Skördaraggregat Ponsse H8

Startat av Wikström, 3 februari 2026 kl. 08:49:57

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Peteruqh

Kul att följa dina framsteg! Ser verkligen ut som på riktigt. :)
/Peter

Wikström

Kul att ni gillar det.
Jo hoppas få till det allmänna utseendet riktigt bra utan att för den skull lägga mycket tid på skalaenliga tappar och liknande.
Har ju fullstora aggregat av liknande modell att kolla på även om mina är lite mindre än detta H8 i verkligheten.
Kör med H6 på en Ponsse Cobra och har även ett H5 på en äldre buffalo dual. H6an är ju väldigt likt H8an bara mindre så har kikat mycket på det och sedan justerat storleken på delarna för att passa mot H8ans verkliga storlek.

Är faktiskt själv förvånad över hur bra sågen går med tanke på hur pass dåligt original bosch maskinerna verkar gå men givet vis vill jag gärna ha upp kapaciteten lite till om det är möjligt med samma storlek på motor och växel och om det går utan att den börjar slita av kedjan eller liknande.
Fungerar dock klart godkänt redan nu.

Har också börjat fundera lite över valet av basmaskin/skördare till aggregatet nu när jag sett att sågen går så pass bra som den gör. Ponsse tillverkar 3 skördare som klarar H8 aggregatet så det blir en av dessa. Scorpion giant, Ergo eller Bear.
Även om Bear är den kraftfullaste av dessa maskiner så lutar det mer åt antingen Scorpionen eller Ergon. Scorpionen för att det nog är ponsses modernaste och mest tekniskt avancerade maskin eller Ergon för att det egentligen är samma maskin som cobran jag själv har, bara försedd med dubbla hydraulpumpar för att klara större aggregat.
Börjat skissa lite på dessa två maskiner för att se vad jag känner mig mest sugen på att göra eller om det dyker upp några detaljer som skulle göra någon av maskinerna betydligt besvärligare att göra än den andra.

Jobbar på med kvistknivarna nu. Troligen kommer bilder nästa helg.

Angående de växlade motorerna så använder jag oftast aliexpress när jag handlar billig elektronik och andra småprylar. för dessa motorer sök bara på geard 370 motor så får du fram flera olika motorer av denna typ.

Wikström

Klar med alla 4 rörliga kvistknivar.
Inget som kräver någon märkvärdig precision men mycket formgivning. Små delar med mycket runda former
så jag fick mycket användning av rundmatningsbordet.

Börjar med att fräsa bort mycket överflödigt matreal och borra referenshål.

Mycket matreal som ska bort. skruvat stålbiten i en aluplåt för att kunna borra referenshål för de stora radierna utanför själva delen.

Alla 4 knivar klara. väntar med att slipa dem tills det blir provkörning då de blir otrevliga att hantera när de är vassa.