VOLVO L220G FRÅN SCRATCH

Startat av Gunnar, 25 juli 2012 kl. 22:41:14

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Gunnar

#15
Så ni som inte har den möjlighet som jag har, tänkte jag enkelt beskriva hur jag gjort modellen (cad-modellen)

Jag började med att tanka hem broschyren på maskinen från Swecons hemsida. I slutet på denna broschyr, när man dreglat sig igenom allt före, så finns det bilder rakt från sidan osv, med tillhörande måttsättning.
Jag klippte ut denna bild och klistrade in den i Inventor (cadprogrammet jag använder). När man bestämt vilken skala man vill rita i, i mitt fall 1:13,5 så skalerade jag bilden så att hjulavståndet blev det rätta. Då blir ju allt det andra förhoppningsvis rätt oxå. Så här ser det ut då:



Därefter är det i princip bara att rita/kalkera av det man ser. Eftersom bilden bara är 2-dimensionell (inte har någon tjocklek) så måste man ju rita de plana plåtarna lite "ovanför" bilden, för att de ska hamna på rätt ställe när man ser det hela i 3D. Den som är petig ser att det jag ritat/konstruerat inte stämmer till 100% med bilden, det beror på att jag har fotograferat den verkliga maskinen, som jag tidigare skrev, och har det avvikit har jag valt verkligheten :) om det gått

Hursomhelst, så här ser det ut då:



Om jag nu vrider bilden lite så förstår ni bättre vad jag skrev om "ovanför" bilden:



Om jag sen släcker bilden så syns bara det jag ritat/konstruerat:


Som ni förstår vill jag helst förstå vad jag gör, och svarar gärna på eventuella frågor så långt jag kan.
Ni som inte intresserar er för det fördolda kan ju bara titta på bilderna ;)

Det som har gått att få ut ur broschyrer och bilder är gjort på detta sätt.
Det som kommer så småningom, växellådan, hjulaxlarna med sina diffar och mellandiffen är inte från den verkliga maskinen förstås. Någon måtta får det vara, utan det är helt ur mitt huvud, men det kommer delvis bestå av delar som går att köpa. Exvis går axlarna att köpa men det gör jag inte för det roliga är att konstruera och sedan få tillverka med egna händer. Det blir inte alltid bra, men då får man som bekant ändra/göra om >:(
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

swerecon

Perfekt, detta gillar jag. Mycket bra att du förklarar hur det fungerar. Med lite mer kunskap kan man kanske göra samma sak är själv så småning om. Fortsätt såhär :D
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Actros861

Det här kommer att följas, riktigt avundsjuk på att kunna göra en sådan maskin från scratch.

Hoppas man får se den i verkligheten någon gång :)
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Thomsson

Fantastiskt projekt,såna som man bara sett på de internationella sidorna förut.
Oerhört kul att du delar med dig av detta.
Vad blir det för mått på modellen?
Vad har du för tidsplan på ett projekt av den här kalibern?

Kör hårt.


Gunnar

Till Actros:
Hoppas man får se den i verkligheten någon gång :)
[/quote]
Det hoppas jag med :)

Till Thomsson:
Jag var faktiskt tvungen att mäta upp i caden hur stor den blir (det borde jag ju faktiskt veta):
LxBxH skopan oräknad (alltså till skopans infästning i lyftarmarna) 540x240x285, hjulen eller rättare sagt däcken Ø140x53breda.
För ögonblicket vet jag inte om jag ska försöka tillverka en däckform och gjuta själv eller om jag ska köpa antingen från Barnhausen eller Liebhermodelle, vi får se.
Tidplan var förb... viktigt mot en del av de stora kunderna under min yrkesverksamma tid, men inte nu. Nu styr lust och inspiration, inte minst glada tillrop från meningsfränder. Men allvarligt talat så blir det nog inte hjul på den förrän till vintern. Jag misstänker att det stora arbetet kommer att vara hjulaxlar, diffar osv. Men de är redan konstruerade så det är i princip "bara" att tillverka dem, och hoppas att de funkar som tänkt. Som en liten teaser kan nämnas att jag skaffat 4 mindre skruvdragare som blir rånade på sina planetväxlar och kommer att bli navreduktioner. De är trestegade, dvs det är tre planeter efter varandra, men jag ska använda två steg annars kommer maskinen att röra sig i ultrarapid. Växellådan blir bara tvåväxlad, en "arbetshastighet" och en avsevärt högre "transporthastighet". Skalenliga hastigheter förstås. Motorn blir en outrunner på nominellt 130W vid maxeffekt. En likadan motor driver hydrauliken. Styrda förstås av varsitt fartreglage, som redan finns hemma tillsammans med motorerna.

Slut för idag, det måste ju bli något kvar att berätta ;)
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

SWE IROC

Oj vilket trevligt projekt!

