Huddig 1260 grävlastare

Startat av Wikström, 16 april 2022 kl. 00:11:44

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Wikström

Använder en Servonaut HS16S3D radio med Servonaut RX9 mottagare och Servonaut R+7 channel enlargement.
Totalt 16 kanaler och en cTi PS4a switch modul för lyset.

Blev tippsad om denna radio här på forumet när jag byggde ponssen. Då jag tidigare bara använt enklare radioutrustning för modellflyg så har jag inte så mycket att jämföra med men trivs mycket bra med den.
Är nog lite annorlunda att programera men möjligheterna är många.
Själv gillar jag att de skippat de såkallade mixrarna och istället väljer man bara villka knappar/spakar som ska kontrollera villken/villka utgångar.
Också mycket bra att man inte behöver bry sig om hur många mekaniska brytare av olika typer som radion har då de digitala knapparna går programera att fungera som ett flertal olika typer av brytare/sliders mm.
Placeringen av knapparna på radion kunde dock vara bättre då de är svåra att komma åt samtidigt som man använder spakarna.
Den har också inställningar speciellt för hydraulik, ventiler och pumpar men det kanske andra radios har också?

Wikström

Länge sedan senaste uppdateringen.
Som vanligt tappar jag tempot i bygget när det närmar sig slutet.
När allt det mekaniska är klart och maskinen fungerar så är det inte lika intressant längre men har fått tillbaka motivationen och varit ganska duktig de senaste veckorna igen.
Saknas inte så mycket nu, Lite smådetaljer sedan så är det dags att skruva isär maskinen för rengöring, spackling och målning.

Provkört mer och provat gräva på riktigt nu. Grävning fungerar riktigt bra och största begränsningen är nog som vanligt vikten på maskinen. Även att använda frontskopan fungerar ok i löst grus.
Som väntat är den tyvärr lite klen på driften.
Hade varit bra med 540 motor och hög/låg-låda som på förra bygget men det rymdes helt enkelt inte. De små växlade motorerna kopplade direkt till varsin axel fungerar ok men vridmomentet vid låga hastigheter är lite för dåligt så när det går tungt så måste man gasa mer villket leder till en lite ryckigare gång och en lite mer leksaksaktig känsla när man kör.
Fungerar ändå ganska bra då kraften totalt sett ändå finns där, bara det att man måste vara aktiv med gasspaken så fort det tar emot lite.

Film på första riktiga provkörningen utomhus:




Stommen till hytten nästan klar.




Framskärm och början på formen till huven.




Alla lite större vacuumformade delar förstärkta med glasfiber.




De flesta vacuumformade delarna är klara. Saknas en del detaljer på hytten men snart är det dags för målning.

Peteruqh

/Peter

Ellis

MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Wikström

Så var det äntligen dags att visa upp vad som hänt sedan senast.
Har haft fullt upp med de fullstora maskinerna så det är väl en anledning till att bygget gått lite långsamt men största anledningen är nog att jag fick problem med målningen av plastdetaljerna.
Använde samma grundfärg för plast, samma färg och samma klarlack som på tidigare byggen men denna gång ville färgen inte sitta alls.
Minsta lilla stöt så sprack färgen och föll bort i stora flagor. Blev då lite less och bygget blev stående i 6 månader. Misstänker någon form av fel på grundfärgen  [conf]
Kom igång med bygget igen för några veckor sedan och fick börja med att skrapa bort den gamla färgen villket tack o lov var ganska enkelt då det räckte att knacka lite lätt med baksidan på en skruvmejsel så föll det mesta bort. måste sedan putsa och delvis spackla om på nytt.

provade samma grundfärg igen på en provbit med samma resultat, färgen bara föll av.
Köpte ny grundfärg av samma sort och provade igen och nu fungerade det bra så då var det bara att göra om målningen av alla plastdelarna, vänta nervöst några timmar och sedan konstatera att denna gång verkar färgen sitta bra.
Tyvvärr inga bilder på detta elände då jag i ren frustration gjorde klar omslipning och ommålning på bara några dagar utan att tänka på att ta några bilder.
Efter ommålningen ser det nu ganska bra ut och äntligen kan jag gå vidare och göra klart de sista detaljerna.

Ser tyvärr att alla mina gamla bilder inte syns längre så jag provar en annan tjänst för att ladda upp bilder och hoppas det fungerar bättre.



Så såg det ut innan första målningen.




metalldelarna målade i svart. Ingen klarlack på dessa delar




Styrenhet för lyset monterat i hyttens tak.




Kabeldragning och testning av lyset.




Sen kväll och maskinen är klar. Liten kort provkörning inne på golvet  [play]




Närbild framifrån.




Hedersplats på tvbänken tillsammans med några av de andra favoritbyggena  [dance1]


Äntligen kommer här en liten film på första provkörningen utomhus. Om ni tittar noga så ser ni några små rökpuffar kring hytten när jag lastar med frontlastaren i slutet av filmen detta pga att jag bara hann köra i 2 sekunder innan en tätningsbricka i ett koppel till styrcylindrarna sprack och olja sprutade över den bakre drivmotorn så när man körde maskinen kom ibland små eldsflammor och rökpuffar under hytten.

Grävningen fungerar verkligen jättebra och är mycket nöjd med det. Att köra med lastaren fungerar helt ok men här saknas lite vikt på maskinen och vridmoment i motorerna. Är också ovan att köra maskin med de kontrollerna som används när man kör lastaren då jag kopplat gas och styre till vänster spak för att samtidigt kunna köra lastare och skopa med höger spak.
Att köra grävagregatet går bra då det är samma kontroller som på en skogsmaskinkran så även om jag inte är någon grävmskinist och kan utföra några mer krävande arbeten med grävmaskin så går det alldeles utmärkt att gräva en enkel liten grop.