gör. Om/när jag hittat detta ska jag överväga att länka om allt så det kan ses igen.

Sorry guys...
/Gunnar
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Rille

Jag använder ofta postimage.org. Kostnadsfri sida. Funkar bra :) Finns en drös andra motsvarande sidor också

Gunnar

Uppdatering 2017-07-14: Jag håller nu på och länka in alla bilder igen efter att ha flyttat dem till https://picr.de/
Denna site använder många på exvis Modeltruckforum. Han som driver denna site skriver att den är speciellt för just publicering av forumbilder. Man får en direktlänk att klistra in här och det är det jag håller på med nu... men det kommer att ta några dagar innan jag fixat till mina trådar  <tumb>

När jag gjort detta klart kommer jag att säga upp bekantskapen med Photobucket.  [angry]
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Anders

Tack för att du tar dig tid att länka bilderna igen.
Jag tycker det är mycket intressant att läsa dina inlägg och följa dina byggen. Det hade varit väldigt tråkigt om bilderna försvunnit för alltid.

/Anders
/Anders