Det här kommer följas, kul med någon som bygger från scratch, kommer säker dyka upp många bra tips som man kan suga till sej under byggets gång, spännade att se fortsättningen på ditt projekt.  :)
Mvh // John

Gunnar

#21
Lite fler bilder och beskrivningar. En annan av mina hobbies är foto, mest och helst macro, så därför borde jag ha fotat mer. Men när man kommer igång med något så blir fotograferandet ibland bortglömt. Hursomhelst, därför blir de första billderna idag ur caden. De visar hur framvagnen i modellen, och för den delen i verkligheten oxå, är ihopsvetsad av i huvudsak plana plåtar.





Och så här ska det bli när allt (?) är med. Här syns oxå stänkskärm och några slangfästen samt bultarn/axlarna som armar och cylindrar är ledade på.





Ihopspänt inför "svetsning". Bronsbussningarna för cylindrar mm är hårdlödda i förväg. Jag hårdlöder på några punkter för att hålla ihop det hela bättre och på ett par ställen (öronen för tiltcylindern exvis) som jag tycker behöver bättre styrka än vad tennlodet ger. Gummibandet håller bara upp bottenplåten medan jag fotar







Jag har inte lött allt på en gång, utan jag har gillrat upp det hela så att den "svets" jag skulle göra har legat någotsånär vågrätt. Sen har jag klippt av en lagom lång bit lödtenn (fortfarande radiotennet jag nämnde tidigare) och rullat den under en liten träbit på bordet så att den blev helt rak. Därefter har jag lagt den där svetsen skulle vara, penslat på lite lödvatten (det är svårt att få tennet att flyta ut snyggt på stålplåt utan lödvatten) och värmt försiktigt med gaslågan tills tennet flutit ut snyggt. Som ni ser lyckas det oftast bra, men ibland (som oxå syns) så blir det lite för mycket eller för lite. Är det för mycket så går det relativt lätt att "hyvla" bort med exvis en pianotråd med rätt diameter som slipats så man får en egg att hyvla med. Är man försiktig ;) med gaslågan är det inga problem att göra likadant med resten av svetsarna.













Det som underlättar ett sånt här bygge är ju att i verkligheten är ju allt gjort för att kunna svetsas ihop med typ kälsvets, genom att den ena plåten sticker ut lite under den andra ;)

Nu har jag i princip visat hur långt jag kommit. Jag ska nu fortsätta med bakvagnen och då ska jag ta lite bilder som visar hur jag satt upp i fräsmaskinen osv, men det kanske dröjer en vecka tills dess.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

Jag glömde en sak i ovanstående: Undrar ni över något så fråga. Det är en av de viktigaste fördelarna med ett forum som detta :)
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

MrLinds

Snyggt, ja lite foton när du bearbetar bitarna är kul att se för oss som är maskinintresserade.

Jag kommer nog på en del frågor sen.

Actros861

Så snyggt...tänk om man hade kunskapen och maskiner att göra sånt själv.
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

swerecon

Man blir riktigt avundsjuk på någon som har både kunskap och resurser. Men en fräs står högt på önskelistan sen en tid tillbaka.  Fortsätt fresta oss med dina härliga bilder på projektet.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Gunnar

Det glädjer mig att ni tycker det är intressant :).

Det är lite tveeggat att visa så mycket som jag gör eftersom jag utan tvekan har resurser som de flesta inte har, men tänk på att jag är mycket äldre än vad de flesta av er är, så jag har haft längre tid än ni att skaffa dessa resurser. Men min ärliga önskan är att så många som möjligt får ut något av min tråd. Man får göra vad man har möjligheter till och det ska värderas efter det. Och man ska inse att det ALLTID finns de som kan mycket mer, och har mycket mer än man själv. Det viktiga är att man gör något, och gör det så gott man kan.

Även jag har kollat mycket på de tyska forumen, och där finns ju en del mycket imponerande projekt, men tyska är ett bökigt språk (trots att jag läst det några år i skolan för bortåt femtio år sedan) och jag tycker det är för mycket "klappa mig på axeln", så jag tittar mest på bilderna. För övrigt tycker jag det mesta handlar om ännu en "Bruderumbau" och det roar inte mig därför att slutresultatet är alltid fortfarande samma maskin med samma utseende. Det man vill se är ju komplettering med redskapsväxlare, pallgafflar, plogar och vad det nu kan vara.
Grävmaskinerna som en del av er har är väl bland det mest avancerade bland arbetsmaskinerna, enligt min mening. Men någon sådan finns inte på min lista. Ännu ;)

Jag har dock mer på min lista än min lastare, och det har hjul men ingen skopa.... och det är ingen dragbil med trailer för lastaren, för den får min bror stå för 8)

Bygg vidare och ha roligt!
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Actros861

Väghyvel eller Dumpers är nog det enda jag kan komma på som har hjul men ingen skopa.

Dumpers står för övrigt högt upp på min önskelista just nu, har ju både grävmaskin och hjullastare.
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Ellis

Riktigt mäktigt projekt!
Tummen upp för det! :D
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Gunnar

Actros: Om jag bara får de två att välja på så blir det dumper, men nog finns det väl mer på hjul i denna kategori?!
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar