VOLVO L220G FRÅN SCRATCH

Startat av Gunnar, 25 juli 2012 kl. 22:41:14

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MrLinds

Hur går det här? det var länge sen vi fick se några nya blanka saker <poke> <wow> <drool>

Gunnar

Det går lite trögt  :-\ . Jag ska just börja med tillverkningen av däcksformen, så den är klar för "provkörning" när jag får ävjan att gjuta med  <tumb>. Sedan håller jag också på med kulleder/kardanaxlar fast det krävde inköp av en extra fräschuck att sätta i delningasapparaten, och den kom först idag så det blir kanske lite gjort i helgen. Jag har blästrat men ej målat fram- och bakvagn. Ska skaffa färg imorgon hoppas jag.
Det finns mycket att göra men det känns som att däcken är det som lockar mest, det är för tillfället den största utmaningen... Annars kretsar funderingarna kring växellåda/diff mellan fram- och bakaxlarna. Jag har konstruerat om den några gånger och får väl erkänna att jag inte är nöjd med den ännu. Jag måste ju åtminstone själv vara nöjd och tro att det blir bra innan jag tillverkar, även om risken finns att jag får göra om... >:(

Men var bara lugn jag återkommer  <happy>.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

#137
Jag har varit tyst ett tag nu... har grubblat lite på hur saker ska göras...

Min motor/växellåda är nu färdigkonstruerad och ser ut så här i cad (tillverkning pågår och bilder kommer så småningom). Bilderna är sedda från vänster bakhjul med "sidoplåten" borttagen. De 2 röda servona manövrerar hög/lågväxel respektive diffspärr mellan fram- och bakaxel:



Lite större bild:



Och ett snitt genom hela härligheten:



Och en lite större bild även på själva växellådan:



Här är en lite tydligare bild/ritning för den som vill försöka förstå hur den funkar <evilgrin>. Notera att i växellådan ingår även differentialen mellan fram- och bakaxeln. Det är "klumpen i botten på lådan med kardanknutarna i fram- och bakända <tumb>:


Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

#138
Jag kanske ska visa lite mer av däcken oxå, eller rättare sagt däcksformen.

En bild visar (kanske) hur den "fungerar". Jag har inte bestämt mig för ännu om jag ska avslöja allt  :-\



Jag håller på även med den, men det är mer (mycket mer) arbete än jag trodde. Jag har fått, eller snarare köpt, polyuretanmassan och det övriga som behövs i kemikalieväg och ska provgjuta en "planka" för att få en uppfattning om hårdhet, töjbarhet, hur mycket färgpigment jag måste blanda i för att det ska bli SVART, osv.

Om jag slår ut kostnaden för köpt material (gummi mm), men inget arbete, utslaget på de cirka 12 däck det räcker till så blir de nästan lika dyra som Barnhausens. Ingen bra affär alltså men målsättningen är inte att det ska bli en bra affär utan ett resultat som jag accepterar och att det är roligt och utmanande att göra <tumb>.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

MrLinds

Eh <wow> kan man göra egna växellådor och få det att funka.

Du är fan min idol <beer>

Sen till gjutformen av däcket, har du tilräkligt med lufthål? Tycker jag inte ser några på cadritningen.

Gunnar

CitatEh <wow> kan man göra egna växellådor och få det att funka.
I princip skiljer ju inte min låda sig från Tamiyas eller någon annan... vad gäller funktionen. Jag har bara placerat mina kugghjul lite annorlunda och med kuggtal som ger den utväxling jag vill ha. Måtten är 60x60x43mm plus att allt är kullagrat. Kugghjulen kommer jag att fräsa av polyamid (nylon) för att de ska gå tystare än metallhjul. Eftersom varvtalen i "motoränden" (till skillnad mot ute vid hjulen) är höga så blir krafterna på dem relativt små, så plast håller gott och väl. Ute vid hjulen är varvtalen låga och där blir krafterna mycket större, men där sitter det planetlådor som tar belastning på ett mycket bättre sätt än en "vanlig" växel plus att sista steget i planetlådorna är av stål  <tumb>.

CitatSen till gjutformen av däcket, har du tilräkligt med lufthål? Tycker jag inte ser några på cadritningen.

Lufthålen, Ø1mm, ska borras på lämpliga ställen i bokstäverna. Formen ska ligga ner som den visas här, när man gjuter. Jag ska gjuta under vakuum för att garantera att det inte blir några luftfickor  <tumb>. Lufthålen kommer att mynna i spåret på översidan, så det ska förstås dit ett "lock" ovanpå. Vakuumet åstadkoms med hjälp av en tryckluftsejektor.

Det är bl.a detta jag ska testa med min provgjutning.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Olof

Mvh, Olof!

MitzuRazing

Fantastisk morsomt å følge med på bygget ditt!  <drool>

Jeg er mektig imponert  <tumb>  <tumb>

Ellis

Ska bli ett riktigt nöje å se slutprodukten! Givetvis den helt färdiga produkten men vi börjar med lådan  <happy>
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Gunnar

#144
Det här är bara en test med en större bild för att se hur det blir <tumb>

Denna bilden tog jag bort 2017-07-14

Och enligt min mening så blir det mycket bättre. Tack, Ampen, för att du ändrade så bilderna kan vara 1100 breda i.st.f 800  <happy>.

Nu gäller det att komma på hur man får ny text som skrivs EFTER bildtaggen (på en ny rad) att hamna på en ny rad och INTE som, på min skärm åtminstone, nere till höger om bilden för att sedan fortsätta på den nya raden. (som den skulle hamnat på från början!)
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

#145
Jag provar igen...

Denna bild tog jag också bort 2017-07-14

Har det hamnat på en ny, egen, rad? Ja, det har det! Vad jag gjorde var att sätta dit en . (punkt) direkt efter bildtaggen och därefter ny rad med texten  <happy>. Om ni (som tycker att utseendet har någon betydelse) tittar noga ser ni punkten nere i högra hörnet av bilden.

Nä, nu håller Ampen på med något för nu är det inte som jag skrev ovan >:(
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

#146
Borttaget av mig.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

MrLinds

Japp bara testade lite grejer. [vogel] Hojta till sen om du vill att jag ska rensa bort dina tester.

Gunnar

Ja nu är det bra igen, med 1100 breda bilder  <tumb>. Då är det "bara" diskussionen vi har på galleritråden, för det där med att kunna zooma tilltalar mig verkligen.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

MrLinds

Titta nu på dina bilder ovan, ungefär så jag vill att det ska vara 800x600 sen när man trycker på den blir den större.

Är vi på samma sida med en sån funktion?