Huddig 1260 grävlastare

Startat av Wikström, 16 april 2022 kl. 00:11:44

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Wikström

Verkar vara något problem med bilderna. De syns när jag förhandsgranskar men inte när jag postat inlägget. Provar igen här.







Fungerar fortfarande inte. verkar vara helt slumpmässigt villka bilder som syns.

Rille

Jag såg inte bilderna först, men när jag uppdaterade sidan så kom dem.

Wikström

Fräst midjeleden och infästningen för grävagregatet, två av de mer komplicerade delarna.
Provmonterat delar av hydrauliken.



Midjans konstruktion är relativt enkel då jag av utrymmesskäl rationaliserat bort kardanaxeln och kör med en mindre motor till varje axel.
Är ändå ganska många moment att göra i fräsen. Blev helt ok men den känns lite större och klumpigare i verkligheten än den såg ut i cad programmet.




Provmonterat midjeleden och huvuddelen av hydrauliken. Känns kompakt men ändå relativt lättåtkomligt.




Gävagregatets infästning. Mer nöjd med skalautseendet på denna del än med midjeleden. Hade lite problem med att få till geometrin på svängcylindrarna till grävagregatet men i slutänden blev det helt ok. På originalet kan grävarmen svänga 180 grader villket visade sig mycket svårt att få till. Efter mycket testande i cad programmet så lyckades jag få till 160 grader svängvinkel villket känns helt ok och fullt användbart.

Kommer troligen att börja jobba på delarna till själva grävarmen nu.

Gunnar

 <tumb> <tumb> <tumb>

Vad gäller bilderna som ibland syns och ibland inte... har ingen aning om varför det blir så men när det drabbar mig (det händer bara i din tråd av någon outgrundlig anledning, kanske den sajten du har bilderna på) så ställ cursern i "bildrutan" och högerklicka. Högst upp i menyn står då "Tanka hem bilden" eller något liknande, gör det så kommer bilden.
Jag gillar gula maskiner! STORA!
MVH /Gunnar

Wikström

Semestern är slut och det har blivit dags att uppdatera er om vad som hänt på detta bygge den senaste månaden.
Jobbat på med grävagregatet och kommit en bra bit påväg med stommen.
Denna kran byggs upp på ett annat sätt än ponssekranen från förra bygget. Då lödde jag bommarna villket fungerade ok men det var lite besvärligt och krävde mycket efterbearbetning med fil och slipduk för att få en fin yta.
Nu ska bommarna skruvas och limmas ihop som ni ser på bilderna nedan. Återstår att se vad som fungerar bäst.


Fräst lederna mellan yttre och inre bommen. Notera att bommen är ledad åt två håll så att yttre bommen även kan vikas åt sidan.



Här syns även den vridbara infästningen för yttre bommens cylinder.



Köpte ju de flesta cylindrarna från Magom men då denna bomcylinder är lite speciell så köpte jag bara cylinderhuvet och har gjort övriga delar själv.
Bla är cylinderbotten kompaktare än magoms för att den ska rymmas och kolvstången har en kulled för att klara att vikas ca 20 grader i sidled.

När bommarna ska skruvas permanent så blir det försänkta skruvskallar som kan spacklas över.



Provmonterat grävagregatet på bakramen.
Börjar nästan likna något nu. Maskinen känns betydligt större när den är utsträckt på detta sätt.

G-Crawler


Wikström

Jobbat med mycket plåtarbeten sedan senast. Stommen till framramen är klar.
Plåtarbetena är väl oftast en av de delar i bygget som är lite mindre kul men samtidigt ser det ju väldigt bra ut när det är klart.
Relativt nöjd med hur det börjar se ut men har svårt att få till de riktigt fina detaljerna i plåtarbetena såsom skalaenliga svetsfogar mm.
Då jag inte har någon riktig utrustning för att löda med gas annat än riktigt små saker som tappar o liknande och aluminium som kräver mindre värme så svetsar jag all plåt. Detta fungerar oftast bra då man kan gömma svetsar inuti ramen eller på andra ställen där de inte syns men ibland är detta inte möjligt.
Fästet för lastaren är ett sådant ställe där det borde varit en tydlig utstickande plåtkant i fogen men istället har jag svetsat och slipat ner till en helt plan yta.
Detta ser ju minst lika snyggt och prydligt ut men inte riktigt skalaenligt där man istället hade velat ha en synlig svetsfog.



Framramen med monterad framaxel.




Provmonterat ramdelarna.
Här syns avsaknaden av synliga svetsfogar på lastarens fäste.




Den nya typen av midjelåsventil med inbyggd acctank ( endast självtryck ) där ventilen matas från acctanken när hydraulpumpen inte är igång.
Tanken matas genom locket via returledning från lastarens ventilpaket. ( anslutningarna är inte borrade än ).
Midjelåset på ponssen hade ingen inbyggd tank och där har det fungerat ok ändå men där sitter det två motverkande cylindrar så när ventilen är öppen och midjan vrids så strömmar oljan mest direkt från en cylinder till den andra och blir på så sätt kvar på rätt ställe och minimalt med luftbubblor bildas i systemet.
Huddigen har istället bara en midjelåscylinder med olika stor volym på + och - sidan så när cylindern rör sig så kommer olja alltid att antingen skickas till retur eller sugas tillbaka från returledningen villket snart leder till mycket luft i systemet så fort inget kontinuerligt flöde finns i returledningen.
För enkelhetens skull och av utrymmesskäl så matas midjelåset dessutom bara från returen på lastarens ventilpaket som långa stunder inte kommer att användas. Tror därför att denna lösning är nödvändig här och hoppas den fungerar bra. Har bara testat en liten stund men verkar som det fungerar.
Har också gjort ett fjärde ventilpaket med tre ventiler så totalt blir det 12 ventiler + midjelåsventilen. Av dessa blir två ventiler för extra funktioner som främst är tänkt för en rotortilt om jag kan få till en som är tillräckligt liten.




Framramen underifrån. Här syns 6 vanliga ventiler och midjelåsventilen. Ser snyggt och prydligt ut nu men lär bli nästan omöjligt trångt när det är dags för slangdragningen. I mellanrummet mellan ventilpaketen hamnar motorn när bottenplattan monteras.




Löstagbar plåt som avskiljer hydrauliken i nedre delen från elektroniken i övre delen.
Här syns även midjelåscylindern.

Börjar bli dags att få upp maskinen på hjulen så nästa steg blir nav och fälgar.

Wikström

Nav och fälgar klara.
Har också hunnit med att uppgradera maskinparken i hobbyrummet då jag bytt min minisvarv mot en lite större men rejält mycket kraftigare modell.
Har också varit och visat upp mina modellmaskiner på SFMA:s ( Swedish Fluid Motion Association ) höstmöte.
Hade visning och provkörning av Ponsse modellen och visade också upp det som finns av Huddig maskinen för att lättare kunna visa på konstruktionsdetaljer, ventilpaket, cylindrar mm. Tror det var uppskattat som lite lättare underhållning efter en dag av möten.
Mötet hölls på Luleå Tekniska Universitet så vi fick också möjlighet att se lite av det dom pysslar med där bla självkörande drönare, robotar mm.




Har flera gånger tidigare haft problem med överbelastning och varmgång på svarven när jag svarvat lite större saker.
Här är det en alu stång på 70x300 mm som ska svarvas ner till 63 mm för att sedan kapas och bli fälgar.
Svarvmotorn gillade inte alls detta och efter att ha avbrutit efter 5 minuter med rykande motor så fick jag ta det mycket försiktigt och att svarva ner stången från 70-63 mm tog totalt sett ca 3 timmar.
Beslutade därför att det var dags att uppgradera. Verkar inte som svarvmotorn har tagit någon större skada av överbelastningen men känns inte som det kommer att fungera i längden.




Före




Efter.
Nya svarven är också en kinamodell och något av det billigaste i storleksklassen men den lokala säljaren rekommenderade denna istället för andra något dyrare modeller.
Denna har riktig växellåda för både gängskärning och spindel så även om motorn är liten så orkar den enormt mycket mer än den gamla.
Har även digital mätning villket jag uppskattar mycket. Kanske inte riktigt lika viktigt på svarven som på fräsen men helt klart underlättar det ibland.
Då priset var relativt lågt även för en kinamaskin så var jag lite orolig över kvalitén och att jag skulle behöva gå igenom och modifiera mycket innan maskinen blev användbar så som jag hört att många andra brukar göra och jag själv i någon mån behövde göra med den gamla svarven.

