VOLVO L220G FRÅN SCRATCH

Startat av Gunnar, 25 juli 2012 kl. 22:41:14

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Citgho

Hjul och ingen skopa inom "branchen" så kommer jag på jordbrukstraktor men det har några byggt.
Det jag faktiskt inte sett än är en skogsmaskin med hydraulik

Gunnar

Ah, jag klantade till det när jag sa att det inte hade skopa, det gjorde möjligheterna betydligt färre >:(

Hursomhelst Actros gissade förstås rätt, på en dumper. Det var klart redan när lastaren påbörjades. Men för att variera det LITE så startar jag en ny tråd :D

Men det där med skogsmaskin låter ju onekligen utmanande, och vi har ju Rottne Industri med deras Blondiner två mil från min hemstad Växjö. Det kanske får bli nästa ofullbordade... :) Efter dumpern då.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

swerecon

Det kommer bli intressant, hoppas på en skördare då. Finns ett hemmabygge i tyskland som brukar vara med på filmer från mässor.

Jag hoppas du sparar och dokumenterar allt du gör nu. Det kan ju vara så att någon är intresserad av att "låna" underlaget ;D
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Eirike93

Fy sjutton så fräckt, kan man lägga en beställning direkt? 8)

Om du skulle uppskatta vikten, hur tung blir den tror du? :)
Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer

Gunnar

#34
Om jag börjar med att svara på viktfrågan, så vet jag inte men gissningsvis 10kg. Jag ska se om jag kan få fram vikten i caden. Det är i princip enkelt bara man satt material på alla delarna. Då multipliceras delarnas respektive volymer med specifika vikten för materialet, i mitt fall vanligtvis stål, dvs 7,85kg/dm3.

Men nu hade jag tänkt visa lite hur förberedelse för tillverkningen går till. Alltså beredning för körning i nc-fräs (eller för den delen vattenskärning, laserskärning eller trådgnistning, det sista få av er inte ens hört talas om gissar jag. Jag återkommer till detta längre fram under bygget.)

Jag använder Mastercam som beredningsprogram, det är världens mest sålda om man får tro dem, med långt över 100.000 licenser, men inte nödvändigtvis det bästa ;)

Hursomhelst, så här ser det ut när jag importerat det jag kallar "bakram". (I princip kunde jag importerat hela maskinen på en gång men det blir så grötigt och arbetsamt att tända och släcka det man ska arbeta med så därför tar jag det i lite mera lagom portioner s.a.s.)


Nu gäller det att isolera den del man vill arbeta på/med. Här listas de och man kan tända och släcka dem som man vill.


Som ni ser i bilden ovan så är en av dem grönmarkerad och den visas ensam nedan


Nu gäller det att flytta koordinatsystemet så att maskinen kan känna igen det hela. Ni ser koordinatikonen nere till vänster (de 3 färgade pilarna X Y och Z) på bilden ovan. Jag vill ha min nolla på ett annat ställe och flyttar koordinatsystemet, man flyttar INTE detaljen utan som sagt koodinatsystemet.


Nu ska jag borra hålen först (drill på engelska) och när jag givit programmet ett namn så kan jag välja hålen (cirklarna) i den ordning jag vill borra dem. När det är gjort får jag upp en rad parameterdialoger varav detta är en.


När parametrarna är ifyllda och kvitterade så ser det ut så här. Programmet har nu genererat i detta fall borrprogrammet.


Detta program kan förstås simuleras så man på skärmen kan se hur det blev, dvs man trycker på en ikon och för varje tryck flyttar sig verktyget ett programsteg
Den grå "pinnen" uppe till vänster är borret som står över den första cirkeln.


Här har jag gjort samma sak fast valt konturen runt om för att fräsa. Jag har förstås fått välja en fräs i.st.f borr, och fylla i varvtal och matning osv.


Och simuleringen går likadant som för borrningen. Fräsen står nu där jag ville att programmet skulle börja och jag kan stega (eller för den delen låtan den köra automatiskt själv) runt hela detaljen.


Nu ska vi köra en annan detalj som ligger på ett annat håll i rymden som ni ser. Den föregående nollan satt i den röda ringen, men nu har jag både vridit och flyttat koordinatsystemet dit jag NU vill ha den.


Så är den gamla detaljen släckt och den nya syns ensam, och hela proceduren med hål och konturprogram upprepas.


När alla detaljerna är beredda ser det ut så här i vänsterkanten på skärmen. När som helst kan jag gå tillbaks och ändra vad jag vill i parametrar eller för den delen i geometrin oxå. Om jag ändrar något får jag uppdatera det program där jag ändrat.


