Problem med FC-28

Startat av Ellis, 15 september 2012 kl. 21:15:24

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ellis

Givetvis så har min sändare börjat strula!!  <stup>
Har alltså en Robbe/Futaba FC-28. Problemet är följande;
Det händer ingenting när jag knäpper på "ON". Kopplar jag ur ackpaketet och knäpper på "ON" och sedan kopplar i acken igen så går den igång. Ibland startar den dessutom i "OFF-läge" så fort jag kopplar på batteriacken, men så fort jag stänger av den för att sedan sätta på den så funkar den inte. Måste alltså alltid dra ur batteriet för att sedan koppla i det igen för att den ska funka.
Har även provat med två sprallans nya ackpaket...
Någon som känner igen symtomen?
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Trail Jero

#1
 Hej Ellis!
Får en kännsla av att du har taskig kontakt någonstans.
Kolla om knappen ( on/off) värkligen fungerar och att den sitter fast i lödpunkterna.
Mvh Bjørn
S.U.R. Sällskapet för Udda RC-bilar
Swedish Rc Scale Truckers
My Tamiyaclub Showroom

Olof

Kolla även kretskortet där säkring för laddning sitter, och där batteriet kopplas in.
Där var det iallafall glapp på min FC-18.  <tumb>
Mvh, Olof!

Ellis

Citat från: Trail Jero skrivet 15 september 2012 kl. 22:14:26
Hej Ellis!
Får en kännsla av att du har taskig kontakt någonstans.
Kolla om knappen ( on/off) värkligen fungerar och att den sitter fast i lödpunkterna.

Ja den verkar funka, när väl sändaren kommit igång så går den att stänga av med knappen. Har kikat lite snabbt över lödningar utan att hitta något direkt felande. Får göra en ny kik...
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Ellis

Citat från: Olof skrivet 15 september 2012 kl. 22:24:22
Kolla även kretskortet där säkring för laddning sitter, och där batteriet kopplas in.
Där var det iallafall glapp på min FC-18.  <tumb>

Hittar inget som ser direkt avvikande ut...
Laddningen funkar, batteriet verkar får sin del...
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Trail Jero

Jag måste få fundera lite. Återkommer i morgon.
Mvh Bjørn
S.U.R. Sällskapet för Udda RC-bilar
Swedish Rc Scale Truckers
My Tamiyaclub Showroom

Ellis

Hmmm...när jag laddar den och knäpper på ON-knappen så avbryts laddningen. Alltså måste ju ON/OFF knappen vara under kontroll...eller?  [vogel]
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Tobiase

Kolla om batteriet är OK.
Kolla spänningen, ladda ev. med en annan laddare.
Scania dragbil
Scania 3-axlad f.d grusbil, reefersläp

MrLinds

Har du ingen multimeter som du kan mäta med?

Ellis

Citat från: Tobiase skrivet 16 september 2012 kl. 12:06:03
Kolla om batteriet är OK.
Kolla spänningen, ladda ev. med en annan laddare.
Ja det ska vara OK, även testat med två helt nya. Visserligen laddat i samma laddare.

Citat från: Ampen skrivet 16 september 2012 kl. 13:23:47
Har du ingen multimeter som du kan mäta med?
Jodå, vet inte riktigt hur jag ska mäta bara  [vogel]
Den är ju strömlös fram till jag knäpper i batterikontakten, oavsett om den är i ON eller OFF läge och med batteri inkopplat. Måste sitta i själva ON/OFF brytaren... Kan den ge sig?
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

MrLinds

Mör med pip funktionen på On Off knappen slutar det pipa alternativt piper när den står på On.

Trail Jero

Hei Ellis!
Har det löst sig?
Mvh Bjørn
S.U.R. Sällskapet för Udda RC-bilar
Swedish Rc Scale Truckers
My Tamiyaclub Showroom

Ellis

Citat från: Trail Jero skrivet 20 september 2012 kl. 08:25:16
Hei Ellis!
Har det löst sig?
Njae...inte direkt. Men har pratat med Kaj's RC service i Västerås, så han ska kika på den. Förhoppningen är ju givetvis att han fixar det  :D
Han hade aldrig varit med om detta problemet men gjorde en spontan gissning att det kan bero på nån kemisk process i nån kondensator eller liknande.
Den har ju dock några år på nacken...

Lite OT
Han sa att Robbe kommer sluta med sina multiswitchar, troligtvis kör dom ett halvår till.
Kommer ersättas med andra system som givetvis inte kommer matcha F- eller FC-serien  <wow>
Nån som vet nåt mer om detta?
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare

Trail Jero

Så kan det ju vara. Jag skulle nog börjag med att kolla strömbrytaren för glapp kontakt.

Ang multiswitcherna så har inte jag hört något, men det är ju kansje inte så konstigt med tanke på
hur gammalt systemet är. Men lite märkligt då det inte är så länge sedan FC-16 boat and truck sändaren kom.
Ja vi får se helt enkelt. Kan plötseligt bli billigt att köpa multiswitch snart då.....
Mvh Bjørn
S.U.R. Sällskapet för Udda RC-bilar
Swedish Rc Scale Truckers
My Tamiyaclub Showroom

Ellis

Vad händer här då....jo, jag skickade iväg sändaren för ett tagsedan. Fick ett telefonsamtal idag och troligtvis finns det inget att göra  :(
En räddning kan vara att sätta dit en extra strömbrytare, vilket det troligtvis blir. Sen blir det nog att skaffa en ny sändare helt enkelt. Har ju ändå funderat på att gå över till 2,4GHz...
MvH/ Kristoffer
-Scania R470
-McCormic XTX
-Liebherr 574
-Volvo FH16 lastväxlare