MAGOM/HUINA 580 Hydraulic conversion - En enkel recension

Startat av Pocket, 12 november 2020 kl. 12:47:02

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Pocket

Köpte på vinst och förlust, en av MagomHRC hydraulkonverterad HUINA 580.
Jag är väldigt medveten om att detta är en leksak i jämförelse med europeiska maskiner, men nu ville jag inte sälja min husbil för att bekosta en hobby...till.  [conf]

Detta är lite av en recension, men ha i minnet att jag är novis och inte har någon som helst egen erfarenhet av andra radiostyrda grävmaskiner, och en begränsad erfarenhet av riktiga grävare.
Jag kommer förmodligen att uppdatera detta inlägg när jag haft mera tid att använda den. 80% av tiden hittills är bara "torrkörning" för att få lite kläm på koordinationen.

Jag valde till en enkel radio (FlySky TH9X), deras egenkonstruerade arm (längre huvudbom) och skopa, ljud och ljus, deras egna rotationsmekanik och snabbkoppling för skopor osv.
Lade dessutom till ett kit med dekaler med CAT-märkning. Slutpris för detta blev 16200:- med frakt.
Jag beställde den 13/10 och fick den levererad med DHL express den 6/11.
Den kom i originallådan och är snyggt nerpackad i en slags väska, väl emballerat. De hade glömt skicka med dekalerna, men ett mail till dem löste den saken på några dagar. Jag hade dessutom beställt skopan i gul färg, men det hade de också glömt.

Radion är konfigurerad, så det är s.k. RTR.
Den enda montering som krävdes var att skjuta in sprinten som ledar huvudbommen mot chassit. Hydraulolja är redan påfyllt och systemet luftat.
Tyvärr kan man i princip glömma att få in batteriet i maskinen utan att stuva om bland ESC:er och mottagare (jag har faktiskt inte ens försökt). Jag tänker lösa saken genom att 3D-printa en ny "motorhuv" för att skapa mera utrymme för det batteri jag vill använda. Annars är montaget under kåpan helt ok utförd, ganska prydligt.

Lederna i bommen är inte glappfria, men OK i mitt tycke. Däremot är lederna runt skopan i glappaste laget. Snabbkopplingen har också en irriterande benägenhet att tappa skopan när man inte vill, framförallt när man trycker ifrån med skopan. Det är bara slangar monterade, inga rör. Lite trist ser det ut, men ingen dealbreaker för mig. Belysningen på bommen är i billigaste laget, det blöder en del ljus på baksidan, och lyser inte upp särskilt imponerande. Heller ingen dealbreaker.

Chassit är original förutom att motor och mekanik till rotation är deras egen. Rotationen är lite svajig på några ställen, det liksom "hugger tag" ibland. Jag misstänker att det beror på att det finns ett för stort glapp mellan chassi och överbyggnad, vilket jag planerar att åtgärda med en shimsbricka jag hittade hos någon tillverkare, för just den här modellen. Jag tycker att man borde kunnat lösa det enkelt när de ändå byggde om maskinen. Drivning av banden sker med originalmotorer/transmission, men med riktiga ESC:er. Det går jättebra att smyga med den, men HERREJESUS vad det väsnas! Den saken ska jag titta närmare på när jag plockar isär den. Motorljudet får jag återkomma till. Jag har bara provstartat det, men blev avskräckt då det är en anskrämligt hög volym, så jag ska löda in en vridpot för att kunna justera.

Finishen är överlag OK för mina syften. Lite grovhugget i detaljerna men inget jag stör mig på.

Hur är med orken då?
Man startar hydraulpumpen med en prop. kanal mappad till en vridpot. Enligt instruktionsboken ska man starta pumpen "Just a little!" Det funkar inte. Antagligen är det meningen att den ska öka varvtalet via mixningar till ESC:n, men det gör den inte tillräckligt effektivt. När man kör flera ventiler samtidigt så tappar den gärna ner huvudbommen om den ventilen är öppen. Lösningen är att öka grundvarvtalet, jag fick peta upp det till ca 70-80 % för att det skulle vara körbart. Jag ska undersöka hur det är mixat och se om jag kan ändra det, men det kan också vara så att flödeskapaciteten helt enkelt är för dålig. Jag upplever pumpljudet som lite irriterande. Ett högfrekvent ljud fick frugan att skicka ut mig ur huset under mina torrkörningar. =/
När man väl har hydrauliken med på banan så känns orken OK. Jag har ju som sagt ingen annan erfarenhet av RC-grävare, men orken känns rimlig. Den tar en full skopa singelgrus utan större mankemang, med lite teknik i körningen. I övrigt känns skopan möjligen lite överdimensionerad, men vad vet jag? Det blir förmodligen att komplettera med flera skopor vartefter.

Summering so far:
Det jag stör mig mest på är:
1. Transmissionsljudet vid bandkörning. Det är överraskande högljutt. Och irriterande.
2. "Vinglet" vid rotation.
3. Att de slarvade med min beställning. De är dock ganska snabba på att svara per mail.

Överlag är jag, med knapp marginal, nöjd. Det var en "billig" grävare, och tycker jag att det här är aproligt så får jag väl kosta på mig något dyrare i framtiden.

Om någon vill se bilder på något särskilt är det bara att höra av sig. har ni nåt tips på hur jag enkelt kan lägga in bilder så de syns direkt i forat, tas dessa emot tacksamt.

Pocket

Liten uppdatering.
Efter en kontakt med Magom upplyste de mig om hur pumpen ska användas. Visade sig att jag missuppfattat hur mixknappen skulle stå. Nu funkar det utan anmärkning! Det var till mitt försvar inte särskilt tydligt i manualen.

dany

Intressant läsning! Har du kvar maskinen? Dela gärna med dig av nya erfarenheter gällande ex mixningen av pumpen  <tumb>
Huina 1580 - billigt kan vara bra det också

Pocket

Hej!
Maskinen är kvar och jag har nu kört ca 4 timmar i sand med den.
Mixningen för hydr pumpen var rätt ok när jag väl fick reda på hur det används. Jag upplever trots det att man måste ställa upp grundvarvtalet på pumpen lite för att det ska bli bättre flyt i körningen.
Tyvärr är båda transmissionerna trasiga pga fastnad sand i banden. Originalvxllådorna är skräp. Jag gissar att man inte kan gräva ner banden hur som helst,  men detta var i sämsta laget. Jag har inte beställt nya än,  och det beror på att jag ännu undersöker om det finns alternativ att köpa färdigt. Verkar inte så dock, och då får det bli en egen lösning.
Överlag är jag mer belåten med den nu än efter de flesta testerna. Glappen jag upptäckte har inte varit ett problem och det går att köra den med helt ok precision. En bredare schaktskopa är på g, men den blir hemmabyggd.
Motorvolymen har jag inte gjort något åt, använder det inte,  men det står på att göra listan.

dany

Gött att du fick ordning på pumpen och mixningen. Surt med tranmissionerna och haveriet.

Har du några bilder på maskinen eller en film?
Huina 1580 - billigt kan vara bra det också

tobbe

Alltid tråkigt när det rasar men är också något du får förvänta dig köper man de dyrare maskinerna finns både känsla i hydrauliken o rasar väldigt sällan
Scania t-Rod
actros gigaspace
Lieberr 944
torped scania t730

Pocket

#6
Citat från: dany skrivet  6 april 2021 kl. 20:06:20
Gött att du fick ordning på pumpen och mixningen. Surt med tranmissionerna och haveriet.

Har du några bilder på maskinen eller en film?

Jag har fått hem nya lådor och en uppgradering till rotationskransen. Tyvärr var det ett dåligt monterat lager i den, så det ska jag byta. Det tog 2 månader att få hem det, tack postnord, så jag orkar inte tjafsa med retur och ny väntan.
Har haft isär de gamla lådorna och kikat på kralligare drev.
Jag skulle tro att lite klenare fjädrar till bandförspänningen skulle kunna göra den lite mer förlåtande för hinder i banden.
Vi får se vad jag gör åt det.

Jag har ingen vettig film, kan fixa en när jag har den igång igen

Pocket

Citat från: tobbe skrivet  7 april 2021 kl. 17:11:43
Alltid tråkigt när det rasar men är också något du får förvänta dig köper man de dyrare maskinerna finns både känsla i hydrauliken o rasar väldigt sällan

Jo det har jag förstått, men jag tvekar inför att lägga 100k+ på nåt som inte är mitt huvudintresse...

dany

Citat från: Pocket skrivet  8 april 2021 kl. 06:29:35
Jag har fått hem nya lådor och en uppgradering till rotationskransen. Tyvärr var det ett dåligt monterat lager i den, så det ska jag byta. Det tog 2 månader att få hem det, tack postnord, så jag orkar inte tjafsa med retur och ny väntan.
Har haft isär de gamla lådorna och kikat på kralligare drev.
Jag skulle tro att lite klenare fjädrar till bandförspänningen skulle kunna göra den lite mer förlåtande för hinder i banden.
Vi får se vad jag gör åt det.