Slutligen: så här ser ett borrprogram till min maskin ut (det kan se lite olika ut beroende på vilket styrsystem som sitter på fräsmaskinen)
Detta program borrar i praktiken inte utan det bara stegar fram mellan de olika koordinaterna, och så borrar jag manuellt


Och detta är en del av konturprogrammet runt samma detalj. All programmering jag här visat kan mycket väl göras manuellt på maskinen men det är mycket arbete och risken för felskrivning :-X är stor med tråkigt resultat i värsta fall :)


I nästa inlägg ska jag visa hur jag gör i maskinen. 8)

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Mad Max

Wow! :) Ska bli riktigt kul att följa!
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

swerecon

Blir mer och mer spännande:) Följer projektet med stort intresse.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

MrLinds

#37
Sjysst, ser ut som ett bra CAM program,
måste se om det finns någon demo man kan prova.

Är det ett fanuc styrsystem du har? Vad har du för maskin?
När du bereder bitarna kan du lägga alla bredvid varandra och köra dom i samma uppspänning?

Tycker det är roligt att läsa om det du gör, du förklarar allt i steg så bra.

Gunnar

#38
Citat"Sjysst, ser ut som ett bra CAM program,
måste se om det finns någon demo man kan prova."
Det finns mycket enklare och mer lättanvända program än Mastercam, du behöver troligen bara klara 2 dimensioner (!?) och gissningsvis finns det gratisprogram. Mastercam börjar på 80.000:- och den version jag har som klarar avancerad 3D (Kom ihåg att jag har ju detta program från mitt yrkesverksamma liv) och kostar det dubbla plus årliga avgifter på 15-20.000:- om man vill ha uppdateringar, vilket jag förstås slutat köpa nu ;).


Citat"Är det ett fanuc styrsystem du har? Vad har du för maskin?"
Nej på min maskin sitter det ett Heidenhain 151. Maskinen är en Schweizisk Mikron WF40, med rörelse 600x600x500 (XxYxZ) Det är en typisk verktygsfräs, mycket stabilt och noggrant gjord, med vridbart vertikalhuvud (manuellt, inte styrt via styrsystemet). Man kan också lätt svänga bort vertikalhuvudet och har då en horisontalspindel innanför. Du kommer att få se bilder inom ett par dagar. Jag köpte maskinen ny i mitten på 80-talet (till mitt företag förstås ;)) så jag vet hur den är använd. En verktygsmakare (alltså någon av mina tidigare anställda) är en noggrann och försiktig person så oftast är en maskin som stått hos en verktygsmakare välskött och i gott skick.

Citat"När du bereder bitarna kan du lägga alla bredvid varandra och köra dom i samma uppspänning?"
Nja så funkar det inte... Teoretiskt kan man naturligtvis lägga ihop de program jag visat men de har ju inte samma nollpunkt så i praktiken går det inte. För övrigt är det, i mitt fall, inte samma plåttjocklek på alla detaljerna. Om man vill köra allt i en uppspänning (som vid laserskärning exvis) så måste man placera ut detaljerna "manuellt" (i och för sig finns det program som kan göra det automatiskt) så de inte krockar med varann och bereda som jag visade. För övrigt får man troligen problem att spänna fast plåten så det går att fräsa, vid laserskärning ligger plåten lös på arbetsbordet och laserstrålen flyttar sig i x och y. Det är för att kunna spänna (skruva) fast plåten som jag borrar hålen först. Vid borrningen behöver inte plåten sitta fast så hårt. Kommer du oxå att se på mina bilder.

Fråga: Om jag vill markera "Sjysst, ser ut som ett bra CAM program" från din post och använda det som citat i mitt svar, hur gör jag då? Jag lyckas bara citera HELA din post och då blir ju texten lite mindre och markerad som citat. Som du ser har ju jag kopierat lite i taget från din post, och då ser man inte att det är ett citat.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

MrLinds

#39
Citat

Fråga: Om jag vill markera "Sjysst, ser ut som ett bra CAM program" från din post och använda det som citat i mitt svar, hur gör jag då? Jag lyckas bara citera HELA din post och då blir ju texten lite mindre och markerad som citat. Som du ser har ju jag kopierat lite i taget från din post, och då ser man inte att det är ett citat.


Du skriver [quot e] texten man vill citera [/quote] det ska förstås inte vara något mellanslag i quote.

Okej misstänkte att mastercam var så dyrt när man tittar på deras sida.
Ok ser fram imot mera bilder då.

Ändrade i ditt inlägg, om det var något i den stilen du hade tänkt funkar det som jag skrivit ovan.

Gunnar

Javisst så ska det se ut! Jag ska träna så får vi se om jag lyckas :)
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

MrLinds

Kom på en fråga till.
Hur för du över koderna till maskinen(styrsystemet)?
Va det inte populärt att göra det med en papersremsa med hål i på 80talet?

Gunnar

CitatKom på en fråga till.
Hur för du över koderna till maskinen(styrsystemet)?
Va det inte populärt att göra det med en papersremsa med hål i på 80talet?

