Drivaxlar av billigare sort

Startat av Peteruqh, 2 maj 2021 kl. 11:11:42

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peteruqh

Man får vad man betalar för.
Det är ett uttryck som jag tror passar in i detta sammanhang.
Till kommande tippbilsbygge så skulle det införskaffas ett kit med drivaxlar. Allhjulsdrift och låsbara diffar stod på önskelistan. Min uppfattning är att de allra flesta använder Lesus axlar. Efter som jag är Smålänning, så tänkte jag att det borde ju finnas ett billigare alternativ. Det gjorde det. Hittade på RCBRMIN för en överkomlig peng. Ställde frågan här på forumet om någon hade erfarenhet av dessa, men så verkade det inte vara. Letade vidare, o hittade, vad jag tror, är samma axlar på Ebay. Det enda som skiljer är färgen. Kände att det var värt att testa. 1700:- inkl frakt för tre stycken drivaxlar är ju helt ok. Jag förväntade mig inte heller någon toppprodukt för denna pengen.
Två veckor efter beställning hängde det en påse på brevlådan.


Känns rejäla vid första anblicken. Axelhuset är gjutet i aluminium.

Efter att ha testat axlarna inser jag ganska snabbt att de nog ser bättre ut än de är. Mellan axeln bak fungerar som den ska. På bakre drivaxeln är diffen låst konstant. Tar isär axeln, o inser att det inte är några kraftiga delar inuti.
Bockar till den lilla bananen som sköter i o urkoppling, o den fungerar nu. Frågan är bara hur länge...





Så till framaxeln.
Här går det inte att låsa diffen över huvud taget. På denna axel så saknas även den lilla fjäder som ser till att diffen inte låser när servot har släppt vajern. Efter att ha tagit isär axeln inser jag att den förmodligen aldrig kan låsa, då det inte finns så mycket att greppa i.




Denna fjädern saknades på framaxeln.

Utslaget på styrningen är ju också det intressant. Vid fullt utslag så skiljer sig vinkeln på hjulen rätt så mycket åt.



Jag valde helt enkelt att ta bort spärren på framaxeln, då den aldrig kommer att fungera...

För den pengen jag lagt ut så är det trots allt ok för 3 drivaxlar. Däremot så tycker jag att det som levereras ska fungera. Återstår att se hur de levererar när de blivit monterade, och får börja jobba.
Jag har varit i kontakt med leverantören, som i sin tur har kontaktat fabriken. Någon form av kompensation ser det ut att bli...

Återkommer med mer information när de är monterade o provkörda.
/Peter

Ellis

Typiskt! Verkar ändå vara en relativt seriös säljare ändå.
Med e-bay kan det ju dock förekomma kopior på kopior, så man kanske ändå inte ska dra samma slutsats med de som Rcbrmin säljer. Även om sannolikheten kanske ändå är rätt stor...

Bra med recension  <tumb>
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

rolf.g@ystad.nu

Hej Peter

Tack för intressant info.  :)
Hur lyckas du få in bilder i ditt inlägg ?
Jag har givit upp, jag tror jag provat hundra olika vägar men icke sa Nicke, eller så går det inte från en Ipad.  lol

[play]
Mercedes Actros 6x6, Carson Stone master.
Lesu 8x8 Arocs tippbil.
Vintage Scania 111 6x4
Lastmaskin RC4WD 870K.
På byggbordet: Inget just nu

Peteruqh

Angående bilder så lägger jag dem på picr.de. Det är en gratistjänst för bildlagring. Där får man färdiga koder till bilderna, som går att lägga in i forumet.

Angående axlarna, så kommer jag att montera dem, o se hur länge de överlever helt enkelt...
/Peter

Peteruqh

Citat från: Ellis skrivet  2 maj 2021 kl. 20:17:46
Typiskt! Verkar ändå vara en relativt seriös säljare ändå.
Med e-bay kan det ju dock förekomma kopior på kopior, så man kanske ändå inte ska dra samma slutsats med de som Rcbrmin säljer. Även om sannolikheten kanske ändå är rätt stor...

Bra med recension  <tumb>

Om det är samma som finns på andra sidor, eller om det är kopior vet jag som sagt inte... Bara att de ser väldigt lika ut. Kända att det var värt att testa. Får se hur de fungerar när de är monterade.
/Peter

Peteruqh

Fortsätter att brottas med dessa axlar... Finns det någon som har styrande drivaxeln av annan sort, som kan tänka sig att mäta bredden över sexkanterna som fälgarna ska sitta på? Dessa fälgar är 165mm, vilket känns väldigt brett.
Är det för övrigt olika breda fälgar för traileraxel o drivande framaxel?
Hade ett par trailerfälgar med 6 kant, men de sticker ut ca 15 mm på varje sida av bilen.  [cranky]

/Peter