VOLVO L220G FRÅN SCRATCH

Startat av Gunnar, 25 juli 2012 kl. 22:41:14

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar

#540
Medan jag laddar upp 2 videor på mina stapplande försök med att dels filma och dels manövrera denna maskin... så länkar jag till de slangar och nipplar jag använt.

Ø2mm slang och nipplar: http://www.smcpneumatics.com/M-3AU-2.html   Den raka heter M-3AU-2 och banjon heter M-3ALU-2 och slangen heter TU0212B  Anslutningarna säljs i 10-pack och slangen i 20m ring. Eftersom nipplarna är av rostfritt syrafast så är de rätt dyra... jag har för mig att jag betalade ungefär 1000:- för 10+10+20m slang.

4mm slangen jag använt till det mesta i maskinen heter TUH0425B och kostar runt 200:- för 20m har jag för mig. Det är en hårdare variant av den vanliga polyuretanslangen, som tål betydligt högre tryck. Förväxla inte med TUH0428 som har större innerdiameter (Ø2,8) och därmed har större flöde men INTE riktigt samma trycktålighet som TUH0425 som förstås är Ø2,5 invändigt...

Även om den länkade sidan var amerikansk så har jag handlat allt av SMC här i Sverige.

Jaha nu är 54% uppladdat... det går inte fort inte... men när det är klart lägger jag in länkarna så får ni se själva.


We are processing your video... så jag kan under tiden säga att filmerna är tagna i hobbyrummet i lysrörsljus (varmvitt) och därför vackert gulaktiga <happy> men om jag skulle krabbat med vitbalans osv i kameran så hade det nog inte blivit några filmer idag :-\. Hursomhelst ska jag nog så småningom köpa en videokamera för detta ändamål och lära mig lite mer. Men för ögonblicket får det duga och nu ska jag ge mig på sändarprogrammeringen och försöka lära mig att koordinera tummarna <tumb>

Då ska vi se om det blir något av det här:


Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

Jag konstaterar att videorna funkar... men varför blir kvaliten avsevärt sämre än när jag ser dem från min egen hårddisk? Kvaliten är 1280x720 och det kan den definitivt inte vara i länkarna.
Är det tuben som gäller då?

Det om det... om någon tycker att det låter bokstavligt lite när jag kör så är det så... pumpen går väldigt tyst och fint. Den kommer absolut inte att störa dieselmotorljudet när jag kommit dit <tumb>
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

G-Crawler

Ser ju ut att gå hur fint som helst i hydrauliken, vilken tillfredsställelse det måste vara nu när du kan testa den och se den röra sig! :)

Hur är det med hytt m.m och detaljer, är det klart eller ska det göras efter test?

Tack för infon om alla kopplingar också, kan vara bra att veta!  <tumb>

Rille

Ser kanon ut, du sa att redskapslåset går sakta men tycker det öppnar rätt normalt i hastighet sett till verkligheten.
Men öppnar den båda samtidigt, eller vänster först höger sen? För som den öppnar på vänster sida och om det sker samtidigt på höger så är det rätt normalt skulle jag säga.
Du har fått bra tiltvinkel längst ner och högst upp, halvvägs tippar den däremot inte lika mycket som i fullskala. Dem klarar mer.

Gunnar

#544
Jag tror det kan vara dags för en uppdatering igen...

Citat från: G-Crawler skrivet 28 juli 2015 kl. 22:52:00
Ser ju ut att gå hur fint som helst i hydrauliken, vilken tillfredsställelse det måste vara nu när du kan testa den och se den röra sig! :)

Hur är det med hytt m.m och detaljer, är det klart eller ska det göras efter test?

Tack för infon om alla kopplingar också, kan vara bra att veta!  <tumb>

Ja visst är det roligt när det funkar... men det var lite smolk i glädjebägaren fast det framgår inte av filmen. När jag lastade skopan, fortfarande inne på bänken, så orkar den inte utan blir stående halvvägs uppe oavsett hur mycket jag gasar. Hmm, vad kan det bero på? Jag började med att köra hydraulaggregatet med bortkopplat ventilpaket för att se om felet låg/ligger i pumpen eller om det var/är något internt läckage i ventilpaketet. Felet låg desbättre i pumpen... den gav inte flöde vid de tryck som behövs. Kolla tryckbegränsningsventilen... inget fel... då måste det ju vara själva pumpen. Plocka isär och mät upp, jag misstänkte internt läckage... och det var det, fast jag trodde ju inte att det skulle vara så kinkigt. Själva kugghjulen är 1,98mm tjocka (plåten jag gnistade dem ur blev det efter planslipningen) och huset var 2,01 och det var uppenbarligen för mycket. I en "riktig" kugghjulspump har man en bricka på vardera sidan av kugghjulen som trycks mot dem m.h.a oljetrycket och därmed eliminerar allt spel. Att göra detta på min pump tyckte jag var alldelles för komplicerat, men det jag nu har gjort är att slipa ner huset 0,02mm så spelet har minskat till totalt 0,01 <tumb> och nu går pumpen perfekt. Tryckbegränsaren står på cirka 25bar och maskinen lyfter vad den ska <tumb>

Det som finns av detaljer syns på en av bilderna... dvs det saknas hyttak, handledare, fotsteg osv.osv men det får nog vänta tills jag är nöjd med funktionen och dit är det en bit till  :-\

Jag har alltså provkört ett par timmar ute i sandhögen (0-4 kross sen brorsan och jag stensatte) och då visar sig svagheterna: Jag hade använt en plastbit som krysskil på ett ställe i växellådan, tyvärr utan att räkna på om den skulle hålla... jag utgick från att den håller men så här efteråt borde jag begripit bättre. Nu håller den däremot för nu är det en mässingsbit, vilket resulterar i att något värre går sönder OM det går sönder <tumb>. Ett annat problem, som tyvärr inte blev åtgärdat när jag först upptäckte det är att när diffspärren på bakaxeln väl varit spärrad så frikopplar den inte igen utan förblir spärrad vilket resulterar i att det svänger dåligt och går trögt. Felet är för lite spel när kopplingsgaffeln ska frikoppla... det funkar om jag petar på den men inte när servot ska sköta det. Detta ska fixas imorgon, men det innebär att jag får plocka bort hydraulaggregatet för att kunna ha maskinen liggande uppochner (oljan rinner ur tanken om den vänds uppochner tyvärr, genom pumpmotorn). Men det är inga större problem att ta bort den. Sen ska bakaxeln bort och demonteras så mycket att jag kan öka spelet.

Citat från: Rille skrivet 30 juli 2015 kl. 08:26:38
Ser kanon ut, du sa att redskapslåset går sakta men tycker det öppnar rätt normalt i hastighet sett till verkligheten.
Men öppnar den båda samtidigt, eller vänster först höger sen? För som den öppnar på vänster sida och om det sker samtidigt på höger så är det rätt normalt skulle jag säga.
Du har fått bra tiltvinkel längst ner och högst upp, halvvägs tippar den däremot inte lika mycket som i fullskala. Dem klarar mer.

Redskapslåset är ju 2 cylindrar med gemensam matning och det innebär att den som går lättast rör sig först. Nu har jag som sagt vart ute och provat och det fungerar bra även med "grus i maskineriet" och tiden det tar beror nu efter pumpjusteringen på hur mycket jag varvar pumpen, men på tomgång tar det väl mellan 5 och 10 sekunder.
Det här med tiltvinklar är dock ett problem som jag får studera mer... så småningom får jag nog ändra längden på en eller flera av länkarna och ev. även slaglängden på tiltcylindern. Det är inte helt tillräcklig vinkel för att blött grus ska vilja glida ur helt  :-\.


Det om detta, annars fungerar det bra... pumpen går nästan ljudlöst även vid maxbelastning, och maskinen bär sig åt på ett naturtroget sätt NÄR FÖRAREN lyckas hålla tummarna i styr <tumb>. Men det är en hel del som ska ändras på och i sändaren osv innan jag blir nöjd... men då har jag ju något att göra <happy>

Ikväll har jag kört och spekat i grushögen i 1,5 timme innan jag gav upp till förmån för kaffe. En nyladdad 4000mAh acce laddades direkt efter detta med 1950mAh och av det kan man dra slutsatsen att maskinen drar inte mycke ström. Jag hade ju motorhuven på oxå hela tiden och ingen fläkt, men varken oljan eller de båda motorerna eller elkroniken var mer än ljumma och det bådar ju oxå gott. Tyvärr vet jag inte hur mycket ström hela maskinen drar därför att jag inte lyckats få telemetrin att funka ännu... det viktigaste är det mekaniska än så länge <evilgrin>

Och så ett par bilder då som bara visar hur det ser ut med installationen och accen... trångt, men så länge ventilpaketet är ok så är det inga problem att plocka bort de andra delarna.








Det vart en lång insändare det här... förhoppningsvis kan det blir videobevis på funktionen imorgon efter diffjusteringen.

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

#545
Dags igen... medan jag väntar på att pannkakan ska bli färdig så blir det några bilder på reparationen av diffspärren. Med hydraulaggregatet borttaget och patienten på rygg på operationsbordet :), nu var det praktiskt att det inte fanns något tak på hytten <tumb>







Och själva axeln efter ihopsättning... jag glömde ju naturligtvis (!) att ta några bilder när den låg i delar  [conf]





Och återmontaget i maskinen:








Back in business again <evilgrin>


Jag var tvungen att förbättra slangstyrningen vid svivlarna till redskapsfästet eftersom det blir slipstick i dem när de inte vridits på någon dag. Detta resulterar i att ytterslangen inte är styv nog och det åtgärdade jag så här i CAD:


Och i verkligheten... bild medan maskinen låg uppochner <happy>



Nu ska jag se om det kan bli lite grävande och en filmsnutt
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

Jag lånade en mindre kamera och brorsan filmade... det gick bra att filma men chauffören dvs jag har en hel del att både träna på och ändra på <tumb>

Här kommer då den kortaste snutten 40s, som jag provade att ladda upp på PB både igår och idag med samma resutat dvs misslyckat, efter att den tuggat i över 30min/gång. 3ggr samma resultat. Nu har jag reggat på YT och efter 40min väntan är denna sketna snutt uppe. Bredbandskollen säger UL cirka 0,75MB/s men till YT gick det med 64kB/s dvs MINDRE än 1/10-del. Jag har ADSL och DL brukar ligga på 14MB/s och, som sagt, UL på 0,75-0,8MB/s, och NEJ, jag tänker inte skaffa fiber.

http://youtu.be/7qMme4JQdnU

Om nån av er vet hur man får fart på uppladdningen så tala om det... annars får detta bli den enda video ni får se för jag tänker INTE ladda upp 6min film 1,66GB som kommer att ta minst 7 tim på detta sätt  <megamad> [angry]. I annat fall blir det stillbilder som vanligt
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar


Nu finns det en kort video till som visa redskapslåsningen. Jag håller f.ö på och undersöker om jag kan ladda upp via någon annans dator som har lite bättre anslutning... vi får se hur det går.

https://www.youtube.com/watch?v=KrgU75z-KJ4
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Ricardo

Länge sen jag var aktiv här, men har kollat i "smyg" på den här tråden, MAGNIFIKT fint resultat, kul att se proffs jobba!
Ang videon och dess storlek, vet att Windows movimaker som mig veterligen finns i alla datorer kan spara filmer/klipp i olika kvalité, 1,6Gb råfilm direkt ifrån kameran är bara onödigt och långsamt att ladda upp...
Mvh
Rickard Andersson

Ford Aeromax dc - Zorzi orso tipptrailer
Scania P420 8x8 tungdumper

Gunnar


Och som tack, Ricardo, för tipset om Moviemaker så kommer här en lite kortare och en lite längre videosnutt. Upplysningsvis så minskade filstorleken och därmed uppladdningstiden till cirka 1/7-del av ursprungsfilen när jag lät Moviemaker spara för Youtube... inga inställningar eller ändringar utöver det gjorde jag <tumb>

https://youtu.be/zmnDxN8zAng

https://www.youtube.com/watch?v=MTmSKhG1nJ8
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

bm1113

Riktigt fint bygge Gunnar bra gjort :)

Och så är det med uppladdnings tiderna och ADSL brukar själv sätta den tänkta filmen på uppladdning och gå och se en film på tv eller annat. :)

min senaste film på drygt 10 minuter och 1gb stor tog drygt 2 timmar
MVH Alexander

Gunnar

#551
Jag håller på och testar hur de olika rörelserna ska styras från sändaren. Jag lurar på sådana joysticks som Gcrawler visade på sin grävmaskin, men jag ska testa lite annat först...

Hursomhelst har jag fixat så skopan tippar lite mer när den ska tömmas och så grubblar jag på en rundpumpningsventil så hydraulpumpen inte behöver stanna mellan rörelserna. Problemet är att när jag fixade pumpen lite tidigare i tråden så blev det så bra att pumpen ger över 20bar på tomgång mot stängd ventil och det orkar inte motorn vid det låga varvtalet. Det jag håller på att prova är om jag kan styra överströmningsventilen (tryckbegränsaren) istället så att när alla "arbetsventilerna" är stängda, så ställer ett servo ner trycket till 2-3bar och pumpen går hela tiden. När jag sedan rör en spak/ventil så reagerar även nämnda servo och ställer upp trycket. Eftersom det är ett servo som styr det hela så skulle jag ju kunna få vilket tryck jag vill/behöver antingen via en kontroll på sändaren eller via en eller flera mixrar <tumb>


Det om det, det kommer mera när jag provat, men jag har oxå provkört lite mer och hårdare och då hände följande efter ett tag:





[angry] Det var ju tur att olyckan inträffade hos tillverkaren (jag) och inte hos kunden (oxå jag, förstås). Kvalitetsavdelningen kopplades in och kunde snart konstatera att en av underleverantörerna (jag) hade brustit i förarbetet när dessa delar skulle svetsas ihop [dont]. Röret som sitter mellan armarna var precis lagom (Ø30*1) men det var varmförzinkat så jag svarvade bort det mesta men uppenbarligen inte allt [conf]. Hursomhelst är armpaketet bortplockat och renblästrat och nämnda rörbit ska bytas mot ett nytt rör med tjockare gods och garanterat rent. Sen ska det hårdlödas <tumb>

Alltså, återigen, gör om och gör rätt. Tur att kunden hade förståelse för att olyckor händer, han drabbas ju inte av annat än några dagars leveransförsening <happy>.

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Badboy

Säg inget till kunden (du) du vet hur dom kan bli om dom får reda på slarv i bygget <hands>

Badboy

Gunnar



Tyvärr var ju kunden närvarande  [angry] men mot löfte om förlängd garanti avstod han från att annullera kontraktet  <tumb>. Men jag fick bjuda på en bergskopa som kompensation, men det kan det vara värt. Den skulle dock få levereras vid ett senare tillfälle.

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Ricardo

Jag gillar filmerna, ogillar dock att avdelningen för kvalitetssäkringen hade gått hem för dagen innan leverans till kunden, som tur var verkar ju konstruktören och tillika byggmästaren vara mån om kunden och kompenserar den samma... 
Mvh
Rickard Andersson

Ford Aeromax dc - Zorzi orso tipptrailer
Scania P420 8x8 tungdumper