Komatsu D65PX

Startat av Mad Max, 19 maj 2021 kl. 22:11:37

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mad Max

Godkväll!

Det var längesedan jag skrev/skapade ny tråd men tänkte att det kan vara dax för det nu, då ny maskin är beställd  [play]

Har länge velat ha en dozer och nu gjorde jag slag i sak  <happy>

Valet blev en Komatsu D65PX ifrån Constructionzone-rc.
http://constructionzone-rc.de/index.html

Den är väldigt lik den dozern som Fumotech tillverkar men det är ändå lite som skiljer maskinerna åt. Drivningen samt larvbanden är av högre kvalitet och den har en betydligt högre noggrannhet gällande detaljer.

Leverans blir i oktober så det blir att vänta några månader...
Modellen levereras som byggsats.
Bifogar några bilder från tillverkarens hemsida.







Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

G-Crawler

Kul!
Såg ut att vara en riktig fin modell. Antar att priset var därefter!   :)

Peteruqh

Ser ut att va en riktigt fin modell. Fanns kran som tillbehör såg det ut som. Något du valt till?
/Peter

Mad Max

Ja tyvärr så är ju priset den enda nackdelen med denna hobbyn, men det är för kul för att inte handla  :)

Ingen kran vid detta köpet men inte helt omöjligt i framtiden då jag tror att det är ett riktigt roligt tillbehör.
Har dock inte frågat om priset ännu, lär väl få en chock där också  lol
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Peteruqh

Citat från: Mad Max skrivet 21 maj 2021 kl. 09:42:35
Ingen kran vid detta köpet men inte helt omöjligt i framtiden då jag tror att det är ett riktigt roligt tillbehör.
Har dock inte frågat om priset ännu, lär väl få en chock där också  lol
Så kan det va, men tänk på att du kan ta ut en bra timpenning på en kran med den framkomligheten... 🤣
/Peter

Mad Max

Det börjar att närma sig. Levereras nästa vecka  :) [dance1] [play]
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Mad Max

Ja då var det leverans förra veckan. Kunde inte hålla mig utan började bygga i stor sett med en gång  :)

Till att börja med så måste jag bara säga, vilken modell!!  <hands> Otroligt detaljrik samt välkonstruerad. Passformen på delarna är helt perfekta vilket kommer att underlätta en hel del under byggets gång.

Maskinen väger in strax under 15 kg så det är en rejäl maskin.
Underkostruktionen är gjord av 3mm stål, så det är där tyngden ligger. Ovandelen är mestadels 3D-printad av glasresin vilket ger otrolig släta och fina ytor.

Drivbanden valde jag att uppdatera till silver-nickel då det blir en extra tyngd samt ett realistisk gnissel i banden när den kör.
Pump och hydraulikventiler kommer från ScaleArt. ESC till pump och drivning är från Servonaut.

Inredningen i hytten är snart färdig-målad så det är snart dax att börja prima exteriör-delar.
Lite bilder på maskinen, provisoriskt ihopsatt  :)










Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Mad Max

Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Mad Max

Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Ellis

Jädrans, ser riktigt läcker ut! Gratulerar!  <tumb>
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Peteruqh

Riktigt fina detaljer! Med ditt tempo så är den väl snart klar...  <tumb>
/Peter

SWE IROC

Ser väldigt fin ut <tumb>, hade inte ScaleArt gått i konken eller jag blandar säkert ihop, dom verkar ju leva i högsta grad.

Ska bli kul att se den färdig.  :)
Mvh // John

Mad Max

Tack grabbar   :)
Ja vi får väl se Peter, den blir säkert klar snart då det är svårt att hålla sig borta från bygget  [laugh]

Det är tyvärr THS som har gått i konkurs. Väldigt synd då de byggde fantastiskt fina maskiner.....
Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.

Mad Max

Har fått lite gjort sen sist gällande lackering. Maskinen är fortfarande provisoriskt monterad men de sista delarna har torkat över natten så i helgen börjar den riktiga monteringen  :)

Även drivlinan börjar ta form, motorerna är ifrån Servonaut.
(GM32U430) om någon är intresserad  <tumb>










Mvh Kristoffer.
Volvo EC750E HR. Volvo A40G. Komatsu D65PX.