VOLVO L220G FRÅN SCRATCH

Startat av Gunnar, 25 juli 2012 kl. 22:41:14

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar

Hej, jag tycker det är lite dåligt med Volvolastare här, så därför tänkte jag ändra på det och ge Cat966 lite konkurrens.
Jag har hängt en del på RSB, fast inte registrerat mig, så därför vet jag att en del av er har Vedicos Cat. Men nu hör inte
jag till de som gör det lätt för mig utan jag bygger min helt från scratch. Jag fick en MotorArt L220E i skala 1:50 av min
bror. Med den, Volvos broschyrer och massor av fotografier på den riktiga maskinen från en visningsdag hos Swecon har
jag ritat den i Cad (Autodesk Inventor, för er som möjligen vet något om cad). Jag försöker så långt möjligt efterlikna
originalet även när det gäller materialtjocklekar och sättet detaljerna är ihopfogade. Är det svetsat i verkligheten ska det
se svetsat ut på modellen också, likaså ska materialtjocklekarna vara någorlunda skalenliga också, osv osv. Skalan ja, jag
bygger den i skala 1:13,5 som en gyllene medelväg, det tycks variera lite beroende på fabrikat. Det blir förstås hydraulik,
fast jag tänker försöka göra även pump och ventiler själv... vi får se om jag fixar det. Cylindrarna har jag redan gjort, ni
får se när bilderna kommer.
När jag kommit underfund med hur man får in bilder här så kommer det sådana. Jag blir tvungen att erkänna att jag inte
vet och inte hittat någon hjälp heller. Jag är nämligen nybliven pensionär och har hittills bara läst vad andra skrivit och gjort.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

swerecon

Härligt och välkommen till forumet. Det skall verkligen bli spännande att följa projektet. Jag är ju dessutom en av dom som har en Wedico 966:a. Håller med om att det blir lite tråkigt med samma typ av maskiner hela tiden. Tur det finns såna som du som vågar ge sig på egna byggen. Kör på bara.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Olof

Grymt kul!!
Detta projekt kommer följas :)
Mvh, Olof!

MrLinds

Välkommen hit, den här tråden kommer följas med spänning då jag själv går i dom här hjullastartankarna.

Angående bilder så finns det några alternativ, det finns en flik som heter bilagor och andra tillval under där man skriver inlägget. Där kan man välja att bifoga bilder men med max 128kb per bild men bara 4 per inlägg.

Det jag skulle rekommendera är att gå in på www.photobucket.com och registrera ett konto där.
Det är gratis och lätt att hantera, sen kopierar man in URL adressen till bilder direkt när man skriver inlägg.

Hoppas det var till någon hjälp och lycka till med projektet.

Gunnar

Hej och tack för välkomnandet!

Jag reggar på Photobucket under dagen så får vi se om jag lyckas med bildvisningen...

Skriver man bara det man vill och sedan på raden under klistrar in URL:en från PB?
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

MrLinds

Stämmer bra de, du kommer se när du är inne på pb då finns det fyra alternativ. Jag brukar välja den nedersta som är URL. När man trycker på den så kopierar den automatiskt och sen bara klistra in under texten.

Är man osäker så kan man klicka på förhandsgranska, så kan man se hur sitt inlägg kommer se ut. Då ska bilderna som man klistrat in visas också.

Gunnar

#6
Jaha, reggat på pb, så vi testar väl då... UPPDATERING 2017-07-14 EFTER FLYTT AV ALLA BILDER TILL  www//picr.de
För att kolla hur stora bilderna blir och ser ut så har jag tagit några skärmdumpar från cad-modellen. Lyckas det så kommer det så småningom bilder ur verkligheten oxå.
För den som undrar så är cadmodellen inte komplett ännu, det blir den väl kanske aldrig utan jag kompletterar vartefter jag behöver och kan bestämma mig.







Och nu 2 tvärsnitt, för det är lätt fixat i cadvärlden. Notera att man ser INTE allt som ingår i diffarna exvis.






Jag har förhandsgranskat och det såg ju ut att funka, så då kör vi.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

Kul, då kanske någon kan tala om för mig hur jag får dit min avatar under mitt namn oxå.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

MrLinds

Wow riktigt snyggt. Har du jobbat med CAD tidigare?

Avataren laddar du upp på samma ställe du skriver signaturen i profilen.

Gunnar

Ja, jag har haft eget företag som tillverkat verktyg och specialmaskiner till bl a bilindustrin, i över 30 år :)
Så mina hobbies har legat nere rätt länge... men nu blir jag, om inte barn, så åtminstone ung igen. Nåja, yngre...

Min avatar hamnade inte där den skulle, vad blev fel. I min signatur skulle den nog inte vara utan där ni andra har den.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

MrLinds

Ladda upp personlig bild ovanför där man skriver i signaturen.

Gunnar

#11
Då tar vi några bilder från verkligheten ;)

Jag har NC-berett och nc-fräst alla delar. Det mesta i stålplåt, inte för att det behöver vara stål utan för att det är lättare att få tag i stålplåtsbitar av olika tjocklek än vad det är att få tag i exvis mässing. Det går för övrigt både att svetsa, hårdlöda och tennlöda bara man förbereder på rätt sätt.
Hursomhelst det jag visar nu är tennlött för det var aldeles för svårt att få silverlodet att flyta ut så snyggt som jag ville. Men med tenn gick det ju och håller gör det ändå eftersom ytorna som lodet binder till är stora.

Delarna till lyftarmarna, eller vad det nu kan heta i verkligheten :)


Ihopmonterat inför lödningen. Jag lade ringar av radiolödtenn (Ø1,2mm) där det skulle "svetsas", penslade på lite lödvatten och värmde försiktigt tills det flöt ut.



Och så här blev det, lite puts får man räkna med, men jag tycker det blev rätt bra.


Mässingsbussningarna för lagringarna som syns på sista bilden är dock hårdlödda.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

swerecon

Ser jättebra ut. Det kommer bli ett kanonprojekt om du håller den stilen genom hela bygget.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Olof

Mvh, Olof!

Gunnar

Till Swerecon: Stilen kommer jag att hålla, frågan är bara hur lång tid det kommer att ta. Men det sporrar ju att ha visat upp sig och att andra är intresserade av det man gör plus, givetvis, de råd, tips och kommentarer man får.

Det blir nog bra så småningom.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar