scania R730 tridem

Startat av ulooslagg, 25 juli 2012 kl. 21:53:38

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ulooslagg

Så nu är det dags att uppdatera lite igen då
Har haft problem med datorn å litte tid till å lägga ner på det här men nu är det full 

ulooslagg

#16

ulooslagg

de va litte pilrigt att få till blinkersen i fotsteget men det blev bra till slut


å så en bild på min boggielyft de e bara en prototyp om den visar sig funka blir den i aluminium sedan

MrLinds

Det går framåt i bygget <tumb>
Tack för pappret jag fick på Scania och det var trevligt att få ett ansikte på dig,
Det var synd att jag var mitt uppe i att köra grävare just när du titta förbi men vi lär ses igen hoppas jag.

Olof

Mvh, Olof!

Ellis

Citat från: ulooslagg skrivet 16 september 2012 kl. 14:54:42
å så en bild på min boggielyft de e bara en prototyp om den visar sig funka blir den i aluminium sedan

Skulle vara kul å se lite mer av denna konstruktion  <popcorn>
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

ulooslagg

#21
ska försöka visa så gott det går på konstruktinen till boggilyften
här e en bild snett bakifrån där ser man fästet som sitter i axeln som sedan sitter i skruven som är kopplad till vinkeln
som sedan bara dras av ett servo

den långa axeln som får mellan servo å vinkeln ska inte vara ledad som på bilden (hadde ingen nog lång stång) <stup>
se till at servot lägger sig i ändläge precis då det har dragit färdigt så slipper de ligga å jobba när boggin e hissad <hands>
hoppas min förklaring gav lite info
det lilla servot som sitter bakom sista driven är till styrningen på sissta axeln

Ricardo

Det ser fint ut, antar att du har gjort så sista axeln kan följa med underlaget i nerfällt läge?
Jag förband min 1a axel på min 3axlade tipptrailer med en wire som slackar när servot är i nedre ändläge.
Och jag verkar inte vara den enda som använt krympslang som kabelbanor...   <happy>
Mvh
Rickard Andersson

Ford Aeromax dc - Zorzi orso tipptrailer
Scania P420 8x8 tungdumper

ulooslagg

 <happy>jupp sista axeln löper med underlaget når den e nefäld
skruven som går från axeln till vinkeln är längre en slaglängden på axeln  <happy>

swerecon

Du har en intressant lösning där. Jag må vara lite korkad men är inte med helt på hur du byggt det, i detalj. Bilderna är lite lite för när för att få en bra överblick för min del. [vogel]
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

ulooslagg

 <bounce>då gör vi ett nytt försök


aluminium plattan e skruvad i axeln med dom två yttre skruvarna den mitre löper i ett hål som e lite förstort

så här ser vinkeln ut när boggin e nere


å så här ser det ut när boggin e uppe


skruven som går ner till axeln är lite för lång så att axeln kan följa med underlaget vi nerfäld boggi.
sedan är det bara en stång fram till servot som ska sköta det hela


axeln som går fram till servor ska inte se ut som på min lol
har ingen nog lång stång (finns på inköpslistan)
hoppas att jag lykades förklara hur det ska funka [vogel]

swerecon

 <tumb> Nu såg jag hur du gjort, vad en liten ändring på kameravinkeln kan göra. Skall nog göra ett försök på den idén <tumb>
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

ulooslagg

så litte bygg bilder åxå
mycke pillrande med dioder



smd dioder från dansken e inte stora

men smiiga efter som dom redan e lödda å förtäjpade på baksidan med dubbelhäftande


Åså naturligtvis kort på mitt nya chassi i full skala


ulooslagg

Mmm tog några nya bilder innan jag förökte mig på igen  <stup>

Actros861

Det jobbet med dioderna i kepsen är jag inte ett dugg avundsjuk på. Gjorde det på min R620 och till en på RSB, fy vad pilligt det var  <megamad>
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/