Actros 2551 (mp4)

Startat av Actros861, 29 september 2012 kl. 21:22:23

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Actros861

I torsdags när jag kom till jobbet så stod denna på gården. Mercedes Actros 2551 <drool>



Blev väldigt nyfiken och gick bort och kollade på chassit, det var ett vanligt chassi med containerlås avsett för 7,2meters flak alltså inte anpassat för våra 6,6meters. Det var dock en liten sak som inte stämde, och det var att det satt flakstopp precis framför de främre containerlåsen vilket fick mig nyfiken på om det kanske kunde vara en demobil som vi skulle låna. När jag kom in på kontoret visade det sig att så var fallet också  <bounce>

Tyvärr fick jag inte ha den på torsdagskvällen eftersom de skulle fixa ett par saker för att underlätta flakbyten. På fredagen skulle de fixa detta och så skulle jag ha den på kvällen sen. Med stor nyfikenhet och förhoppning om att få köra något helt annat än vad man är van vid så körde man till jobbet och när man kom ut så stod bilen lastad och klar för avresa  <hands>

Provkörning är ju alltid kul men att köra och jobba med sakerna är ju en helt annan sak, speciellt spännande är det när man bara får nycklarna utan några som helst instruktioner om vad knappar är till för och hur saker och ting fungerar.

Tog några bilder med mobilen på natten när jag höll rast så kvalitén är inte den bästa men så är det när man har minne som en... och glömmer kameran hemma  >:(





Det ser lite dumt ut med mejeriets korta flak på en bil som denna :P



Det måste ju synas att man kör Merca så stjärnan är bakgrundsbelyst :)



4 steg mot himmelriket.



Inte mycket till analoga mätare, men i färddatorn däremot kan man få fram allt möjligt konstigt.



Stereon blev jag inte alls klok på, men lyckades få in en kanal som spelade vettig musik sen fick den vara kvar där också :P



En smått obehaglig sak är att om bilen bara rullar så frikopplar den växellådan, gissa om man tänkte både det ena och det andra när den gjorde det första gången.



Om man nu skulle glömma vad det är man kör så kan man bara vända sig om och kolla på undersidan av överslafen :P



Allt för nu, på måndag sitter jag i bilen igen. Kan ju säga som så att nästa gång vill jag i alla fall inte jag ha häst och vagn igen (Scania), skillnad som på natt och dag alltså. Här har Mercedes verkligen lyckats, gisses vilken go bil att köra trots den höga hytten, 3,93meter hög är den :o
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

MrLinds

Men skulle det inte göra sig bra med breda framdäck? Ser så väldigt fel ut med dom där smala.

Actros861

Jo absolut, även på boggin ligger det små hjul. Det är någon specialbil med så lågt luft/rullmotstånd som möjligt. Där finns ingen keps heller på den och den är väldigt sparsamt utrustad med allt.
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Mullis

Vilken fin bil du fått provköra, tufft med stjärnan som är bakgrundsbelyst...
/ Mullis

Avesta RC Klubb, member of Avesta Drift Mafia.
Kalmar DRF Projekt

Pierre_r

Vi fick in en actros (mp3 tror jag) på jobbet idag, den hade den fronten som fanns innan denna kom.
Måste säga att om man jämför med Volvo, Scania, Man och Daf så är actrosen den som det är absolut bäst att gå in och ut ur hytten på.
Stora breda trappsteg hela vägen och inte smala i början och bredare ju högre upp man kommer.
FH16 som är extra höga där fram är inte roliga att klättra upp i alls... första steget är ca 40cm ovanför marken..

Volvo är absolut sämst att hoppa in och ut ur pga att det första steget är så smalt så man får nästan svänga sig upp i hytten.
på 2:a plats kommer Daf, Scania och Man har ungefär samma storlek på deras fotsteg. Volvos  Volvonault" FE,FL fotstegen är breda och bra men det första är alldeles för högt upp för en sån liten modell.

Som mekaniker så hoppar man ju som en apa upp och ner ur hytterna på dom olika bilarna ibland....

MrLinds

Jag såg nu när jag tittade på bilderna igen att det var två tankmätare?
Vad är det i den blåa tanken?

Pierre_r

Ad-blue.
Fast det kallas grispiss av nästan alla som säljer det och består mest av ammoniak (precis som piss gör)
Det ska rena avgaserna innan dom åker ut ur avgasröret.
Det roliga med ad-blue reningen är att om man råkar köra slut på det så sätter datorn en felkod som raderar sig själv efter ca 400dagar...
så att tex polisen ska se om man har kört utan och kan ge en böter för miljöbrott om dom vill...