När jag fick hem den så blev jag därför positivt överraskad då jag egentligen inte hittar någonting jag behöver åtgärda.
De flesta rörliga delar känns gå bättre med mindre glapp mjukare rörelser samtidigt som det är rejält mycket stadigare än på den mindre maskinen.
Är hittills mycket nöjd med den men visst finns det en viss oro över hur den ska hålla i längden då det är en betydligt mer komplicerad konstruktion med många rörliga delar, Drev, växelväljare mm som troligen tillverkats så billigt det bara går.




Nav och fälgar klara.




Provkört drivlinan. Ingen hydraulik är inkopplad bara elmotorerna till driften. Då det inte finns någon hög/låg växel så blir det ju svårare att få bra ork och hastighet på maskinen men känns ändå som att hastigheten är rätt så återstår att se om orken räcker till när det är dags att gå lös på grushögarna.


Ellis

MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Wikström

Haft fullt upp med de fullstora maskinerna på senaste tiden så det har inte blivit så mycket tid till modellbygge. Förhandlat nya avtal och beställt en ny skördare så det har blivit mycket funderande och räknande innan besluten blev tagna.
Nu är dock detta avklarat så jag hoppas det blir lite lugnare fram till Oktober då nya maskinen kommer.

Dragit igång med bygget igen de senaste veckorna och gjort klart stommen till lastaren.





Delarna till skopfästet provmonterade



Hela maskinen som den ser ut nu.
Nästa steg blir att göra skopor och många hyfsat skalaenliga tappar, blir ca 50 tappar som ska göras och detta ser jag inte fram emot.

G-Crawler

Fränt, kul att se lite mer helhet!  <tumb>


Ellis

Ser riktigt bra ut, kul att följa bygget!
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Wikström

Har som vanligt jobbat på ganska bra med bygget men varit dålig på att uppdatera er om vad som blivit gjort. Här kommer några bilder på mina framsteg.





två skopor har det blivit, ser väl ok ut men inget märkvärdigt.




Skopfäste och länkar. Har också gjort klart de flesta tapparna ( ca 50 st ) villket var lite mindre kul och lite enformigt.



Stödbenen klara. svårt att hitta tydliga bilder på konstruktionen så är lite osäker på hur skalariktiga de egentligen är men tycker det ser ok ut.



Bommarna limmade och skruvarna försänkta.

Nästa steg blir nog att sätta ihop maskinen för provkörning innan det blir dags att jobba med hytt och huvar så snart får vi se hur det hela fungerar [play]

Wikström

Nu är maskinen ihopmonterad och provkörd. Filmsnutt finns längst ner i inlägget.
Gjort 10 kopplingsblock till hydrauliken då de jag köpt var för stora och har sedan lagt ca 20 timmar bara på att få till slangdragningen.

Hunnit provköra maskinen ganska mycket i samband med intrimmningen av radio och hydraulik. Har också fått visa upp båda maskinerna igen på en lokal skogsdag med något hundratal besökare.
Hittills fungerar den nya typen av ventiler klart bättre än de gamla, främst för att alla 13 ventiler verkar fungera lika bra till skillnad från de gammla där några var mycket bra men andra betydligt sämmre.

Känns också som att det går ännu bättre att kör denna maskinen mjukt och med bättre precision men det beror nog mest på att de flesta cylindrarna är lite större och servona lite bättre än i förra maskinen.

Den nya pumpen är också betydligt tystare än den i ponssen trotts att den är av samma kinamodell så det blir lite trevligare att köra.
 




påbörjat slangdragningen.




drar de flesta slangarna i bommen. 4 slangar skarvas i bommen för att underlätta att dela maskinen.




Gjort ett nytt lock till hydraultanken. Denna gång med inbyggd tryckregulator.




Pappa provkör  [play]


Filmsnutt

Ellis

Imponerande bygge!!  [worthy]
Vad har du för radiosystem? Lite nyfiken vad du har för mottagare som förmodligen har ett gäng kanaler men samtidigt borde vara liten...
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare