Konvertera från 6x4 till 6x6?

Startat av Pocket, 9 september 2020 kl. 20:27:00

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Pocket

Om jag förstår saken rätt krävs hjulupphängningar, framaxel och fördelningsvxllåda och kardanaxlar.
Men...
Kan man använda original axlar bak?

Peteruqh

Du kan använda original axlarna bak, MEN se till att fram o bakaxlar har samma utväxling. Om inte så vill de gå olika fort... Jag använde denna axel från Scaledrive; https://www.scaleart-shop.de/vorderachsdifferential-scaledriveFungerar bra på min ACTROS. De har även ett kit så att du kan bygga om originalupphängningen fram till just denna axel.
/Peter

Pocket

Tack. Kör ni inte med låsbara axlar på era lastbilar,  eller behövs det inte för vanlig grusgropskörning?

tobbe

Finns en del olika axlar o välja mellan men jag kör 8x8 diffbara från Lesu ganska dyrt men väl värt om man ska köra i grus/sand
Scania t-Rod
actros gigaspace
Lieberr 944
torped scania t730

Pocket

Tack. Jag smaskar dit en låsbar axel fram till att börja med. Överväger att nörda ner mig och se om jag kan bygga om befintliga bakaxlar.
Jag såg att någon pratade om att de int använder fjädring utan pendelaxlar. Kan någon förklara skillnaden?

tobbe

Tänk på att alla axlar inte går ihop vet att Lesu och Tamiya inte funkar om du tänkt blanda
Scania t-Rod
actros gigaspace
Lieberr 944
torped scania t730

Pocket

Jo, jag ska vara uppmärksam på det, tack!
Såg att Aliexpress hade axlar,  nån som testat den?