Mitt hobbyrum.

Startat av MrLinds, 24 juli 2012 kl. 23:04:14

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MrLinds

I den här tråden tänkte jag visa var jag håller hus med min hobby.

Jag hittade några bilder på datorn på min cnc-konvertering av en Julafräs som jag tänkte börja med,
har massvis med bilder och det här är ett litet urval tills jag kommer hem igen (från semestern).

Här är när jag byggt en form för att gjuta röret som håller fräsen uppe för att få bättre stabilitet.


Här har jag packat upp godiset som var beställt från jbcnc.se.
Stegmotorer, drivare, BOB-kort och nätaggregat.


Här är ett försök till att göra någon slags låda att ha grejerna i. Har fått byta ut lite kablar till skärmade kablar i efterhand då det störde mycket.




Här är en bild på trapetsstängerna som jag kompletterat med förspänningsmuttrar för att minimera vändglappet.



Sen en liten film på när jag provar köra en rund pocket i feedrate 300mm/min.



Jag har fortfarande z-axeln kvar att fixa.

Fortsättning följer.

Actros861

Intressant detta då jag funderat lite på att köpa en sådan maskin :)
MVH//Anders
Mercedes Actros (MP4) 3363 dragbil. Scania R620 flakbil. Scania T580 grusbil. MAN TGX 41.680 tungdragare.
Kommande bygge: Goldhofer XLE 8 (3+5).

https://www.instagram.com/actros861_rctrucks/

Olof

Tufft!
Vad går kalaset på ungefär?
Mvh, Olof!

MrLinds

Nja jag är uppe i runt 14-15 nu fast med fräsvertyg och med annat man kan behöva.

Det går nog att komma billigare undan om man beställer grejerna på ebay.

Jag har köpt allt i Sverige.

Hajen

Det ser ju riktigt lovande ut detdär! Vore kul att ha nått sånt! Du verkar ju va lite flink på el du, finns det nått annat sätt att få bort störningar och liknande? Eller är det skärmade kablar som gäller?

MrLinds

Flink på el tror jag inte, jag hade nog bara tur.
Jag tror det finns avstörningsfilter också men har ingen anning om när det ska/kan användas.

Gunnar

OM det är fräschucken som sitter i spindeln så skulle jag rekommendera att du försökte skaffa en så kort som möjligt. Men den spindellagring och grovlek som det är på en borrmaskin (som det ju i grunden är :)) så blir det väldigt lätt vibrationer med sämre yta som följd och en mer eller mindre besviken användare, dvs du.
Om du inte har fräst förut, dvs har någon yrkeserfarenhet (ta INTE illa upp, jag vet ju inte alls vad du har för bakgrund, och jag vill bara ge några välmenade och framförallt välgrundade råd) : en mindre fräs, så kort som möjligt, minskar skärkrafterna och risken för vibrationer i en mindre stabil maskin, men du får gå upp i varvtal. Förr i tiden körde man stora skär med stora fräsar, numera går man mer och mer över till mindre verktyg, högre varvtal mindre skärdjup men mycket högre matningar, och i slutänden blir det ofta mer eller mycket mer spån/tidsenhet, och därmed bättre lönsamhet. Det sista betyder ju inget för oss hobbyister men så funkar det.
En annan sak jag kom att tänka på: om det är morsekona i spindeln så måste fräschucken/dornen säkras med en dragstång genom spindeln eller något motsvarande, om inte kommer chucken att lossna med skadat eller trasigt verktyg och dito arbetstycke.
Om du vill ha hjälp med skärdata så bara fråga. Jag kan i så fall också visa dig till en skärdatakalkylator från Dormer tools som du kan tanka hem och ha glädje av för all skärande bearbetning, borrning gängning fräsning osv osv med utgångspunkt från materialet du ska bearbeta och vad du ska göra.
I min tråd om Volvolastaren ska jag visa dels lite nc-beredning och dels hur jag brukar spänna fast detaljerna jag fräser.

Lycka till med din maskin! Det kommer nog att gå bra om du kör försiktigt.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

MrLinds

Jo då lite koll har jag på det där med vibrationer.
Det här projektet har som mål att vara billigt och då kan man inte räkna med att det ska bli 150 000kr maskin kvalité på sakerna man gör.
Men man lär sig en massa saker om bearbetning, beredning, cad och G-koder som är delvis mitt mål.
Dragstång sitter det, och det första jag gjorde var att slå isär spindel och bytte alla lager till skf lager.

