Mitt hobbyrum.

Startat av MrLinds, 24 juli 2012 kl. 23:04:14

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar

Snabbsvar (jag ska se om jag kan hitta något bättre sedan): Alla G-coder är modala, dvs de behöver INTE stå på varje rad, utan bara när du vill byte till an annan "sort", dvs när du vill ha snabbtransport (G00 (en del styrsystem nöjer sig med bara G0)) efter en G01 som ju är rätlinjig förflyttning med arbetsmatning. En G00 behöver ingen matning utan går med automatik med maskinens maxhastighet, passa upp så det inte finns ett arbetsstycke i vägen  ;). Även matningen (feedraten) är modal, men efter en G00, när du återgår till exvis G01 eller G02 så återgår matningen till arbetsmatning igen, MEN du kan naturligtvis byta matning när och var du vill och som då kommer att gälla tills du ändrar den. En del styrsystem kräver att står "f" på varje rad utan att du upprepar själva siffervärdet. Mitt styrsystem (Heidenhain) kräver detta och även att det står "M".

Jag ska se vad Mach3 är och kolla vad det kan och inte kan.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Gunnar

Jag letade rätt på följande: http://www.machsupport.com/docs/Mach3Mill_1.84.pdf

I kapitel 10 förklaras bl.a
CitatSkriver jag g02 så vill den att jag ska införa R i j k också och dom har jag ingen koll på.

I ett block med G2 eller G3 (medurs och moturs cirkulär interpolering, dvs cirkelbåge) ska det förutom slutkoordinaten för bågen också finnas "R...." ELLER "I... J...".
R... är radien på cirkelbågen, eller om man använder I och J så är det det inkrementella avståndet från cirkelbågens startpunkt (dvs där maskinen befinner sig när detta kommando dyker upp i programmet) till dess centrum. Den första metoden "R" är enklare att förstå, men den med "I och J" är bättre ur flera synvinklar.
Fråga igen om du vill att jag ska förklara mer  ;).

"K..." används bara om man ska fräsa en cirkelbåge som INTE ligger i horisontalplanet, dvs parallellt med fräsbordet. Så i praktiken kan du glömma "K".
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

MrLinds

Ah tack för förklaringarna måste testa g2 någon gång. I dag är z axeln upp and runing så nu är det bara att lära sig att fräsa roliga saker.
Har röjt och fixat så nu är det trevligt att stå vid fräsen.
Bilder kommer imorgon.

MrLinds

Då har fräsen fått sällskap  på bänken.





Jag kunde inte låta bli att riva ner hela och börja rengöra/smörja upp

Actros861

Svarv??

Trevligt med sådana maskiner i vilket fall :)
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

MrLinds

Japp en liten svarv, en Hobbymat MD65 från gammla DDR.
Efter jag har haft den nere i molekyler och bytt fett i lager, så är den nu hel igen och va tvungen att provköras :D

sitter ett 100mm aluämne i chuken.





swerecon

Se där ja, var det den som var på blocket?
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

MrLinds

Japp det är den, fick bli en sväng till Falun igår 8)

MrLinds

Okej efter påtryckningar så visar jag den första bit som är bearbetad med Cad/Cam sen körd i fräsen.

Bild på Cad


Bild på Cam


Bilder från fräsen






Då det är min första bit så kan man säga att jag lärt mig massor så jag gissar att det kommer att bli bättre.

Den mörka biten är orginalet.

swerecon

Det såg ju bra ut. Vad är du inte är nöjd med?
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

MrLinds

Det ser ut som jag använt en yxa när jag gjorde den. <megamad> [laugh]

swerecon

Ok, du menar så. Vad jag kan se på bilden så är formen rätt i vilket fall. Däremot kan jag väl hålla med om att kanterna har lite mycket grader efter fräsningen. Men efter en snabb och snärtig filning. Du får nog snart tips på hur du lyckas med det.

Grattis till första biten. Kul att du fått det att fungera. Ett projekt för kommande projekt <tumb>
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490

Gunnar

Jag gratulerar, även om jag inte är överförtjust i resultatet <happy>. Har du använt lite såpvatten (ja just det: såpvatten, men det går förmodligen lika bra med diskmedel+vatten. Allvarligt talat! Ytan blir mycket bättre då.) Sedan undrar jag vilken aluminiumkvalite du fått tag i, det verkar kletigt, är det möjligen 5754? En mycket trevlig kvalite att jobba i är den som förr hette SIS4212 och som numera heter 6082 (med en eller annan tillståndssiffra -T6 exvis). Den är betydligt hårdare och starkare, och det blir bättre yta när man fräser, jämfört med mjukare kvaliteer.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

MrLinds

Just nu hänger en banderoller i skala 1:14 vid datan <tumb>


swerecon

 <tumb>Skall printa och sätta upp i hobbyrummet också.
MvH/Bengt

Volvo 250G
Scania 6x4 lastväxlare
Komatsu PC 490