Tungdragarekipage

Startat av Actros861, 25 juli 2012 kl. 19:42:59

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Vilket märke på dragbil

Scania R730 Topline 8x4/4
15 (68.2%)
MAN TGX XXL 41.680 8x4/4
7 (31.8%)

Antal personer som röstat: 22

Omröstningen har avslutats: 23 september 2012 kl. 20:08:21

MrLinds

Varför vänta, bara börja bygga <poke> <whip>

Actros861

Skulle göra det va, nej måste slutföra det jag påbörjat. Har 6 stycken nästan färdiga projekt.
Det är väll inte helt omöjligt att jag kommer bygga dessa båda tungdragare och den 8axlade trailern samtidigt :)
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Mullis

En MAN vill jag se, men det blir nog bra med en SCANIA också...  <megamad>
/ Mullis

Avesta RC Klubb, member of Avesta Drift Mafia.
Kalmar DRF Projekt

Mad Max

Hej.
Är själv lite inne på att bygga en tungdragare nu när min "standard" Scania börjar bli klar. Det var min första så jag har typ byggt den direkt från beskrivningen. Nu med lite mer kött på benen så skulle jag vilja bygga en bil med mer modifikationer.
Du skrev att den ev skulle vara 3 axlad. Gör du sista hjulparet med styrning eller med 3 drivande axlar? Jag är lite inne på 3 drivande axlar men det kanske blir för svårt att få en bra svängradie med en maskintrailer efter. Vad tror du?
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Actros861

Nej denna blir fyraxlad, har bara inte bestämt hur axlarna ska sitta. Det jag har som alternativ är: dubbla framaxlar med tandem bak, enkel framaxel med tridem bak och då antingen sätta den styrande framför eller bakom drivaxlarna.

Tre drivaxlar bak är inget jag rekommenderar, hade det på T-Scanian ett tag och där var väldigt dålig vändradie på den. Med trailer på vändskivan så blev dessutom framaxeln väldigt lätt så jag fick lägga vikt i däcken men det blev aldrig riktigt bra. Jag tog bort den sista driven och satte styrande istället, vilket gör mycket på vändradie :)
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Mad Max

Hade det på känn att det skulle bli tajt med radien. Får nog bli styrande bakom de två drivande axlarna. Lutar åt en Scania till men är även inne på en Man. Tycker den är riktigt snygg me. Kul och bygga ett annat märke men ingen slår Scanias linjer  <evilgrin>
Som vanligt, tack för hjälpen!!! Mycket tacksam för att du delar med dig av din kunskap.
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Actros861

Styrande bakaxel tycker jag ser bäst ut också, så det blir både funktion och "design" ;)

Hmm MAN eller Scania ja det är frågan, jag tycker nog ändå att MAN:en är ett strå vassare än Scanias första R-serie. Bara för omväxlings skull hade jag nog byggt MAN ändå :)
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Mad Max

Tycker med det ser snyggare ut. Ja, jag får fundera lite på modell. Håller med dig om att det hade varit kul med en ny modell. Kanske blir en Man ändå.
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Rikard

Jag röstar på Scania R730 Topline 8x4/4  :)
Scania R 620 6x4 Highline

Battolajnen

#24
En MAN kan bara flytta den stora röda!!!! ;)

Mvh Sebastian
Mvh Sebastian
Tamiya MAN TGX 26.540
Carson Tipptrailer

Pierre_r

En scania ska du ha.

Med en MAN får du bara stå på verkstad med en massa oförklarliga fel  8) alt rasade kardanaxlar,kamaxlar,spruckna oljetråg.
efter 3 år på en MAN verkstad nu så är jag inte imponerad över dom..
Men det är klart rc versionerna kanske slår dom verkliga med hästlängder

trailer

Köp en volvo fh16 700 hytt på www.rigidrc.com då får du både en snygg bil och en model som inte alla andra har.

Eirike93

#27
Citat från: trailer skrivet 12 september 2012 kl. 09:25:55
Köp en volvo fh16 700 hytt på www.rigidrc.com då får du både en snygg bil och en model som inte alla andra har.

Ett antal som testat, och den har värdelös passform!

Sen vill nog inte Anders bygga Volvo <poke>
Mvh
Erik Halvorsen
Scania R620, 25,25 styckegods, fullhöjd!
XXX Tungdragare, 10x8
4-axlig tipptrailer

Actros861

Citat från: trailer skrivet 12 september 2012 kl. 09:25:55
Köp en volvo fh16 700 hytt på www.rigidrc.com då får du både en snygg bil och en model som inte alla andra har.

Eftersom frågan gällde MAN eller Scania var jag antagligen inte intresserad av Volvo, hade jag varit  det hade den också varit med i omröstningen.

Citat från: Eirike93 skrivet 12 september 2012 kl. 10:06:59

Ett antal som testat, och den har värdelös passform!

Sen vill nog inte Anders bygga Volvo <poke>

Helt riktigt :)
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/