Hylschuken är från jula så det är kinaskit det med, men pengarna skulle räcka till mycket när allt införskaffades så den duger tillsvidare.

Det där med skärdata är intressant, mest för att få hyfsad yta på det man bearbetat.

SWE IROC

#8
Jätte intressant projekt Ampen, föjer det noga, väldigt sugen på att konvertera min egen fräs från Verktygsboden (kina skit det med) http://www.verktygsboden.se/borr-fraesmaskiner/baenkfraesmaskin-variabel

Jag vet inte om den är tillräckligt schyst som den är från fabrik det som måste fixas i vartfall är vändglappet i trapesstängerna precis som du har gjort.

Hur knepigt är det att lära sig programmera?  Jag har hållt på lite med cad tidigare men inte i såna här sammanhang, även all kredit till Gunnar som vill hjälpa oss noviser, det där med nc-beredning och att spänna fast detaljer är högintressant.

Ska sätta mig och kolla på lite regler/styrutrusning, nått speciellt man ska tänka? mitt projekt måste ochså hållas nere pengamässigt då det bara är för hobbybruk.
Mvh // John

MrLinds

Den där som du har är samma som optimums och den finns färdiga satser för cnc, något dyrt dock.
Men i ditt fall skulle jag nog satsa på kulskruvarna som säljs för 3000:- då har du en fin grund.
tror att det finns en massa som konverterat den maskinen du har, så sök på google så hittar du säkert en massa nytigt att läsa.

MrLinds

Mera bilder.





























Som det ser ut idag måste röja på bänken så man får plats till att skruva lastbil.


Den minsta borren jag sett 0.2mm


Och en film

Gunnar

Det där går ju fint!

Här är länken till skärdata:  http://extra.dormer.sandvik.com/Selector.asp?lang=se

Förhoppningsvis kör du en 32-bitars dator, annars får följa anvisningarna längre ner. Undrar du över något så fråga.

Vad gäller kulskruvar så är det en klar förbättring, men dina förspända muttrar fungerar säkert oxå fast du kanske får förspänna dem lite då och då vartefter plastdelen slits.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

MrLinds

#12
Tack för länken.
Idag har jag kört fräsen med min egenskrivna kod.

x0 y0
x-100 y0 f150
x-100 y7
x0 y7 f150
x0 y0
M30

Då Z axeln är manuell så fick jag köra en vända sänka lite köra en ny vända om och om igen.

planade kanten på en aluminiumbit 63x80x10 och använde min största fräs på 10mm.
Det är kul när det går framåt.

Gunnar

  :) Gratulerar!

När jag ser programmet undrar jag... Eftersom du inte har några G-coder... tolkar styrsystemet alla rader som en rärlinjig förflyttning? I så fall kan du inte interpolera eller är det så att du faktiskt kan skriva (om du exvis står i X0;Y0) G01 X100 Y15 F150? Om detta går, går det att cirkulärinterpolera, dvs köra cirklar (G02 och G03)? Kan styrsystemet ta hänsyn till fräsradien?
När det blir lite mer allvar så skaffa lite skäroljeremulsion + vatten i en sprutflaska, det behövs inte mycket för att du ska få en betydligt finare yta just i aluminium.
Det går ju med sprit oxå men det luktar ju så förb...
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

MrLinds

#14
Tack. Jo det programmet var nog bara förflyttningar.
Skriver jag g02 så vill den att jag ska införa R i j k också och dom har jag ingen koll på.
Kan tillägga att jag kör Mach3 som styrprogram.

Idag körde jag 2 bitar bredvid varandra dvs 20 mm brett.
Lite mer avancerat program.

G01 x63 y0 f150
G01 x63 y15
G01 x0 y15
G01 x0 y8
G01 x75 y8
G00 x80 y-15
G00 x0 y-15
G00 x0 y0
M30

I morgon söndag ska jag iväg och fixa Z axel hoppas det blir bra.

@Gunnar måste man ange G01 framför alla förflyttningar och hur är det med feedraten, håller den samma i alla förflyttningar tills jag anger en annan feedrate eller avslutar program.
Jag antar att z har en egen feedrate.
Hmm nog bra om jag hittar någonstans att läsa om sånt här.