:)Jo hålremsa fanns ju då, men det var nog bara äldre maskiner som hade det. Min maskin har inte remsläsare utan man kan antingen använda en svindyr magnetbandsläsare (fint ord på kassetbandspelare) som det stod Heidenhain på, ELLER så kunde man kopiera direkt från serieporten på datorn. Jag startar alltså bara ett gratisprogram (som i mitt fall är gratis från Heidenhain). När jag dockar min laptop så är den automatiskt online med min fräs, och jag kan antingen kopiera hela programmet (max 999 rader, eller block som det brukar kallas) eller, om det är ett långt program (läs 3D-program som kan innehålla många tusen eller 100.000 rader) så körs det online och maskinen "slänger" blocken vartefter de använts. Men under ett sånt program måste ju datorn vara igång. Jag står vid maskinen och väljer mitt programnummer (i min maskin måste det vara ett nummer) och kvitterar så läses programmet in. Om jag kopierat in hela programmet (dvs max 999 block) så kan jag oxå editera det i maskinen.

Egentligen är det inte svårt att skriva programmen (om de är så små och enkla som det vi gör till modellerna) helt manuellt på en ordbehandlare typ anteckningar. När du kommer så långt med din maskin kan jag visa hur man gör om du vill.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

#43
Ska vi fortsätta med lite fräsbilder då :D.

Min datorhörna i min verkstad, ståhöjd i pallstället, det är perfekt hänghöjd med armbågarna ;)


Min högt värderade Mikron, med bord 900x600 och med rörelse 600x600x500. Den svarta grunkan alldeles utanför fräsbordet är en elektronisk handratt som ersätter vevarna på en manuell fräs. Men jag kan alltså bara veva en rörelse åt gången, men å andra sidan kan jag göra det i så små steg som 1/100dels mm:


Det första man gör som verktygsmakare (ni får gärna kalla det yrkesskada om ni vill :D) är att kolla så skruvstycket sitter rakt, dvs parallellt med X-axeln:


Det gör man genom att spänna upp en rak och slät bit i skruvstycket som bilden visar. Sedan sätter man upp en indikatorklocka (i mitt fall är det en s.k. vippindikator, men ni kanske sett en med en mätspets som rör sig ut och in.) och går emot baksidan av biten man spännt upp. Sedan gäller det att knacka på ena eller andra sidan av skruvstycket medan man kör bordet fram och tillbaks tills indikatorns visare inte rör sig en enda hundradels mm. När detta är gjort drar man åt bultarna i spännjärnen som håller fast skruvstycket på fräsbordet.


Då kan vi börja arbetet nu då. Jag brukar ta en skrotbit 10-15mm aluminium och sätta fast den i skruvstycket och så sätter jag nollpunkten i mitt koordinatsystem exvis genom att tangera med en s.k. kantsökare på vänster ände och på övre kanten och knappa in att här är 0;0 i styrsystemet. Efter detta vet maskinen var programmet jag ska köra är placerat s.a.s. I denna aluminiumbit borrar och gängar jag samma hålbild som min färdiga plåtbit ska ha.


På nästa bild har jag klämt fast min, för stora, plåtbit med "klämmetänger" för att borra de hål som ska vara i den och som jag också använder för att hålla fast plåten medan jag fräser. Nu låter jag plåten sticka ut en eller annan mm till vänster och ovanför aluminiumbiten för att det inte ska fattas material någonstans.


Nu är plåtbiten fastskruvad på aluminiumbiten och jag har bytt till en kort 3-skärig 6mm pinnfräs. Det jag gör på denna bild är att jag ställer in var Z-nollan ligger dvs. i detta fall ovanpå plåten.


Här har jag just startat fräsningen. Jag fräser genom hela plåten förstås och någon mm ner i aluminiumbiten oxå. "Klämmetängerna" sitter kvar för att skrotet utanför den färdiga biten inte ska ställa till något när den lossnar.


Lite längre fram...




Och när det precis är färdigt:


Renborstat:


Bortskruvad och avgradad:


Här kan ni se vad denna aluminiumbit varit med om tidigare. Ni ser förhoppningsvis lite konturer från lyftarmarna till maskinen. Som jag sa så brukar jag göra så här för att allt ska stämma i slutänden. Man har inte roligare än man gör sig ;D.


Jag kunde naturligtvis ha lagt två plåtar på varandra eftersom det går åt två men så blev det inte nu...

Kylvätskan är en vattenemulsion med olja och rostskyddsmedel. ungefär 95% vatten. Det är viktigt med kylningen, men man kan stå och spruta med en vattenflaska med pip också, det händer att jag gör det med exvis vid borrning. Men det är ett ögonblicks verk att fräsen bränner och oftast går den då av :'( om inte man kyler tillräckligt. Och det är ju synd för de kostar ju dock en slant. Slipa om dem klarar man inte själv utan en riktig verktygsslip.

Det var allt för idag, det kommer mer så småningom 8)
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

swerecon

Fantastiskt intressant läsning. Bästa tråden jag hittat i ämnet.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490