Jag har ingen vettig film, kan fixa en när jag har den igång igen

Jag kör med dessa fjädrar i min Huina 1580 och tycker dom funkar bra. Bra mycket mjukare än originalet.

https://www.wuehlbox.ch/en/huina-580/118-2-pieces-compression-spring-for-chain-tension.html

Film skulle uppskattas :)
Huina 1580 - billigt kan vara bra det också

Pocket

Kanon. Beställt! Har du haft problem med dina transmissioner och sand, Dany?

dany

Citat från: Pocket skrivet  8 april 2021 kl. 07:50:34
Kanon. Beställt! Har du haft problem med dina transmissioner och sand, Dany?

Nej, just med drivningen har jag inte haft några problem faktiskt. Kör ju inte så mycket utan står ju mest still med den och gräver men den körning jag gjort har fungerat bra tycker jag. Tror den hårda originalfjädern fresta hårt på grejerna.

Vilken rotationskrans köpte du? Jag köpte den hos Wuhelbox och den i kombo med den snabbare och starkare rotationsmotorn från Maghom RC blir en rejälv uppgradering från originalet. Du kanske redan har den snabbare och starkare motorn original i din med tanke på att du köpte den hydrauliska varianten från dom?

https://www.wuehlbox.ch/en/huina-580/283-turntable-with-ball-bearings-huina-580.html

https://magomhrc.com/en/huina-580-hydraulic-conversion/1742-huina-580-geared-box-for-turning.html
Huina 1580 - billigt kan vara bra det också

Pocket

Citat från: dany skrivet  8 april 2021 kl. 10:04:35
Nej, just med drivningen har jag inte haft några problem faktiskt. Kör ju inte så mycket utan står ju mest still med den och gräver men den körning jag gjort har fungerat bra tycker jag. Tror den hårda originalfjädern fresta hårt på grejerna.
Gött, jag fick problem ganska snart då jag snurrade runt i sanden och ignorerade knastret (lite med flit då jag ville se var begränsningarna låg), men det var nog det lite grövre gruset som orsakade haveriet. Efter att ha kikat noggrannare i de trasiga lådorna, verkar det som att det är själva kranshjulet som ger sig i axelns lagring och börjar kugga över. Inga skador på kugghjulen i övrigt. Så en klenare fjäder kommer nog göra livet lättare för grejorna.
Citat
Vilken rotationskrans köpte du? Jag köpte den hos Wuhelbox och den i kombo med den snabbare och starkare rotationsmotorn från Maghom RC blir en rejälv uppgradering från originalet. Du kanske redan har den snabbare och starkare motorn original i din med tanke på att du köpte den hydrauliska varianten från dom?
Jag har en från xtreemrc. Kullagret i den var kasst från start dock. Plockade isär det idag och upptäckte hårfina tillverkningsrester i trådform som fanns runt ocg delar av det i lagret. Har beställt ett nytt lager, så det blir nog ordning på det också. Köpte även en tunn schimsbricka, hoppas det ger lite mindre glapp.
Och ja, det satt en kraftigare drivmotor/transmission till rotationen från start från Magom.

I övrigt kan jag uppdatera min recension lite avseende snabbkopplingen som tappar skopan. Den var slarvigt monerad, och efter att ha plockat isär den och justerat om mekaniken funkar det nu perfekt.

dany

Låter som du är nära att få ordning på allt :)

Tycker det är kul att du startade en tråd om denna maskinen. Som du skriver så kan ju inte alla lägga ut 50.000+ på en maskin och även om jag kanske skulle kunna det skulle jag aldrig kunna motivera det.

För pengarna tycker jag Huinan är extremt prisvärd och jag har haft många roliga timmar med min. Har även deras hjullastare (583) och när man moddat den lite så är även det en kul maskin :)
Huina 1580 - billigt kan vara bra det också

Pocket

#13
Uppdaterar lite. 
Har nu kört maskinen ca 5 timmar sedan jag moddade och reparerade den. Svagare fjädrar till bandspänningen och en kralligare lagring till svingen (heter det så?) Polaren printade en planeringsskopa 170mm bred som funkar bra.
Har bytt båda växellådorna då de gick sönder med originalfjädrarna. En bonus blev att bandtransmissionen väsnas mindre med de nya fjädrarna, ett tecken på att det går betydligt lättare.
Jag skulle säga att den funkar väldigt bra nu. Den är såklart klen i obearbetad mark, men inte helt värdelös från min horisont.
På att göra listan är att få färdigt en modifierad motorhuv för att det lite större Lipobatteriet ska få plats, och att få in så mycket vikt som möjligt i chassits få hålutrymmen. Ska även försöka att konstruera en platt motvikt som jag tänkte skruva fast på undersidan av tornets bakparti.
Slängde upp en rå video med ca 15 minuters körning på YT. Jag är fortfarande nybörjare och koordinationen haltar ännu, dessutom var det gott om rötter som jag fastnade i, men sånt är livet.

https://youtu.be/nsPOAJWKEew