Inställning av Beier ljudmodul

Startat av dany, 3 juni 2021 kl. 21:02:18

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

dany

Så då har man fått modulen och börjat krångla lite med inställningarna men det var inte helt lätt att få till. Jag kör med en Flysky fs-i6s och kommer köra med en S-bus konfiguration.

Har laddat ner "Volvo Bagger" ljudprogrammet och med det kommer det ju en del förinställda ljud. Har även lagt till ett ljud för banden under "additional sounds 1"

Setupen i radion är väl standard enl följande:

Ch 1 Bucket curl
Ch 2 Bom
Ch 3 Sticka
Ch 4 rotation

Får dock inget ljud att fungera förutom engine on/off som jag jag på en switch på kanal 8. I övrigt fungerar inget och jag vet inte riktigt vilka kanaler som ska "assignas" till vilka S-bud kanaler i modulen. Se film hur jag har det inställt just nu.

Kanske kan någon vänlig själ visa / tala om hur jag ska kunna ställa in så det fungerar :)

https://youtu.be/GWo1LayXSmI

Tack på förhand!
Huina 1580 - billigt kan vara bra det också

dany

Har fått ljuden att fungera hyfsat men några problem kvarstår:

- Har lagt till ett gnisslande ljus för banden när jag kör framåt och bakåt men när den börjar röra sig så slutar motorljudet. Hur får man in lite motorljud till "gnisselljudet"?

- Ljuden för bom, sticka och skopa är inte alls bra tycker jag och får dom inte heller att lira speciellt bra med spakrörelserana. Ljudet fungerar bra när man kör spakrörelserna för sig men när man kör dom ihop startar och slutar dom om vartannat vilket ger ett hackigt ljud. Hur löser man det?

- Måste väl vara fler här som kör med denna modul och som kan dela sin setup? Skulle vara intressant att se vilka ljud ni använder er av....

https://youtu.be/5WG-YZsIqdQ
Huina 1580 - billigt kan vara bra det också

Peteruqh

Hej,

Jag kör Beier, men använder standardinställningen för lastbil. Här inte labbat så mycket med olika ljud. 
/Peter

dany

Jag har fått ordning på det mesta nu. Sjukt bra ljudmodul måste jag säga. Har lyckats hitta mängder av bra ljud på Youtube som laddats ner (kallstarter, hydraulikljud osv)
Huina 1580 - billigt kan vara bra det också

rolf.g@ystad.nu

Häftigt. :)
Berätta gärna detaljerat hur du gör för att få in ljuden i Beijern och hur du gör för att få ljudnivån rätt i förhållande till övriga ljud.
Vilket filformat använder du ?
Mercedes Actros 6x6, Carson Stone master.
Lesu 8x8 Arocs tippbil.
Vintage Scania 111 6x4
Lastmaskin RC4WD 870K.
På byggbordet: Inget just nu

rolf.g@ystad.nu

#5
Ups.
Blev dubbelt inlägg av någon anledning.  ::)
Mercedes Actros 6x6, Carson Stone master.
Lesu 8x8 Arocs tippbil.
Vintage Scania 111 6x4
Lastmaskin RC4WD 870K.
På byggbordet: Inget just nu

dany

#6
Nu har ju jag en väldigt enkel grävare jämfört med alla andra här men jag tycker ändå den är fantastiskt trevlig och rolig att arbeta med. "Problemet" med att ha en ljudmodul i denna är ju dels platsen (väldigt tight under motorkåpan och speciellt med den lite större LS-8R-15W-67 högtalaren) men också det faktum att servona låter en del och stör ljudet men tycket nog det fungerar hyfsat ändå :)

Jag har använt mig att Beiers Youtube converter program för att ladda ner filerna från Youtube. Man lägger bara ner filmens URL i programmet och så konverterar den filen till en MKV fil (tror jag filtypen heter). Därefter redigerar jag den i programmet Audacity där jag även konverterar (vid behov) till rätt frekvens 44100Hz samt exporterar ut den till en WAV fil som jag sedan lägger in i ljudmodulen.

Verkligen superenkelt men sen gäller det ju att hitta rätt ljud för rätt funktion och som du säger även få allt rätt i förhållande till varandra. Angående volymen så testar jag helt enkelt fram och tillbaka med olika nivåer på dom olika funktionerna.

Har testat lite till med olika ljud och detta är den senaste setupen :)

https://youtu.be/rQCmlv_9NL8
Huina 1580 - billigt kan vara bra det också