VOLVO L220G FRÅN SCRATCH

Startat av Gunnar, 25 juli 2012 kl. 22:41:14

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Eirike93

Det där ser väldigt fint ut! :)
Dreven var väl i stål, eller har jag missuppfattat? :)
Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer

Gunnar

Nej dreven är av polyamid (nylon). Finns absolut ingen anledning att ha slamrande ståldrev i den delen av transmissionen som går med högst varv (dvs lägst vridmoment, vilket är det som i praktiken dimensionerar), dvs närmast motorn. De håller, jag garanterar, och går tyst utan smörja <tumb>. De enda dreven som är av stål är de i själva differentialen och det beror på att de är små och att jag inte kan tillverka dem utan trådgnisten. Plastdreven är ju frästa som jag visat tidigare.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Iccccie

Lika snyggt som vanligt! 

Liten fråga bara, möjligt att du svarat på det innan.    Men varför inte köra riktig hydraulisk styrning istället för med servo? Är det för centreringens skull?

Gunnar

@Iccccie: Huvudsakligen för centreringen. Det går visserligen att fixa oprofessionellt genom att placera ventilen på vridningsaxeln, men det tilltalar mig inte så det blir "mekaniskt" till att börja med åtminstone. Med hydraulisk styrning blir mixningen av kanaler ännu krångligare om man inte accepterar att oljeflödet till andra förbrukare minskar när man svänger. Jag har ju redan nu räknat med 2 pumpar på samma axel för att inte lyft och tilt av skopan ska påverka varandra <evilgrin>. Lyft och tilt får alltså varsin pump, och sedan får jag se vilka extrafunktioner som hamnar på den ena eller andra pumpen oxå <tumb>.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

#289
Växellådan ihopsatt och provkörd <tumb>, visserligen inte permanent ihopsatt men ändå...





Och från framsidan där än så länge bara "manöverstagen" sticker ut. De är provisoriska och ska anpassas till oket som ska dra dem ut och in mellan hög- och lågväxel.



Jag är nöjd <happy>. Den fungerar precis så bra som jag räknat med. Den går tyst och fint på bägge växlarna och det går lätt att växla utan slammer osv. Jag har även testat diffspärren, även om manöverdonet till den inte är monterat ännu, och den funkar oxå utmärkt vad det verkar.

Härnäst tänker jag göra åtminstone den främre kardanaxeln och leden, eller rättare sagt axeln, som utgör styrled. Därefter montera styrservot med sin lösa potentiometer. Efter detta går maskinen att köra och då ska jag för första gången försöka filma oxå... vi får se hur det går :-\

Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Eirike93

Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer

G-Crawler

Ser riktigt bra ut, kul att det fungerar bra!

Nu längtar man tills du börjar filma!!  <tumb>

Gunnar

#292
Så har det blivit LITE mer gjort :), dock ingen film :'(
Kardanaxlarna är klara och monterade, fast de ska så småningom (när allt annat är gjort och maskinen körbar) tillverkas med detta utseende eller liknande, dvs se mer verklighetstrogna ut:



Mina ser än så länge ut så här:



Respektive så här:





Det ska naturligtvis INTE vara bult och mutter under kardanaxeln som bilderna visar... man tager vad man haver vid provmonteringen <happy>

Jag har provkört det hela "på bänk", men eftersom jag väntar på servon till växellådan och hydraulventilerna så behagar inte växeln ligga i vid körning utan att man håller i "manöverpinnarna"... och därför kan jag inte låta den köra utan hjulen är uppallade vid provet. Men den är stark, om jag håller fast hjulen så snurrar fälgarna i däcken. Däcken är visserligen inte "fastklämda" mot fälgkanterna ännu men går rätt trögt ändå.
Servona hoppas jag få idag eller imorgon, beställda från Hobbydirekt i Tyskland. De skickades i Torsdags.
Sedan har jag kvar att montera servopotentiometern på "styraxeln" för att det servot ska gå att styra med.

Jag/vi (brorsan är mig behjälplig) har dock ett större bekymmer: ESC, en Robbe BL918 envisas med att vara "Air" dvs motorn går inte att reversera. Detta ska ändras, dels genom ett dj...a omständligt förfarande med sändaren och sedan ytterligare ändring med programmeraren jag köpte till. Via sändaren går det inte att göra den första inställningen av någon anledning... man kan undra varför inte ALLA inställningar kan göras med programmeraren. Vi ska testa andra sätt ikväll...

Jag gjorde dock en "hastighetstest" genom att ta tid på 10 hjulvarv och sedan räkna ut vilken hastighet det motsvarar hos den stora maskinen och det blev inte mer är 9-10 km/tim. Det visar sig dock att det beror på att brorsans batteri var på 6 volt och jag ska ha 3S Lipo dvs mellan 11 och 12 volt så min "riktiga" hastighet bör bli max 18-20 km/tim som jag räknat med. På lågväxel kan jag verkligen krypköra vilket ska visa sig endera dagen <happy>

Fortsättning följer...
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

MrLinds


Olof

Mvh, Olof!

Gunnar

Fixat ESC:n <happy>. Löjligt enkelt om de bara hade skrivit bruksanvisningen på ett vettigt sätt <tumb>.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Olof

Mvh, Olof!

Brage Viking

Har nu läst denna underbara tråd non-stop och kan bara hålla med i  <hands>  <hands>  <hands>  <hands>  <hands>  <hands>  <hands>
Har fått en ny idol som heter Gunnar [dance1]

//Loke
Mvh/Brage Viking

Scania R620 - Scania R470 - Volvo FH12 - NYK 40" Container Trailer

Gunnar

@Brage Viking: Det var ju trevligt att höra <tumb>. Då har du haft att göra en stund kan jag tänka mig...

Även om jag varit tyst några dagar nu så innebär inte det att jag inte gjort något :).

Jag har haft maskinen körbar, och kört oxå förstås (utan hydraulik än så länge), och som med alla "prototyper" är det lite att ändra och förbättra: Jag har fått mina servon och monterat de 2 som sitter på växellådan. Det fungerar bra. Växeln ligger på en trelägesbrytare med friläge i mitten.
Styrservot är testat och fungerar, men inte bra, så därför håller jag på med montering av ett digitalt dito. Jag köpte ett Savöx SC-1256TG som ger 20kpcm vid 6volt. Det var bökigt att löda bort/isär återföringspotentiometern från kretskortet men det gick till slut. Nu är en extra treledare utdragen ur servot till den externa poten. Det behövs ett nytt fäste för denna för den gamla och den nya är naturligtvis inte lika. Jag har emellertid monterat servot i maskinen och konstaterat att det svarar mycket bättre när jag vrider poten för hand.
Här är en länk som förklarar skillnaden mellan digitala och analoga servon och för- och nackdelar med dem:
http://www.futaba-rc.com/servos/digitalservos.pdf
Det jag ville åt är att det digitala har fullt vridmoment oavsett hur lite du svänger/rör spaken. Det gamla var inte starkt nog vid små spakrörelser utan först när jag svängde lite mer... Inte godtagbart <tumb>. Nackdelen med det nya servot är att det går för fort trots att jag då har det nedväxlat 5:1, men det fixar sig i sändaren.

Radio har jag ju inte ännu utan jag snyltar på brorsans FC16 boat and truck, men jag lutar starkt åt en Robbe/Futaba FX20, vilket i praktiken är en Futaba 8FGSuper (12+2 kanaler) fast inbyggd i en pultsändare typ FC16.
Samtidigt med Savöx-servot köpte jag oxå 3S-lipo, vilket resulterade i MYCKET bättre "fartegenskaper". Nu går maskinen realistiskt fort vid lastningsarbete UTAN att växla <happy>.

Det som ska göras närmast, bortsett från poten till styrservot, är att fylla bakaxeln med diff och spärr. Hittills har jag bara haft "framhjulsdrift" utan diffspärr vilket minskar framkomligheten...

Det var förmodligen allt för idag, nu närmast  [coffe]
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

G-Crawler

Kul att du pillar vidare! :)

Men skulle det inte vara enklare med hydraulisk styrning än att jäklas med servona?  [conf]

Att göra en extra ventil är väl inget problem för dig, eller var det centreringen du ville åt med servot?