Lastbilskörkort

Startat av MrLinds, 20 september 2012 kl. 19:36:17

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MrLinds

Hur funkar det med lastbilskörkort, om man tar C-kort får man köra typ trailerdragare?
Eller får man bara köra distributionsbil och grusbil?

Är det typ viktbegränsnigar som styr på något vis?

Skulle vara trevligt om någon vänlig själ kan förklara hur det funkar.

Skulle säkert kunna googla fram svaren men jag tänkte att det kanske finns fler som är intresserade.

Gunnar

Jag fick för mig att titta på mitt körkorts baksida och av den framgår det att för att få köra trailerdragare behöver du nog CE, om jag tolkar symbolerna rätt.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

RW

du får köra trailer dragare men inte med trailern för att köra med släp eller trailern måste du ha ce

Actros861

Det finns inga viktbegränsningar på körkort vilket är ganska intressant egentligen. Du får nämligen med bara C-kort sätta dig och köra en fyraxlad fulllastad bil med en vikt på 32ton, men inte en vanlig 2axlad trailerdragare med trailer som bara väger 8 ton till fulllastad :)

Uppkörning får inte göras med trailer eller jigg heller utan det ska vara en riktig släp med minst 2axlar. Själv körde jag upp med en treaxlad Volvo FH12 lastväxlare och en 3axlad Härryda lastväxlarsläp med tipp, långboggi bak och en dragstång på en 3,5meter. Då var det inga problem att backa med den eftersom vi övningskörde med det ekipaget, frågan är om man hade fixat det nu när man är van vid 4axlade 12meters släp :)

Oooops spårade visst ur lite nu :P
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Olof

#4
Precis som Anders säger är det bara singelbil C-kortet gäller för, oavsett vikt, längd och axlar (även om det ju då som Anders oxå säger finns regler för vad man får framföra på vägarna..)
Själv körde man inte upp egentligen, men om man "måste" välja ett uppkörningstillfälle så var det med en volvo FH globe, dolly å trailer. på sisådär 56t.  lol
Gick tugnt i backarna med 400hk.. Självklart manuellt också.
Detta är ett krav precis som med personbil.  <tumb>
Sen är oxå ett krav att bilen måste vara 3/4 lastad.. Eller om det var 2/3 lastad.  8)
Mvh, Olof!

1314

Jag håller precis på att ta C-kort, gjorde uppskrivningen i Torsdags och kör upp om tre veckor.

Kommer att köra upp med en sliten FL6:a med vanlig växellåda utan planet /split  8)
/ Jonas
"Jag tänkte börja med bromsarna,lite lättare att flytta på 2 ton om man slipper sikta på nått billigt..."

nalle

En bra sida att läsa på om körkort och krav vid olika behörigheter: http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/

Mullis

Måste har CE för att köra med trailer...

Jag körde upp för D och CE på nyårsaftonen -00. Har jag för mig jag tog buss först och sen släp så fick jag DE automatiskt...  <evilgrin>
/ Mullis

Avesta RC Klubb, member of Avesta Drift Mafia.
Kalmar DRF Projekt

nalle

Citat från: Mullis skrivet 22 september 2012 kl. 15:55:00
Måste har CE för att köra med trailer...

Jag körde upp för D och CE på nyårsaftonen -00. Har jag för mig jag tog buss först och sen släp så fick jag DE automatiskt...  <evilgrin>

Gjorde samma sak, har fortfarande inte använt DE-behörigheten :)

Saibot

Citat från: Actros861 skrivet 21 september 2012 kl. 03:01:20Uppkörning får inte göras med trailer eller jigg heller utan det ska vara en riktig släp med minst 2axlar.
Det är faktiskt inte helt sant, trailer går utmärkt - det finns dock även där krav på axlar och längd med mera.

Men det var inte därför jag drog tag i denna tråd, utan för att påminna om alla de nya reglerna som träder i kraft i mitten på januari med bland annat flera nya körkortsklasser.
Kanske också lite för att jag borde få tummen ur och skriva något här, men det är ett svepskäl  [vogel]

Olof

Citat från: Saibot skrivet 26 december 2012 kl. 13:04:25
Det är faktiskt inte helt sant, trailer går utmärkt - det finns dock även där krav på axlar och längd med mera.

Men det var inte därför jag drog tag i denna tråd, utan för att påminna om alla de nya reglerna som träder i kraft i mitten på januari med bland annat flera nya körkortsklasser.
Kanske också lite för att jag borde få tummen ur och skriva något här, men det är ett svepskäl  [vogel]

Dedär nya reglerna är inte att leka med, riktigt snurrigt!  [vogel]
Mvh, Olof!